مقالات

همه چیز در رابطه با دستگاه EMG-NCV یا نوار عصب و عضله

همه چیز در رابطه با دستگاه EMG یا نوار عصب و عضله

Electromyography یا EMG-NCV به معنای چاپ سیگنال های الکتریکی اعصاب و عضلات است. در این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چین، سعی می کنیم تا ابعاد مختلف دستگاه EMG-NCV را مورد بررسی قرار دهیم.

دستگاه EMG-NCV

EMG-NCV یک روش معاینه ای است که برای تشخیص بیماری های مؤثر بر اعصاب مورد استفاده است. تأیید، تشخیص و تعیین شدت آسیب ساختاری یا اختلال عملکرد در اعصاب محیطی، از وظایف دستگاه EMG-NCV است. نظارت بر روند بیماری و ارزیابی اثر درمان اعمال شده نیز از دیگر ویژگی های یک آزمایش EMG-NCV است.

در معاینه EMG-NCV می توان آزمایشات مختلفی را بر روی بیمار اعمال کرد. آزمایشاتی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، “مطالعات هدایت عصبی” و “الکترومیوگرافی سوزنی” هستند.

آزمایش EMG-NCV به وسیله دستگاه EMG-NCV انجام می شود. قسمت زیادی از کیفیت آزمایش و همچنین تشخیص دقیق در این آزمایش، به کیفیت دستگاه مورد استفاده آن بستگی دارد.

در چه شرایطی EMG انجام می شود؟

  1. پلی نوروپاتی

بیماری هایی که به طور گسترده به اعصاب محیطی آسیب رسانده اند. مانند دیابت، کمبود ب۱۲ یا نارسایی کلیه.

  1. نوروپاتی های کانونی

بیماری هایی که معمولاً به یک عصب آسیب می رسانند. عمدتاً نوروپاتی های محبوس شده (به عنوان مثال سندرم های کارپال، سوبیتال، تارسال تونس).

  1. رادیکولوپاتی

بیماری هایی که باعث آسیب به ریشه های عصبی خارج شده از نخاع می شوند. مانند کمر یا فتق گردن.

  1. نزدیک بینی

بیماری هایی که به فیبرهای عضلانی آسیب می رسانند.

  1. بیماری های عصبی حرکتی

بیماری هایی که به سلول های عصبی حرکتی در نخاع آسیب می رسانند. مانند فلج اطفال یا .ALS

  1. بیماری های عصبی عضلانی

بیماری هایی که انتقال عضله عصبی را مختل می کنند. مانند میاستنی گراویس.

  1. دیگر بیماری ها

عارضه هایی مانند فتق دور کمر و گردن. بی حسی و ضعف در بازوها، پاها. بی حسی در بیماران دیالیزی. ذوب شدن عضلات. انقباض بیش از حد عضله. دردهای ناگهانی و شدید عضلانی. حملات ضعف گاه به گاه عصبی عضلانی. کاهش قدرت بدن، به خصوص در اواخر روز. فلج صورت یا ضعف در گروه های عضلانی خاص. نقص حرکتی و حسی ناشی از تصادفات و جراحات صنعتی یا ناشی از عمل های جراحی. همچنین نقص حرکتی و حسی ناشی از مسمومیت و داروها با دستگاه EMG-NCV قابل تشخیص است.

در معاینات با  دستگاه EMG-NCV چه کاری انجام می شود؟

اندازه گیری سرعت هدایت اعصاب حسی، اعصاب حرکتی و هر دو با EMG-NCV مشخص می شود. همچنین اندازه گیری دامنه پتانسیل حسی و پتانسیل های عملکرد عضلانی نیز با EMG-NCV قابل انجام است. اختلال در هدایت موضعی (آسیب های عصبی نوروپاتی) و عمومی (پلی نوروپاتی) با EMG قابل اندازه گیری است.

اندازه گیری و ارزیابی زمانی قوس رفلکس (H) و پاسخ دیرهنگام حرکتی (F) با EmG انجام می شود. غالباً این اندازه گیری ها با بازو یا پا مقابل مقایسه می شود. از دیگیر معاینات قابل انجام با EMG-NCV می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. ارزیابی فعالیتهای مربوط به استراحت عضله
  2. اندازه گیری پتانسیل های واحد حرکتی و حداکثر نمونه های انقباض به روش الکترومیوگرافی سوزنی
  3. ارزیابی آسیب عصب (بیماری های نورون حرکتی، فتق گردن، نوروپاتی محبوس، آسیب عصبی یا بریدگی)
  4. اندازه گیری شدت بیماری های خود عضلات
  5. ارزیابی بیماری های اتصال عصب عضلانی (میاستنی گراویس، بوتولیسم، بیماری محافظه کارانه و غیره)
  6. ارزیابی واکنش بیش از حد الکتریکی اعصابِ عضلات

با انجام معاینه EMG، درجات این بیماری ها مشخص می شود. پزشک بالینی از شدت بیماری ها مطلع می شود. با توجه به نتیجه حاصل از EMG می توان برای درمان، تصمیم بهتری گرفت.

قبل از معاینه با دستگاه EMG-NCV باید به چه نکاتی توجه کنید؟

معاینه EMG-NCVمعاینه حساسی است که به مدت طولانی نیاز دارد. از این جهت به جز موارد اورژانسی، باید زمان مناسب برای بیمار و پزشک در نظر گرفته شود. EMG-NCV بهتر است که با تعیین وقت قبلی انجام شود.

معاینه EMG-NCV معمولاً فرایندی است که بین نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد. با این حال، متخصص مغز و اعصاب ممکن است معاینه را در مدت زمان طولانی تری به نتیجه برساند.

چه دلایلی ممکن است انجام EMG-NCV را طولانی کند؟

دلیلی مانند نیاز به اقدامات بیشتر قبل از انجام  از مهم ترین دلایل طولانی شدن EMG-NCV است. محدودیت حرکت بیمار یا عدم همکاری او نیز از دلایل طولانی شدن EMG-NCV است.

در چنین مواردی، ممکن است اقدامات بیمار بیش از حد انتظار طول بکشد. ممکن است مجبور باشید حدود نیم ساعت بیشتر از زمان قرار ملاقات برای EMG-NCV وقت بگذارید. برنامه ریزی ای مفید است که بتوانید حدود ۱٫۵ تا ۲ ساعت را در آزمایشگاه EMG-NCV بگذرانید.

لباس بیمار در حین EMG-NCV باید چه چیزی باشد؟

مناسب است که تا حد امکان لباس گشادی داشته باشید. باید بتوانید به راحتی آن را بپوشید و برای معاینه استفاده کنید. حذف جواهرات مانند انگشتر، دستبند و ساعت قبل از معاینه امکان انجام معاینه الزامی است.

در حین انجام EMG-NCV چه اتفاقی می افتد؟

در طی EMG-NCV سیگنالهای الکتریکی با ولتاژ بسیار کمی احساس می شود. این سیگنالها از الکترودهای متصل به پوست در قسمتهای مختلف بدن ضبط می شود. رسانایی الکتریکی پوست شما در روندی که باید انجام شود مهم است.

آلودگی و لایه های چربی روی پوست در انتقال این سیگنال ها مشکل ایجاد می کند. ممکن است دوره معاینه را بی مورد طولانی کند. بنابراین بسیار بهتر خواهد بود که قبل از EMG-NCV حمام کنید. توجه داشته باشید که بعد از استحمام روی پوست خود کرم و لوسیون نزنید.

در طول معاینه اخطارهای الکتریکی کوچکی به شما داده می شود. این هشدارها کاملاً بی ضرر هستند. علاوه بر این، الکترودهای یکبار مصرف سوزن استریل به عضلات شما وارد می شوند. این الکترودها صرفاً برای اهداف ضبط سیگنال هستند و هیچ دارویی از آنها ترشح نمی شود.

معاینه EMG-NCV را چه کسی انجام می دهد و به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟

متخصص مغز و اعصاب و روان معاینه با دستگاه EMG-NCV را انجام می دهد. برای برنامه ریزی معاینه به اطلاعاتی در مورد وضعیت شما نیاز دارد. بنابراین، فرم درخواست EMG-NCV را که پزشک به شما داده و گزارشات معاینات قبلی را در اختیار او قرار دهید.

پزشک را از نتیجه معاینات رادیولوژی، معاینات آزمایشگاهی و معاینات قبلی EMG-NCV مطلع کنید. اگر به بیماری منتقله از طریق خون مبتلا هستید یا ناقل آن هستید به پزشک اطلاع دهید. بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز. همچنین داروهایی را که استفاده می کنید به همراه داشته باشید یا نام آنها را روی یک کاغذ بنویسید.

همچنین اگر رقیق کننده خون مصرف می کنید، این را به متخصص مغز و اعصاب اطلاع دهید. این شرایط مانع معاینه نمی شود، اما داشتن دانش در موردشان به پزشک کمک خواهد کرد.

هنگام انجام معاینه EMG-NCV بر روی کودکان باید به چه نکاتی توجه داشت؟

کودکان ممکن است در طول معاینه واکنش و همکاری نداشته باشند. بنابراین قبل از انجام EMG بر روی کودکان باید کاملا آنها را آگاه کرد. این امر باعث می شود تا ترس کودکان تا حدود زیادی کنترل شود.

انجام معاینه EMG-NCV عوارضی هم دارد؟

ممکن است تا چند ساعت پس از معاینه در مکان هایی که الکترود سوزنی وارد شده درد وجود داشته باشد. به ندرت، خونریزی زیر پوستی کوچکی در مکان هایی که الکترود سوزنی وارد شده است ، وجود خواهد داشت. در کل معاینه EMG یک روش معاینه کاملاً بی خطر است به جز درد و خونریزی های بسیار جزئی.

خرید دستگاه EMG-NCV

مجموعه مطب چین ارائه دهنده انواع وسایل تخصصی پزشکی و همچنین دستگاه های معاینه به صورت آنلاین است. این مجموعه با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی و همچنین جمع آوری کالاهایی با کیفیت بالا، یکی از مراجع مهم برای خرید انواع لوازم پزشکی و تجهیز مطب ها و مراکز درمانی به حساب می آید.

برای خرید و مشاهده محصولات، به وبسایت مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید