مقالات

قیمت دستگاه تست قند خون

قیمت دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون یا همان گلوکومتر (به انگلیسی: glucometer) یک ابزار پزشکی است که برای تعیین تخمینی غلظت گلوکز (قند) در خون به کار می‌رود. یک قطره کوچک از خون که توسط سوزن زدن به پوست با یک سوزن لنست به دست‌آمده روی یک صفحه یک‌بار مصرف آزمایش قرار می‌گیرد. این قطره توسط دستگاه استفاده شده و از طریق آن، قند خون محاسبه می‌شود. دستگاه تست قند خون علاوه بر مطب ها، آزمایشگاه ها و مراکز درمانی در منازل نیز دستگاه پُر کاربردی است. قیمت دستگاه تست قند خون بنا به امکانات، شرکت تولید کننده و… متفاوت است. در این مقاله از مجموعه مطب چین به بررسی دستگاه تست قند خون و انواع آن می پردازیم.

تست قند خون

آزمایش سطح قند خون یکی از بهترین روش ها برای درک دیابت و سنجش میزان قند خون است. این ابزار یکی از اجزاء اصلی مانیتورنیگ قند در خانه برای بیماران دیابتی یا هیپوگلیسمی است. این دستگاه کار را برای افراد دیابتی راحت کرده اند. چرا که دیگر نیازی نیست تا این بیماران برای اطلاع از میزان قند خون خود، به صورت مداوم به آزمایشگاه مراجعه کنند.

تست قند خون از آن جهت اهمیت دارد که بررسی کنید غذاها، داروها و فعالیت های مختلف بر قند خون شما چه تأثیری می گذارند. تست قند خون می تواند به شما و پزشک کمک کند تا بتوانید برنامه ای برای مدیریت بیماری دیابت و یا کنترل قند خون خود، تنظیم کنید.

دستگاه تست قند خون

افراد برای سنجش میزان قند خون خود از دستگاه تست قند خون که گلوکومتر نیز نامیده می شوند استفاده می کنند. دستگاه های تست قند خون قدیمی، بزرگ بوده و زمان بیشتری برای نمایش میزان قند خون لازم داشتند.

دستگاه های امروزی در اندازه های کوچک تولید می شوند و در مدت چند ثانیه، میزان قند خون را تعیین می کنند. این گلوکومترها با تجزیه و تحلیل مقدار کمی خون، که معمولاً از نوک انگشت گرفته می شود، کار می کنند.

یک لانست به آرامی پوست نوک انگشت را به مقدار کمی می بُرد تا خون به دست آورد. دستگاه تست قند خون، میزان قند خون فعلی خود را به شما می گویند. اما، از آنجا که سطح قند خون تغییر می کند، اگر مبتلا به دیابت هستید، شما باید مرتباً سطح را آزمایش کرده و آنها را ثبت کنید.

فواید انجام تست 

نظارت منظم بر گلوکز یکی از روشهای مبتلایان به دیابت برای کنترل بیشتر در مورد وضعیت خود است. هنگامی که تصمیم گیری مهمی درباره دوز دارو ، ورزش و رژیم غذایی در راه است، دانستن سطح گلوکز یا قند خون به شما، پزشک و بقیه تیم مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند.

با بررسی مرتب سطح قند خون، همچنین می دانید که چه زمانی قند خون شما خیلی بالا یا خیلی پایین است. هر دو این علائم می توانند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کنند.

پزشک شما براساس قدمت بیماری، نوع دیابت، سلامت کلی و سایر عوامل، میزان قند خون مناسب را برای شما محاسبه می کند. مهم است که سطح قند خود را به بهترین شکل ممکن در محدوده هدف قرار دهید.

سطح بالای قند خون می تواند منجر به عوارض طولانی مدت شود ، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • آسیب عصبی
  • مشکلات بینایی
  • جریان خون ضعیف
  • بیماری کلیوی

سطح پایین قند خون همچنین می تواند علائمی ایجاد کند که شامل موارد زیر است:

  • گیجی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • پریشان
  • تعریق

چه زمانی برای انجام تست قند خون مناسب است؟

بسته به نوع دیابت، زمان انجام تست قند خون می تواند متفاوت باشد.

  • دیابت نوع ۱: در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱ ، پزشک ممکن است آزمایش قند خون را چهار تا ۱۰ بار در روز توصیه کند. ممکن است لازم باشد قند خون خود را در این زمان ها تست کنید:
  • قبل از غذا و میان وعده
  • قبل و بعد از ورزش
  • قبل از خواب
  • در طول شب (گاهی اوقات)
  • بیشتر اوقات اگر بیمار هستید
  • اگر برنامه روزانه خود را تغییر دهید بیشتر اوقات
  • در صورت شروع داروی جدید بیشتر
  • دیابت نوع ۲: اگر برای مدیریت دیابت نوع ۲ انسولین مصرف می کنید، پزشک بسته به نوع و میزان انسولین مورد استفاده، ممکن است چندین بار در روز آزمایش قند خون را توصیه کند. اگر چندین تزریق روزانه انجام می دهید، معمولاً تست قند خون قبل از غذا و هنگام خواب توصیه می شود. اگر فقط از انسولین متوسط ​​یا طولانی مدت استفاده می کنید ممکن است لازم باشد فقط قبل از صبحانه و شام آزمایش کنید. اگر دیابت نوع ۲ را با داروهای غیر انسولین یا با رژیم و ورزش به تنهایی کنترل می کنید، ممکن است لازم نباشد روزانه قند خون خود را آزمایش کنید.

دستگاه قند خون چگونه کار می کند؟

نوارهای آزمایش قند خون، خون را به درون نوار آزمایش می مکند. جایی که نمونه خون با آنزیم گلوکز اکسیداز مخلوط می شود، به یک الکترود آنزیمی می رسد و یک جریان الکتریکی توسط دستگاه تست قند خون ایجاد می شود. بار عبوری از الکترود، متناسب با مقدار گلوکز در نمونه خون است. بنابراین، اگر نتایج آزمایش شما ۹۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، ۹۰ میلی گرم گلوکز در یک دسی لیتر خون وجود دارد.

دستگاه های مختلف موجود در بازار به میزان خون متفاوتی برای سنجش میزان قند خون نیاز دارند. هرچقدر میزان خون مورد نیاز کمتر باشد، هنگام نمونه گیری درد کمتری احساس می شود. همچنین هرکدام از این دستگاه های با سرعت های متفاوتی قند خون را می سنجند. این سرعت معمولا در بازه ای بین ۵ تا ۶۰ ثانیه است. هنگام خرید دستگاه تست قند خون، به این ویژگی ها و همچنین امکانات جانبی دستگاه توجه داشته باشید.

برای انجام تست باید به چه نکاتی توجه داشت؟

فاکتورهای بسیاری می توانند بر دقت نتایج دستگاه تست قند خون تأثیر بگذارند. از جمله: دما، سطح سایر مواد (مانند اسید اسکوربیک) در خون، آثار عناصر دیگر روی پوست (مانند باقی مانده غذا)، آب، گرما، تاریخ انقضای نوارهای تست و موارد دیگر.

بنابراین قبل از استفاده از دستگاه تست قند خون، دستهای خود را به خوبی بشویید تا دستگاه عدد اشتباهی نشان ندهد. همچنین به میزان خونی که دستگاه برای سنجش قند خون نیاز دارد، توجه کنید. میزان خون کمتر از حد مجاز دستگاه باشد، دستگاه قادر به سنجش میزان قند خون نیست.

خرید آنلاین دستگاه تست قند خون 

برای خرید دستگاه و آگاهی از قیمت دستگاه تست قند خون تست قند خون یا همان گلوکومتر می توانید به فروشگاه های لوازم پزشکی مراجعه کنید. مجموعه مطب چین، اولین وبسایت تخصصی تجهیز مطب در ایران است که انواع دستگاه های تخصصی پزشکی از جمله دستگاه تست قند خون را به صورت آنلاین به فروش می رساند.

قیمت دستگاه تست قند خون، با توجه به شرکت تولید کننده و همچنین امکانات دستگاه متفاوت است. بیش از ۲۵ مدل دستگاه تست قند خون در بازار وجود دارد. این دستگاه ها از نظر سرعت اندازه‌گیری، میزان خون مورد نیاز، توانایی ذخیره نتیجه در حافظه، نوارهای مصرفی و دقت اندازه‌گیری با یکدیگر متفاوت هستند.

یکی از نمونه های دستگاه گلوکومتر ارائه شده در این وبسایت دستگاه اینفوپیا مدل Easy Gluco Pro است. این دستگاه تست قند خون با دقت بسیار بالا و با تنها ۰.۶ میکرو لیتر خون در کمتر از ۵ ثانیه میزان قند خون را با دقت بالا اندازه‌گیری می کند. این دستگاه توسط برند ایرانی سینا کِر و مطابق استاندارد  ۹۸/۷۹/EC اروپا تولید شده است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید