مقالات

مقایسه عملکرد تب سنج تماسی و غیر تماسی

مقایسه عملکرد تب سنج تماسی و غیر تماسی

دستگاه های تب سنج، از مهم ترین و کاربردی ترین دستگاه های پزشکی هستند. این دستگاه ها اکنون و طی دوره همه گیری بیماری کرونا، جزئی از زندگی ما شده است. در هر حال، با اتمام پاندمی و همه گیری نیز، لازم است همه افراد یک دماسنج تماسی یا غیر تماسی در خانه داشته باشند. چرا که تغییرات درجه حرارت بدن در بزرگسالان، نوزادان و کودکان باید به طور منظم کنترل شود. سردی و تغییر دما در دمای بدن می تواند علامت بسیاری از بیماری ها باشد. برای مدت زمان بسیار طولانی، تقریباً همه افراد در خانه ها از دماسنج های تماسی (جیوه ای) استفاده می کردند. اما با ظهور فن آوری مدرن، این دماسنج ها کمتر مورد توجه قرار می گیرند. همچنین پس از همه گیری ویروس کرونا ، بیشتر شاهد استفاده از دماسنج های غیر تماسی هستیم. دماسنج های غیر تماسی شیوه استفاده آسان و دقت بالایی دارند. این مقاله از مجموعه مطب چین عملکرد تب سنج تماسی و غیر تماسی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

تب سنج تماسی چیست؟

دمای بدن را می توان به روش های مختلف اندازه گیری کرد. به طور سنتی، دمای بدن را با استفاده از تب سنج تماسی انجام می دهد. تب سنج های تماسی نمونه های مختلفی دارند که از طریق قرار گرفتن روی پیشانی، داخل دهان، گوش، زیر بغل یا راست روده، دما را اندازه گیری می کنند. اندازه گیری دمای رکتوم، به ویژه برای کودکان، معمولاً یک روش استاندارد در نظر گرفته می شود.

انواع تب سنج تماسی

  • دماسنج جیوه ای: این نوع دماسنج ها که از انواع سنتی و پر طرفدار تب سنج هستند، حرارت بدن را از داخل دهان یا زیر بغل می سنجند. شیوه عملکرد این تب سنج تماسی بر انبساط جیوه بر اثر افزایش دما استوار است.
  • دماسنج پلاستیکی: این مدل از تب سنج، با عنوان دماسنج نواری نیز شناخته می شود. این دماسنج روی پیشانی قرار گرفته و دمای بدن را به صورت حدودی نشان می دهد. دقت دماسنج پلاستیکی چندان بالا نیست و بیشتر برای مصارف خانگی مناسب است.

مزایای تب سنج تماسی

  • دماسنج جیوه ای، به دلیل نزدیک بودن سطح تماس با بدن، اندازه گیری دما را بسیار دقیق انجام می دهد.
  • تب سنج تماسی ارزان است و از این رو می تواند در دسترس همه افراد قرار گرفته و مقرون به صرفه باشد.
  • به دلیل عملکرد مبتنی بر تماس، از نب سنج تماسی می توان در محیط های خطرناک و ناپاک نیز استفاده کرد.

تب سنج غیر تماسی چیست؟

دماسنج یا تب سنج غیر تماسی (مادون قرمز) می تواند به سرعت دما را با قرار گیری در نزدیکی پوست بدن اندازه بگیرد. این بدان معناست که می توان دما را بدون ناراحتی احتمالی استفاده از دماسنج تماسی، اندازه گرفت. عدم تماس این دماسنج با بدن، از خطر انتقال بیماری جلوگیری می کند.

تب سنج غیر تماسی مانند دماسنج های معمولی قدیمی کار نمی کنند. برای استفاده صحیح از دماسنج غیر تماسی، لازم است برخی از جنبه های خاص این فناوری جدید را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای به دست آوردن اندازه گیری دقیق، بسیار مهم است که همیشه قبل از استفاده از تب سنج غیر تماسی، تمیز بودن سنسور مادون قرمز دستگاه بررسی شود.

تب سنج غیر تماسی نسبت به عوامل خارجی حساسیت بیشتری دارد چرا در تماس مستقیم با پوست قرار نمی گیرد.

انواع تب سنج غیر تماسی

این نوع از دماسنج‌ها با عنوان تب سنج دیجیتال نیز شناخته می شوند. تکنولوژی به کار رفته در این تب سنج ها به صورتی است که این تب سنج ها به سرعت و با یک بوق کوتاه، دما را به کاربر اطلاع می‌دهد.

  • تب سنج‌ گوشی

تب سنج‌های گوشی دما را با ارزیابی تابش‌های بافت گوش (لاله گوش) و بدون تماس مستقیم با بافت داخلی اندازه گیری بدن می‌نمایند.

  • تب سنج‌ دیجیتال انعطاف پذیر

تب سنج‌های دیجیتال انعطاف پذیرنمونه ای از تب سنج های دیجیتال هستند که تغییرات کوچک دمایی را در بدن افراد ارزیابی می‌کنند. این دماسنج ها برای مشخص کردن وضعیت تخمک گذاری و زمان تخمک گذاری بانوان کاربرد زیادی دارند.

  • تب سنج‌ مادون قرمز

این دماسنج ها که محبوب ترین انواع دماسنج های دیجیتالی به شمار می روند، از طریق اشعه مادون قرمز و بدون تماس با پوست دما را اندازه گیری می کنند.

مزایای تب سنج غیر تماسی

  • اندازه گیری دما با فشار دادن دکمه دماسنج انجام شده و سرعت بالایی دارد.
  • به دلیل عملکرد غیر تماسی، خطر انتقال بیماری و آلودگی میان افراد وجود ندارد.
  • وزن تب سنج تماسی سبک است و از نظر اندازه نیز جمع و جور است.
  • از تب سنج تماسی می توان برای اندازه گیری دمای اجسام یا نقاط غیرقابل دسترسی استفاده شود.

تفاوت عملکرد تب سنج تماسی و غیر تماسی چیست؟

  • تب سنج غیر تماسی، بدون تماس دمای سطح اجسام و پوست را تشخیص می دهد. در حالیکه تب سنج تماسی باید در تماس مستقیم با پوست قرار گیرد.
  • تب سنج غیر تماسی به سرعت دما را اندازه گیری می کند. در حالیکه تب سنج تماسی برای اندازه گیری، به کمی زمان بیشتر احتیاج دارد.
  • دماسنج های غیر تماسی دامنه اندازه گیری گسترده تری نسبت به دماسنج های تماسی دارند.
  • تب سنج تماسی بر اساس پدیده انتقال حرارت کار می کند. در حالیکه تب سنج غیرتماسی از امواج مادون قرمز استفاده می کند.

انواع تب سنج موجود در مجموعه مطب چین

مطب چین، از اولین فروشگاه های تخصصی آنلاین تجهیز مطب در ایران است. این فروشگاه نمونه های متعددی از انواع تب سنج های تماسی و غیر تماسی را ارائه کرده و به فروش می رساند. از نمونه های مختلف تب سنج های غیر تماسی موجود در این مجموعه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • دستگاه تب سنج ( ترمومتر ) برند Microlife مدل NC200/ کاربری چند منظوره (سنجش دمای بدن ، دمای اشیاء و دمای محیط ) / صفحه نمایش آبی رنگ ردیاب/ کاربری آسان در هنگام شب/ هشدار نوری در صورت تشخیص تب/ کنترل صدا، دارای حالت بی صدا جهت اندازه گیری در شب/ جایزه طراحی Red Dot 20 18/ دارای تاییدیه های کلینیکی از اروپا
  • ترمومتر غیر تماسی برند ولچ آلن Sure Temp Plus 690/ قابلیت جدا شدن پروب از دستگاه/ قابلیت نصب دستگاه بر روی دیوار/ قابلیت کنترل روند تغییرات دمایی/ دقت ۱ درجه سانتی گراد/ قابلیت کالیبراسیون/ ساخت آمریکا
  • ترمومتر دیجیتال Rossmax HC-700 برند رزمکس/ قابلیت نشان دادن دما بصورت سلسیوس فارنهایت/ دارای قابلیت خاموشی خودکار/ ساخت سوییس

از جمله تب سنج های تماسی موجود در مجموعه مطب چین می توان به این مورد اشاره کرد:

  • ترمومترفلکسیبل دهانی رزمکس مدل TG380/ برند رزمکس/ وزن کم/ اندازه گیری دما در ۶۰ ثانیه/ ضد آب / دارای قابلیت خاموشی خودکار/ واحد اندازه گیری سانتی گراد و فارنهایت/ عیب یابی خودکار دستگاه/ ساخت سوییس
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید