مقالات

همه چیز درباره دستگاه تونومتر

همه چیز درباره تونومتر

تونومترها فشار داخلی چشم را اندازه گیری می کنند. فشار داخل چشم(IOP) نامیده می شود. این اندازه گیری می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که شما در معرض خطر گلوکوم هستید یا خیر. تونومتری یکی از آزمایشات اصلی برای تشخیص گلوکوم به حساب می آید. گلوکوم یا آب سیاه، یک بیماری جدی چشم است که در صورت عدم درمان، می تواند منجر به کاهش بینایی شود. در بیماری گلوکوم، مایعی که چشم را شست و شو می دهد و تغذیه می کند، به صورت آهسته تخلیه شده و باعث ایجاد فشار می شود. در این مقاله از مجموعه مقالات تخصصی مطب چین، به بررسی دستگاه تونومتر و کاربردهای آن می پردازیم.

نقش دستگاه تونومتر در تشخیص بیماری گلوکوم

گلوکوم بدون درمان، با افزایش فشار می تواند در نهایت به عصب بینایی بیمار آسیب برساند و باعث کاهش بینایی شود. طبق آمار آکادمی چشم پزشکی آمریک (AAO) ، گلوکوم یکی از دلایل عمده نابینایی در بزرگسالان بالای ۶۰ سال است.

تغییرات ناشی از گلوکوم اغلب بدون درد است و می تواند بدون جلب توجه بیمار، سالها پیشرفت کند. آزمایش تونومتری برای تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار مهم است. اگر نتایج آزمایش بیمار غیرطبیعی باشد، چشم پزشک آزمایش های بعدی را برای تأیید ابتلا به بیماری انجام خواهد داد.

تونومتری چیست؟

تونومتری یک آزمایش چشمی است که می تواند تغییرات فشار چشم را مدت ها قبل از اینکه بیمار از آن آگاه باشد، تشخیص دهد. متداول ترین نوع تست تونومتری “آزمایش تونومتری طرح Goldmann نام دارد. این آزمایش، مدتها استاندارد بین المللی اندازه گیری فشار چشم در نظر گرفته شده است.

آزمایش گلدمن، این شامل استفاده از یک پروب با نوک تخت است که به آرامی بر روی سطح چشم بیمار فشار وارد می کند.

انواع دستگاه تونومتری

برای انجام آزمایش تونومتری، به جز روش گلدمن چند روش دیگر نیز وجود دارد. این آزمایش ها تونومتری غیرمستقیم هستند و عبارتند از استفاده از تونومتر Tono-Pen و  iCare

در تونومتری بدون تماس، فشار هوا با استفاده از ابزاری که قرنیه را کمی صاف می کند به چشم بیمار وارد می شود. اگر تونومتری بدون تماس نتایج غیرطبیعی نشان دهد، پزشک معمولاً آزمایش های دیگری را برای تأیید تشخیص بیمار انجام می دهد.

Tono-Pen  : دستگاه دستی است که به شکل یک نشانگر بزرگ است. پزشک می تواند برای اندازه گیری فشار، این دستگاه را با چشم بیمار تماس دهد.

تونومتر iCare : این تونومتر نیز یک وسیله دستی است.  پزشک آن را به آرامی جلوی چشم می گیرد تا فشار خوانی چشم انجام شود.

چه کسانی گزینه های انجام آزمایش تونومتری هستند؟

  • اشخاص بالای ۴۰ سال
  • افرادی با سابقه خانوادگی گلوکوم
  • افراد نزدیک بین یا دور بین
  • کسانی که بیماری های مزمن چشم دارند.
  • اشخاصی که چشمشان در گذشته آسیب دیده است.
  • بیماران دیابتی
  • بیماران با فار خون بالا
  • افراد با گردش خون ضعیف
  • کسانی که مدت زمان طولانی از داروهای کورتون استفاده کرده اند

همچنین اگر افراد چنین علائمی دارند، لازم است برای آزمایش تونومتری اقدام کنند:

  • از دست دادن تدریجی بینایی محیطی
  • دید تونلی
  • درد شدید چشم
  • تاری دید
  • هاله های اطراف چراغ
  • قرمزی چشم ممتد

دستگاه تونومتر چگونه کار می کند؟

تونومتر، دستگاهی است که با اندازه گیری مقاومت قرنیه در برابر فرورفتگی، فشار داخل چشم را تعیین می کند. دستگاه تونومتر برای همه متخصصان چشم طراحی و تولید شده است.

آخرین طراحی ها و رابط کاربری برتر نمونه های جدید تونومتر، اندازه گیری IOP را آسان و دقیق کرده است. دستگاه های تونومتر، بسته به نوع و مدلشان، شیوه کار متفاوتی دارند.

  1. تونومتر گلدمن

تونومتر Goldmann معمولاً به میکروسکوپ لامپ شکاف متصل می شود. قطره چشمی توسط پزشک داخل چشم بیمار ریخته می شود. یک چراغ آبی کبالت، فلورسین و تونومتر را روشن می کند. یک پروب کوچک به آرامی بر روی چشم بیمار فشار داده می شود و قرنیه را فرو رفته می کند.

فشاری که قرنیه به تونومتر وارد می کند، بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری شده و به چشم پزشک یک عدد ارائه می دهد. از معایب این روش، می توان به استفاده از قطره چشمی بی حسی و فشار زیاد بر چشمان بیمار و خستگی و آزار آنان اشاره نمود.

  1. تونومتر غیر تماسی

تونومتری غیر تماسی،NCT نامیده می شود. بسیاری از افراد این نوع تونومتری را ترجیح می دهند زیرا به چشم فشار وارد نمی کند. در عوض، از یک فشار ملایم هوا برای فرو رفتن قرنیه استفاده می شود. این روش، air puff نیز نامیده می شود.

NCT روشی بسیار مفید، کاربردی و سریع برای اندازه گیری فشار چشم در کودکان یا بزرگسالان حساس است.

  1. تونومتری الکترونیکی

تونومتری الکترونیکی به وسیله یک دستگاه دستی و سبک انجام می شود. این تونومتر شبیه به یک قلم نوشتاری است و به آرامی و به سرعت بر روی قرنیه بیمار قرار می گیرد.

چشم پزشک برای بدست آوردن عدد دقیق، احتمالاً حدود سه بار تونومتری را انجام می دهد. تونومتری الکترونیکی چندان دقیق نیست اما برای یک پزشک شلوغ بسیار مفید است.

  1. تونومتری Schiotz

تونومتری شیوتز نوعی تونومتری تورفتگی است. تونومتر تورفتگی، فشار چشم را با اندازه گیری عمق تغییر شکل ناشی از فضار یک پیستون کوچک فلزی، هنگام قرار گرفتن روی قرنیه، اندازه گیری می کند. پزشکان مدرن مراقبت از چشم به اندازه انواع دیگر تونومتر، از این مدل تونومتری استفاده نمی کنند. اما این روش، گاهی اوقات کارایی دارد و ممکن است استفاده شود.

خرید دستگاه تونومتر

دستگاه تونومتر در انواع مختلف و اشکال گوناگون در بازار ارائه شده است. مجموعه مطب چین انواع دستگاه تونومتر را از برند icare به فروش می رساند. این برند فنلاندی، آخرین راه حلهای تکنولوژی را برای تشخیص دقیق تر، در اختیار چشم پزشکان قرار می دهد.

برای خرید و مشاهده انواع دستگاه تونومتر به وبسایت مطب چین مراجعه فرمایید و با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید