مقالات

معرفی بهترین یونیت دندانپزشکی

بهترین یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی در حقیقت اصلی ترین بخش یک مطب دندانپزشکی محسوب می گردد که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر تسلط، آسایش و کیفیت کار پزشک، راحتی و آرامش بیمار و زیبایی مطب شما داشته باشد. به بیان بهتر یونیت دندانپزشکی را می توان قلب مطب بشمار آورد که دیگر فعالیت های مثبت صورت گرفته در کلینیک شما را تحت شعاع خود قرار می دهد. از اینرو انتخاب بهترین یونیت دندانپزشکی می تواند شما را به بهترین کلینیک منطقه خود تبدیل نماید.

برای انتخاب بهترین یونیت دندانپزشکی، ابتدا می بایست اطلاعات مفیدی پیرامون یونیت کسب نمایید، تا بتوانید یونیتی متناسب با نیاز و بودجه خود را از یک شرکت معابر تهیه کنید.

تعریف یونیت دندانپزشکی:

یونیت دندانپزشکی، تجهیزی است که به وسیله آن پزشک امکان کنترل صندلی بیمار، ابزارهای (اینسترومنت ها) مورد نیاز برای ترمیم دندان، سیستم شستشوی دهان و سیستم نور مورد نیاز در هنگام کار را در اختیار دارد. بهترین یونیت دندانپزشکی، یونتی محسوب می شود که پزشک در هنگام کار با آن احساس راحتی نموده و بتواند به سادگی ابزار و وسایل مورد نیاز خود را کنترل کند.

اجزاء مهم و تاثیرگذار در انتخاب یونیت دندانپزشکی عبارتند از:

پایه و بازوی‌ یونیت‌:

بازو بخشی است که کلیه‌ قطعات‌ مربوط‌ به‌ یونیت از جمله چراغ برروی‌ آن جای گزاری شده است. ویژگی مهم طراحی یک بازو در استقامت‌ مکانیکی‌، محل‌ قرارگیری از نظر حفظ متعادل‌ و عدم ایجاد لرزش‌ در هنگام کار بحساب می آید.

چراغ‌ یونیت‌:

بهترین چراغ برای یونیت دندانپزشکی، چراغی است که شدت نور آن بین ۲۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لوکس قابل تنظیم باشد. نوری سفید، سرد و بدون سایه‌ بهترین نور برای کار یک دندانپزشک بشمار می آید.

کاسه کراشوار و دوش آب لیوان: طراحی درست کاسه زمانی است که کاسه گودی مناسبی برخوردار باشد. همچنین فاصله کراشور تا بیمار طوری جایگذاری شود، که آب دهان، خون و آلودگی به راحتی درون کاسه تخلیه شود. جنس کاسه، سیستم تغذیه آب، قابلیت اتوکلاو شدن و ضدعفونی کاسه، وجود آب گرم در شیر یونیت و … از مهم ترین نکات مورد نیاز در این بخش محسوب می شوند.

میز (کنسول)‌ دندانپزشک‌ (Doctor console) یا تابلت‌:

تابلت محل قرار گرفتن ابزارها و کلیدهای هدایت کننده قسمت های مختلف یونیت بشمار می رود. در برخی از یونیت ها تابلت پزشک و دستیار به طور جداگانه وجود داشته و در تجهیزات جدیدتر، یونیت می تواند توسط سه تابلت کنترل شود.

سیستم ساکشن:

این سیستم جهت جمع آوری بزاق و آب دهان در هنگام کار پزشک طراحی شده و بهتر است ضد برگشت بزاق، و دارای سیستم فیلتر باشد. همچنین یونیت های به روزتر مجهز به هر سیستم بزاق کش، ساکشن مرکزی و جدا کننده ذرات آمالگام و خورده دندان هستند.

صندلی دندانپزشکی (بیمار)‌:

این بخش یکی از اصلی ترین بخش هایی است که می بایست راحتی کافی را در هنگام کار پزشک، برای بیمار و پزشک مهیا سازد. صندلی ها معمولا دارای دو موتور یکی برای جابجایی قسمت نشیمن گاه و دیگری برای قسمت پشتی هستند. خود صندلی ها شامل پشتی، تشک، زیر سری و زیر دستی می گردد. صندلی در یونیت های پیشرفته به صورت ارگونومی طراحی می شود.

تابوره: در حقیقت صندلی مورد استفاده پزشک و دستیار است که می بایست خاصیت ارگونومی، قابلیت تنظیم ارتفاع و حرکت راحت به اطراف را داشته باشد.

ویژگی های بهترین یونیت بازار از نظر یک پزشک:

  • یونیت باید طراحی و ظاهری جذاب داشته باشد. استفاده از رنگ های شاد، جنس بدنه مقاوم و جذاب (مثل ABS)، طراحی زیبای میز و صندلی ها و … از مهمترین مواردی هستند که در نگاه اول یونیت را پیشرفته و جذاب نشان می دهد.
  • پزشکان معمولا به دنبال خرید یونیتی هستند با یک حداقل قیمت، علاوه بر کیفیت در قطعات، آپشن های بیشتر در نحوه کنترل، ابزارها و متعلقات (مانیتور، دوربین، چراغ و …) آن وجود داشته باشد.
  • یونیت دندانپزشکی می بایست تمام استانداردهای لازم را کسب نموده باشد. یک یونیت می بایست از لحاظ الکتریکی، مکانیکی، سیستم های توقف اضطراری، سیستم های توقف در برابر موانع، سیستم های توقف و جلوگیری از کار همزمان اینسترومنت ها، ارگونومی (انطباق طراحی برای راحتی بدن بیمار و پزشک)، تکنولوژی های استفاده شده برای جلوگیری از نشر عفونت و بیماری در یونیت و … بیشترین حد استاندارد ممکن را کسب نموده باشد.
  • سابقه شرکت تولید کننده و خدمات پس از فروش آن یکی از نکات مهم در انتخاب یونیت بشمار می آید. بهترین یونیت دندانپزشکی، یونیتی است که از کیفیت و تداوم کاری خوبی در طول زمان برخوردار باشد. ایجاد مشکل در حین کار پزشک، عدم مراجعه سازنده برای سرویس به موقع دستگاه، موجود نبودن قطعات یدکی و مصرفی یونیت و … از جمله عواملی هستند که باعث می شود، دندانپزشکان از یک یونیت زیبا و پیشرفته (مانند برندهای خارجی که نمی توانند نماینده ای در ایران داشته باشند) استقبال نکنند.

سایر ویژگی ها

  • تنوع در آپشن های کاربردی موجود در یک یونیت، باعث جذاب تر شدن آن خواهد شد. این امکانات می توانند شامل شلنگ های اضافه، لایت کیور، مانیتور، دوربین داخل دهان، پدال چند منظوره، ساکشن مرکزی موتور اندو، موتور ایمپلنت و … گردند.
  • نحوه کار با یونیت برای پزشک نباید پیچیده و دشوار باشد. یوزر-فرندلی بودن یونیت باعث می شوند کاربر در هنگام استفاده از آن سردرگم، گیج و خسته نشود.
  • یکی دیگر از محدودیت های انتخاب یک یونیت، شرایط موجود در مطب و مکان نصب آن است. امکانات موجود در مطب شما باید متناسب با سیستم آب، فاضلاب، برق و حتی آب و هوای کاری تعریف شده برای یونیت باشد.

نمونه هایی از بهترین یونیت دندانپزشکی موجود در بازار مطب چین

مطب چین به عنوان اولین سایت جامع و تخصصی در زمینه ارائه خدمات تجهیزات پزشکی و پلتفرمی برای آشنایی و عرضه تجهیزات با کیفیت پزشکی، سعی نموده گلچینی از بهترین یونیت دندانپزشکی های  موجود در بازار داخلی را به شما ارائه نماید. عمده ترین برندهای تولید کننده پزشکی که مطب چین به شما پیشنهاد می دهد، برندهای داخلی است که می توانند خدمات پس از فروش و تامین قطعات بهتری را برای کاربر فراهم نمایند. نوید اکباتان، طب کاران، وصال گستر، سان تم و دنتین از جمله برندهایی هستند که مطب چین به شما معرفی می نماید.

نوید اکباتان

یک شرکت دانش بنیان ایرانی است که به تولید و عرضه انواع یونیت، مبلمان و کابینت های مدرن دندانپزشکی و پزشکی و بیمارستانی می پردازد. چهار مدل یونیت دندانپزشکی S2307، S2318، ES100،  ES200 از این برند در مطب چین عرضه شده است. این یونیت ها از طراحی زیبایی در کنار آپشن های دیگری همچون قابلیت نصب میکروموتور، قابلیت نصب موتور ایمپلنت، قابلت نصب امالگام سپریتور، قابلیت نصب ساکشن مرکزی، قابلیت نصب سیستم فایبراپتیک، قابلیت نصب پدال پا شش منظوره جهت کنترل صندلی و سرعت توربین و کلید قطع و وصل آب و … برخوردار می باشد. جهت اطلاع از آپشن ها و قیمت دقیق این یونیت ها با مطب چین در ارتباط باشید.

طب کاران

یکی دیگر از برندهای خوب ایرانی بشمار می رود که می توانید با سفارش دستگاه از آن، یونیت خود را ظرف ۳ تا ۱۰ روز کاری دریافت نمایید. این شرکت محصولات خود را برای یکسال گارانتی می کند. مدل یونیت صندلی دندانپزشکی ZC 325، ZC 320 و ZC ساخت این برند با بدنه ای از جنس ABS طراحی شده است. آپشن های موجود در یونیت های این برند شامل پدال چهار حالته، کراشور گردان، تنظیم بازو پنوماتیک، دو شیلنگ توربین، دو عدد پوار، ۲ ساکشن آب و هوا، چراغ با رفلکتور خارجی و نور سرد، کنترل الکترونیکی ۱۲ ولت با پدال پایی و روی تابلت و موارد دیگر برای امنیت و راحتی پزشک و بیمار می گردد. همچنین موتور یونیت ساخت کشور دانمارک بوده و سه سال گارانتی تعویض دارد.

دنتین Dentine

یکی دیگر از برندهای موجود در مطب چین است که در دو مدل پرستو S405 و T405 محصولات خود را عرضه شده است. این یونیت از لحاظ ایمنی و قابلیت ضد عفونی شدن قطعات مختلف استانداردهای لازم را کسب نمده است. صندل بیمار و تابوره با طراحی ارگونومی، ایجاد قابلیت اتو کلاو شدن قطعات و بخش های مختلف یونیت، نصب سیستم تایمر, شیر کنترل فشار آب در قسمت کراشور، لیوان پرکن و ساکشن، و سیستم مجهز صندلی بیمار و … از جمله آپشن های بسیار خوب برای بالا بردن امنیت و استاندارد در آن محسوب می شوند. برای آشنایی بیشتر با این محصول به صفحات اختصاصی آنها مراجعه فرمایید.

وصال گستر:

          تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی در ایران است. یونیت های تولید این برند دارای ۲ سال گارانتی بی قید و شرط می باشند. طراحی زیبا در کنار قیمت مناسب و استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا همچون تکنولوژی جلوگیری از برگشت آب اینسترومنت ها برای جلوگیری از نشر عفونت و آلودگی ها، تکنولوژی تغییر جهت باکس کنار صندلی برای راحتی دندانپزشک در جراحی، سیستم نویز گیر برق با تکنولوژی آمریکایی و … این یونیت را به یکی از محصولات رقابتی بازار تبدیل نموده است.

سان تم:

          برندی است که به تولید یونیت های مجهز به مانیتور و دوربین می پردازد. قطعات یونیت سری ۸۰۰۰ این برند، اغلب تحت لیسانس برندهای اروپایی بوده و از کیفیت محصول بالا و طراحی منحصر به فردی برخوردار می باشد. اگر به دنبال یک یونیت پیشرفته، با امکانات مجهز هستید، حتما یونیت سری ۸۰۰۰ سان تم را نیز زیر نظر داشته باشید.

سخن آخر

یونیت دندانپزشکی به عنوان قلب مطب و کلینیک دندانپزشکی شناخته می شود . از اینرو می بایست بهترین یونیت دندانپزشکی، متناسب با فضا و بودجه را برای مطب خود انتخاب نمایید. برای انتخاب یونیت باید به دنبال دستگاهی زیبا، مستحکم و پیشرفته باشید. سعی کنید پول خود را برای آپشن هایی که به آنها نیاز ندارید، هدر نکنید. یکی از مهمترین مسائل در هنگام خرید، توجه به سابقه برند تولید کننده، گارانتی و خدمات پس از فروش آن است. مطب چین را به عنوان یک همراه متخصص در تصمیم گیری، انتخاب و خرید کالا، در کنار خود ببینید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید