مقالات

راهکارهای پیشگیری از حمله قلبی

راهکارهای پیشگیری از حمله قلبی

قلب، نیاز کل بدن به خون را تأمین می کند. برای عملکرد صحیح نیز به یک منبع خون خوب نیاز دارد. رگ هایی که خون را به قلب می رسانند، عروق کرونر هستند. هنگامی که این رگ ها انسداد پیدا می کنند، حمله قلبی رخ می دهد. انسداد با تجمع چربی و سایر موادی که در عروق کرونر پلاک تشکیل می دهند، شروع می شود. در برخی موارد ممکن است جریان خون به طور کامل مسدود شود. این نوع از انسداد حمله قلبی بسیار شدید را رقم خواهد زد. بسته به زمان حمله قلبی، حتی ممکن است قسمتی از ماهیچه قلب آسیب ببیند. در این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چین به معرفی راهکارهای پیشگیری از حمله قلبی خواهیم پرداخت.

شایع ترین دلیل بروز حمله قلبی چیست؟

بیماری آترواسکلروز یا سخت شدن شریان های قلبی شایع ترین علت حمله قلبی است. موادی مانند چربی و کلسترول روی دیواره شریان ها رسوب می کنند. شریان هایی که مسئول جریان دادن خون در قلب هستند. این رسوبات ساختارهایی به نام پلاک ایجاد می کند. پلاک ها در این مرحله رشد می کنند و رگ را باریک می کنند. تنگ شدن شریان باعث کاهش جریان خون در ماهیچه قلب می شود. اگر یکی از پلاک ها پاره شود، لخته خون ایجاد می شود که می تواند شریان را مسدود کند. مسدود شدن شریان های قلب حتی برای یک ثانیه، منجر به حمله قلبی خواهد شد.

در هنگام حمله قلبی چه اتفاقی می افتد؟

مانند همه اندام ها، قلب برای عملکرد به اکسیژن و مواد مغذی ثابت نیاز دارد. عروق کرونر روی ماهیچه قلب حرکت می کنند و وظیفه اکسیژن رسانی به خودِ قلب را انجام می دهند. حمله قلبی در زمان انسداد این رگ ها رخ می دهد. زمانی که عروق کرونر به طور ناگهانی مسدود شده و جریان خون به ماهیچه قلب را متوقف می شود.

عوامل خطر حمله قلبی چیست؟ چه کسانی در خطر حمله قلبی هستند؟

  1. همه محصولات دخانیات ، به ویژه سیگار ، قلیان
  2. داشتن کلسترول بد بالا (LDL)
  3. کلسترول خوب پایین (HDL)
  4. دیابت
  5. عدم تولید کافی هورمون انسولین یا عدم پاسخ مناسب به آن
  6. سندرم متابولیک

این سندرم در هنگام چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا رخ می دهد. سندرم متابولیک احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

  1. چاقی

چاقی با سطوح بالای کلسترول خون، سطح بالای تری گلیسیرید، فشار خون بالا و دیابت ارتباط دارد. حتی کاهش تنها ۱۰ درصد از وزن بدن شما می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

  1. زندگی بی تحرک

به ویژه در افرادی که مدت زیادی را پشت میز کار می گذرانند و به طور منظم ورزش نمی کنند. حمله قلبی می تواند زمانی شروع شود که این افراد به طور ناگهانی ورزش های سنگین انجام می دهند. همچنین بدون مشورت با پزشک به سفرهای طولانی و خسته کننده می روند. برای این افراد بسیار مهم است که حداقل پنج روز در هفته پیاده روی سریع داشته باشند. همچنین برای سلامت قلب ایمن تر است که ساعات بعدازظهر را به جای ساعات سرد صبح برای ورزش انتخاب کنیم.

  1. مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال
  2. مصرف مواد مخدر

استفاده از مواد محرک مانند کوکائین یا آمفتامین می تواند باعث ایجاد اسپاسم در عروق کرونر شود. این موضوع احتمال بروز حمله قلبی را بالا می برد.

  1. فشار خون بالا
  2. رژیم غذایی ناسالم (عادات تغذیه ای غنی از اسیدهای چرب اشباع)

غذای سنگین و شور، مصرف الکل از جمله دلایلی است که باعث حمله قلبی می شود. این خطر بعد از وعده های غذایی سنگین هفت برابر افزایش میابد. علاوه بر این، مصرف اغراق آمیز نوشیدنی های کافئین دار می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. جالب است که بیمارانی که به طور مکرر قهوه نمی نوشند، بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند. افرادی که روزانه چند فنجان قهوه می نوشند، به طور قابل توجهی کمتر دچار حمله قلبی می شوند. اما باید توجه داشت که افرادی که عادت به نوشیدن قهوه ندارند باید از نوشیدن مکرر آن پرهیز کنند.

  1. سابقه پره اکلامپسی
  2. وضعیت خود ایمنی

بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس می توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند.

  1. سابقه بیماری قلبی در بستگان درجه یک

افرادی که سابقه خانوادگی حمله قلبی دارند باید بیشتر مراقب باشند. یکی از مهم ترین مراقبت ها برای این افراد اجتناب از مصرف سیگار است. باید فشار خون خود را کنترل کنند و در صورت افزایش، به متخصص بیماری های قلب و عروق مراجعه کنند. علاوه بر این این افراد باید برای جلوگیری از حمله قلبی به سطح قند خون خود بسیار توجه داشته باشند.

برای پیشگیری از حمله قلبی چه باید کرد؟

تغییرات زیر در شیوه زندگی می تواند به پیشگیری از حمله قلبی کمک کند:

  1. باید از کشیدن سیگار خودداری کرد.
  2. ورزش منظم، مخصوصاً برای بیماریهای قلبی، باید انجام شود. افراد بالای ۵۰ سال که شیوه کم تحرکی دارند باید قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنند.
  3. برای کنترل فشار خون و کنترل کلسترول باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرد.
  4. کنترل وزن باید مورد توجه باشد.
  5. رژیم کم چربی، کلسترول و نمک باید اعمال شود. (گزینه هایی مانند روغن فندق، آووکادو، زیتون و روغن زیتون باید ترجیح داده شوند.)
  6. مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و غذاهای سبوس دار مصرف شود.
  7. نمک، که باعث فشار خون بالا می شود، باید فقط به مقدار بسیار کمی در روز محدود شود.
  8. باید انواع پروتئین های سالم مانند غذاهای دریایی، ماهی، حبوبات (مانند لوبیا و عدس) و آجیل مصرف شود. بهتر است مصرف گوشت قرمز تا حد ممکن متوقف شود.
  9. پیگیری دیابت و کنترل منظم قند خون باید انجام شود.
  10. باید از استرس اجتناب کرد.
  11. باید از مصرف الکل اجتناب شود.

برای پیشگیری از حمله قلبی دوم چه باید کرد؟

  1. همه عادات سیگار کشیدن مانند پیپ و قلیان باید کنار گذاشته شود.

اگر فردی که قبلاً حمله قلبی داشته است به مصرف دخانیات ادامه دهد ، خطر حمله دوم سه برابر بار افزایش می یابد.

  1. باید مراقب باشید که بیشتر متحرک باشید.

برنامه های ورزشی منظم استرس و افسردگی را کاهش می دهد. نباید فراموش کرد که متعادل کردن وزن، کلسترول و فشار خون را کنترل می کند.

  1. داروها باید به طور منظم زیر نظر پزشک مصرف شوند.

داروهایی که توسط متخصص قلب و عروق تجویز می شود نباید نادیده گرفته شود. باید به طور منظم مصرف شوند.

  1. رژیم غذایی سالم باید مورد توجه قرار گیرد.

به این ترتیب ، فرد هم سریعتر بهبود می یابد و هم وزن خود را تحت کنترل می کند. هرگز دچار این تصور نادرست نشوید که “من به هر حال دارو مصرف می کنم.” تغییر شیوه زندگی حداقل به اندازه مصرف داروها برای سلامت قلب اهمیت دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید