مقالات

هر آنچه درباره استفاده از دستگاه تست قند خون باید بدانیم

هر آنچه درباره استفاده از دستگاه تست قند خون باید بدانیم

دستگاه تست قند خون در مدیریت دیابت و جلوگیری از عوارض ناشی از آن تأثیر بسزایی دارد. لازم است با چگونگی کار کردن با دستگاه تست قند خون و انتخاب بهترین دستگاه تست قند خون آشنا شویم. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مورد نیاز درباره دستگاه کارآمد تست قند خون یا گلوکومتر را در اختیار شما قرار دهیم. به خاطر داشته باشید حتی اگر به دیابت مبتلا نیستید نیز هر چند وقت یک بار باید نسبت به تست میزان قند خون اقدام نمایید. بهترین روش نیز برای سنجش میزان قند خون، استفاده از دستگاه تست قند خون است. با استفاده از دستگاه تست قند خون به راحتی و در منزل می توانید میزان قند خون را بررسی کنید.

چگونه از دستگاه تست قند خون استفاده کنیم؟

دستگاه قند خون به راحتی توسط شخص قابل استفاده است. این دستگاه وسیله ای مشابه یک خودکار، چندین سوزن و نوارهای کاغذی دارد که کافیست یکی از سوزن ها را درون شی خودکار مانند بگذارید. پس از آن سوزن را روی نوک انگشت فرو کرده و قطره خون را روی نوار کاغذی که درون دستگاه گذاشته‌ اید، بچکانید. سپس دستگاه میزان قند خون شما را اندازه گیری می کند و می توانید آن را مشاهده کنید. پس از تست قند خون، سوزن و نوار استفاده شده را دور بیندازید.

میزان قند خون نرمال چقدر است؟

افرادی که مبتلا به دیابت نیستند برای سنجش میزان قند خون باید به صورت ناشتا اقدام نمایند و میزان آن باید پایین تر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. میزان بیشتر از ۱۲۶ اگر چندین بار نمایش داده شود، فرد مبتلا به دیابت است و باید تحت مداوای پزشک قرار بگیرد. در ضمن در صورتی که فرد دچار تکرر ادرار یا کاهش وزن باشد و میزان قند خون وی حتی یکبار نیز از ۲۰۰ بالاتر باشد، احتمالا مبتلا به دیابت است و باید به پزشک رجوع نماید.

افرادی که به صورت ناشتا دارای قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ میلی گرم هستند، مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستند و امکان ابتلای آن ها به دیابت وجود دارد. البته دقت داشته باشید اگر با دستگاه تست قند خون، میزان قند خون را امتحان کردید و میزان آن بالاتر از حد نرمال بود، دلیل بر وجود دیابت نیست. بنابراین باید حتما به پزشک مراجعه شود تا میزان قند خون توسط آزمایشات پیشرفته سنجیده شود.

 نکاتی که در زمان استفاده از دستگاه تست قند خون باید بدانید

  1. حتما دست های خود را به خوبی بشویید و پس از آن سوزن را درون انگشت فرو کنید. دقت داشته باشید اگر انگشت شما به غذا یا مواد قندی آغشته باشد، نتیجه نشان داده شده توسط دستگاه واقعی نخواهد بود.
  2. مقدار خونی که روی نوار کاغذی می ریزد باید به اندازه ای باشد که دستگاه بتواند قند خون شما را اندازه گیری کند. بنابراین یک قطره کوچک کافیست و در صورتی که مقدار خون ریخته شده زیاد باشد، دستگاه نتیجه ای نادرست نشان خواهد داد.
  3. انگشت خود را روی نوار کاغذی فشار ندهید و صبر کنید که قطره خون روی نوار چکانده شود.
  4. قبل از استفاده از نوار کاغذی، تاریخ مصرف آن را چک کنید.
  5. برای کمتر شدن درد در زمان نمونه گیری، به جای نوک انگشت، سوزن را کنار انگشتان فرو کنید. نوک انگشت عصب های زیادی دارد به همین دلیل درد در زمان نمونه گیری ایجاد می شود.
  6. هر بار در زمان نمونه گیری به شکل چرخشی جای فرو کردن سوزن را تغییر دهید.
  7. دقت داشته باشید نوارهای کاغذی باید به دور از رطوبت باشند. بنابراین نوارها را درون ظرف مخصوص به خود حفظ کنید. در ضمن زمان برداشتن آن ها دقت کنید که دست هایتان خشک و بدور از رطوبت باشد. بعد از برداشتن نوار، درب ظرف را بسته نگه دارید.
  8. بعد از اینکه میزان قند خون را اندازه گرفتید، سوزن و نوار کاغذی استفاده شده را دور بیندازید.
  9. در هنگام قرار دادن نوار داخل دستگاه، اصلا آن را خمیده نکنید.
  • بعد از قرار دادن نوار کاغذی درون دستگاه، ابتدا صبر کنید علامت قطره خون روی صفحه نمایان شود، پس از ان روی نوار کاغذی قطره خون را بچکانید.
  • در صورت کثیف بودن دستگاه گلوکومتر، میزان قند خون ممکن است واقعی نمایش داده نشود.

دستگاه تست قند خون موجود در بازار چه تفاوت هایی با هم دارند؟

دستگاه تست قند خون در انواع مختلفی تولید شده اند. دستگاه های قند خون در قیمت، نوارهای کاغذی، دقت اندازه گیری، میزان خون مورد نیاز، سرعت سنجش و توانایی ذخیره در حافظه با هم تفاوت دارند. دستگاه های تست قند خون قبلا بسیار بزرگ بودند و برای سنجش میزان قند خون زمان طولانی تری نیاز داشند. اما امروزه دستگاه های تست قند خون بسیار کوچک هستند و در چند ثانیه به راحتی میزان قند خون را اندازه گیری می کنند. این دستگاه ها قادرند قند خون بین صفر تا ۶۰۰ را نمایش دهند.

در زمان خرید و استفاده از دستگاه تست قند خون موارد زیر را در نظر داشته باشید

دستگاه قند خون به شما کمک می کند رژیم غذایی خود را بررسی کرده و آن را تنظیم و کنترل کنید. همچنین با استفاده از دستگاه تست قند خون می توانید تأثیر درمان را مشاهده کنید و قند خون را در حد متناسب تنظیم نمایید. بنابراین در زمان خرید دستگاه تست قند خون باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

هدف خود را از خرید و استفاده از دستگاه تست قند خون تعیین کنید

دستگاه های تست قند خون در مدل های مختلفی در بازار وجود دارند. برخی از دستگاه ها می توانند علاوه بر سنجش میزان قند خون، مقدار آن به همراه تاریخ و زمان ذخیره نمایند. همچنین دستگاه های تست قند خونی وجود دارند که به مقدار بسیار کمی خون، جهت سنجش نیازمندند که برای افراد دیابتی که نیازمند سنجش هر روزه قند خون هستند، انتخابی عالی محسوب می شوند.

بنابراین لازم است ابتدا هدف خود را از تهیه دستگاه تست قند خون مشخص کنید و متناسب با آن دستگاه تست قند خون مورد نظر را خریداری نمایید.

از پزشک خود راهنمایی بگیرید

درست است که خرید دستگاه تست قند خون به انتخاب شما وابسته است اما مشورت گرفتن از پزشکتان می تواند شما را در انتخاب بهترین دستگاه تست قند خون یاری دهد.

بررسی نظرات کسانی که دستگاه تست قند خون را تهیه کرده اند

اگر یک دستگاه تست قند خون خاص را انتخاب کرده اید به راحتی با بررسی نظرات کاربران و خریداران قبلی آن محصول می توانید نسبت به خرید آن مطمئن شوید.

کاربری آسان و راحت دستگاه را بررسی کنید

در حقیقت استفاده از بیشتر دستگاه های تست قند خون راحت است و تنها کاری که باید انجام دهید چکاندن خون روی نوار کاغذی است . اما برخی از مدل های هستند که کاربری پیچیده تر و سخت تری دارند که استفاده هر روزه از آن را سخت می کند.

خرید دستگاه تست قند خون از فروشگاه های معتبر

بهترین راه برای خرید دستگاه تست قند خون، خرید از فروشگاه های معتبر است. به راحتی از طریق فروشگاه های آنلاین معتبری مانند مطب چین نیز  می توانید به خرید دستگاه تست قند خون اقدام نمایید. دقت داشته باشید استفاده از لوازم جانبی دست دوم و یا دستگاه های تست قند خون دست دوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در ضمن به تاریخ انقضای نوارهای کاغذی دقت داشته باشید و به اندازه ای تهیه کنید که مورد نیازتان است.

سخن آخر

در مطب چین دستگاه های تست قند خون متفاوتی ارائه شده اند. از برترین دستگاه های تست قند خون می توان به مدل دستگاه تست قند خون اینفوپیا  Easy Gluco Pro به همراه نوار تست قند خون مجموعه ۱۵۰ عددی اشاره کرد. قیمت مناسب این دستگاه به همراه کاربری آسان سبب شده بهترین انتخاب برای کسانی باشد که می خواهند به صورت روزانه میزان قند خون خود را آزمایش کنند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 دیدگاه برای “هر آنچه درباره استفاده از دستگاه تست قند خون باید بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید