مطب داری, مقالات

ده نکته کلیدی که باعث جذابیت بیشتر مطب شما خواهد شد

ده نکته کلیدی که باعث جذابیت بیشتر مطب شما خواهد شد

امروزه به دلیل تغییر فرهنگ ها، ساختارها، روش های بازاریابی، تغییر در علوم ارتباطی و پیشرفت های متعدد در علوم و تجهیزات پزشکی و استاندارها، روش مدیریت مطب های پزشکی نیز دستخوش تغییراتی شده اند.

بر اساس آمارها و مطالعاتی که توسط کارشناسان تبلیغات منتشر شده، در بازار امروز به خصوص در مشاغلی مانند پزشکی که ارتباط بسیار نزدیکی با افراد دارند، تأثیر حرف دیگران بسیار قدرتمندتر از تبلیغاتی مانند بیلبوردها، مجلات، وب‌سایت‌ها و پخش تراکت‌ها و … بشمار میرود. اگر شما مریض باشید چه چیز میتواند شمار را جذب یک دکتر امروزی نماید؟

برای آنکه بتوانید نظر دیگران را به کار خود جلب کنید می بایست خواسته بیماران خود را شناسایی و به خوبی برآورده نمایید. تخصص پزشکی، رابطه منطقی و صمیمی با بیمار، محیط شیک و طراحی شده مطب، سیستم انتظار و وقت دهی منظم، و تجهیزات مناسب پزشکی از جمله عوامل اصلیای محسوب میشوند که میتواند شما را محبوب بیمارانتان نماید.

یک مطب استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

 مطابق تعریف مطب به مکانی گفته می شود که پزشک دارای پروانه تاسیس مطب، مجاز به تشخیص بیماری، با ارایه درمان اشتغال میباشد. طبق استاندارد دانشگاه علوم پزشکی:

  • هر مطب پزشکی می بایست حداقل دارای یک اتاق معاینه، یک سالن انتظار با مساحت مناسب، سرویس کامل بهداشتی باشد. پزشک میتواند بنا به نیاز یک (یا چند) اتاق مجزا برای سایر خدمات پزشکی نظیر ثبت نوار قلبی، گچ گیری و اقدامات حیاتی اورژانسی و… در مطب خود دایر نماید، اما به گونهای که این افزایش اتاق و تجهیزات منجر به تبدیل مطب به درمانگاه نگردد.
  • در اتاق معاینه پزشک تنها مجاز به معاینه یک مریض بوده و این محل بایستی از محل انتظار دیگر بیماران کاملا جدا باشد.
  • دیوارها و کف مطب باید سالم، صاف، بدون درز و تمیز بوده و در قسمتهای بهداشتی از پوشش سرامیک یا کاشی برای دیوارها استفاده شود.
  • همچنین استانداردها تاکید می‌کنند تا درجه حرارت اطاق، سالن و راهروهای مطب میبایست بر حسب فصول مختلف سال متعادل بوده و حتی الامکان از سیستم تهویه هوا مناسب و نور کافی برخوردار باشد.

چگونه مریض مطب پزشک را فراموش نخواهد کرد؟

تشخیص درست و داشتن علم پزشکی به روز لازمه و هدف اصلی یک پزشک بشمار میرود، اما شرط کافی به حساب نمی آید. برای موفقیت کامل در کار، پزشک باید بتواند به مریض تجربه ای جدید از دریافت انرژی مثبت، حس مهم بودن، اعتماد به نفس و آرامش روحی را بدهد. برای ایجاد یک تجربه بیاد ماندنی برای بیمار، لازم نیست که حرکت خارق العاده ای داشته باشید، بلکه می توانید با رعایت برخی از استانداردهای لازم و تجهیز مطب خود با تجهیزات نوین پزشکی به بیمار بفهمانید که سلامتی و وقت او برای شما ارزشمند است.

  1. سیستم ارتباط خود با بیماران را گسترش دهید

امروزه استفاده از اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ و … تنها برای ارتباط روزمره نبوده و بسیاری از کسب و کارها برای توسعه بازار خود از آنها استفاده می‌کنند. شما نیز به عنوان یک پزشک می توانید برای پاسخگویی به سوالات بیماران، ارائه و معرفی خدمات و پیشینه خود از این ابزارها استفاده نمایید.

پیشنهاد می کنیم برای پاسخگویی به بیماران از ادمین و منشی ای استفاده کنید که علاوه بر انجام امور مطب، پاسخگوی پیام های بیماران در واتساپ و … باشد. این کار باعث اطمینان خاطر مریض خواهد شد و به طور حتم بیمار، پزشک را همیشه همراه خود حس میکند.

  1. از نرمافزارهای مدیریتی برای مطب خود استفاده کنید

طی دهه های گذشته بسیاری از مشاغل و ادارات سیستمهای کاغذی را کنار گذاشته و از سیستم ها و برنامه های مدیریتی استفاده می‌کنند. بهره گرفتن از این نرمافزارهای مدیریت مطب باعث بالا رفتن سرعت کارها شده و به پزشک کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به بیماران را به شکل بسیار منظم و سازمان یافتهای ذخیره نماید.

البته توصیه میشود تا حد امکان از سیستم هایی استفاده کنید که امکاناتی مانند سیستم رزرو آنلاین و … را نیز دارند.

  1. از سیستم رزرو آنلاین برای تعیین وقت ویزیت بیمار در مطب استفاده کنید

طبق مطالعات انجام شده اکثر بیماران ترجیح میدهند از سیستمهای آنلاین برای تعیین وقت خود استفاده کنند تا بتوانند اینکار را در طول ۲۴ ساعت و به اختیار خود انجام دهند. عدم استفاده از این نوع سیستمها ممکن است باعث ریزش ۴۰ درصدی بیماران در مطب شما شود.

احترام به وقت بیمار، در حقیقت ارزش قائل شدن برای او است و این کار باعث بالا رفتن اعتبار پزشک و خوشنامی مطب خواهد شد. از اینرو تنها تعیین وقت مهم نیست و بیمار باید مطمئن باشد که مشکلی در زمان تعیین شده بوجود نمیآید. برای اطمینان دهی به بیماران شما میتوانید از سیستمهای یادآوری زمان ملاقات، مانند پانل ارسال پیامک، استفاده کنید تا به صورت اتوماتیک، یک روز یا چند ساعت قبل از زمان ویزیت، برای یادآوری وقت ملاقات به شماره بیمار پیامک یادآوری ارسال شود.

برای اجرای صحیح نوبت دهی آنلاین باید سیستم رزرو آنلاین با سیستم وقت دهی تلفنی شما، هر دو با هم یکپارچه شوند. این کار تنها توسط یک نرم‌افزار مدیریت مطب حرفه‌ای امکان پذیر است.

  1. با تکمیل و بروز رسانی تجهیزات پزشکی مطب، به بیماران حس اطمینان ببخشید

تجهیزات معاینه موجود در مطب یکی از مواردی است که بیمار با دیدن آن احساس میکند که با یک پزشک حرفهای و متخصص روبرو است. هرچه از ابزارهای تخصصی بیشتری استفاده کنید، علاوه بر بالاتر رفتن قدرت تشخیص شما، باعث جلب اطمینان بیشتر بیمار نیز خواهید شد.

از جمله لوازم عمومی لازم برای یک مطب عمومی شامل تجهیزات معاینه (گوشی پزشکی، دماسنج طبی، فشارسنج، چراغ قوه، آبسلانگ، اتوسکوپ، رتینوسکوپ، افتالموسکوپ، ترازو و …) تجهیزات اورژانسی ضروری (تخت معاینه، پایه سرم، کپسول اکسیژن، رابط اکسیژن، ماسک صورت و مانومتر، آمبوبگ و ایروی، سفتی باکس، پاروان و …) میگردد.

سعی کنید تجهیزاتتان را از برندهای معتبری تهیه کنید که علاوه بر طراحی زیبا و یکدست، دقت بالایی نیز در کار دارند. زیبایی و هارمونی تجهیزات و دکوراسیون مطب شما، باعث ایجاد لذت بصری در چشم بیمار شده و این حس آرامش او را به دنبال خواهد داشت.

  1. هوای داخل مطب را همیشه مطبوع نگه دارید

استفاده از سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مناسب برای تنظیم دمای مطب، اتاق انتظار و معاینه در زمستان و تابستان یک از مهمترین عواملی است که باعث میشود تا مراجعین دست کم حس بدی را بر اثر وضعیت ناملایم هوا تجربه نکنند.

بعلاوه وجود دستگاه تهویه هوا، سیستمهای خوشبو کننده هوا و اهمیت دادن به پروتوکولهای بهداشتی برای جلوگیری از بیماری کرونا و سایر بیماریهای ویروسی نیز از مواردی است که حس امنیت را در بیماران شما ایجاد نموده و خاطرهای متفاوت را در ذهن آنها ترسیم مینماید. به شما پیشنهاد میکنیم از یک بوی خاص در سیستم خوشبو کننده هوای مطب خود استفاده نمایید تا همیشه با همان رایحه در حافظه ناخودآگاه مراجعین خود باقی بمانید.

  1. نظافت مطب و تجهیزات پزشکی یکی از ملزومات است

در یکسال اخیر با شیوع ویروس کوید ۱۹، مردم حساسیت بیشتری در حفظ نظافت و پاکیزگی محیط پیرامون خود دارند. تمیز کردن مرتب سرویسها، مبلمان اتاق انتظار، صندلی بیمار، با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، الکل و قراردادن وسایل مصرفی در بسته بندیهای استریل از تمهیداتی بشمار میرود که با رعایت آنها علاوه بر حفظ سلامت پرسنل، مراجعین و پزشکان، میتواند باعث جلب اعتماد و ایجاد حس خوب در بیماران شود.

توصیه میکنیم با تهیه یک چک لیست روزانه، از روند اجرای برنامه نظافت روزانه خود مطمئن شوید. در برنامه نظافت روزانه علاوه بر تمیزی محیط مطب، میبایست به نظافت و استریل تجهیزات مطب نیز پرداخته شود.

  1. استفاده از مبلمان مناسب در مطب، نشانه احترام شما به مراجعین است

شاید شما نیز قبلا به مطب پزشکی مراجعه نموده اید که در اتاق انتظار آن از صندلی پلاستیکی و یا مبلمان نامناسب استفاده شده و مجبور بودید در زمان انتظار با سختی روی این مبلمان بنشینید. مطمئنا وجود صندلی نامناسب و یا کمبود صندلی به تعداد کافی باعث می‌شود انتظار در مطب برای بیماران و مراجعین بسیار خسته کننده شود. همچنین استفاده از مبلمانهای بی ربط به دیزاین مطب، از لحاظ بصری نیز جلوه خوبی ندارد و با اهداف شما برای برند شدن همخوانی نخواهد داشت.

از اینرو توصیه میکنیم، ابتدا دکوراسیون داخلی مطب خود را به کمک یک متخصص، طراحی نموده و تجهیزات، مبلمان و میز کار خود را با توجه به رنگ سازمانی خود تهیه نمایید. همچنین به یاد داشته باشید حد الامکان از صندلی و مبلمانهای راحتی استفاده کنید که بتوانید روکش آن را مرتب ضد عفونی و تمیز نمایید.

  1. به دکوراسیون مطب خود اهمیت دهید

هارمونی، زیبایی های بصری و آراستگی همیشه تاثیر بسیار زیادی را بر روح انسان داشته و به مراجعین شما حس مثبتی میدهد. در حقیقت با ایجاد دکوراسیون شیک، به‌طور غیرمستقیم احترامی که برای بیماران و خودتان قائل شده اید را به نمایش میگذارید.

در طراحی دکوراسیون درب ورودی مطب، درب اتاقها، کاغذ دیواری (رنگ) اتاق‌ها، کف‌پوش مطب، میز منشی، میز پزشک، مبلمان  و صندلی‌ها، سرویس بهداشتی، لوسترها و تجهیزات پزشکی را مورد لحاظ قرار دهید.

سعی کنید از نور غیر مستقیم و متعادل استفاده کنید تا بتوانید محیط آرامش بخشی را برای خود و مراجعینتان مهیا کنید. همچنین پخش یک موزیک آرامش بخش و بی کلام نیز میتواند در روحیه بیماران تاثیر گذار بوده و حال و هوای مطب را متنوع خواهد نمود.

  1. سیستم پذیرایی در مطب

توصیه میکنیم در حد وسع و توان خود از بیمارانتان در مطب پذیرایی کنید. قراردادن شیرینی، شکلات، آب آشامیدنی، چای، نسکافه و … ممکن است هزینه مضاعفی برای شما باشد، اما تاثیر پذیرایی از بیماران برای شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنید.

  1. از نیروی انسانی مجرب و با ادب استفاده نمایید

مطمئن باشید هر چقدر هم از سخت افزارهای به روزی در مطب خود استفاده نمایید، در صورتی که نیروی انسانی و کادر مطب شما رفتار مناسب و حرفهای با بیماران نداشته باشند، تمام زحماتتان به باد خواهد رفت. رفتار منشی، پرستار و … با بیمار از مهمترین عوامل ایجاد رضایت در بیماران و مراجعین محسوب میگردد.

جمع بندی:

امروزه برای داشتن مطبی پر رونق و حفظ بیماران، علاوه بر تخصص و علم بالا، پزشک باید به وجوه تجاری کار خود نیز بیاندیشد. به کار گیری نیروی انسانی مجرب و با ادب، ایجاد فضایی مناسب و دلنشین در مطب، تلاش برای حفظ احترام بیمار (تعیین وقت قبلی حساب شده برای کمتر تلف شدن وقت بیمار، تربیت پرسنل و …) ، استفاده از ابزار و سیستم ارتباطی به روز با بیمار، استفاده از سبکهای مختلف طراحی داخلی و به روز بودن تجهیزات مطب، مهمترین نکاتی هستند که با رعایت آنها میتوانید برای بیماران خود جذابتر باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 دیدگاه برای “ده نکته کلیدی که باعث جذابیت بیشتر مطب شما خواهد شد

  1. دکتر برقی گفت:

    به نظرم داشتن کادر مودب و سیستم پذیرایی واقعا در جذاب کردن مطب نقش به سزایی دارند.
    ممنون از مطلب ارزنده تان.

دیدگاهتان را بنویسید