مقالات

آشنایی با گوشی پزشکی دو پاویونه

آشنایی با گوشی پزشکی دو پاویونه

گوشی پزشکی دو پاویونه از پر فروش ترین و پر کاربرد ترین نمونه های گوشی پزشکی در بازار به شمار می آید. استتوسکوپ یا گوشی پزشکی، یکی از مهمترین ابزارهای سلامتی است که به پزشکان کمک می کند تا به صداهای بدن گوش دهند.

گوشی پزشکی از طریق تقویت صداهای داخلی به پزشک کمک می کند تا تشخیص بهتری برای بیمار انجام دهد. در این مقاله از مجموعه مطب چین، به بررسی گوشی پزشکی دو پاویونه و دیگر مدل های گوشی پزشکی می پردازیم.

گوشی پزشکی چیست؟

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ یک وسیله پزشکی صوتی است که برای گوش دادن به صدای ریه ها، قلب، جریان خون در رگ های محیطی (فشار خون) در بدن، صدای قلب جنین در حال رشد در زنان باردار و مجاری روده استفاده می شود.

استتوسکوپ یک لوله پلاستیکی بلند و باریک است که در انتهای آن یک دیسک تخت و در طرف دیگر آن یک صفحه با کمی فرو رفتگی وجود دارد. پزشک یکی از این دو طرف را روی بدن بیمار قرار می دهد و شاخه های گوشی را در گوش خود قرار می دهد.

گوشی های پزشکی در انواع نمونه ها در بازار موجود هستند.

گوشی پزشکی دو پاویونه چیست؟

گوشی پزشکی تک پاویونه نوعی ساده از استتوسکوپ همراه با دیافراگم قابل تنظیم است که کنترل قلب، ریه ها و حرکات روده را آسان تر می کند. استتوسکوپ تک پاویونه توسط متخصصان قلب و عروق که مجبور به معاینه تعداد زیادی از بیماری های قلبی عروقی هستند، ترجیح داده می شود.

اما اگر در محیط های پر سر و صدا مشغول هستید، گوشی پزشکی دو پاویونه انتخاب ایده آلی است. آنها همه کاره هستند و نتایج بهتری در مقایسه با استتوسکوپ تک پاویونه ارائه می دهند. گوشی پزشکی دو پاویونه برای بیماران در هر سنی ایده آل است. برخی از مدلهای چنین استتوسکوپی دارای دو اندازه مختلف دیافراگم است. بعضی از پزشکان گوشی پزشکی دو پاویونه با دیافراگم بزرگ را ترجیح می دهند که گوش دادن به امواج صوتی در اندام های مختلف را امکان پذیر می کند.

گوشی پزشکی دو پاویونه چگونه کار می کند؟

گوشی پزشکی دو پاویونه دارای دو سر مختلف، دیافراگم (دیسک/ حلقه پلاستیکی) و زنگوله (کاسه توخالی) است تا صداهایی دقیق به دست آورد. زنگ صداهای فرکانس پایین را تشخیص می دهد در حالی که از دیافراگم برای تشخیص اصوات با فرکانس بالا استفاده می شود.

صداهای بدن باعث لرزش دیافراگم و در نتیجه ایجاد امواج فشار صوتی در لوله استتوسکوپ می شود. امواج فشار حاصل به شاخه های گوشی پزشکی دو پاویونه و در نهایت، به گوش های پزشک منتقل می شوند.

هنگام استفاده از استتوسکوپ در دستگاه فشار سنج، اولین صدای ضربه ای که هنگام استفاده از فشارسنج گوش می دهید، فشار خون سیستولیک بیمار است. این شماره را یادداشت کنید، اما نظارت بر فشار سنج را ادامه دهید. بعد از متوقف شدن صدای اول، صدای ضرب دوم فشار خون دیاستولیک است. اگر می خواهید فشار خون بیمار را دوباره بررسی کنید، چند دقیقه صبر کنید.

چند نوع استتوسکوپ وجود دارد؟

استتوسکوپ نوزادان:

کوچکترین اندازه استتوسکوپ است که برای بیماران تازه متولد شده طراحی شده است. این  استتوسکوپ ها با قطر بسیار کوچک ۲ سانتی متر، بدون ایجاد سر و صدای زیاد محیطی، شنیدن هر صدای ضعیفی را به صورت دقیق امکان پذیر می کند. اگرچه می توانید برای نوزادان از یک استتوسکوپ با اندازه معمولی استفاده کنید، اما ممکن است نتایج چندان دقیق نباشند. در عین حال، ممکن است باعث ایجاد شوک در نوزادان شود. با اندازه کوچک Chestpiece، تشخیص دقیق تر است. همچنین، هنگام تشخیص، نیازی به تنظیم استتوسکوپ ندارید.

استتوسکوپ کودکان:

این استتوسکوپ ها تقریباً شبیه گوشی پزشکی دو پاویونه یا تک پاویونه بزرگسالان هستند. با این حال، یک تفاوت مشخص در اندازه قفسه سینه میان این دو گروه بیمار وجود دارد. برای بیماران کوچک باید موقعیت قفسه سینه را کمی دشوار کنید تا بتوانید صدا را به درستی بشنوید. چرا که اندازه قفسه سینه کودکان از بزرگسالان کوچکتر است. اندازه کوچک استتوسکوپ های کودکان، محل قرارگیری دقیق استتوسکوپ را تضمین می کند. از دیگر مزایای این نوع گوشی پزشکی رنگ آنهاست. این یک عامل اصلی برای متخصصان پزشکی نیست، اما طراحی زیبا و رنگ آرامش بخش، بیماران کوچک را به وجد می آورد.

استتوسکوپ قلب و عروق:

این نوع استتوسکوپ شبیه به یک گوشی پزشکی دو پاویونه یا تک پاویونه استاندارد است. با این تفاوت که این مدل، کیفیت صوتی دقیق تری را ارائه می دهد. به شما امکان می دهد صداهای کم و زیاد را با وضوح بیشتری بشنوید و به شما امکان می دهد حتی صداهای سبک مانند مالش و کلیک را به وضوح بشنوید. در این مدل گوشی پزشکی، هدفون ها راحت تر و ضخیم تر نیز هستند. برای جلوگیری از سر و صدای محیط به گونه ای طراحی شده اند که در شنیدن، تداخل ایجاد نکنند.

استتوسکوپ جنین:

گوشی پزشکی جنین فعلی ترکیبی، ساختاری منحصر به فرد دارد. دیسک این گوشی پزشکی دارای زنگ خاصی است که در مقابل شکم زن باردار قرار می گیرد تا صدا را به هدفون منتقل کند.

استتوسکوپ دامپزشکی:

بیشتر دامپزشکان از استتوسکوپ هایی استفاده می کنند که پزشکان از آنها استفاده می کنند. با این حال، حیوانات چالش ها و نیازهای مختلفی دارند. به عنوان مثال، خز حیوانات می تواند باعث ایجاد صدا و اختلال در شنیدن شود. به همین دلیل، استتوسکوپ های دامپزشکی ساخته شده مخصوص با لوله ای به طول ۳۲ اینچ در دسترس هستند. اکثر این استتوسکوپ ها دیافراگم قابل تنظیم دارند.

استتوسکوپ الکترونیکی:

استتوسکوپ های صوتی دارای مشکل صدا هستند. این مشکل با یک استتوسکوپ الکترونیکی که صدای محیط را کاملاً مسدود می کند، حل می شود. چنین استتوسکوپی به صورت الکترونیکی امواج صوتی دریافت شده از قفسه سینه را تقویت کرده و آنها را به امواج الکترونیکی منتقل شده از طریق مدارهای طراحی شده ویژه تبدیل می کند.

خرید گوشی پزشکی

فروشگاه مطب چین، به عنوان اولین مرکز تخصصی تجهیز مطب انواع نمونه های گوشی پزشکی دو پاویونه، تک پاویونه، گوشی پزشکی کودکان و… را ارائه می کند. این فروشگاه با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی و همچنین ارائه گارانتی معتبر برای بسیاری از محصولات، مرجعی مطمئن برای تجهیز مطب های پزشکان و دندانپزشکان به شمار می آید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید