مقالات

نکات مهم در استفاده از اپکس لوکیتور

نکات مهم در استفاده از اپکس لوکیتور

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی از ملزومات اولیه برای درمان بیماران مربوط به این رشته است. یک دندان پزشک باید به تجهیزات حوزه کاری خود اشراف کامل داشته باشد. در این میان اپکس لوکیتور به جهت استفاده پر کاربردش در عمل درمانی اندو، از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی است. اپکس لوکیتور برای درمان صحیح دندان وسیله ای حیاتی و لازم است. استفاده از اپکس لوکیتور در مطب دندان پزشکان بسیار رایج است. لازم است دندان پزشک در هنگام کار با اپکس لوکیتور به نکاتی توجه کند. در این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چین، ضمن معرفی این دستگاه به بررسی نکات مهم در استفاده از اپکس لوکیتور نیز خواهم پرداخت.

طرز کار دستگاه

ریشه دندان را با چشم نمی توان دید. به زبان ساده دستگاه اپکس لوکیتور به دندان پزشک کمک می کند تا او ریشه دندان را ببیند. به کمک اپکس لوکیتور می توان طول ریشه دندان را تخمین زد. استفاده از این دستگاه در دندان پزشکی نوین به همین دلیل است.

در واقع اپکس لوکیتور ابزاری الکترونیکی است که در بررسی ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از دستگاه اپکس لوکیتور، ابتدا لازم است طول یک نقطه کرونر را که به عنوان مرجع در نظر بگیرید. سپس به کمک اپکس لوکیتور نقطه دیگری واقع در رأس ریشه دندان را انتخاب کنید. بعد از آن مجدداً به وسیله اپکس لوکیتور فاصله این دو نقطه  را اندازه گیری کنید. فرایندی که در دندانپزشکی به عنوان اندازه گیری رسانایی شناخته می شود.

دستگاه اپکس لوکیتور از طریق کانال ریشه و بافت های دهان بیمار می تواند محل سوراخ آپیکال را تعیین کند. برای تعیین حد ایده آل آپیکال، استفاده بهینه از دستگاه اپکس لوکیتور ضروری و اجتناب ناپذیر است. دستگاه های اپکس لوکیتور دارای دو الکترود هستند. یکی از الکترودها به ریشه متصل است و دیگری به بدن بیمار وصل می شود. در حین کار کردن دستگاه اپکس لوکیتور یک مدار برق ایجاد می شود. برق در جهت آپیکال به کانال ریشه وارد شده و بافت های پریودنتال را لمس می کند. در لوای برقراری این جریان الکتریکی کاملا بی خطر، دستگاه اپکس لوکیتور به تحلیل داده ها می پردازد.

چرا اندازه گیری طول کانال ریشه دندان مهم است؟

در اینجا مهمترین عواملی را ذکر می کنیم که وجود دستگاه اپکس لوکیتور را بسیار مهم می کنند.

  1. دستگاه اپکس لوکیتور به دندانپزشک نسبت به ریشه دندان اطلاعات جامعی می دهد. گاهی لازم است دندانپزشک موادی را به ریشه دندان اضافه کند. در مواردی لازم است مواد زائدی را از ریشه خارج کند. در هر دوی این مراحل، دستگاه اپکس لوکیتور برای دندانپزشک راهگشا است.
  2. دستگاه اپکس لوکیتور به دندانپزشک قابلیت محاسبه می دهد. دندانپزشک می تواند داده های به دست آمده از اپکس لوکیتور را به دقت بررسی کند و در نتیجه بهترین تصمیم را اتخاذ کند.
  3. دستگاه اپکس لوکیتور درد و ناراحتی را در بیمار کاهش می دهد. این دستگاه با قابلیت های منحصر به فرد خود، در تسهیلِ روند در مان دندان بسیار کمک کننده است.

تاریخچه ای کوتاه از دستگاه اپکس لوکیتور

دستگاه اپکس لوکیتور دارای چهار نسل است. این دستگاه از زمان اختراعش تا کنون پیشرفت های زیادی کرده است. توجه به این نکته نیز الزامی است که در هر چهار نسل این دستگاه، کاربری اصلی آن تفاوتی نکرده است. اما واضح است که دو نسل آخر پیشرفت های چشمگیری داشته است.

نسخه های مختلف دستگاه اپکس لوکیتور

اولین نسل دستگاه اپکس لوکیتور در سال ۱۹۷۴ به تولید انبوه رسید. نسخه اول این دستگاه خالی از ایراد نبود. اما با این حال، مورد توجه دندان پزشکان قرار گرفت. از مهم ترین ایرادات این دستگاه این بود که در محیط مرطوب، دقتش پایین می آمد. برای مثال در مواجهه با خون و چرک، گاهی دچار اشکال در تخمین زدن می شد. نسخه اولیه دستگاه اپکس لوکیتور در بهترین حالت ۸۴ درصد دقت عمل داشت.

دومین نسل از دستگاه های اپکس لوکیتور ۱۶ سال بعد در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد. این دستگاه به شکلی قابل ملاحظه پیشرفت کرده بود. به طوری که تخمین هایش تا ۹۳ درصد دقت داشتند. ویژگی منحصر به این نسل این بود که در اندازه گیری کانال ریشه، از فرکانس های چند رسانه ای بهره برده شده بود. ویژگی ای که در نسخه های بعدی دستگاه اپکس لوکیتور نیز تکرار شد.

نسل سوم و چهارم دستگاه اپکس لوکیتور با فاصله کمی در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ به بازار آمدند. نسخه سوم در قیاس با نسخه دوم تفاوت اندکی داشت. اما در نسخه چهارم پیشرفت های چشمگیری در تمام ابعاد به وجود آمده بود. در سال ۲۰۰۲ دستگاه اپکس لوکیتور به عنوان نسل چهارم با نام تجاری Bing 1020 ارائه شد. این دستگاه می توانست برای اندازه گیری Apex همزمان از دو فرکانس کاملاً مجزا از هم بهره ببرد. شاید مهم ترین ویژگی نسخه چهارم دستگاه اپکس لوکیتور این است که در مواجهه با رطوبت ها همچنان دقیق عمل می کند. ایرادی که در نسخه اول فراگیر بود.

ویژگی های دستگاه های اپکس لوکیتور

  1. تعیین طول کانال دندان در اندودنتیکس یکی از پیچیده ترین و مهمترین مراحل درمان است. این امر با استفاده از اپکس لوکیتور انجام می شود.
  2. دستگاه های اپکس لوکیتور الکترونیکی از مدار الکتریکی برای تعیین محل سوراخ آپیکال استفاده می کنند.
  3. انواع مختلفی از اپکس لوکیتورها با اصول مختلف وجود دارند که می توانند طول ریشه ها را تعیین کنند. آن ها یک کار را به شیوه های مختلف انجام می دهند و آن اندازه گیری طول ریشه دندان است.
  4. اپکس لوکیتورهای الکترونیکی مدرن می توانند طول هایی را با دقت بیش از ۹۰ درصد تعیین کنند. اما محدودیت هایی از جمله نیاز به حداقل رساندن مواد داخل مجرا، شکل مجرا و غیره را نیز دارند.
  5. استفاده از اپکس لوکیتور نتایج رضایت بخشی در دندان های نابالغ با رأس های باز به همراه ندارد.
  6. استفاده از اپکس لوکیتور در بیماران قلبی باید با احتیاط انجام شود.
  7. استفاده از اپکس لوکیتور نسبتاً آسان است. اما لازم است کاربر قبل از استفاده، آموزش لازم را ببیند.

هنگام خرید یک دستگاه اپکس لوکیتور باید به چه ویژگی هایی توجه کرد؟

  1. نمایشگر رنگی
  2. کالیبراسیون اتوماتیک یا مداوم
  3. وجود قابلیت سیگنال های صوتی
  4. دارا بودن فناوری چند فرکانسی
  5. صفحه نمایش LCD با رنگ روشن
  6. ادامه کار با باتری یا ویژگی اتصال مدام به برق
  7. صفحه نمایش کج یا قابل تغییر
  8. وجود روش سونوگرافی چند فرکانسی

نکات مهم در استفاده از اپکس لوکیتور چیست؟

همانطور که گفته شد دو نسخه آخر دستگاه اپکس لوکیتور در برابر رطوبت نیز دقت عملکرد دارد. اما هنگام کار باید به این نکته توجه شود که این موضوع صرفاً مربوط به درون کانال ریشه است. اگر هنگام کار تاج یا رأس دندان مرطوب باشد، ممکن است دستگاه اپکس لوکیتور عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد. لازم است قبل از شروع کار، رأس دندان کاملاً خشک شود.

از دیگر نکاتی که باید مورد توجه باشد، توجه به کیفیت انجام اندو است. در واقع هر چه اندو بهتری انجام شود، میزان بهره وری از دستگاه اپکس لوکیتور بالاتر می رود. منظور بر این است که باید قبل از استفاده از اپکس لوکیتور تمام پوسیدگی ها و ترمیم های قبلی برداشته شود. به این دلیل که دسترسی به کانال ریشه دندان با کیفیت بیشتر و بهتری انجام شود.

نکته دیگر موضوع ایزوله بودن است. اگر عمل ایزولاسیون در هنگام استفاده از اپکس لوکیتور انجام نشود، نتایج به کلی فاقد اعتبار است.

نکته آخر نیز مسئله شارژ بودن دستگاه است. در بسیاری از موارد در طول استفاده از اپکس لوکیتور، به علت شارژ ناکافی دستگاه خاموش می شود. این امر می تواند زمان معاینه را به شکلی فرسایشی طولانی کند. همچنین ممکن است بر روی کیفیت نتایج حاصل نیز تأثیر گذار باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید