مقالات

آشنایی با دستگاه نگاتوسکوپ و نکات لازم هنگام خرید آن

آشنایی با دستگاه نگاتوسکوپ و نکات لازم هنگام خرید آن

نگاتوسکوپ یا (X-Ray Viewer) نسل جدیدی از تجهیزات پزشکی حرفه ای است که مبتنی بر فناوری نوآورانه دیودهای ساطع کننده نور کار می کند. امروزه نگاتوسکوپ های بسیار مدرنی روانه بازار شده‌اند که بسیار روشن تر هستند و با کارایی آسان ظرفیت معاینه تصاویر رادیوسکوپی (X-Ray) را افزایش داده‌اند. نگاتوسکوپ‌ها می توانند با کارایی فراوان خود، در ارتوپدی، تروما، جراحی، ریه شناسی، انکولوژی و بسیاری از زمینه های دیگر پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله از سری مقاله های مطب چین عرضه کننده انواع لوازم و دستگاه های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی، به بررسی ویژگی های دستگاه نگاتوسکوپ می پردازیم.

دستگاه نگاتوسکوپ چه وسیله ای است و چه کاری انجام می دهد؟

Negatoscope در زنجیره تجهیزات با تکنولوژی بالا طبقه بندی نمی شود. کاربرد این وسیله در زمینه پزشکی و دندانپزشکی برای مشاهده تصاویر اشعه ایکس پزشکی تولید شده می باشد. این دستگاه که برای خواندن اشعه ایکس طراحی شده ، به عنوان لوازم جانبی رادیولوژی شناخته می شود. البته واضح است که تشخیص صحیح عکس، منوط به دقت نظر رادیولوژیست و کیفیتِ عکسی است که در رادیولوژی گرفته شده‌است. و البته دستگاه نگاتوسکوپ به خودیِ خود، توانایی خوانش عکس یا تشخیص بیماری را ندارد.

البته نگاتوسکوپ به دلیل سادگی فنی در مقایسه با طبیعت بسیار پیچیده دیگر تجهیزات رادیولوژی در بخش تولیدِ فناوریِ پیچیده ی رادیولوژی قرار نمی گیرد. اما با این وجود و علیرغمِ پیشرفت فنی بلامنازع در تصویربرداری پزشکی و کیفیت فیلمها، فقط به کمک یک نگاتوسکوپِ خوب می توان از آن عکس ها، بهره لازم را برد. در واقع، تمام سیستم و تکنولوژی عکسبرداری پزشکی می تواند در برخی از موارد کارساز نباشد، اگر پزشک معالج به یک نگاتوسکوپ خوب دسترسی نداشته باشد. دستگاه های نگاتوسکوپ در لیست تجهیزات لوازم بیمارستان قرار دارند و جزء اقلامِ ضروری یک مرکز درمانی به حساب می آید. اما این محصول را می توان به صورت غیر بیمارستانی نیز تهیه کرد.

به این شکل که در مطب پزشکان یا حتی در منازل مورد استفاده قرار گیرد. به زبان ساده نگاتوسکوپ به دستگاهی اطلاق می شود که همزمان با ایجاد نور، پشت یک صفحه امکان لازم برای دیدن و بررسی فیلم های رادیولوژی فراهم می آورد. هر چه نور بر صفحه ی نگاتوسکوپ، به صورت یکنواخت تری پخش شود، آن نگاتوسکوپ، از درجه کیفی بالا تری برخوردار است.

ویژگی های عمومی دستگاه نگاتوسکوپ، چه چیز هایی است؟

  1. محدوده اندازه محصول نگاتوسکوپ (X-Ray Viewer) در سه مدل استاندارد اندازه M ، L و XL تقسم بندی می شود. باید توجه داشت که تقسیم بندی صفحه نمایش نگاتوسکوپ‌ها عموماً به صورت یک، دو، سه و یا چهار خانه انجام می شود. ضمناً نگاتوسکوپ‌ها به دو شکلِ «توکار» و «روکار» قابل نصب هستند.
  2. دستگاه نگاتوسکوپ عموماً در دو نوع بدنه مختلف با انواع گیره تولید می شود.
  3. بنا به درخواستِ سفارش دهنده، امکان این فراهم است که کارخانه سازنده، نگاتوسکوپی در اندازه های جداگانه تولید کند که با هر ترجیح احتمالی مطابقت داشته باشد.
  4. یکی از ویژگی های اصلی نگاتوسکوپ، فناوری منحصر به فرد پخشِ نور است. سیستم پخش نور با استفاده از فرآیند نوآورانه ای باعث پراکندگی یکنواخت نور در کل سطح صفحه نگاتوسکوپ می شود.
  5. منبع نور همه مدل های نگاتوسکوپ، LED های مدرنی هستند که سطح درخشندگی بالای سطح صفحه نگاتوسکوپ را تضمین می کنند. این LED ها با بازتابِ یکنواختِ نور، به هر چه درخشنده تر بودنِ سطحِ نگاتوسکوپ‌ها کمک شایانی می کنند.
  6. اصلی ترین عیبِ یک نگاتوسکوپ، سوسو زدن آن است. در واقع کیفیتِ یک نگاتوسکوپ، بر مبنای قدرت و شدتِ تابشِ LED اش، محاسبه می شود. اگر LED سوسو بزند، سطح کیفیِ آن نگاتوسکوپ پایین است.
  7. منبع تولید نور در دستگاه های نگاتوسکوپ، از طریق دو نوع لامپ LED یا فلورسنت (CCFL) تأمین می شود.

هنگام خرید نگاتوسکوپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید یک دستگاه نگاتوسکوپ، توجه به سه نکته الزامی است:

  1. دمای رنگی صفحه نمایش یا لامپِ LED

برای مشخص کردن نورها و رنگ‌ ها از دمای جسم سیاهی که آن را تولید می‌کند، استفاده می‌کنند. به این شکل که یک فلز را تا دمایی گرم می کنند تا رنگ و نور مورد نظر را ساطع کند. هر رنگ و نوری در یک دمای خاص تولید می شود. دمای رنگ یا درجه حرارت رنگ که با واحد کلوین سنجیده می ‌شود، بیان ‌کننده روشنی و رنگ نور است. هرچه درجه کلوین (K) بالاتر باشد، نور متصاعد‌ شده خنک ‌تر و روشن‌ تر خواهد بود. و به همین نحو  هرچه درجه کلوین پایین ‌تر باشد نشان دهنده این است که نورهای گرمی مانند زرد و قرمز تولید شده اند.

کلوین لامپ های LED  بین ۲۷۰۰ تا ۶۵۰۰ قرار می گیرد. برای انتخابِ یک نگاتوسکوپِ خوب، هرچه عدد کلوین لامپ LED آن به ۶۵۰۰ نزدیک تر باشد و از ۲۷۰۰ فاصله گرفته‌باشد، نور سفیدتر و سردتر است. این نوع از لامپ های LED برای یک نگاتوسکوپ بسیار خوب هستند.

  1. قدرت نور لامپ LED

دیگر موضوعی که هنگام خرید یک نگاتوسکوپ باید به آن توجه کرد، قدرت نور لامپِ LED است. گاهی رنگ و دمای نور (همان کِلوین) مناسب است و شدت آن کم است. این نوع از نگاتوسکوپ‌ها برای خرید مناسب نیستند چرا که کم بودن شدت و قدرت نورِ لامپِ LED نگاتوسکوپ ها می تواند در دراز مدت، از کیفیتِ خوانش عکس ها بکاهد.

  1. تابش یکنواختِ نور

نکته مهم دیگر که در زمان خریدِ نگاتوسکوپ باید مورد توجه و بازبینی قرار گیرد، تابش یکنواخت نور است. این موضوع تا حدود بسیار زیادی به کیفیتِ صفحه­ بازتاب دهنده نگاتوسکوپ بستگی دارد. اگر آن صفحه بیش از اندازه مات و یا دارای اعوجاج باشد، قطعاً بازتاب نور به صورت یکنواخت و یکدست انجام نخواهد شد.

دستگاه های نگاتوسکوپ، مدل هایی به غیر از مدلِ LED دارند؟

نگاتوسکوپ‌ها به لحاظ لامپی در دو نوع مختلف، لامپِ LED و لامپ فلورسنت وجود دارند. در سال های اخیر نوع LED، با استقبال بیشتری همراه بوده است. از مزایای اصلی نوع LED کم مصرف بودن آن ها است. علاوه بر این با توجه به اشکال مختلفشان، برای نصب، امکانات بیشتری را در اختیار نصاب قرار می دهند. اما نوع فلورسنتیِ نگاتوسکوپ‌ها نیز این ویژگی را دارند که مانند لامپ های مهتابی ساده، مورد استفاده قرار گیرند.

یک نگاتوسکوپ با لامپ فلورسنت (CCFL) با یک نگاتوسکوپ با لامپ LED چه تفاوت هایی دارد؟

  1. نگاتوسکوپ‌هایی که از لامپ های فلورسنت استفاده کرده اند، یک عیبِ اساسی دارند. آن اینکه توانایی این را ندارند تا نور را به صورت کاملا یک دست و یکنواخت در تمام صفحه منتشر کنند. این در حالی است که نگاتوسکوپ‌های LED نور را به صورتی صد در صد یکنواخت در صفحه بازتاب می دهند.
  2. نگاتوسکوپ‌هایی که از لامپ های فلورسنت استفاده کرده اند، برای جبرانِ یکنواخت نبودنِ نوری که بازتاب می دهند، ناگزیر باید از تعداد لامپ های فلورسنت بیشتری استفاده کنند. اما نگاتوسکوپ های LED از تعدد استفاده از لامپ بی نیاز هستند.
  3. مدت زمانی که یک لامپِ فلورسنت عمر می کند، مدت زمان طولانی ای نیست. بنابراین نگاتوسکوپ های فلورسنتی، به سرعت به تعویض لامپ احتیاج پیدا می کنند؛ ولی نگاتوسکوپ های LED عمر بسیار طولانی تری دارند. به این دلیل که عمر یک لامپ LED بسیار طولانی است.
  4. نگاتوسکوپ های بهره‌برده از لامپِ فلورسنت، در برابر تعداد دفعات بالای خاموش و روشن شدن، مقاوم نیستند و ممکن است به کلی بسوزند. این درحالی است که نگاتوسکوپ های LED به علت ساختار متفاوتشان در برابر تکرار روشن و خاموش شدن بسیار مقاوم تر هستند.
  5. نگاتوسکوپ های دارای لامپِ فلورسنت، به علت برزگ بودن لامپ های فلورسنت، ابعادِ غیر قابل تغییر و تقریباً بزرگی دارند. این امر می تواند دایره ی انتخابِ سفارش دهنده را محدود کند. اما ابعادِ دستگاه های LED در تمام اندازه های دلخواهِ سفارش دهنده قابل تغییر است.
  6. یکی از معایب اصلی دستگاه های فلورسنتی، این است که به علت آنکه لامپ به صفحه بسیار نزدیک است، گرمای نسبتاً زیادی تولید می شود. و به تبعِ آن انرژی بیشتری مصرف می شود؛ این در حالی است که نگاتوسکوپ های LED هم در مورد تولید گرما و هم در زمینه کم مصرف بودن به این علت که به ولتاژ کمتری برای نور نیاز دارند، بسیار مفیدتر هستند.
  7. نگاتوسکوپ های فلورسنتی، به مدارهای ولتاژ قابل تغییر نیاز دارند که این خود می تواند محدودیت هایی را برای کابر ایجاد کند. اما نگاتوسکوپ های LED از این مدارها بی نیاز هستند.

از محاسن اختصاصی نگاتوسکوپ های LED به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

در یک نگاه کلی هم از سوی تولید کنندگان و هم از سوی مصرف کنندگان، این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم. امروزه استقبال بسیار بیشتری نسبت به تولید و خریدِ دستگاه های LED وجود دارد تا دستگاه های فلوروسنت. از این جهت مزایای اختصاصی ای برای نگاتوسکوپ‌های LED وجود دارد که می توان از آن میان به این موارد اشاره کرد:

  1. یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کرد این است که LED ها «نیمه هادی» هستند. و همچنین ذاتاً با استفاده از ولتاژ و جریان کمتری قادر به تولید نور می باشد. لذا استفاده از این فناوری مصرف انرژی برق را به صورت کاملاً محسوس کاهش خواهد داد. با توجه به اینکه در عصر امروز که بالا بردن راندمان و همزمان کاهش مصرف انرژی از مؤلفه های اصلی در انتخاب کالا است، این امر بسیار حائز اهمیت است.
  2. فرمان پذیری و انعطاف بسیار بیشتر در مداراهای الکترونیکی از ویژگی های منحصر به فردِ یک نگاتوسکوپِ LED است. این قابلیت نیز به ویژگیِ نیمه هادی بودن لامپ های LED بر می گردد. نیمه هادی بودن به لامپ های LED این توانایی را می دهد که بتوان به راحتی، نور و شدت بازتاب آن ها را کنترل کرد.
  3. دیگر ویژگی اختصاصی نگاتوسکوپ‌های LED ضخامت بسیار کم آن ها است. این ویژگی فقط با استفاده از لامپ های LED امکان پذیر است. ضخامت برخی از نگاتوسکوپ ها حتی تا فقط چند سانتی متر کاهش پیدا کرده است. به این نوع از سایزهای نگاتوسکوپ، سایز SMD گفته‌می شود.
  4. با استفاده از لامپ های LED، تولید کنندگان موفق به ساخت نگاتوسکوپ های ضدِ آب شده‌اند که در موارد خاص، بسیار پر کاربرد است.

خرید نگاتوسکوپ

این دستگاه بیشتر در مراکزِ بیمارستانی، رادیولوژی ها، مراکز کاردرمانی، کلینیک ها، مطب پزشکان است و بعضاً مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید نگاتوسکوپ بهتر است به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید. چراکه در برخی مراکز، لوازم پزشکی با قیمت کمی پایین تر، اما با کیفیتهای پایین و از برندهای بی نام و نشان عرضه می شوند. خرید اینگونه دستگاه ها، می تواند پروسه تشخیص و درمان بیماری ها را با مشکل مواجه کند. مجموعه مطب چین، انواع نگاتوسکوپ از بهترین برندهای لوازم پزشکی را برای پزشکان و دیگر خریداران محترم ارائه می کند.

+  خرید انواع نگاتوسکوپ پزشکی و دندانپزشکی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید