مقالات

آشنایی با تجهیزات پزشک نوزادان و اطفال

آشنایی با تجهیزات پزشک نوزادان و اطفال

پزشک نوزادان و اطفال یکی از شاخه های تخصص در رشته پزشکی است. در مطب پزشک نوزادان و اطفال، به تجهیزات خاصی نیاز است که برای معاینه کودکان و مطابق جثه و آناتومی آنان طراحی شده باشند. در این مقاله از مجموعه مطب چین به بررسی تجهیزات مورد نیاز پزشک نوزادان و اطفال می پردازیم.

افتالموسکوپ نوزادان و اطفال

از افتالموسکوپ در مطب پزشک نوزادان و اطفال همانند دیگر مطب های تخصصی پزشکی، برای معاینه چشم استفاده می شود. یکی از آزمایشات مهم برای معاینه چشم کودکان، “آزمایش انعکاس قرمز” است که با تابش نور از فاصله دور با افتالموسکوپ انجام می شود.

همچنین بعد از ۳ سالگی کودک نیز، حتی اگر شکایتی وجود نداشته باشد، باید یک معاینه بینایی توسط پزشک نوزادان و اطفال انجام شود. معاینه چشم نوزادان نارس باید به طور ویژه برای آنها برنامه ریزی شده و هرگز نباید از آن غفلت شود.

معاینه چشم از نظر قدرت بینایی در دوره پیش دبستانی نیز مهم است. لازم است کودک ۲-۳ ماهه بتواند به تماشای اشیا و نور بپردازد. اگر والدین بعد از ۳ ماه متوجه جابجایی در چشم کودک شوند، این امر نیز باید توسط پزشک ارزیابی شود. اگر مردمک های کودک کدر یا سفید به نظر می رسند، باید سریعاً با پزشک نوزادان و اطفال مشورت شود.

دستگاه اکسی هود

اکسی هود یا هودهای اکسیژن، سیلندرها یا جعبه هایی هستند که سر نوزادان و اطفال را در بر می گیرند. این دستگاه اکسیژن مورد نیاز کودک را فراهم می کند. هودها تا ۸۰٪ تا ۹۰٪ اکسیژن، رطوبت مناسب و دمای کنترل شده را برای کودک تأمین می کنند. همچنین امکان دسترسی آسان به کودک را برای سایر مراقبت ها فراهم می کنند. چادرهای اکسیژن برای کودکان بزرگتر مزایای محیطی یکسانی را فراهم می کنند، اما دسترسی کمتری به بیمار امکان پذیر می کنند و معمولاً فقط ۲۱ تا ۵۰ درصد اکسیژن را تأمین می کنند.

دستگاه نبولایزر

دستگاه نبولایزر، یکی از تجهیزات مورد نیاز مطب پزشک نوزادان و اطفال است. دستگاه های نبولایزر به طور گسترده برای انتقال آیروزول درمانی، به ویژه در کودکان، استفاده می شود. تحویل داروی آیروزول شده یک جز مهم در درمان بسیاری از اختلالات تنفسی در کودکان است. گلوکوکورتیکوئیدها، گشادکننده های برونش، آنتی بیوتیک ها، عوامل آبرسانی مخاط و عوامل موکولیتیک می توانند از طریق آیروزول تجویز شوند.

نبولایزرها با ظرفیت های مختلف برای رساندن دارو به ریه ها در دسترس پزشکان قرار دارند. پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که یک نبولایزر خاص با داروی خاص تجویز می شود تا از مناسب بودن بالینی آن اطمینان حاصل کند.

لارنگوسکوپ کودکان

لارنگوسکوپ کودکان یکی از تجهیزات مورد نیاز پزشک نوزادان و اطفال است. معاینه حنجره کودک هنگام مشکلات مجاری تنفسی کودکان اجباری است. تکنیک های مورد استفاده برای انجام این معاینه با گذشت زمان تکامل یافته است. تیغه لارنگوسکوپ مخصوص کودکان به دلیل بزرگ بودن و انعطاف پذیری اپی گلوت نوزاد، به طور سنتی برای لوله گذاری در نوزادان توصیه می شود.

در ست های لارینگوسکوپ مخصوص کودکان تیغه های لارنگوسکوپ اندازه‌های متفاوتی دارد که برای نوزادان و اطفال قابل تغییر است. در اکثر مواقع اندازه‌های مختلف تیغه به همراه یک دسته در یک مجموعه عرضه می‌شود.‏

استتوسکوپ کودکان

استتوسکوپ ابزاری است که توسط پزشکان و سایر افراد فعال در حوزه های سلامتی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. استتوسکوپ یا همان گوشی پزشکی برای اندازه گیری ضربان قلب و تنفس مردم استفاده شده و در ناحیه قلب یا پشت قرار می گیرد.

استتوسکوپ مدرن از یک لوله پلاستیکی قابل انعطاف به شکل Y ساخته شده است. یک گوشواره به هر انتهای Y و یک دستگاه تشخیص صدا در انتهای دیگر آن متصل است. دستگاه تشخیص صدا از یک طرف دارای یک ورق پلاستیکی نازک و از طرف دیگر شکل زنگوله مانند دارد. از دیافراگم برای گوش دادن به قفسه سینه بیمار برای صداهای بلند استفاده می شود. از انتهای زنگوله برای تشخیص صداهای کم صدا استفاده می شود. صداهای ریه فرکانس بالاتری نسبت به صدای قلب دارند.

گوشی پزشکی نوزادان و اطفال دارای دقت بسیار بالایی است و برای شنیدن صداهای بدن نوزادان و کودکان استفاده می شود.

تجهیزات پزشک نوزادان و اطفال : دستگاه فوتوتراپی اطفال

دستگاه فوتوتراپی یکی از تجهیزات مهم برای پزشک نوزادان و اطفال است. فوتوتراپی استفاده از نور مرئی برای درمان زردی شدید در دوره نوزادی است. تقریباً ۶۰٪ نوزادان نارس و ۸۵٪ نوزادان نارس مبتلا به زردی بالینی خواهند شد که به طور کلاسیک در روز سوم پس از به دنیا آمدن، قابل مشاهده است. روزهای ۵-۷ به اوج خود می رسد و در ۱۴ روزگی در نوزاد کامل و تا ۲۱ روز در نوزاد نارس برطرف می شود.

درمان با فوتوتراپی به منظور جلوگیری از اثراتِ بالا رفتن غیر مستقیم بیلی روبین انجام می شود. فوتوتراپی یک روش درمانی  ایمن و موثر است.

تجهیزات پزشک نوزادان و اطفال : وارمر کودکان

وسیله ای برای گرم کردن بدن و تأمین گرما در بدن است. این دستگاه به حفظ دمای بدن کودک و محدود کردن میزان متابولیسم کمک می کند. این امر به آن دلیل است که از دست دادن گرما در برخی از نوزادان تازه متولد شده سریع است. از این رو گرم کننده های بدن یک پشتیبانی مصنوعی برای ثابت نگه داشتن دمای بدن ایجاد می کنند. در مناطق خاص با آب و هوای بسیار سرد ، نوزادان بلافاصله پس از تولد چند ساعت در وارمر کودکان نگهداری می شوند تا اطمینان حاصل شود که کودک پس از تولد شرایط خوبی دارد.

سایر تجهیزات مورد نیاز پزشک نوازادان و اطفال

علاوه بر لوازمی که در بالا ذکر شد، تجهیزات اولیه ای نیز در مطب پزشک نوزادان و اطفال مورد نیاز است. از میان این تجهیزات می توان به ترازوی اطفال و بزرگسالان، قد سنج زیر دو سال و بالای دو سال، تخت معاینه اطفال، فشار سنج اطفال، ترالی اورژانس کودکان، چراغ قوه و… اشاره کرد.

مجموعه مطب چین، اولین مرکز تجهیز تخصصی مطب به صورت آنلاین، انواع تجهیزات مورد نیاز پزشک نوازادان و اطفال را عرضه کرده و به فروش می رساند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید