مقالات

آشنایی با ملزومات مورد نیاز در روزهای کرونا

آشنایی با ملزومات مورد نیاز در روزهای کرونا

در حال حاضر هیچ درمان قطعی خاصی برای نوع حاد بیماری کرونا وجود ندارد. درمان های انجام شده بر تسکین علائم مانند تب، سرفه خشک و تنگی نفس متمرکز است. تحقیقات همچنان برای شناخت دقیق تر از بیماری کرونا هنوز ادامه دارد. اما در صورت ابتلا به کووید ۱۹ باید چه کرد؟ در این مقاله کوتاه از مطب چین به آشنایی با ملزومات مورد نیاز در روزهای کرونا خواهیم پرداخت.

ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می شود؟

آشنایی با ملزومات مورد نیاز در روزهای کرونا ابتدا وابسته به تشخیص یا عدم تشخیص این بیماری است. برای تشخیص کرونا ویروس، آزمایش در محیط آزمایشگاهی ضروری است. تشخیص قطعی ویروس کرونا با آزمایش مولکولی انجام می شود. هر روشی غیر از انجام دقیق آزمایش، برای تشخیص ابتلا به کرونا غیر دقیق خواهد بود.

آزمایش کرونا با تشخیص مواد ژنتیکی ویروس روی نمونه هایی مانند سواب گلو و خلط انجام می شود. این آزمایش می تواند از افرادی که مشکوک به کرونا هستند گرفته شود.

علائم هشدار دهنده اضطراری ابتلا به کرونا چیست؟

چناچه فرد بیمار یا مراقبش با یک یا چند علامت زیر رو به رو شد، باید هر چه سریع تر پزشک را در جریان بگذارد.

  1. مشکل در تنفس
  2. درد یا فشار مداوم قفسه سینه
  3. سردرگمی یا گیجی پیشرفته و طولانی
  4. لب ها یا صورت کبود
  5. ناتوانی شدید در بیدار ماندن
  6. رنگ پریدگی شدید یا تغییر رنگ واضح در ناخن ها

ملزومات مورد نیاز بعد از قطعی شدن ابتلا به کرونا

پس از تشخیص بیماری کروناویروس (کووید -۱۹)، می توان از برخی دستگاه های پزشکی، داروهای مسکن و داروهای ضد تب بهره برد. این داروها برای کنترل علائم شایع بیماری تحت نظر پزشک استفاده می شوند. در روزهای اول تعادل رطوبت اتاق هایی که فرد بیمار در آن قرار دارد، بسیار مؤثر است. همچنین مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای، آب ولرم و دمنوش ها و همچنین دوش آب گرم، به تسکین گلو درد و سرفه کمک می کند.

نوشیدن مقدار زیاد مایعات، استراحت و خواب منظم برای تسکین علائم بیماری بسیار اهمیت بسیاری دارد. همچنین استفاده از ماسک به محض بروز علائم اجباری است. باید دقت داشت که زدن ماسک صرفاً توسط فرد مبتلا کافی نیست. تمام افراد در مجاورت او نیز باید از ماسک ایمن استفاده کنند.

قرنطینه بیمار مبتلا به کرونا

اولین و بهترین اقدام بعد از محرز شدن ابتلای بیمار به کرونا، قرار دادن او در قرنطینه است. بخشی از ملزومات مورد نیاز در روزهای کرونا در قرنطینه مورد نیاز است. ابتدا لازم است تا درباره قرنطینه اطلاعاتی کسب کنیم. پس از آخرین تماس خود با فردی که مبتلا به کرونا است باید ۱۴ روز در خانه بمانید. به این ۱۴ روز در اصطلاح دوران قرنطینه کرونا گفته می شود.

اگر در طول ۲۴ ساعت در مجموع ۱۵ دقیقه یا بیشتر در معرض فرد مبتلا به کرونا بوده اید، لازم است قرنطینه شوید. مگر آنکه به طور کامل واکسینه شده باشید. قرنطینه برای فردی که علائم مشکوک به کرونا دارد نیز الزامی است. همچنین فردی که طی آزمایش ابتلایش به کرونا قطعی شده است باید در قرنطینه باشد.

در روزهای کرونا به چه ملزوماتی نیاز است؟

ماسک:

اولین و مهم ترین ملزومات روزهای کرونا؛ ماسک های تنفسی است. ماسک ها که در انواع پارچه ای، سه لایه، فیلتر دار و… در بازار موجود هستند، برای مراقبت از اطرافیان و پرستار فرد مبتلا به کرونا، ضروری هستند. در دوران قرنطینه کرونا، بهتر است فرد مبتلا، در یک اتاق بماند و کسانی که با او در خانه هستند؛ از ماسک استفاده کنند.

تب سنج:

در روزهای کرونا، ابتدا باید مراقب تب بالای ۳۷ درجه خود باشد. از این رو داشتن یک تب سنجِ سالم، از ابتدایی ترین و مهم ترین نیاز های فرد قرنطینه کرونا است. تب سنج می تواند از انواع جیوه ای، دیجیتال، نواری، دیجیتال لمسی و… باشد. در دسترس بودن تب سنج و استفاده مکرر از آن، از الزامات دوران قرنطینه کرونا است. در روزهای کرونا لازم است تب بیشتر از ۳۷٫۵ به عنوان یک علامت در نظر گرفته شود.

پالس اکسیمتر:

همچنین پیگیری سایر علائم کرونا اعم از سرفه و تنگی نفس نیز الزامی است. از این رو داشتن یک دستگاه پالس اکسیمتر، برای سنجش سطح اکسیژن خون نیز الزامی است. پالس اکسیمتر یک دستگاه پزشکی برای سنجش سطح اکسیژن خون است. این دستگاه انواع متفاوتی در بازار دارد. بهتر است بهتر است که پالس اکسیمتر مورد نظر شما، تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد. همچنین توجه داسته باشید که از دستگاه به درستی استفاده کنید. دستگاه پالس اکسیمتر علاوه بر انگشتان، می تواند در قسمت هایی مانند لاله گوش، انگست پا و… نیز مورد استفاده قرار گیرد.

دیگر ملزومات درمان بیماری کرونا در منزل

فرد بیمار لازم است از افرادی که با آنها زندگی می کند دوری کند. به همین دلیل دسترسی او به مواد غذایی، لباس های تمیز، نوشیدنی های گرم، دارو و وسایل ارتباطی الزامی است. از دیگر وسایل مورد نیاز در دوران قرنطینه کرونا می توان به مواد ضد عفونی کننده و همچنین سیستم تهویه هوا اشاره کرد.

همزمان با شروع دوران قرنطینه از محل کار، مدرسه و اماکن عمومی فاصله خواهید گرفت. باید توجه داشته باشید که در صورت نیاز به جا به جایی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار خطرناک است. بنابراین یکی از ملزوماتی که در دوران کرونا بسیار نیاز است و مورد بی توجهی بوده است، وسیله نقلیه است.

همچنین تا آنجا که ممکن است در یک اتاق، دور از خانواده و افراد دیگر، قرنطینه بمانید. این شامل غذا خوردن در اتاق شما نیز می شود. پنجره ها را باز کنید تا هوا در گردش باشد. در صورت امکان از حمام و دستشویی جداگانه استفاده کنید. هنگام استفاده از فضاهای مشترک، حرکات خود را محدود کنید. آشپزخانه و سایر فضاهای مشترک خود را به خوبی تهویه کنید.

سطوحی را که  اغلب لمس می شوند، باید به طور منظم ضد عفونی شوند. بنابراین الکل و مایع ضد عفونی بسیار مورد نیاز خواهد بود. داشتن حوله و ملحفه های متعدد و تمیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید