مقالات

همه چیز در رابطه با دستگاه استیمولاتور

همه چیز در رابطه با دستگاه استیمولاتور

دستگاه استیمولاتور یکی از دستگاه های مربوط به فیزیوتراپی است. دستگاه استیمولاتور در از بین بردن چربی های جمع شده در قسمت های مختلف بدن کاربرد دارد.

دستگاه استیمولاتور همچنین توانایی از بین بردن سلولیت های بدن را نیز دارد. در این مقاله از مجموعه مطب چین، همه چیز در رابطه با دستگاه استیمولاتور را بررسی خواهیم کرد.

دستگاه استیمولاتور چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه استیمولاتور از سیم های نازک (الکترودها) و یک بسته باتری کوچکِ ضربان ساز (مولد) تشکیل شده است. الکترودها بین نخاع و مهره ها (فضای اپیدورال) قرار می گیرند. ژنراتور نیز زیر پوست، معمولاً نزدیک باسن یا شکم قرار می گیرد.

محرک های نخاع به بیماران امکان می دهد هنگام احساس درد، فشار های الکتریکی را ارسال کنند. ارسال فشار های الکتریکی با استفاده از کنترل از راه دور نیز ممکن است. هم کنترل از راه دور و هم آنتن آن در خارج از بدنه قرار دارند.

دستگاه استیمولاتور برای چه استفاده می شود؟

استیمولاتور پس از آن انجام می شود که گزینه های درمان درد غیر جراحی نتوانسته اند تسکین کافی ایجاد کنند. دستگاه استیمولاتور ممکن است برای درمان یا کنترل انواع مختلف درد مزمن استفاده شود.

دستگاه استیمولاتور را می توان برای تسکین چه درد هایی مورد استفاده قرار داد؟

  1. کمر درد: به خصوص کمر درد هایی که حتی بعد از جراحی نیز ادامه دارد. (سندرم جراحی شکست خورده)
  2. درد پس از جراحی
  3. آراکنوئیدیت: التهاب دردناک حلزونی است. منشأ آن غشای نازکی که مغز و نخاع را پوشانده است.
  4. آسیب به نخاع
  5. درد مربوط به عصب: درد هایی مانند نوروپاتی دیابتی شدید و نوروپاتی مرتبط با سرطان ناشی از پرتودرمانی ، جراحی یا شیمی درمانی.
  6. بیماری عروق محیطی
  7. سندرم درد منطقه ای پیچیده
  8. درد پس از قطع عضو
  9. درد شکمی احشایی و درد پرینه

استفاده از دستگاه استیمولاتور چه سودی دارد؟

استیمولاتور می تواند کیفیت زندگی و خواب را بهبود بخشد و نیاز به داروهای ضد درد را کاهش دهد.

استیمولاتور معمولاً همراه با سایر درمان های مدیریت درد نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت. درمان هایی از جمله داروها، ورزش، فیزیوتراپی و روش های آرام سازی درد.

چه کسی باید دستگاه استیمولاتور را تهیه کند؟

مانند همه روش های درمانی، پزشک باید مطمئن شود که استیمولاتور برای شما مناسب است یا خیر. برای ارائه این توصیه، متخصص درد احتمالاً آزمایشات تصویربرداری و غربالگری روانشناختی را انجام می دهد. اختلالات روانی می تواند اثربخشی دستگاه استیمولاتور را دچار اختلال کند.

بیشترین سود را چه کسانی از دستگاه استیمولاتور می برند؟

  1. کسانی که دردشان با مصرف دارو تسکین پیدا نمی کند.
  2. کسانی که به هر دلیل قادر به انجام عمل جراحی برای از بین بردن درد نیستند.

انواع دستگاه های استیمولاتور

محرک نخاع در سه نوع اصلی وجود دارد:

  1. استیمولاتور کاشتی معمولی

این مدل یک استیمولاتور با باتری است. در حین عمل یک باتری در ستون فقرات قرار می گیرد. وقتی تمام شد، باتری باید با جراحی دیگری تعویض شود.

این دستگاه می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که فقط در یک قسمت از بدن درد دارند زیرا خروجی الکتریکی کمتری دارد.

  1. استیمولاتور کاشتی قابل شارژ

تفاوت این استیمولاتور با نوع قبلی در این است که باتری این استیمولاتور قابل شارژ است. باتری این استیمولاتور برای شارژ نیازی به تعویض ندارد.

  1. استیمولاتور فرکانس رادیویی با باتری خارج از بدن

این استیمولاتور به طور کل، نیازی به باتری داخل بدن ندارد. این استیمولاتور دارای یک باتری خارج از بدن است که به راحتی قابل شارژ و تعویض است.

کدام نوع از دستگاه های استیمولاتور بهتر است؟

هر یک از این سه نوع استیمولاتور خاصیت های منحصر به خود را دارند. پزشک، با توجه به شرایط بیمار، تصمیم خواهد گرفت که از کدام استیمولاتور استفاده کند.

جراحی استیمولاتور چطور انجام می شود؟

محرک های نخاع برای آزمایش و کاشت دستگاه به دو روش آزمایشی و کاشت نیاز دارند.

  1. آزمایش استیمولاتور

اولین قدم یک دوره آزمایشی است. جراح شما یک دستگاه موقتی برای کاشت نهایی، آزمایش می کند. جراح شما الکترودها را با دقت در فضای اپیدورال ستون فقرات وارد می کند. این الکترودها در امتداد ستون فقرات قرار می گیرند، بر روی محل درد تأثیر می گذارد.

این روش آزمایشی معمولاً برای قرار دادن الکترودها فقط به یک برش در قسمت پایین کمر شما نیاز دارد. ژنراتور و باتری در خارج از بدن قرار خواهد گرفت. به طور معمول آن را روی کمربند یا دور کمر خود می پوشید.

برای حدود یک هفته، ارزیابی خواهید کرد که دستگاه چقدر درد شما را کاهش می دهد. در صورت کاهش حداقل ۵۰ درصدی درد، این آزمایش موفقیت آمیز به نظر می رسد.

  1. کاشت محرک نخاع

در طی مراحل کاشت دائمی، ژنراتور در زیر پوست قرار می گیرد. همچنین الکترودهای آزمایشی با الکترودهای استریل جایگزین می شوند. برخلاف الکترودهای آزمایشی، این بخیه ها محکم می شوند تا حرکت را به حداقل برسانند.

کاشت ممکن است حدود یک یا دو ساعت طول بکشد و به طور معمول به صورت سرپایی انجام می شود. بعد از انجام بی حسی موضعی، جراح یک برش ایجاد می کند.

این برش نوعاً در امتداد شکم یا باسن و برای نگه داشتن ژنراتور است. یک برش دیگر در امتداد ستون فقرات برای قرار دادن الکترودهای دائمی زده می شود.

آیا می توان با استیمولاتور عکسبرداری با اشعه ایکس و سی تی اسکن انجام داد؟

تا زمانی که استیمولاتور شما خاموش باشد، برای اشعه ایکس و سی تی اسکن به طور کلی ایمن هستند. قبل از انجام هرگونه اسکن، همیشه به پزشک، پرستار یا تکنسین خود اطلاع دهید که استیمولاتور دارید.

آیا استیمولاتور ها با MRI سازگار هستند؟

ام آر آی برای کسانی که استیمولاتور نخاع دارند همیشه ایمن نیست. برخی از دستگاه های جدید با برخی از مدل های دستگاه MRI و مکان اسکن سازگار هستند.

اما پزشک شما باید ابتدا مشخصات استیمولاتور شما را ارزیابی کند. اگر دستگاه شما با MRI سازگار نباشد، MRI می تواند آن را نابود کند.

مواردی که هنگام داشتن استیمولاتور باید رعایت شوند:

  • هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین، باید استیمولاتور خود را خاموش کنید. زیرا تغییرات ناگهانی در سطح تحریک عصبی، می تواند باعث حواس پرتی شود.
  • شنا با یک استیمولاتور کاشته شده دائمی مشکلی ندارد. اما نمی توان استیمولاتور خارج از بدن را مرطوب کرد.
  • دروازه های امنیتی فرودگاه استیمولاتور را شناسایی می کنند. اما پزشک یک کارت شناسایی به شما می دهد که به شما امکان این را می دهد که مشکلی ایجاد نشود.

عوارض استیمولاتور

عوارض جراحی محرک نخاع نادر است، اما هیچ روشی بدون خطر نیست. درصد بسیار کمی از بیماران ممکن است این عوارض را تجربه کنند:

  1. عفونت که ممکن است در هشت تا دو هفته اول رخ دهد.
  2. خون ریزی
  3. مهاجرت دستگاه استیمولاتور ممکن است الکترودها از محل اصلی خود حرکت کنند و محرک درد را به طور موثر مسدود نکنند.
  4. آسیب دستگاه به عنوان مثال، سقوط یا فعالیت بدنی شدید، محرک را می شکند.

بهترین مدل­ های استیمولاتور

در فروشگاه مطب چین، نمونه های باکیفیت و استاندارد استیمولاتور از جمله استیمولاتور STIMULATMED-830 از برند APC و استیمولاتور STIMULATMED-840 از برند APC موجود می باشند. این فروشگاه یکی از معتبرترین فروشگاه های کشور در زمینه عرضه لوازم پزشکی است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید