مقالات

آشنایی با دستگاه شاک ویو تراپی

آشنایی با دستگاه شاک ویو تراپی

درمان موج شوک خارج از بدن یا همان شاک ویو تراپی (ESWT)، یک روش درمانی برای استفاده از امواج فشار شدید بر روی بدن است. امواج شوک خارج از بدن امواج فشار صوتی هستند و با دستگاه شاک ویو تراپی بر بدن بیمار اعمال می شوند.

شاک ویو تراپی نوعی روش درمانی برای درمان دردهای عضلانی-اسکلتی است. در این مقاله از مجموعه مقالات مطب چین، به بررسی این روش درمانی، دستگاه مخصوص به آن و شیوه عملکرد دستگاه می پردازیم.

شاک ویو تراپی چیست؟

عبارت شاک ویو تراپی در لغت، به معنای درمان با ضربه های امواج است. در این عبارت، واژه انگلیسی شاک (Shock)  به معنای “شوک” یا “ضربه” با کلمه ویو (Wave)  به معنی “موج” به کار رفته است. واژه تراپی (therapy) در این عبارت نیز معنای “درمان” دارد.

امواج صوتی در داخل دستگاه ESWT تشکیل شده و از این امواج برای درمان استفاده می شود. قدرت این امواج صوتی حدود ۱۰ برابر قدرت امواج فراصوت است. این امواج توسط اپلیکاتور دستگاه شاک ویو تراپی، از طریق سطح پوست در بدن منتشر می شوند. در نتیجه، متابولیسم در منطقه آسیب دیده افزایش یافته و سبب تسکین درد و بهبود ناحیه آسیب دیده می شود.

موارد استفاده از درمان شاک ویو تراپی

از شاک ویو تراپی در درمان دردهای مختلف و بیماری های متعدد استفاده می شود. از جمله اختلالات و دردهایی که شاک ویو تراپی بر آنها موثر است، می توان از این بیماری ها نام برد:

  • خار پاشنه
  • اپی کندیلیت جانبی (آرنج تنیس) و اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف باز)
  • التهاب تاندونیت شانه
  • ورم کف پا
  • سندروم گیرافتادگی شانه
  • آسیب های بافت هم‌بند
  • درد و آسیب عضلانی
  • التهاب در غلاف تاندون یا تاندون
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی

شیوه عملکرد دستگاه شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یا همان ESWT یک روش کاربردی مبتنی بر تمرکز امواج صوتی قوی تولید شده در خارج از بدن، بر یک منطقه مورد نظر از بدن است. این امواج با استفاده از یک اپلیکاتور فولادی به شکل بیضی بر موضع مورد نظر تاثیر می گذارند.

ESWT با افزایش خون‌رسانی در ناحیه ای که از آن استفاده می شود و با امکان پذیر ساختن مکانیسم های خود درمانی بدن، عمل می کند. شاک ویو تراپی با رفع اسپاسم عضلات، تولید کلاژن بدن را تحریک کرده و با افزایش بازسازی بافتهای آسیب دیده، روند بهبودی را تسریع می کند.

کیفیت دستگاه شاک ویو تراپی بر اثر بخشی آن تاثیر زیادی دارد. چرا که امواج شوک شعاعی پیشرفته، عملکرد موثرتری را فراهم می کنند. دستگاه شاک ویو تراپی برای استفاده در زمینه های فیزیوتراپی، کاردرمانی، توان بخشی، ارتوپدی و پزشکی ورزشی مناسب است.

طول مدت درمان باESWT  چقدر است؟

میانگین زمان شاک ویو تراپی در هر جلسه، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است. برنامه درمانی معمولا با استراحت ۳ تا ۵ روزه بین جلسات انجام می گیرد. درمان بیماری ها با شاک ویو تراپی معمولا به تعداد بیش از یک جلسه درمانی نیاز دارد. تعداد جلسات درمانی برای بیشتر بیماری ها بین ۶ تا ۱۰ جلسه است. اما در بعضی موارد ممکن است به ۲۰ جلسه درمان با شاک ویو نیاز باشد.

مزایای درمان با ESWT چیست؟

شاک ویو تراپی، کیفیت زندگی را با سرعت بهبودی بالا فراهم می کند. شاک ویو تراپی یا ESWT یک روش درمانی غیرتهاجمی است. بنابراین نیازی به بیهوشی یا آماده سازی ندارد. اگرچه در اولین جلسه مقداری درد احساس می شود، اما با پیشرفت درمان تحمل این درد آسان تر می شود.

ESWT هیچ عارضه جانبی قابل توجهی غیر از قرمزی و تورم خفیف روی پوست ندارد. همچنین پس از درمان به استراحت نیاز ندارد. در نتیجه درمان منظم، درد بیمار به صورت قابل توجهی بهبود می یابد.

با استفاده از این درمان، نیازی به استفاده از دارو در طولانی مدت نیست. ESWT اقتصادی ترین روش درمانی است و با موفقیت بالایی، بیمار را از انجام عمل جراحی نجات می دهد. ۸۰٪ بیماران، تنها پس از ۲ یا ۳ جلسه درمان ESWT، تسکین درد یا کاهش قابل توجه درد را گزارش کرده اند.

عود بیماری پس از انجام شاک ویو تراپی

یکی از مهمترین مزایای درمان ESWT اثر طولانی مدت آن است. در مطالعات بالینی مشاهده شده که بیماریهای بهبود یافته با استفاده از شاک ویو تراپی، طی ۱-۲ سال پس از درمان عود نکرده اند.

از آنجا که بدن طی درمان شاک ویو تراپی، از مکانیسم های خود درمانی استفاده می کند، میزان عود بیماری پس انجام درمان، بسیار کم است. البته یکی از مهمترین جنبه های موفقیت درمان، شروع زود هنگام درمان است.

خرید دستگاه شاک ویو تراپی

کیفیت دستگاه شاک ویو تراپی، بر کیفیت درمان و میزان ماندگاری درمان تاثیر زیادی دارد. فروشگاه آنلاین مطب چین، ارائه دهنده انواع دستگاه های تخصصی پزشکی جهت تجهیز مطب و مراکز درمانی، انواع دستگاه های شاک ویو تراپی را از برندهای معتبر جهانی (EME و APC) ارائه می دهد.

برای خرید، مشاهده و مقایسه انواع دستگاه های شاک ویو تراپی و دیگر دستگاه های تخصصی درمانی، به وبسایت مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید