مقالات

مقایسه لامپ هالوژن و LED در افتالموسکوپ و اتوسکوپ

مقایسه لامپ هالوژن و LED در افتالموسکوپ و اتوسکوپ

لامپ های هالوژن و LED در افتالموسکوپ و اتوسکوپ های پزشکی برای ایجاد دید پزشک استفاده می شوند. در دستگاه های موجود در بازار نمونه هایی از هر دو این لامپ ها دیده می شود.  به این معنا که شما می توانید منبع نور افتالموسکوپ و اتوسکوپ خود را انتخاب کنید.

دستگاه شما می تواند از یک لامپ رشته ای (هالوژن یا زنون) استفاده کند یا یک لامپ LED درون آن به کار رفته باشد.

در این مقاله از مجموعه تخصصی تجهیز مطب “مطب چین” به بررسی و مقایسه لامپ هالوژن و LED و برتری های نسبی این دو می پردازیم.

لامپ های هالوژن چیست؟

به عنوان یک استاندارد قدیمی، از لامپ های هالوژن در افتالموسکوپ و اتوسکوپ، برای بررسی ساختارهای داخلی چشم و گوش بیمار استفاده می کنند. لامپ های هالوژن معمولاً نور ملایم تر، سفید یا مایل به زرد تولید می کنند. این رنگ های ملایم به ویژه هنگام مشاهده شبکیه چشم بسیار مفید هستند زیرا نورهای سفید روشن باعث انقباض مردمک چشم می شوند. این امر باعث می شود دیدن شبکیه چشم مشکل تر شود.

نقطه ضعف اصلی لامپ هالوژن در ابزار پزشکی این است که شکستن آنها راحت است. علاوه بر این، لامپ های هالوژن به مرور زمان تخریب و فرسودگی شناخته می شوند. اگرچه لامپ های هالوژن قبلی گران تر بودند، اما نوآوری امروز باعث شده است که قیمت این لامپ ها کاهش یابد.

لامپ LED در دستگاه های افتالموسکوپ و اتوسکوپ

تعداد زیادی از افتالموسکوپ و اتوسکوپ های امروزی از لامپ های روشنایی LED استفاده می کنند. لامپ های LED در حالی که توان و انرژی کمتری را در مقایسه با لامپ های هالوژن مصرف می کنند، نور روشن و سفیدتری تولید می کنند. این بدان معناست که شما می توانید انتظار داشته باشید که افتالموسکوپ و اتوسکوپ های شما و باتری های آنها دوام بیشتری داشته باشند.

علاوه بر این ، سوختن لامپ های LED تقریباً غیرممکن است. همچنین این لامپ ها در طول مدت استفاده از کیفیت نور تخریب نمی شوند. تقریباً از هر طریق ، لامپ های LED نور بهتر، سخت تر، قوی تر و سریعتر از لامپ های هالوژن تولید می کنند.

مقایسه لامپ های هالوژن و LED

در حالی که تولید کنندگان دستگاه های پزشکی، همچنان خطوط تولید خود را به روز می کنند، اکثر مدل های موجود افتالموسکوپ و اتوسکوپ موجود در بازار، امروزه این دستگاه ها را با لامپ های LED ارائه می دهند. عمدتا، معاینه با لامپ های LED جایگزینی برای معاینه با لامپ های هالوژن به عنوان استاندارد در صنعت پزشکی معرفی شده است. این تغییر را می توان به چند ویژگی بسیار مطلوب چشم پزشکی LED نسبت داد.

گرما آزاد شده:

یکی از بزرگترین مزایای لامپ های LED نسبت به لامپ های هالوژن میزان گرمای ساطع شده است. لامپ های هالوژن بسیار روشن می سوزند، اما گرمای زیادی برای حفظ این روشنایی تولید می شود. این امر به ویژه در هر موقعیتی که لامپ به پوست نزدیک شود می تواند دردسرساز باشد. در مقابل، لامپ های LED هنگام لمس خنک هستند که باعث می شود آنها برای همه متخصصان پزشکی ایمن تر باشند.

اثربخشی نور LED:

مهمترین عامل برتری لامپ LED در مقابل هالوژن، تأثیر نور است. صرف نظر از هر عامل دیگری، اگر نور عملکرد خوبی نداشته باشد، دستگاه را نخرید و استفاده نکنید. رنگ دمای طبیعی نور LED ممکن است به شما امکان دهد رنگدانه سازی دقیق تری را هنگام معاینات مشاهده کنید. همچنین لامپ LED  نور سازگارتری در سراسر منطقه دید فراهم می کند.

عمر لامپ:

بعد از اثربخشی، عمر لامپ دومین عامل مهم در مقایسه هالوژن با لامپ LED است. ماندگاری لامپ های LED بیشتر از لامپ های هالوژن است. به این معنی که در دراز مدت با استفاده از لامپ های LED در هزینه های بیشتری صرفه جویی خواهید کرد. به طور متوسط​​، یک لامپ LED می تواند حدود ۵۰،۰۰۰ ساعت دوام داشته باشد. این بدان معناست که شما قبل از تعویض لامپ، تقریباً شش سال کامل چراغ افتالموسکوپ و اتوسکوپ با لامپ LED خود را روشن می گذارید.

هزینه تعویض لامپ:

یکی از مواردی که لامپ های هالوژن ممکن است از مزیت آن برخوردار باشند، هزینه جایگزینی آن است. از آنجا که لامپ های هالوژن از فناوری قدیمی استفاده می کنند، بدیهی است که ارزان تر از لامپ های LED هستند. با این حال، اگرچه لامپ های تعویض LED قیمت بالاتری دارند، اما این لامپ ها عمر طولانی تری دارند. همچنین دیرتر به تعمیر و نگهداری احتیاج پیدا می کنند. در واقع در طولانی مدت در هزینه صرفه جویی می کنید.

 

مقایسه لامپ هالوژن و LED در افتالموسکوپ و اتوسکوپ

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید