مقالات

آشنایی با دستگاه ترکشن

آشنایی با دستگاه ترکشن

ترکشن، یکی از درمانهای علم فیزیوتراپی است که به وسیله دستگاه ترکشن انجام می گیرد. دستگاه ترکشن، نیروی کشش را بر ستون فقرات وارد می کند. بسته به مکانی که آسیب دیده، می توان کشش ترکشن را بر روی قسمت های مختلف ستون فقرات اعمال نمود.

ترکشن معمولا برای تسکین درد در ستون فقرات در قسمت کمر یا گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از این دستگاه در درمان شکستگی های ستون فقرات نیز استفاده می شود. در صورتی که درمان با ترکشن توسط فیزیوتراپیست توصیه شود، این درمان موثر خواهد بود.

هدف از انجام درمان با ترکشن، از بین بردن تنش و ترازبندی صحیح اعصاب، عضلات و استخوانها است. در این مقاله از مجموعه مقالات مطب چین، به بررسی دستگاه ترکشن و شیوه عملکرد آن می پردازیم.

دستگاه ترکشن

در ترکشن تراپی، قلاب دستگاه به دور کمر یا زیر چانه و پایه جمجمه پیچیده می شود. سپس به دستگاهی متصل می شود که با سرعت و وزنی کنترل و تنظیم می گردد که توسط فیزیوتراپیست تنظیم شده است. سیستم کنترل کامپیوتری پیشرفته به صورت اتوماتیک زاویه کشش مناسب را تنظیم می‌کند. و به فیزیوتراپیست اجازه می‌دهد تا نقاط مورد نظر در ستون فقرات را که باعث ایجاد درد شده‌اند، هدف قرار دهد.

فشار داخل استخوانها یا دیسک، با کشیده شدن آرام ساختارهای ستون فقرات از یکدیگر، کاهش می یابد. به همین ترتیب، فضا برای خروج اعصاب از نخاع افزایش می یابد. بنابراین، ترکشن برای شرایط تحت فشار بودنِ درون ساختارهای ستون فقرات مانند محل های دیسک و گرفتگی های عصبی، درمان مناسبی است.

شیوه عملکرد ترکشن

ترکشن بر اساس به کار گیری نیرو بر محور ستون فقرات انجام می‌شود. قسمت‌های مختلف ستون فقرات در جهت مخالف کشیده می‌شوند تا موقعیت آسیب‌دیده تغییر یافته و تثبیت شود. نیرو از طریق وزنه ها یا ابزار تثبیت‌کننده وارد می شود.

بیشتر بیماران به ۱۵ تا ۲۰ جلسه درمان با ترکشن نیاز دارند. ترکشن تراپی معمولا به عنوان یک شیوه درمانی مکمل همراه با دیگر درمانهای فیزیوتراپی به کار می رود.

درمان با ترکشن برای چه بیماریهایی موثر است؟

علاوه بر بیرون زدگی دیسک و فشردگی های عصبی گردن و کمر، بیماری دیگری که گاهی از ترکشن برای آن استفاده می شود، اسپوندیلوز گردنی است. دستگاه ترکشن اجازه می دهد مفاصلِ سفت حرکت کنند و نرم شوند. بیماریهای دیگری که با ترکشن تراپی بهبود می یابند عبارتند از سیاتیک، تنگی کانال نخاعی و بیماری فاست.

مواردی مانند اسپاسم عضلات و وضعیت بد مفصلی را نمی توان از طریق درمان با ترکشن حل کرد. اما زمانی که بیمار بیش از حد درد دارد، ترکشن تراپی می تواند به عنوان یک روش مقدماتی مورد استفاده قرار گیرد. ترکشن تراپی بر رفع اسپاسم موثر است و درد، ضعف و بی حسی و گرفتگی اعصاب را تا حدود زیادی رفع می کند.

چه زمانی نباید از دستگاه ترکشن استفاده شود؟

به طور کلی، در صورت وجود فرآیند بیماری، استفاده از ترکشن توصیه نمی شود. در صورت وجود تومور، عفونت، اختلال عروقی، آرتروز التهابی و پوکی استخوان، لازم است که از کشش، با احتیاط استفاده شود.

همچنین برخی شرایط فیزیکی مانند حاملگی، فتق و آسیب‌دیدگی مفصل گیجگاهی، باعث می‌شود که بیماران نتوانند از ترکشن درمانی استفاده کنند. 

انواع ترکشن

ترکشن مکانیکی: روش درمانی تخصصی ترکشن مکانیکی از دستگاه هایی استفاده می کند که با کشش مهره های ستون فقرات و عضلات کار می کنند. در ترکشن مکانیکی گردن، در حالی که به پشت خوابیده اید، قلاب به سر و گردن شما متصل می شود.

قلاب به دستگاهی متصل است که می تواند نیروی کششی ایجاد کند و دستگاه دارای یک صفحه کنترل است تا فیزیوتراپیست شما بتواند میزان نیروی وارد شده به گردن شما را تغییر دهد.

ترکشن دستی: در این نمونه، فیزیوتراپیست ها از دستان خود برای کشش مهره های ستون فقرات و عضلات استفاده می کنند. به عنوان مثال برای ترکشن درمانی گردن، فیزیوتراپیست شما،گردن و سر شما را در دستان خود نگه داشته و سپس به آرامی یک کشش یا کشش را به گردن شما ایجاد می کند. دوره های ریتمیک کشش و استراحت، ده ثانیه ای اعمال می شوند.

خرید دستگاه ترکشن

انواع گوناگونی از دستگاه ترکشن در بازار وجود دارند. برخی از آنها برای مصارف خانگی و برخی دیگر برای استفاده در مراکز درمانی، ارائه شده اند. فروشگاه اینترنتی مطب چین، ارائه دهنده دستگاه ترکشن و دیگر دستگاه های تخصصی پزشکی از برندهای معتبر جهانی است. ترکشن های موجود در این مجموعه از برند معتبر APC گزینش و ارائه شده اند. برای اطلاع از خصوصیات دستگاه ها، مقایسه آنها با یکدیگر و اطلاع از ویژگیهای انواع دستگاه های تخصصی پزشکی، به وبسایت مجموعه مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید