مقالات

آشنایی با انواع ماسک های پزشکی و غیر پزشکی

آشنایی با انواع ماسک های پزشکی و غیر پزشکی

در میان عادات روزمره جدیدی که طی شیوع ویروس کرونا به دست آورده ایم  اقداماتی مانند حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک پزشکی راهگشاست.

یکی از راههای اصلی انتشار ویروس کووید-۱۹ یا انواع دیگر ویروس، از طریق قطرات موجود در هوا است. این قطرات هنگام مکالمه، آواز، سرفه یا عطسه در هوا پخش می شوند. تحقیقات در مورد این موضوع ادامه دارد، اما اکنون می دانیم که ویروس می تواند توسط افرادی که هیچ علامتی ندارند، گسترش یابد.

بنابراین ، برخی از افراد می توانند بیماری را منتشر کنند و متوجه آن نشوند. به همین دلیل، علاوه بر استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی در مکانهایی که انتشار ویروس محتمل است، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از مجموعه مطب چین به بررسی انواع ماسک و کارکردهای آنها می پردازیم.

دسته بندی انواع ماسک

  • ماسک های غیرپزشکی: اگر شما و خانواده تان در منطقه ای زندگی می کنید که ویروس در آن شایع است، اما علامتی نشان نمی دهید و بیماری زمینه ای خاصی ندارید، توصیه می شود از ماسک های غیر پزشکی استفاده کنید.
  • ماسک های پزشکی: به دلیل اپیدمی ، تعداد محدودی ماسک پزشکی در سراسر جهان وجود دارد. اگر شما و خانواده خود در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا و بیماری جدی ویروسی دیگری هستید، یا دچار بیماری های زمینه ای بوده و یا اگر از شخص مبتلا به ویروس مراقبت می کنید، توصیه می شود از ماسک های پزشکی استفاده کنید. همچنین، اگر علائم کووید-۱۹ را نشان دادید، باید از ماسک پزشکی برای محافظت از دیگران استفاده کنید.

انواع ماسک غیرپزشکی:

ماسک های پارچه ای:

ماسک های پارچه ای از طیف گسترده ای از مواد ساخته شده اند. می توانید آنها را در خانه بدوزید یا از فروشگاه ها خریداری کنید. اگرچه تحقیقات در مورد استفاده از ماسک های پارچه ای ادامه دارد، اما تأثیر این ماسک ها به نوع پارچه مورد استفاده و تعداد لایه های داخل آن بستگی دارد. هر کدام از ماسک های صورت را انتخاب کنید، باید بینی، دهان و چانه شما را بپوشاند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند ماسک های صورت از سه لایه ساخته شوند. این لایه ها عبارتند از:

الف) لایه داخلی ساخته شده از مواد جاذب مانند پنبه

ب) یک لایه میانی ساخته شده از مواد غیربافته مانند پلی پروپیلن

پ) یک لایه خارجی ساخته شده از مواد غیر جاذب مانند مخلوط پلی استر یا پلی استر

فیلتر کننده تنفس:

این ماسک ها، مانند ماسک های جراحی، یکبار مصرف هستند. این ماسکها معمولاً برای جلوگیری از شیوع بیماریهای منتقل شده در هوا استفاده نمی شوند. بلکه برای کاهشِ قرار گرفتن در معرض ذرات ناشی از گرد و غبار چوب، شوره حیوانات و گرده استفاده می شود. کسانی که آلرژی دارند ممکن است از این نوع ماسک صورت در اجتماع استفاده کنند.

امنیت ماسک های غیرپزشکی

بیشترین بحث در مورد ماسک ها، درباره ماسک هایی است که با پارچه ساخته شده اند. به گفته متخصصان، چنین ماسکهایی می توانند جایگزین مناسبی برای ماسکهای طبی و N95 باشند به شرط آنکه از چند لایه تشکیل شده و به درستی استفاده شوند.

ماسک های پارچه ای در صورت ساخت استاندارد، برای جلوگیری از انتقال ویروس، بسیار مناسب هستند. می توانید دستورالعمل های خیاطی یا ساخت ماسک پارچه ای را که توسط سازمان بهداشت جهانی به اشتراک گذاشته شده دنبال کنید.

انواع ماسک پزشکی:

ماسک های جراحی (یکبار مصرف):

این نوع از ماسک های پزشکی، از رایج ترین ماسک ها هستند. هدف این ماسک ها محافظت از بینی و دهان در برابر قطرات معلق در هوا است.

اگرچه این ماسک ها محافظت قابل توجهی در برابر شیوع کرونا ایجاد می کنند، ۱۰۰ درصد از بیماری محافظت نمی کنند. این ماسک ها برای همه افراد و به عنوان ماسک های معمول استفاده می شوند.

ماسک های جراحی برای محافظت در برابر قطرات تنفسی بزرگ طراحی شده اند اما از قطرات کوچکتر محافظت نمی کنند. اگر ناقل ویروس باشید ، برای کمک به محافظت از دیگران در اطراف شما موثر است.

این ماسک ها برای استفاده یکبار مصرف ایده آل هستند. یعنی اینکه نمی توان مانند ماسک های پارچه ای آنها را شستشو و استفاده مجدد کرد.

ماسک های N95:

یکی دیگر از انواع ماسک های رایج ، ماسک های N95 است. از آنجا که آنها می توانند ۹۵ درصد از ذرات ریز موجود در هوا را فیلتر کنند، به این نام شناخته می شوند. این ماسکها می توانند محافظت موثرتری داشته باشند. تنها لازم است به خوبی دهان و بینی را پوشش دهند.

برخی از ماسک های N95 دارای شیر یک طرفه هستند. اگرچه هنگام تنفس در ماسک فیلتر وجود دارد، اما هنگام بازدم سوپاپ باز شده و هوا بدون فیلتر شدن خارج می شود.

ماسک هایی با فیلتر یک طرفه در جلوگیری از شیوع همه گیر موثر نیستند. چرا که امنیت ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری از طرف شخصی که علامت بیماری ندارد نیز اهمیت دارد. N95 ها در حال حاضر یک منبع ضروری اما کمیاب برای کارکنان بهداشت و درمان محسوب می شوند.

شیلد:

شیلدها یا محافظ های صورت، صفحات پلاستیکی شفافی هستند که از یک سر بند به پایین روی صورت آویزان می شوند. شیلدها صورت را از بالای سر تا زیر چانه می پوشانند.

قبل از همه گیری ویروس کرونا، شیلدها معمولاً توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی که مستعد پاشیدن مایعات بدن هستند، استفاده می شدند. به عنوان مثال، متخصصان بهداشت دندان اغلب از شیلد صورت استفاده می کنند.

عموم مردم که بیش از ۲متر با دیگران فاصله دارند و ماسک صورت می زنند، نیازی به محافظ صورت ندارند. هنگام نزدیک شدن به دیگران، بهتراست علاوه بر ماسک، از شیلد استفاده شود تا یک لایه محافظ اضافی ایجاد کند. با اینحال، شیلدها محافظت یکسان با ماسک ندارند زیرا مانعی در برابر قطرات تنفسی ایجاد نمی کنند.

روش صحیح استفاده از ماسک پزشکی

مهم است که بدانید چگونه ماسک خود را بزنید تا بتوانید آنطور که باید از خود محافظت کنید. برای استفاده صحیح از ماسک باید این کار را قبل از ورود به منطقه آلوده انجام دهید. می توانید این مراحل را دنبال کنید:

  • دستان خود را بشویید و خشک کنید.
  • ماسک را بررسی کنید. مطمئن شوید که هیچ نقصی در ماسک وجود نداشته باشد.
  • اکنون می توانید ماسک خود را بزنید. اگر می خواهید از محافظ دیگری استفاده کنید، ترتیب استفاده از آنها را رعایت کنید.
  • برای محافظت از خود، ماسک را به درستی نصب کنید. اگر از عینک استفاده می کنید ، باید آنها را بردارید تا ماسک خود را بزنید و جا بیندازید. برای بخار نکردن عینک، می توانید عینک را روی بینی جلوتر آورده و آن را روی ماسک بزنید.

خرید آنلاین ماسک پزشکی

در دوران شیوع کووید-۱۹ استفاده از ماسک به یک وظیفه اجتماعی تبدیل شده است. در همین راستا، بسیاری از ماسک ها با کیفیت پایین و یا به صورت تقلبی وارد بازار شده اند. مجموعه مطب چین، یکی از معتبر ترین فروشگاه آنلاین لوازم معاینه پزشکی در کشور، انواع ماسک های جراحی، سه لایه، N95 و… را با کیفیت بالا به خریداران ارائه می دهد. برای خرید آنلاین انواع ماسک می توانید به فروشگاه مطب چین مراجعه کنید.

+ خرید ماسک فیلتردار سیماسک (شصت فیلتر)

بازگشت به لیست

One thought on “آشنایی با انواع ماسک های پزشکی و غیر پزشکی

  1. دکتر برقی گفت:

    مقاله به روز و قابل استفاده ای بود
    با تشکر فراوان.

  2. Nastrn گفت:

    در این روزهای اوج بیماری کرونا این گونه اطلاعات بسیار کاربردی هست
    من خودم بعضی موارد را نمیدانستم . تشکر

دیدگاهتان را بنویسید