مقالات

آشنایی با تجهیزات پزشکی خانگی

آشنایی با تجهیزات پزشکی خانگی

هنگام بیماری و یا حادثه، تجهیزات پزشکی خانگی مختصر می توانند به ثابت نگه داشتن شرایط کمک کنند. همچنین در هنگام شیوع ویروس کووید ۱۹، از آنجا که سیستم رسمی مراقبت های بهداشتی با تعداد بسیار زیادی از مراجعان مواجه است، برخی از بیمارانی که در شرایط طبیعی، همچنان به مراقبت نیاز داشتند، از بیمارستان ها و مراکز درمانی مرخص می شوند.

در نتیجه، هم افراد معمولی و هم مراقبان حرفه ای از طیف گسترده ای از فن آوری های تجهیزات پزشکی استفاده می کنند. بنابراین تجهیزات پزشکی، نه تنها برای مراقبت های مربوط به شرایط پزشکی حاد و مزمن بلکه برای پیشگیری از بیماری و انتخاب سبک زندگی نیز استفاده می شوند.

در این مقاله از مجموعه مطب چین به بررسی و معرفی تجهیزات پزشکی خانگی می پردازیم. در فروشگاه مطب چین انواع تجهیزات پزشکی خانگی و تخصصی، ارائه شده و به فروش می رسند.

تجهیزات پزشکی خانگی چه دستگاه هایی هستند؟

طیف وسیعی از فن آوری های پزشکی مورد استفاده در محیط های نختلف از بیمارستان گرفته تا خانه و محل کار و…، در بازار موجود هستند. این تجهیزات از دستگاه های بی سیم کوچک گرفته تا ماشین های عظیم، همگی برای کمک به بهبود بیماری و پیشگیری از پیشروی بیماری استفاده می شودند.

برخی از تجهیزات پزشکی سالهاست که در خانه ها استفاده می شوند. همچنین فن آوری های نوظهور فرصت های جدیدی را برای مدیریت مراقبت های بهداشتی در خانه فراهم می کنند. برخی از تجهیزات پزشکی خانگی که در بسیاری از خانه ها مشاهده کرده ایم عبارتند از: دستگاه فشار خون، گوشی پزشکی (استتوسکوپ)، دستگاه تست قند خون، ماساژورهای دستی و برقی، تجهیزات تنفسی، ترازو، تب سنج و…

پنج مورد از تجهیزات پزشکی خانگی برای اطمینان از سلامت افراد در خانه

عامل مشترک در بیشتر بیماری های جدی این است که شروع و پیشرفت آنها ناگهانی نیست بلکه به تدریج اتفاق می افتند. بدن انسان برخی از علائم مشخصه را در مراحل اولیه اختلالات مانند دیابت یا بیماری قلبی نشان می دهد.

از این رو کاملاً ضروری است که به طور منظم چهار علامت حیاتی در سیستم انسان یعنی دمای بدن، فشار خون، ضربان قلب یا نبض و میزان تنفس را کنترل کنیم. علاوه بر این، بررسی مداوم سطح قند خون و تغییرات وزن بدن نیز به همین اندازه اهمیت دارد.

مزیت اصلی بازرسی های مداوم از معیارهای مهم بدن تشخیص سریع بیماری های کم اهمیت و بیماری های جدی است. این امر به نوبه خود می تواند به طور چشمگیری اثربخشی درمان و کیفیت زندگی در سالهای بعد را بهبود بخشد. در این راستا، برخی از اصلی ترین تجهیزات پزشکی خانگی را که مشاهده منظم علامات حیاتی را تسهیل می کنند، مرور خواهیم کرد.

  1. دستگاه های اندازه گیری قند خون

دستگاه تست قند خون یکی از تجهیزات پزشکی خانگی پر کاربرد و ضروری است. افرادی که مبتلا به دیابت یا علائم پیش دیابت هستند، لازم است سطح قند خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنند. با استفاده از تجهیزاتی که به عنوان دستگاه اندازه گیری قند خون شناخته می شود، این کار به راحتی در خانه انجام می شود. به این ترتیب، افراد مبتلا به دیابت می توانند بلافاصله نوسانات شدید سطح گلوکز در جریان خون خود را به پزشک گزارش دهند و مراقبت های پزشکی درمانی انجام دهند.

  1. پالس اُکسی متر

این ابزار غلظت اکسیژن موجود در خون را تشخیص می دهد. برای انجام شدن عملکرد طبیعی بدن، باید اکسیژن کافی از طریق سلول های خونی به تمام اعضا منتقل شود. وقتی اکسیژن کافی در خون وجود نداشته باشد، باعث هیپوکسمی می گردد.  هیپوکسمی می تواند منجر به نارسایی اعضای حیاتی مانند قلب و مغز شود. پالس اکسی متر برای اطمینان از مراقبت های پزشکی سریع از شخص آسیب دیده در چنین مواردی سودمند است.

در دوران شیوع کرونا، پالس اکسی متر به یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی خانگی تبدیل شد. این دستگاه با هشدار پیش از هیپوکسمی باعث شد تا بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، پروسه درمان در بیمارستان را سریع تر آغاز کنند.

  1. دستگاه سنجش فشار خون

دستگاه سنجش فشار خون نیز یکی دیگر از تجهیزات پزشکی خانگی و ضروری است. این دستگاه برای افرادی که از BP بالا (فشار خون بالا) یا BP پایین (افت فشار خون) رنج می برند بسیار مناسب است. چرا که به آنها توصیه می شود فشار خون خود را به طور روزانه بررسی کنند و آن را به پزشکان گزارش دهند.دستگاه سنجش فشار خون همچنین به اندازه گیری تأثیر مستقیم داروهای تجویز شده در استاندارد سازی فشار خون فرد کمک می کند. فشار خون طبیعی یک فرد معمولاً در حدود ۷ تا ۱۱ و یا ۸ تا ۱۲ است.

  1. گام شمار و دستگاه های توزین

گام شمار ابزار ساده ای است که تعداد قدم های شما را محاسبه کرده و کالری متناسب سوزانده شده طی آن فعالیت را نشان می دهد. دستگاه های توزین (ترازو) نیز وزن بدن شما را اندازه گیری می کند و اهمیت زیادی دارند. زیرا کنترل وزن از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از انواع بیماری ها به شمار می رود.

همچنین نوسانات ناگهانی جرم می تواند هشداری برای به هم ریختن شرایطی مانند عدم تعادل هورمونی یا متابولیسم نامنظم چربی در بدن باشد. وزن بدن سالم با (BMI) یا همان شاخص توده بدنی بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ نشان داده می شود.

  1. دماسنج ها

دماسنج را می توان ضروری ترین دستگاه در میان تجهیزات پزشکی خانگی دانست. وجود هر مدلی از این دستگاه اساسی در هر خانه ای بسیار ضروری است. در فصول سرد سال که همه گیری تب، سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد، دماسنج ها می توانند بسیار مورد استفاده باشند. در دوران شیوع ویروس کرونا، دماسنج ها به یکی از ابزارهای اصلی در سازمان ها، خانه ها، شرکت ها و… تبدیل شدند.

دماسنج می تواند نشان دهد که دمای بدن بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی است. تب یکی از راه های واکنش بدن نسبت به عفونت و یا درگیری بدن با بیماری است. بنابراین دماسنج به تصمیم گیری در مورد دوره مناسب داروهای تجویزی کمک می کند و بهبودی سریع را تضمین می کند. دمای طبیعی بدن انسان بین ۳۶ تا ۳۷،۵ درجه سانتیگراد است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید