مقالات

آشنایی با دستگاه آمالگاماتور

آشنایی با دستگاه آمالگاماتور

بعد از انجام ترمیم دندان، برای پر کردن آن از ماده ای به نام آمالگام استفاده می شود. مواد اصلی سازنده آمالگام جیوه، مس، نقره، قلع و سرب است.دستگاه آمالگاماتور، دستگاهی است که این ماده را آماده می کند. اگر برای ساخت آمالگام از آمالگاماتور استفاده نشود، ساخت آمالگام به صورت دستی، تقریبا غیر ممکن است. در این متن که توسط مجموعه مطب چین تهیه شده، سعی می کنیم تا با آمالگام و آمالگاماتور، آشنا شویم.

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان، کار پر کردن ناحیه از دست رفته دندان با مواد پر کننده است. بخشی از دندان که به دلیل پوسیدگی ساختار، عملکرد و شکل ظاهری خود را از دست داده است. این فرآیند توسط دندانپزشک انجام می شود.

چند نوع پر کننده دندان ساخته می شود؟

در دندانپزشکی از پنج نوع پر کننده استفاده می شود:

  1. پر کننده های آمالگام (نقره ای)
  2. کامپوزیت (رنگ دندان)
  3. گلاس آینومر (رنگ سفید)
  4. منبت طلای (رنگ طلایی)
  5. منبت چینی (رنگ دندان)

آیا پر کردن آمالگام مضر است؟

آمالگام نوعی پر کننده فلزی است. آمالگام از اختلاط آلیاژهای نقره (۳۵٪) ، قلع (۲۳٪) ، مس و روی با جیوه (۵۰٪) بدست می آید. آمالگام حدود ۱۵۰ سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما پس از ظهور مواد کامپوزیتی به رنگ دندان، استفاده از آمالگام کمتر شده است. آمالگام برای پر کردن دندان های در دید ترجیح داده نمی شود. زیرا از نظر زیبایی شناسی انتظارات بیمار را برآورده نمی کند.

استفاده از آمالگام، می تواند ایجاد مسمومیت کند؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از آمالگام مسمومیتی ایجاد می کند، وجود ندارد. پر کننده ارزان قیمت آمالگام هنوز در دنیا مورد استقبال است. تنها ۱۰ درصدِ پر کردن های دندان در اروپا، با آمالگام انجام می شود. این عدد در کل جهان بیش از ۷۵ درصد است.

برخی از کشورها مانند سوئد و نروژ استفاده از آمالگام در دندانپزشکی را ممنوع کرده اند. علت این امر، تأثیر دراز مدت و منفی آن بر محیط زیست است.

چرا می توان آمالگام را به دیگر پر کننده ها ترجیح داد؟

آمالگام دومین نوع پر کننده با دوام است. استفاده از آن توسط دندانپزشک در مقایسه با سایر مواد پر کننده آسان تر و ارزان تر است. چند دقیقه بعد از مخلوط کردن پودرهای جیوه و فلز، آمالگام قابل استفاده است. این فرایند سریع، توسط پزشک و به وسیله آمالگاماتور انجام می شود.

برای سفت شدن آمالگام، ۲۴ ساعت زمان لازم است. بیمار نباید طی ۲ ساعت اول چیزی بخورد. همچنین باید از گاز گرفتن غذای سخت تا ۲۴ ساعت امتناع کند.

چند نوع آمالگاماتور وجود دارد؟

به طور کل، امروزه در بازار، دو نوع آمالگاماتور وجود دارد:

  1. آمالگاماتور های کپسولی

این نوع آمالگاماتور، با کپسول های مخصوصی کار می کند. کپسول هایی که درونشان جیوه و پودر مخصوص است. بعد از قرار دادن کپسول داخل این نوع آمالگاماتور، ظرف چند دقیقه، به اندازه مورد نیازِ پزشک، آمالگام تولید می شود. این نوع آمالگاماتور با استقبال بسیار خوبی از سوی دندانپزشکان رو به رو است.

  1. آمالگاماتور های ترکیبی

این آمالگاماتور، با کپسول کار نمی کند. بلکه جیوه و پودر مخصوص را درون آن قرار می دهند و آمالگاماتور، آمالگام می سازد. این نوع آمالگاماتور به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد و امروزه کمتر مورد توجه است.

آیا پر کردن دندان با آمالگام باعث برق گرفتگی می شود؟

چنین مشکلی به ندرت اتفاق می افتد. اما در هر صورت، آمالگام یک سطح فلزی است. ممکن است با برخورد شئ فلزی (قاشق) با آن، احساس برق گرفتگی به فرد القا شود.

آیا باید پر کردن آمالگام را با پر کردن کامپوزیت (سفید) جایگزین کرد؟

از ابتدای دهه ۹۰، دندانپزشکان ترجیح دادند که پر کننده های آمالگام را در دندان های آسیاب استفاده کنند. آن ها از پودرهای کامپوزیت به رنگ دندان بر روی دندانهای جلویی استفاده کردند. این عقیده همچنان مرسوم ترین نوع پر کردن دندان است. هر چند استفاده از کامپوزیت، امروزه در تمام دهان نیز مرسوم است.

یک دستگاه آمالگاماتور در تهیه آمالگام بهتر مؤثر است؟

البته تهیه آمالگام بهتر، به نوع پودر و جیوه سازنده آمالگام بستگی دارد. اما استفاده از آمالگاماتورِ مرغوب در رسیدن به آمالگام بهتر، بسیار مؤثر است. اگر از آمالگاماتورِ خوب استفاده نشود، حتی ممکن است مواد اولیه از بین بروند.

عمر  آمالگام چقدر است؟

عمر پر کننده های دندان به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. از جمله مراقبت های دهانی بیمار، عادات غذایی، اندازه و موقعیت پر کردن دندان و همچنین کیفیت مواد استفاده شده. مهارت پزشک نیز در طول عمر آمالگام نیز مؤثر است.

در پرکردگی های اکلوزالی که فقط سطح جویدن دندان را می پوشانند، این دوره می تواند ۵-۱۰ سال طول بکشد. عمر پر شدن های ایجاد شده بین دو دندان یا پوشاندن سطوح جانبی دندان به نصف کاهش می یابد. اما در یک نگاه کلی، یک آمالگام خوب، ممکن است حتی تا ۳۰ سال به راحتی کار کند.

آیا حساسیت به سرما و گرما بعد از پر شدن با آمالگام طبیعی است؟

حساسیت عاج که تا چند هفته پس از پر کردن پوسیدگی های عمیق ادامه دارد، یک وضعیت مورد انتظار است. این حساسیت روز به روز کاهش می یابد. گاهی اوقات می توان با استفاده از خمیردندان های حساسیت زا درد های ناشی از آن را کاهش داد.

داروهای حساسیت زدایی نیز برای موارد حاد تر توصیه می شود. با این حال، به ندرت، حساسیت عاج غیر قابل تحمل است و ممکن است خود به خود بهبود نیابد.

بهترین مدل های آمالگاماتور های بازار

  1. آمالگاماتور دوکاره مدل  A-1697.1 از برند NF
  2. آمالگاماتور تک کاره پودری مدل B-1697.2 از برند NF
  3. آمالگاماتور کپسولی دیجیتالی مدل D-1697.4 از برند NF

خرید آمالگاماتور

مجموعه مطب چین ارائه دهنده انواع آمالگاماتور و دیگر وسایل تخصصی دندانپزشکی و پزشکی است. این مجموعه بهترین محصولات موجود در بازار را با بهترین قیمت عرضه می کند. برای خرید و مشاهده انواع وسایل و لوازم تخصصی پزشکی و دندانپزشکی به وبسایت مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید