مقالات

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب متخصص زنان و زایمان

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب متخصص زنان و زایمان

متخصصان زنان و زایمان در دوران بارداری و تولد مراقبت های پزشکی ویژه ای را انجام می دهند.  متخصص زنان و زایمان پزشکی است که دارای صلاحیت های تخصصی در زایمان نوزادان و ارائه مراقبت های پزشکی از زنان، مراقبت های زنان در دوران بارداری و بعد از تولد است. متخصصان زنان و زایمان مهارت هایی در مدیریت بارداری ها و زایمان های پیچیده یا پرخطر دارند و می توانند مداخلات پزشکی و سزارین را انجام دهند. در مطب متخصص زنان و زایمان، علاوه بر وسایل متداول مورد نیاز در مطب های پزشکی، انواع ملزومات دیگری نیز مورد استفاده است. در این مقاله از مطب چین، به بررسی ملزومات مورد نیاز مطب متخصص زنان و زایمان و کارآیی این وسایل می پردازیم. برای تهیه وسایل مورد نیاز مطب متخصص زنان و زایمان، می توانید به فروشگاه تخصصی مطب چین مراجعه فرمایید.

بیماری های مربوط به متخصص زنان و زایمان چیست؟

زنان معمولاً برای مراقبت های معمول و همچنین مسائل مربوط به زایمان، به متخصصان زنان و زایمان مراجعه می کنند. زنان باردار در طول بارداری تقریباً هر ماه یک بار به پزشک مراجعه خواهند کرد.

متخصصان زنان و زایمان همچنین زنان حاملگی پرخطر را در حین بارداری و بعد از آن تحت درمان قرار می دهند. کسانی که ممکن است بارداری پر خطر داشته باشند:

  • دارای وضعیت سلامتی مزمن هستند.
  • بالای ۳۵ سال هستند.
  • در حال حمل نوازادان چند قلو هستند.
  • سابقه سقط جنین، زایمان زودرس یا زایمان سزارین دارند.
  • در دوران بارداری عوارض خاصی ایجاد شود که مادر یا کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

متخصصان زنان و زایمان موارد زیر را نیز درمان می کنند:

  • انواع بیماری ها و عفونت های مربوط به زنان
  • حاملگی خارج رحمی
  • پره اکلامپسی، که با فشار خون بالا مشخص می شود.
  • قطع شدن جفت، یا هنگامی که جفت از رحم جدا می شود.
  • دیستوکیای شانه، یا هنگامی که شانه های کودک هنگام زایمان گیر می کند.
  • پارگی رحم
  • بند افتاده، یا وقتی بند ناف در حین زایمان گرفتار می شود.
  • خونریزی زنان و زایمان
  • سپسیس، که یک نوع عفونت خطرناک است.

ملزومات مورد نیاز در مطب متخصص زنان و زایمان

تخت ژنیکولوژی

تخت ژنیکولوژی از جمله تخت های بیمارستانی است. این مدل تخت به دلیل طراحی مناسب برای معاینه، در مطب متخصص زنان و زایمان مورد استفاده قرار می گیرد. بیمار با قرار گرفتن بر روی این تخت ها، شرایط مناسب معاینه برای پزشک را ایجاد می نماید. از تخت های ژنیکولوژی در بیمارستان ها برای انجام زایمان طبیعی نیز استفاده می گردد.

سونوگرافی

دستگاه سونوگرافی از دستگاه های پر استفاده در مطب متخصص زنان و زایمان است. از امواج فراصوت دستگاه سونوگرافی، هم در زمینه های درمانی و هم تشخیصی استفاده می شود. سونوگرافی با استفاده از این امواج، برای کاربرد های تشخیصی و تصویر برداری از اندام های داخلی بدن و عموما بافت های نرم استفاده می شود.

دستگاه سونوگرافی در دو مدل قابل خریداری و استفاده است. مدل رومیزی و مدل مبله. سونوگرافی رومیزی که قابل حمل است، در بسیاری از کلینیک ها و همچنین توسط ماماها استفاده می شود. دستگاه های سونوگرافی مبله، می توانند مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه ها ثابت هستند و در مراکزی با مراجعین زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپکولوم

اسپکولوم ابزاری پلاستیکی یا فلزی است که به داخل واژن وارد می شود و به متخصص زنان اجازه می دهد ناحیه را معاینه یا نمونه ای از دهانه رحم را بررسی کند. برای کاهش ناراحتی ابزار، پزشکان اغلب اسپکولوم را با ژل چرب می کنند یا در صورت فلزی بودن ابزار آن را گرم می کنند. از اسپکولوم معمولاً در بیمارانی استفاده می شود که برای معاینه لگن مراجعه می کنند.

لامیناریا استیک

چوب laminaria میله ای نازک از laminaria است که گونه ای از جلبک های قهوه ای به حساب می آید. این ابزار به طور معمول در زمینه زنان و زایمان استفاده می شود. چوب لامیناریااین یک ابزار معمول برای متخصصین زنان است. چوب لامیناریا برای ایجاد زایمان در دهانه رحم قرار می گیرد. همچنین برای اقدامات جراحی استفاده می شود. هنگامی که چوب در دهانه رحم قرار گرفت، به آرامی آب را جذب کرده و طی چند ساعت منبسط می شود. این کار دهانه رحم را گشاد کرده و پروسه زایمان را ایجاد می کند.

کولپوسکوپ

کولپوسکوپ یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در مطب متخصص زنان و زایمان است. برای اقدامات کولپوسکوپی از کولپوسکوپ استفاده می شود. کولپوسکوپ ها دارای قابلیت بزرگنمایی تصاویر هستند که نمای گردن رحم، واژن و مجرا را بزرگ می کنند. این ابزارها به متخصص زنان و زایمان کمک می کند سلولهای سرطانی در دهانه رحم یا هر ناهنجاری دیگری را شناسایی کنند. اقدامات کولپوسکوپی معمولاً فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. از آنجا که کولپوسکوپ داخل ناحیه معاینه قرار نمی گیرد، معمولاً این روش بدون درد است.

انواع آی.یو.دی

آی یو دی وسیله ای است که در رحم قرار می‌گیرد و در چلوگیری از بارداری نقش دارد. آی یو دی وسیله T شکل کوچکی است که درون رحم قرار می گیرد. این وسیله باید توسط پزشک تجویز شده و طی یک عمل سرپایی در رحم قرار بگیرد. ۵ نوع آی یو دی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی امریکا FDA در بازار موجود هستند که عبارتند از: اسکایلا، لیلتا، میرنا، کایلینا و پاراگارد (آی یو دی غیر هورمونی از جنس مس)

پنس اسفنجی

پنس اسفنجی شکلی شبیه به قیچی دارد و می تواند منحنی یا مستقیم باشد. انواع مختلفی از پنس وجود دارد، اما پنس اسفنجی توسط متخصص زنان و زایمان ترجیح داده می شود. چرا که این مدل پنس به جلوگیری از ضربه و آسیب جراحی کمک می کند. پنس اسفنجی اغلب برای روشهای عقیم سازی زنان، ترمیم فتق و از بین بردن پولیپ استفاده می شود. همچنین قرار دادن دستگاه های داخل رحمی اغلب به استفاده از پنس اسفنجی نیز نیاز دارد.

برست لایت

یکی دیگر از وسایل معاینه که به کامل شدن مطب متخصص زنان و زایمان کمک می کند، دستگاه برست لایت است. این دستگاه به بالا بردن دقت معاینه سینه ها، بافت و رگ های سینه، کمک می کند. با کمک این دستگاه پزشک می تواند تغییرات و یا جزییات غیرعادی در بافت سینه های بیمار را مشاهده و معاینه کند.

کاواترم

کاواترم، یکی از دستگاه هایی است که می تواند در مطب متخصص زنان و زایمان موجود باشد. کاواترم، یک روش درمانی کم تهاجمی است که برای درمان خونریزی بیش از حد رحمی (DUB) به کار برده می‌شود. در واقع از این روش درمانی به‌ عنوان روشی جایگزین برای عمل جراحی استفاده می‌شود. در این روش درمانی بافت آندومتر از داخل رحم خارج می‌شود.

این دستگاه قابلیت تنظیم با دستگاه مرکزی خود را دارد و پزشک با استفاده از کاتتر که دارای بالن سیلیکونی انعطاف‌پذیر است، کار خود را آغاز می‌کند. این دستگاه به کمک گرما و فشار، طی ۱۰ دقیقه روند درمان را انجام می‌دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید