مقالات

آشنایی با دستگاه کولپوسکوپ و راهنمای خرید

آشنایی با دستگاه کولپوسکوپ

کولپوسکوپ، یک دستگاه پیشرفته معاینه رحم در علم پزشکی است. پیش از هر چیز باید گفت که دستگاه کولپوسکوپی یک دستگاه بسیار حساس است. دوربین دستگاه کولپوسکوپ  باید از فناوری Full HD 3 CHIP CCD برخوردار باشد. این دوربین باید بتواند تصاویر ۱۰۸۰p را پردازش کند. قالب تصویر باید ۱۶: ۹ باشد. همچنین دوربین باید به صورت کامل استریل شود. ضد عفونی کردن آن نیز با مواد ضد عفونی کننده، الزامی است. همه این موارد به این جهت است که دستگاه کولپوسکوپ، دستگاه بسیار حساس و دقیقی است. در این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چین خواهیم کوشید تا به معرفی دستگاه کولپوسکوپ بپردازیم.

دستگاه کولپوسکوپ چیست؟

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی پزشکی است. روشی که برای بررسی یک نمای بزرگ و واضح از واژن و مجاری رحم، مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از مشکلات در این نواحی را می توان با کولپوسکوپی تشخیص داد. دستگاه کولپوسکوپ به عنوان یک وسیله پزشکی شناخته می شود. وسلیه ای که به پزشک کمک می کند تا بین بافت های طبیعی و غیر طبیعی تمایز قائل شود. همچنین با کولپوسکوپی می توان برای معاینات پاتولوژیک نمونه برداری کرد. همچنین می توان از مناطق روشن و بزرگ شده با رنگ صحیح عکس برداری کرد. نکته بسیار مهم در رابطه با کارکردِ کولپوسکوپ، قابلیتِ بزرگ نمایی آن است. در واقع یک کولپوسکوپِ خوب، دستگاهی است که ضمن بزرگنمایی، کیفیت را هم حفظ کند.

هدف اصلی معاینه با دستگاه کولپوسکوپ چیست؟

هدف اصلی کولپوسکوپی پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. تشخیص این سرطان با تشخیصِ زودهنگام ضایعات پیش سرطانی امکان پذیر است. این تشخیص ها عمدتا از طریق کولپوسکوپی مقدور خواهد بود.

فرایندِ کولپوسکوپی چطور انجام می شود و چقدر زمان می برد؟

در ابتدای کولپوسکوپی، بعد از انجام معاینه های اولیه، بیمار به پشت روی تختِ زایمان دراز خواهید کشید. ابزاری که هنگام معاینه استفاده می شود در واژن فرد قرار می گیرد. بعد از اینکه ترشحات از دهانه رحم و واژن برداشته شد، دهانه رحم با مایع مخصوص مرطوب می شود. اگر در بافت یا در قسمتی مشکلی وجود داشته باشد، با اثر این مایع سفید می شود. این مایع، محلولِ اسید استیک و محلول ید است. این مایع به منظور تجسم نواحی غیر طبیعی دهانه رحم و بهبود نظارت بر تغییرات روی سطح استفاده می شود.

در واقع اگر قسمتی از رحم دارای مشکل باشد، به رنگ سفید در خواهد آمد. در این مرحله دهانه رحم به راحتی و با وضوح کامل دیده می شود. تصویرِ ارسالی از دوربین، روی مانیتورِ بزرگی برای پزشک پخش می شود. به این ترتیب، پزشک با جزئیات بیشتر مناطق سفید را بررسی می کند. همچنین همزمان با کولپوسکوپی، بررسی نتایج کولپوسکوپی های قبلی نیز امکان پذیر است. این ویژگی پزشک را در تشخیص بیماری بسیار کمک خواهد کرد. در صورت لزوم نمونه (قطعه) برداری از این مناطق نیز قابل انجام است. نمونه گرفته شده توسط متخصص آسیب شناس بررسی خواهد شد. این فرآیند معمولاً ۳۰-۲۰ دقیقه زمان خواهد برد.

دستگاه کولپوسکوپ در کجا استفاده می شود؟

دستگاه های کولپوسکوپ در کلینیک های زنان و زایمان مورد استفاده قرار می گیرند. اکثراً برای بررسی ناهنجاری ها در آزمایشات پاپ اسمیر استفاده می شوند. دستگاه کولپوسکوپی یک سیستم تصویربرداری نوری پیشرفته و دوربین دیجیتال است. امکان تصویربرداری با وضوح بالا و تشخیص ناهنجاری ها یا تغییرات سرطان زا با کولپوسکوپ مقدور خواهد بود. اکثراً این ناهنجاری ها در ناحیه دهانه رحم اتفاق می افتد. ناحیه ای که به وضوح، هدفِ تصویربرداری کولپوسکوپ است.

 از دیگر مواردی که برای تشخیص می توان از کولپوسکوپ استفاده کرد کدام اند؟

  1. ارزیابی قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) در رحم.
  2. سرکوب سیستم ایمنی مانند عفونت HIV یا بیمار پیوند اعضا.
  3. ظاهر غیر طبیعی دهانه رحم که توسط ارائه دهنده مراقبت های اولیه نشان داده شده است.
  4. مشکلاتی که در پیِ تجاوز جنسی اتفاق می افتند.

اجزای اصلی دستگاه کولپوسکوپ چه چیزهایی هستند؟

  1. بدن اصلی

بدنه اصلی شاملِ واحد تغذیه و رایانه دستگاه است.

  1. دوربین

دوربین دستگاه باید از ویژگی هایی برخوردار باشد. مهم ترین ویژگی آن، قابلیتِ پردازش تصویر به صورت Full HD است.

  1. منبع نوری LED سیستم نوری

کیفیت رنگ نور این منبع مهم است. غالباً کیفیت رنگِ ۴۸۰۰ کلوین برای نور دستگاه کولپوسکوپ پیشنهاد می شود. این نور حتماً باید از انواع LED باشد.

  1. صفحه نمایش

نکته بسیار مهم در رابطه با صفحه نمایش، وضوح بالای آن است. این صفحه می تواند LCD یا LED باشد. مهم این است که کیفیت پخش بسیار بالایی داشته باشد.

  1. چاپگر رنگی

هنگام استفاده از دستگاه کولپوسکوپ دانستن چه نکاتی الزامی است؟

  1. اطلاعات لازم در مورد بالاتر رفتن کیفیت تصویربرداری به بیمار داده شود. اطلاعاتی از قبیلِ شیوه معاینات دهانه رحم و مصرف نکردن سیگار. این اطلاعات کیفیتِ تصویر خروجی را به وضوح ارتقاء خواهد داد.
  2. محلول اسید استیک ۱٪ یا ۳٪ با کمک سواب استفاده می شود.
  3. احتمالاً مناطقی از دهانه رحم پس از استفاده از اسید استیک سفید می شوند. اغلب همین مناطق برای نمونه برداری در نظر گرفته می شوند. ممکن است هیچ ضایعه ای دیده نشود. همچنین می توان محلول ید را روی دهانه رحم قرار داد. این کار به برجسته نمودن مناطق غیرطبیعی کمک خواهد کرد.
  4. از بزرگنمایی های کم، می توان برای تصویربرداری های کلی استفاده کرد. عدد این بزرگنمایی بین دو تا شش است.
  5. بزرگنمایی های زیاد، برای تشخیص موارد حساس استفاده می شوند. عدد این بزرگنمایی بین هشت تا ۲۸ است.
  6. در بزرگنمایی های زیاد، برای بالا رفتنِ کیفیت تصویر، از فیلتر سبز استفاده می شود.
  7. اکثراً تشخیص ضایعاتِ سرطانی در بزرگنمایی های بالا قابل امکان است.
  8. دستگاه کولپوسکوپ قابلیت ذخیره نتیجه را دارد. با همین ویژگی، می توان نتایج را با هم مقایسه کرد.

هشدارهای استفاده از دستگاه چه مواردی است؟

  1. این دستگاه فقط باید توسط پرسنل آموزش دیده و واجد شرایط استفاده شود.
  2. در کنار گازهای قابل اشتعال و انفجار استفاده نکنید.
  3. معاینه کولپوسکوپی نباید با عجله خاتمه یابد.
  4. معاینه به وسیله دستگاه کولپوسکوپ فقط یک ابزار ثانویه است و نشان دهنده نتیجه نهایی نیست. آزمایشات دیگر باید با این آزمایش ترکیب شوند تا نتیجه نهایی مشخص شود.
  5. برای جلوگیری از برق گرفتگی و خرابی تجهیزات از تماس با مایعات خودداری کنید.
  6. قبل از استفاده همه کابل ها را بررسی کنید.
  7. لنز دستگاه بسیار ظریف است. هرگونه برجستگی و خراش ممکن است بر نتایج حاصل در تصویربرداری تأثیر بگذارد. دستگاه باید با احتیاط کامل استفاده شود.
  8. چنانچه لامپ LED دوربین مشکلی داشت باید به سرعت تعویض شود. چرا که بر عملکرد دستگاه بسیار مؤثر است.
  9. کنترل دستگاه باید به طور منظم انجام شود. نگهداری پیشگیرانه باید در دوره های تعیین شده انجام شود.
  10. باتری دستگاه باید قبل از استفاده بررسی شود.

 

+ خرید دستگاه کولپوسکوپ

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید