مقالات

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب فیزیوتراپی

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب فیزیوتراپی

برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی مناسب برای هر فرد توسط فیزیوتراپیست ها با هدف بهبود حرکات بیمار انجام می شود. مطابق با این برنامه، هر فرد متناسب با توانایی و نیاز خود در جلسات بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه ای مورد فیزیوتراپی و توانبخشی حرکتی توسط فیزیوتراپیست قرار می گیرد. افرادی که به فیزیوتراپی و توانبخشی منتقل می شوند در فواصل منظم ارزیابی شده و برنامه فیزیوتراپی آنها به صورت مداوم مورد بررسی قرار می گیرد. توان بخشی باید در طول هر روز ادامه یابد و تنها متعلق به جلسات فیزیوتراپی نباشد. به همین دلیل، با تنظیم هماهنگی در خانه و آگاهی خانواده از برنامه های حرکتی، می توان این برنامه ها را در خانه ادامه داد. در این مقاله از مطب چین، به سراغ ملزومات مورد نیاز مطب فیزیوتراپی رفته ایم تا آنها را مورد بررسی قرار دهیم. انواع ملزومات مورد نیاز مطب فیزیوتراپی، قابل خرید و تهیه از فروشگاه تخصصی مطب چین است.

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیست ها خدماتی را ارائه می دهند که باعث بهبود، حفظ و بازیابی حرکت و توانایی های عملکردی افراد می شود. حرکت و عملکرد در صورت تهدید شدن توسط پیری، آسیب در تصادف ها و اتفاقات گوناگون، بیماری ها، اختلالات یا عوامل محیطی دچار مشکل می شوند. فیزیوتراپیست ها در این شرایط اقدامات لازم برای بهبود حرکات و دامنه های حرکاتی را انجام داده و می توانند در هر مرحله از زندگی به افراد آسیب دیده حرکتی، کمک کنند.

موارد استفاده علم فیزیوتراپی

  • تعیین نارسایی های جسمی افراد با نیازهای ویژه و تلاش برای بهبود آن
  • ارزیابی قدرت عضلات و افزایش توانایی عمل عضلات ضعیف
  • ارزیابی فعالیتهای زندگی روزمره
  • تجزیه و تحلیل راه رفتن
  • تغییر اختلالات وضعیت غیر طبیعی در بیماران و حل مشکلات ثانویه ناشی از آنها
  • افزایش ظرفیت فیزیکی بدن بیماران جسمی و حرکتی
  • بهبود تعادل و هماهنگی در بیماران دچار مشکلات تعادلی
  • پشتیبانی از معلولیت های جسمی افراد با وسایل کمکی مناسب
  • رساندن فرد با نیازهای ویژه به بالاترین سطح ممکن در استقلال در فعالیتهای زندگی روزمره و مراقبت از خود

برنامه های مختلف و ملزومات مورد نیاز مطب فیزیوتراپی

ورزش:

ورزش متداول ترین روش فیزیوتراپی است که هدف آن تقویت سیستم اسکلتی عضلانی است. از روش ورزش برای افزایش تحرک اندامهای غیرفعال در بیماران فلج، جلوگیری از ایجاد انقباض در صورت از دست دادن کامل حرکت، اصلاح محدودیت باز شدن مفصل پس از شکستگی و باز شدن گچ، برای تقویت بافت های موجود در ضعف بافت عضلانی در بیماری های مختلف عصبی یا عضلانی استفاده می شود.

ملزومات مورد نیاز مطب فیزیوتراپی برای برنامه های ورزشی، انواع دستگاه های ورزشی مانند تردمیل، کِش های ورزشی، دوچرخه ورزشی، توپ ورزشی و… است.

ترموتراپی:

ترموتراپی ، که به معنای درمان با گرماست، یکی از روشهای متداول درمانی در مطب فیزیوتراپی است. کاربردهای گرمایی سطحی یا عمیق، به ویژه در مناطق دردناک، بر اساس اصل حرارت دادن بافت ها با استفاده از آب گرم، بسته های حرارتی، تابش موج کوتاه، جریان های الکتریکی با فرکانس بالا، اشعه مادون قرمز، اشعه خورشید یا وان های پارافینی است. گرما علاوه بر خاصیت تسکین دهنده درد در بافت ها، تأثیراتی از جمله از بین بردن اِدم، افزایش جریان خون و سرعت هدایت عصب و همچنین افزایش تولید کلاژن و افزایش سرعت رشد تاندون دارد.

یکی از دستگاه های پیشرفته که برای ترموتراپی در مطب فیزیوتراپی استفاده می شود، دستگاه تکار RF است. با استفاده از لامپ های مادون قرمز نیز می توان ترموتراپی را انجام داد. دستگاه کرایو تراپی نیز برای انجام ترمو تراپی استفاده می شود. این دستگاه قابلیت توانبخشی برای آسیب های ورزشی و از بین بردن درد و اسپاسم را دارد.

الکتروتراپی:

در الکتروتراپی با استفاده از جریان الکتریکی ولتاژ پایین یا بالا، درد از بین می رود. علاوه بر این، تحریک و تسریع ترمیم عصب با جریان الکتریکی در بافتهای دارای آسیب عصبی نیز از جمله موارد استفاده از الکتروتراپی است. الکتروتراپی اِدم را کاهش می دهد و گردش خون را در مناطقی که جریان الکتریکی اعمال می شود افزایش می دهد.

الکتروتراپی خود از شاخه های متعددی تشکیل شده است که هرکدام دستگاه های مخصوص به خود را دارند. از جمله این درمان ها می توان به این موارد اشاره کرد:

اولتراسوند تراپی:

یکی از روش های درمانی در مطب فیزیوتراپی و کار درمانی، اولتراسوند تراپی است. در این روش درمانی از امواج صوتی که طول موج آن ها خارج از محدوده شنوایی انسان است، استفاده می شود. این امواج در عمق بافت ها نفوذ کرده و آنها را ترمیم می کنند. اولتراسوندتراپی برای تمامی دردها پاسخگو نیست اما می تواند باعث کاهش بسیاری از دردها شود. دردهایی مانند آرتروز، سندروم تونل کارپال، کشیدگی و پارگی عضلات و… از جمله مواردی هستند که با استفاده از اولتراسوند تراپی بهبود می یابند.

مگنت تراپی:

این شیوه درمانی نیز یکی از روش های الکترو درمانی در مطب فیزیوتراپی است. مگنت تراپی بر پایه ایجاد میدان مغناطیسی در بدن عمل می کند. امواج مغناطیسی اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت ها را افزایش می دهد و باعث تحریک متابولیسم بدن می شود. مگنت تراپی یکی از شناخته شده ترین روش های درمانی بیماری هایی مانند پارکینسون و درد های آرتروز است.

دستگاه تنس:

تنس عضلانی دارای الکترودهایی است که بر روی پوست ناحیه مورد نظر قرار می گیرند و با ایجاد پالس الکتریکی، اعصاب را با ایمنی کامل و بدون ایجاد درد، تحریک می کند. این تحریک ها به مرور موجب کاهش درد و گرفتگی عضلانی می شوند. دستگاه تنس در مطب فیزیوتراپی برای درمان در مواردی مانند درد مهره های کمر یا گردن، درد مفاصل مانند مچ دست و پا، لگن و کتف، درد شانه، سر درد، دردهای دوران پریود، دردهای ناشی از آسیب عضلات به خصوص آسیب های ورزشی، دردهای حاد مانند سیاتیک و دیسک کمر یا گردن، بازسازی رشته های عصبی آسیب دیده و… استفاده می شود.

دستگاه ایزوکینتیک:

انقباض عضله ایزوکینتیک زمانی اتفاق می افتد که عضله با سرعت ثابت می شود. این یک نوع معمول انقباض عضلانی نیست و نیاز به تجهیزات تخصصی برای تولید آن دارد. یک دینامومتر ایزوکینتیک برای ایجاد انقباضات ایزوکینتیک ضروری است که انقباض ایزوکینتیک را در بدن بیمار ایجاد می کند. این دستگاه با ایجاد مقاومت در هنگام انجام تمرینات کششی به بهبود انعطاف پذیری بیماران کمک می کند. دستگاه ایزوکینتیک یک روش عالی در مطب فیزیوتراپی برای بهبود بیمارانی است که به علت تصادف و استراحت طولانی دچار کاهش حجم عضلات می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید