مقالات

آیا فشار سنج دیجیتالی دقت فشار سنج عقربه ای را دارد؟

آیا فشار سنج دیجیتالی دقت فشار سنج عقربه ای را دارد؟

برخی از افراد معتقدند که فشار سنج دیجیتالی دقت فشار سنج عقربه ای را ندارد. در این مقاله از مجموعه مطب چین به بررسی میزان دقت میان فشار سنج دیجیتالی و فشار سنج عقربه ای می پردازیم. فشار خون بالا یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی است که کل جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین اندازه گیری دقیق آن برای تشخیص و مدیریت زود هنگام آن برای درمان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرفی، نگرانی های مربوط به اثرات احتمالی بیماری جیوه بر سلامتی و محیط زیست منجر به استفاده گسترده از فشار سنج های غیر جیوه ای یا دیجیتالی شده است.

فراوانی بیماری فشار خون

افزایش فشار خون با توجه به سلامت جمعیت یک عامل خطرناک است. این بیماری نه تنها خطر بیماری کرونر قلب و سکته مغزی ایسکمیک و خونریزی دهنده را افزایش می دهد، بلکه با عوارض متعددی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی، اختلال کلیه، خونریزی شبکیه و اختلال بینایی نیز همراه است.

در سالهای اخیر، افزایش چشمگیر مشکل فشار خون در سراسر جهان وجود داشته است. در سطح جهانی ۷٫۵ میلیون مرگ ناشی از فشار خون بالاست که حدود ۱۲٫۸٪ از کل مرگ ها را تشکیل می دهد.

ممنوعیت استفاده از فشار سنج جیوه ای

فشار سنج های جیوه ای در سالهای گذشته به طور گسترده و به عنوان یک گزینه استاندارد برای اندازه گیری فشار خون در نظر گرفته می شدند. امروزه استفاده از آنها به دلایل محیط زیستی، ممنوع شده است. اکنون در بازار، فشار سنج دیجیتالی و فشار سنج های عقربه ای در انواع نمونه ها ارائه می شوند.

به عنوان مثال، دستگاه های فشار سنج جیوه ای در بیمارستان های ایالات متحده از رده خارج شده اند. این امر منجر به تکثیر دستگاههای غیر جیوه ای شده و (احتمالاً برای همیشه) حالت مطلوب اندازه گیری فشار خون در کلینیک و بیمارستان را تغییر داده است.

اهمیت دقت اندازه گیری دستگاه های فشار سنج

علیرغم تلاش شدید برای ارتقا روشهای مناسب برای اندازه گیری فشار خون، نگرانی گسترده در مورد کیفیت و دقت اندازه گیری فشار خون همچنان ادامه دارد. قرائت عدد به دلایلی همچون روش اندازه گیری ضعیف، تعامل بیمار و پزشک مانند صحبت کردن در هنگام خواندن عدد فشار خون، و عواملی مانند اضطراب و…، ممکن است دقیق نباشد.

فشار سنج عقربه ای

برای سنجش فشار خون با استفاده از فشار سنج عقربه ای، نیاز به آموزش کاربر وجود دارد. فشار سنج های عقربه ای باید از نظر مشکلات مکانیکی بررسی شوند. آنها هر ۶-۱۲ ماه نیاز به کالیبراسیون دارند.

فشار سنج عقربه ای با استفاده از صفحه عقربه ای خود فشار خوت را نمایش می دهد. کیسه هوای این دستگاه ها به دور بازوی فرد بسته شده و توسط یک تلمبه باد می شود. در این شرایط، شریان ها بر اثر فشار بسته می شوند. یک گوشی پزشکی زیر کیسه هوا و روی نبض قرار داده می شود و با شنیدن اولین و آخرین صدای نبض، عدد فشار بالا و پایین روی صفحه نمایش مشخص شود.

مشکلات مکانیکی که ممکن است در ابزار اندازه گیری فشار خون عقربه ای رخ دهد:

آیا اشاره گر یا همان عقربه صفر است؟

آیا شیشه عقربه سالم است؟

آیا اعداد قابل خواندن هستند؟

آیا کاف (کیسه هوا) دست نخورده است؟

آیا شلنگ فشار سنج سالم است؟

آیا دستگاه هنگام باد کردن نشتی دارد؟

فشار سنج دیجیتال

فشار سنج های دیجیتال یا اتوماتیک، یک ابزار محبوب و رایج در سالهای اخیر است. فشار سنج های دیجیتال برای اندازه گیری خانگی بسیار کاربردی هستند. بررسی کالیبراسیون ابزارهای اتوماتیک، برخلاف عقربه ای ها، معمولاً به ندرت مورد نیاز است.

اما اگر ضریب دقت بالا و ضریب خطای پایینی داشته باشند، می توان از آنها در مراکز درمانی و مطب ها نیز استفاده نمود. فشار سنج های دیجیتال در انواع مچی، بازویی و انگشتی در بازار موجود هستند.

با لمس یک دکمه روی دستگاه، کیسه دستگاه به صورت خودکار باد شده و تا آنجایی باد می شود که نبض شریان را قطع کند. سپس باد کیسه به صورت خودکار تخلیه شده و عدد فشا روی نمایشگر نشان داده می شود.

تفاوت های فشار سنج دیجیتالی و عقربه ای

  • فشار سنج های دیجیتال دارای قابلیت خاموشی خودکار هستند.
  • صفحه نمایشگر فشار سنج های دیجیتال، از نوع ال سی دی است و صفحه نمایش های فشار سنج های عقربه ای، دارای عقربه و یک صفحه ساعت مانند است که ارقام بر روی آن درج شده اند.
  • دستگاه های دیجیتال بر خلاف دستگاه های عقربه ای، دارای حافظه برای ثبت نتایج هستند.
  • استفاده از دستگاه فشار سنج دیجیتال می تواند توسط خود فرد انجام شود. در صورتیکه فشار سنج عقربه ای را حتما شخص دیگری باید برای شما ببندد.
  • قیمت فشار سنج های عقربه ای به دلیل قدیمی تر بودن سیستم و سختی کارآیی شان، از فشار سنج های دیجیتال پایین تر است.

تفاوت دقت در فشار سنج دیجیتالی و فشار سنج عقربه ای

هر دو این دستگاه ها بسته به کیفیتشان می توانند دقت بالایی داشته باشند. هر کدام از این دستگاه ها مزیت های خاص خودشان را دارند. دقت فشار سنج عقربه ای بالاست اما استفاده از آن به سهولت و سرعت دستگاه فشار سنج دیجیتال نیست.

همچنین قابلیت ذخیره نتایج در فشار سنج دیجیتال می تواند برای انتخاب شیوه درمان شما کمک کننده و موثر باشد.

میزان دقت این دستگاه ها بر اساس برندها و کیفیت تولید کننده شان می تواند متفاوت باشد. اما در مجموع نمونه های باکیفیت دستگاه های فشار سنج دیجیتالی و عقربه ای، تفاوت چندانی در میزان دقت و عدد نمایش داده شده ندارند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید