مقالات

آشنایی با گوشی پزشکی تخصصی قلب

آشنایی با گوشی پزشکی تخصصی قلب

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ (Stethoscope) یکی از وسایل ضروری و رایج برای معاینه بیماران محسوب می گردد که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. ساختار گوشی پزشکی در طول این سال ها فرق اساسی نداشته و همه انواع استتوسکوپ ها برای شنیدن صدای داخلی بدن و ضربان قلب بیمار به کار می روند. تنوع اصلی استتوسکوپ ها شامل گوشی پزشکی تخصصی قلب (کاردیولوژی)، گوشی پزشکی تخصصی اطفال برای معاینه نوزادان و اطفال و گوشی های کلاسیک می گردد.

نوع پیشرفته گوشی های پزشکی، استتوسکوپ های دیجیتالی و هوشمند هستند، که به دلیل قیمت و دقت بالا، این گوشی نیز بیشتر جزو گروه گوشی پزشکی تخصصی قلب، محسوب می گردد.

ساختار و اجزاء تشکیل دهنده گوشی پزشکی تخصصی قلب

به طور کلی گوشی ها چه از نوع گوشی پزشکی تخصصی قلب باشند و یا از انواع دیگر آن، از سه قسمت اصلی تشکیل می شوند:

  • سر گوشی یا Chestpiece
  • تیوب (Tubing)
  • گوشی (Headset)

سر گوشی یا Chestpiece

بخشی است که روی سینه و یا بدن فرد بیمار قرار می گیرد. سر گوشی می بایست صدا و ارتعاشات عضو درونی بدن را جذب نموده و بتواند با کمی تشدید آن را تبدیل به ارتعاشات صوتی نماید. سر گوشی اغلب از دو قسمت دیافراگمی و بل تشکیل شده است. سر گوشی (چست پیس) از جنس آلومینیوم یا استیل ضد زنگ ساخته می شود، اما هر چه وزن بیشتری داشته باشد، راحت تر روی سینه بیمار خواهد نشست.

بخش دیافراگم

بخش دیافراگم نیز از یک دیسک تخت پلاستیکی یا فلزی ساخته شده که قطر آن بنا به کاربرد گوشی از ۲/۵ تا ۴/۵ سانتی متر (به طور نرمال ۳/۵ سانتی متر) طراحی می گردد. به طور کلی از دیافراگم برای شنیدن صداهای زیر و با فرکانس بالاتر استفاده می شود. از اینرو جنس دیافراگم را می بایست آنقدر محکم و نازک در نظر گرفت تا بتواند صداهای با فرکانس پایین تر را فیلتر کند. همیشه هنگام شنیدن صدای بدن با قسمت دیافراگم، می باید آن را محکم به قفسه سینه بیمار فشار داد، زیرا این عمل موجب محدود شدن حرکات دیافراگم و حذف فرکانس های پایین خواهد شد.

بل یا زنگوله ای

قسمت بل یا زنگوله ای، بخش است که بیشتر در سر گوشی های تخصصی مورد استفاده بوده و به شکل یک بخش زاویه دار فلزی به همراه یک حفره ساخته می شود. اندازه معمول بل ۲/۵ سانتی متر است. این قسمت اغلب برای شنیدن صداهای کم فرکانس و بم، مانند صداهای اضافه قلب (mentionedos whatsh) کاربرد دارد. عمیق بودن قسمت بل باعث می شود هنگام سمع، بخش زنگوله ای توسط بافت بدن و قفسه سینه پوشیده نشود. بر خلاف دیافراگم، بل را نباید روی بدن فشار داد. فشار بل روی بدن موجب بلند شنیده شدن صداهای ریز می گردد.

به طور کلی سه نوع سر گوشی در انواع گوشی های فلزی کاربرد دارد. سر گوشی تکی با یک دیافراگم تنها، سر گوشی دوتایی که هم دیافراگم و هم بل در آن وجود دارد، و در نهایت سر گوشی های تخصصی هم وجود دارند که سه تایی بوده، و کار با آنها بسیار دشوار است. در برخی از مدل های تکی مانند گوشی های لیتمن، سر گوشی به گونه ای طراحی شده که به دو صورت بل و دیافراگم عمل می کنند. در گوشی پزشکی تخصصی قلب، از سر گوشی های تکی و دوتایی، و در معاینات بسیار حیاتی قلبی  از سر گوشی سه سر استفاده می شود.

لوله

لوله یا تیوپ در حقیقت بخش متصل کننده گوشی ها به سر گوشی محسوب می شود که علاوه بر انتقال صدا، وظیفه حذف و فیلتر نویزها و صداهای اطراف را نیز دارد. اندازه لوله خیلی نازک نیست. زیرا لوله های نازک می توانند صداهای با فرکانس کم را از بین ببرند. معمولا بهترین جنس برای لوله و تیوپ گوشی در گوشی پزشکی تخصصی قلب، PVC است، تا بتواند از اتلاف صدا، بیشترین جلوگیری را داشته باشد. طول تیوپ بین ۴۵ تا ۶۸ سانتی متر، بسته به نوع گوشی، متغیر هستند.

در مدل های جدید گوشی های دیجیتالی، بخش تیوپ تبدیل به یک سیستم دیجیتالی شده است. در این نوع گوشی ها، صدای گوشی قبل از اینکه به گوش پزشک برسد، به سیگنال هایی با کیفیت تر و با نویز کمتر تبدیل شده و سپس صدای بهبود یافته ارسال خواهد شد. در گوشی های دیجیتالی، به جای گوشی از هدفون یا هندزفری استفاده می گردد.

گوشی یا هدست

هدست آخرین بخش گوشی است که وظیفه اصلی آن ایزوله کردن صدای نویز اطراف و بیرون، در قسمت انتهایی و گوش پزشک است. این قسمت از جنس پلاستیک نرم ساخته می شود تا گوش را کمتر مورد آزار قرار دهد. سایز مناسب برای گوشی‌ ها بین ۲۵ تا ۳۵ میلی متر است، تا بتواند به درستی در گوش پزشک چفت شود.

گوشی پزشکی تخصصی قلب یا کاردیولوژی

گوشی پزشکی تخصصی قلب، یک استتوسکوپ‌ بسیار حساس محسوب می شود که می تواند با کمترین فشار و حرکت روی بدن بیمار، فرکانس های پایین را دریافت نموده، و یا با مقداری فشار بیشتر به صداهایی با فرکانس بالاتر دست یابد. البته با توجه به برند و قیمت این گوشی ها، کارایی و دقت آنها نیز متفاوت است.

نمونه های متنوعی از گوشی های پزشکی در سایت مطب چین عرضه شده است. این گوشی ها از برند های معتبر و متنوعی همچون KaWe، Welch Allyn ، Spengler و ABN  تهیه می گردد تا کاربران متخصص و خانگی بتوانند با اطمینان خاطر از کیفیت، از مطب چین خرید خود را انجام دهند.

نمونه های خوبی از گوشی پزشکی تخصصی قلب برای متخصصین گرامی 

نمونه گوشی پزشکی فوق تخصصی قلب سه سر ولش آلن Harvey DLX با سه سر گوشی، گوشی تخصصی قلب Top Cardiology، گوشی فوق تخصصی قلب Planet با دو تیوپ، گوشی تخصصی قلب Profi Cardiology با قطر دیافراگم ۴/۵ سانتی متری، گوشی پزشکی تخصصی قلب ولش آلن Elite با گیرنده های استیل و … از جمله گوشی های ویژه ای بشمار می روند که در گروه گوشی پزشکی تخصصی قلب، در مطب چین برای کاربران گردآوری و عرضه شده است.

همچنین گوشی پزشکی دیجیتال هوشمند مدل NS1 – SE، یکی از مدل گوشی های قیمت مناسب دیجیتالی از شرکت نبض است که امکان فیلتر صداها، دریافت وضوح بالای صدا و ذخیره سازی نمودار صدا (pcg) را توسط اپلیکیشن نبض آوا برای کاربران مهیا می سازد. کاربر می تواند یکی از سه نوع فیلتر قلب، ریه یا اکستندد (برای معاینات عمومی و حتی گرفتن فشار خون) را انتخاب نماید، تا در زمان معاینه و تا حد ممکن (تا جایی که به صدای مورد نظر آسیبی نرسد) صداهای دیگر کمتر شنیده شود.

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گوشی، می توانید با کارشناسان مطب چین در تماس باشید، مطب چین همراه شما برای ارائه خدمات بهتر پزشکی خواهد بود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید