مقالات

آشنایی با فواید فیزیوتراپی گردن

آشنایی با فواید فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی و توانبخشی یک رشته تخصصی و بخش مهمی از روند درمان در بسیاری از بیماریهاست. این تخصص از بیمارانی که نمی توانند تحرک یا توانایی های عملکردی خود را انجام دهند پشتیبانی می کند. یکی از پر درخواست ترین نواحی بدن برای فیزیو تراپی، گردن است. امروزه روش های فیزیوتراپی و توانبخشی زیادی وجود دارد. این روش ها با توجه به نیازها و قسمت های مختلف بدن هر بیمار متفاوت است. برای فیزیوتراپی گردن نیز روش های متعددی وجود دارد. در این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چین، به آشنایی با فواید فیزیوتراپی گردن خواهیم پرداخت.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یکی از رایج ترین روش های درمانی از قدیم است. این روش به عنوان یکی از روش های درمانی در اختلالات عملکردی پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کسانی که جامعه هدف فیزیوتراپی محسوب می شوند یا از بیماری حرکتی رنج می برند یا معلولیت های حرکتی دارند و یا طی یک اتفاق، آسیب دیده اند. این برنامه های توانبخشی، با هدف راحت تر و سریعتر شدن دوره بهبودی بیمار انجام می شوند. فیزیوتراپی عموماً نیازمند مشارکت فعال بیمار و همکاری او در تمام مراحل است.

فیزیوتراپی برای چه افرادی استفاده می شود؟

برنامه های فیزیوتراپی بسیاری از مشکلات ناشی از آسیب مغزی و سکته مغزی را بهبود می دهد. همچنین آسیب های ورزشی و دردهای مزمن نیز گزینه های مناسبی برای فیزیوتراپی هستند. در برخی موارد، آسیب های ناشی از تصادفات، جراحی ها و.. نیز آسیب های حرکتی هستند که توسط فیزیوتراپی بهبود یافته و یا درمان می شوند.

فیزیوتراپی برای افرادی که دارای اختلالات حرکتی یا تعادلی هستند نیز، اعمال می شود. فیزیوتراپی هم از این مشکلات جلوگیری کرده و هم آن ها را درمان می کند. افرادی که از گردن و کمر درد رنج می برند یا مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی دارند نیز فیزیوتراپی می شوند.

انواع فیزیوتراپی گردن و فرایند درمانی آن

امروزه روش های فیزیوتراپی و توانبخشی زیادی برای گردن وجود دارد. این روش ها با توجه به نیازهای هر بیمار متفاوت است. این برنامه ها به طور کلی در جلسات متعدد و منظمی انجام می شوند. به طور عمده فیزیوتراپی های گردن به دو دسته دستی و غیر دستی تقسم می شوند.

اولین مرحله از فیزیوتراپی گردن پیدا کردن فیزیوتراپیست است. فیزیوتراپیست باید با توجه به مشکل گردن بیمار و توصیه های پزشک، فراید فیزیوتراپی را به دقت پیش ببرد. از تکنسین های شکستگی و پرستارانی که در این زمینه آموزش ندیده اند کمک نگیرید. بسته به انتخاب نوع فیزیوتراپی، فرایند متفاوت خواهد بود.

در فرایند فیزیوتراپی دستی، عمده فعالیت بر عهده فیزیوتراپیست است. او با استفاده از دست هایش و وسایل کمکی، فرایند فیزیوتراپی را پیش خواهد برد. در نوع الکتریکی فیزوتراپی، دخالت مستقیم فیزیوتراپیست به حداقل خواهد رسید. در این نوع فیزیوتراپی گردن، بیشترین دخالت را دستگاه هایی مانند دستگاه های الکتروتراپی، اولترا سوند و… خواهند داشت.

چه کسانی باید از فیزیوتراپی دستی گردن استفاده کنند؟

برای استفاده مؤثر و ایمن غالباً از درمان دستی استفاده می­شود. لازم است قبل از استفاده از این روش، باید سیستم اسکلتی عضلانی بیمار چک شود. همچنین باید جزئیات آناتومیکی، بیومکانیکی و نوروفیزیولوژیکی فرد مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. بنابراین، درمان دستی باید توسط فیزیوتراپیست ها یا پزشکان آموزش دیده انجام شود. استفاده از فیزیوتراپی دستی چنانچه توسط فرد غیر متخصص انجام شود می تواند عوارض جبران ناپذیری برای گردن به بار بیاورد.

چرا فیزیوتراپی گردن یک روش مفید است؟

فیزیوتراپی گردن یک روش تسهیل کننده است نه یک درمان قطعی. اگر فتق یا دیسک گردن، قفل شدن ستون فقرات و یا اسپاسم گردن دارید، این روش درمانی برای شما ایده آل است. شما می توانید با فیزیوتراپی تا ۹۸٪ فتق کمر و گردن را بدون جراحی درمان کنید. فواید فیزیوتراپی گردن در کنار اصلاح سبک زندگی، می تواند به راحتی شما را از شر درد گردن راحت کند. باید توجه داشت که این روش درمانی به تنهایی کافی نیست و نیاز به مراقبت، دارو، ورزش و تغذیه مناسب، استفاده از بالشت مناسب و… نیز دارد.

فواید فیزیوتراپی گردن چیست؟

فیزیوتراپی برای گردن مزایای زیادی را از نظر سلامتی و زندگی روزمره برای افرادی که با مشکلاتی در گرنشان دست و پنجه نرم می کنند، به همراه دارد. فیزیوتراپی مخصوصاً برای بیمارانی مفید است که در عمل جراحی نتیجه ای نگرفته اند. همچنین بیمارانی که مصرف دارو به آن ها کمکی نمی کند. از جمله فواید فیزیوتراپی می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. رفع اختلالات حرکتی
  2. از بین بردن و یا بهبود احساس بی حسی و درد در گردن
  3. کاهش دادن ضعف ناشی از گردش خون و اختلالات حرکتی در ناحیه گردن
  4. جلوگیری از مزمن شدن بیماری یا آسیب
  5. جلوگیری از پیشرفت بیماری ها یا اختلالات حرکتی در گردن
  6. کمک به افزایش عملکرد ماهیچه های گردن و تقویت آنها
  7. کاهش نیاز به داروها و افزایش کیفیت زندگی بیماران

اهدافی که فیزیوتراپی گردن دنبال می کند

اولین هدف از انجام فیزیوتراپی، آگاه کردن بیمار است. بیمار در خلال فیزیوتراپی توسط فیزیوتراپیست، از علت درد های خود آگاه می شود. این موضوع به سرعت بخشیدن به فرایند درمان بیمار کمک زیادی خواهد کرد. همچنین بیمار روش های مختلف نگهداری از گردن خود را آموزش می بیند. مضاف بر این ها انعطاف پذیری و تحرک مفاصل بیمار از اهداف و فواید فیزیوتراپی است. مثل تمام انواع فیزیوتراپی ها، فیزیو تراپی گردن نیز هدف اصلی خود را بازگشت بیمار به زندگی عادی می داند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید