مقالات

نگاتوسکوپ دندانپزشکی و پزشکی چه تفاوت هایی دارند؟

نگاتوسکوپ دندانپزشکی

کاربر عزیز سلام. در این مقاله می خواهیم به تفاوت های نگاتوسکوپ دندانپزشکی و پزشکی بپردازیم. چون پزشکان و دندانپزشکان هردو از فیلم های دندانپزشکی استفاده می کنند. لذا  نگاتوسکوپ از قبیل محصولاتی می باشد که بین مطب های پزشکی و دندان پزشکی مشترک می باشد. کاربرد نگاتوسکوپ در هر دو مورد یکسان می باشد. اما تفاوت های کوچکی دارند که به آن اشاره می کنیم.

تفاوت نگاتوسکوپ پزشکی و دندانپزشکی

در این قسمت به تمامی تفاوت های نگاتوسکوپ های پزشکی و دندان پزشکی اشاره می کنیم.

1. سایز نگاتوسکوپ

بارزترین نکته‌ای که می توان به آن اشاره کرد سایز نگاتوسکوپ می باشد. همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره شده‌است نگاتوسکوپ های پزشکی در 4 سایز مختلف تولید می شوند. در واقع برای مشاهده همزمان 1، 2، 3 و یا 4 فیلم باید از نگاتوسکوپ با سایز مناسب استفاده کرد. علت دیدن همزمان عکس های رادیولوژی این است که بعنوان مثال از زوایای مختلفی از مغز عکس برداری می شود. تصویر مغز از یک کات (یا زاویه) می تواند در تشخیص افتراقی پزشک تاثیر بسزایی بگذارد. اما برای دندانپزشکی، دندان های مورد نظر از یک زاویه عکسبرداری می شوند. و به همین علت نیازی به مقایسه کاتهای مختلف نیست. البته که Negatoscope های دندانپزشکی نیز در سایز های مختلفی تولید می شوند. علت این امر سایز های مختلف فیلمهای رادیولوژی دندان می باشد. فیلمهای دندانپزشکی که به فیلمهای OPG (Orthopantomagram) نامیده می شوند دارای سه سایز می باشند.

سایز های نگاتوسکوپ های دندانپزشکی معمولا  در سه سایز 35*28 سانتی متر، 35*35 سانتی متر و 35*50 سانتی متر می باشند. البته استاندارد دقیقی برای این نگاتوسکوپ ها تعرف نشده است. برخی از تولید کننده ها با اختلاف اندکی بزرگتر و یا کوچک تر تولید می کنند.

2. پایه نگاتوسکوپ دندانپزشکی

نگاتوسکوپ های پزشکی را می توان به دیوار نصب کرد و یا بر روی کیز از آن استفاده کرد. جهت بکارگیری نگاتوسکوپ بر روی میز باید از پایه مناسبی استفاده کرد که قبلا مفصلا توضیح داده شده است. تفاوتی که نگاتوسگوپ های دندانپزشکی دارند این است که بعضا نگاتوسکوپ را بر روی ونیت نیز نصب می کنند. لذا نوع پایه مناسب برای نصب نگاتوسکوپ بر روی یونیت دندانپزشکی کاملا متفاوت بوده که در زیر یک نمونه نگاتوسکوپ OPG بر روی یونیت را مشاهده می کنید.

نگاتوسکوپ دندانپزشکی بر روی یونیت

همچنین در شکل زیر پایه مخصوص نصب نگاتوسکو روی یونیت دندانپزشکی را میتوان مشاهده کرد.

3. شکل ظاهری

تمامی نگاتوسکوپ های پزشکی مستطیلی شکل هستند. درحالیکه برخی از دندانپزشکان جهت بهبود در زیبایی مطب از نگاتوسکوپ های بشکل دندان استفاده می کنند. درواقع با ایجاد تناسب بین تجهیزات جانبی و حرفه پزشکی می توانیم جذابیت بیشتری به دکوراسیون مطب بدهیم. به همین دلیل چون دندان سفید رنگ است، برای تولید نگاتوسکوپ های بشکل دندان پلکسی گلاس های سفید بکار می رود. معمولا البته لازم به ذکر است که از این نوع نگاتوسکوپ ها فقط می توان برای کوچکترین سایز عکس های دندان بکار گرفت.

تفاوت قیمت

همانطور که ذکر شد، سایز نگاتوسکوپ ها پزشکی نسبت به نوع دندانپزشکی بزرگ تر هستند. فقط به همین علت نگاتوسکوپ های پزشکی گرانتر از نوع دندانپزشکی می باشند. چراکه تمامی مدارات الکتریکی در هر دو نوع نگاتوسکوپ یکان می باشد.

خرید نگاتوسکوپ دندانپزشکی و پزشکی

سایت مطب چین نگاتوسکوپ های پزشکی و دندانپزشکی را در سایز های مختلف با قیمت مناسب ارائه می دهد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت تهیه این محصول می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همچنین شما می توانید سوالات و سفارشات خود را از طریق واتس اپ با همکاران ما درمیان بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید