مقالات

آشنایی با دستگاه اولتراسوند و استفاده های درمانی آن

آشنایی با دستگاه اولتراسوند و استفاده های درمانی آن

اولتراسوند در لغت به معنای همان سونوگرافی است. در کشور ما واژه اولتراسوند در مورد دستگاه سونوگرافی درمانی به کار می رود. اولتراسوند درمانی، یک روش درمانی است که معمولاً از آن در فیزیوتراپی و کاردرمانی استفاده می‌شود. از روش اولتراسوند درمانی برای گرمادهی عمقی به بافت‌های نرم بدن مانند تاندون ها و مفصلها استفاده می شود. در این مقاله از مطب چین تلاش می کنیم تا به بررسی دستگاه اولتراسوند و استفاده های مختلف آن بپردازیم.

تفاوت اولتراسوند با سونوگرافی

وقتی کلمه سونوگرافی را می شنوید، ممکن است کاربرد آن را تولید تصاویر رحم در زمان بارداری تصور کنید. در واقع این اولتراسوند تشخیصی یا سونوگرافیِ تشخیصی است که برای ضبط تصاویر اندام ها و سایر بافت های نرم استفاده می شود.

سونوگرافی درمانی یا اولتراسوند اما، ابزاری درمانی است که توسط درمانگران فیزیکی، کار درمانگران و فیزیوتراپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی از حدود سال ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گرفته و برای از بین بردن دردها، بخصوص دردهای کمر و گردن موثر است.

استفاده های درمانی اولتراسوند

اولتراسوند اغلب برای درمان درد مزمن و تقویت ترمیم بافت استفاده می شود. در صورت تجربه هر یک از شرایط زیر ممکن است توصیه شود:

  • سندرم تونل کارپال
  • درد شانه مانند بیماری شانه یخ زده
  • تاندونیت
  • صدمات رباط
  • تنگی مفصل

فیزیوتراپیست ها از اولتراسوند درمانی به دو روش مختلف استفاده می کنند:

۱) گرم شدن عمیق: ممکن است درمانگر فیزیکی شما (PT) از سونوگرافی درمانی برای گرم کردن عمیق بافت نرم برای افزایش گردش خون در آن بافتها استفاده کند. از نظر تئوری، این کار می تواند باعث بهبودی و کاهش درد شود.

۲) همچنین ممکن است از این روش درمانی با هدف بهبود انعطاف پذیری عضلات برای بازگرداندن دامنه کامل حرکت استفاده کند.

مراحل استفاده از دستگاه اولتراسوند

برای انجام اولتراسوند درمانی، درمانگر شما یک سطح کوچک از بدن را برای کار در مدت زمان پنج تا ۱۰ دقیقه انتخاب می کند. ژل یا روی سر مبدل یا روی پوست شما قرار می گیرد که به نفوذ یکنواخت امواج صوتی در پوست کمک می کند.

کار درمانگر یا فیزیوتراپیستِ شما ژل رسانا را روی قسمت مورد نظر بدن قرار می دهد. سپس به آرامی سر مبدل را به عقب و جلو بر روی پوست بدن حرکت می دهد.

در طول درمان اولتراسوند، درمانگر شما بطور مداوم سر مبدل را به اطراف ناحیه انتخاب شده منتقل می کند. بسته به شرایط خاص شما، فیزیوتراپیست شما عمق نفوذ امواج را تنظیم می کند. معمولاً این درمان ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و معمولاً بیش از یک بار در روز انجام نمی شود.

مزیت های استفاده از دستگاه اولتراسوند

سونوگرافی درمانی از امواج صوتی بالاتر از محدوده شنوایی انسان استفاده می کند. اما بر خلاف سونوگرافی تشخیصی، تصویری تولید نمی کند. هدف اولتراسوند تعامل با بافتهای بدن است. به گونه ای که یا اصلاح شده و یا از بین می روند.

از جمله تغییرات احتمالی می توان به این موارد اشاره کرد: حرکت یا فشار دادن بافت، گرم کردن بافت، حل شدن لخته های خون یا رساندن داروها به مکان های خاص در بدن.

این عملکردهای مخرب می تواند بافت های بیمار یا غیرطبیعی مانند تومورها را از بین ببرد. مزیت استفاده از روش های درمانی سونوگرافی یا همان اولتراسوند این است که در بیشتر موارد، غیرتهاجمی هستند. برای اولتراسوند، نیازی به ایجاد هیچ بریدگی یا بریدگی روی پوست نیست.

مضرات احتمالی اولتراسوند

سونوگرافی درمانی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA  ایمن در نظر گرفته شده است. به شرط آنکه توسط شخص مجاز انجام شود و به شرطی که درمانگر سر مبدل را همیشه در حرکت نگه دارد.

اگر سر مبدل برای مدت طولانی در یک مکان باقی بماند، احتمال سوختن بافت های زیر آن وجود دارد که ممکن است احساس کنید یا نکنید.

در حالی که اولتراسوند درمانی در درمان برخی شرایط به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود، در این موارد توصیه نمی شود، از جمله:

  • بالای شکم، نواحی لگن یا کمر در خانمهایی که قاعدگی دارند یا باردار هستند.
  • ضایعات و شکستگی های ترمیمی
  • اطراف چشم ها و اندام های جنسی
  • مناطقی از بدن با کاشت پلاستیک
  • در مناطق نزدیک به تومورهای بدخیم
  • مناطقی که احساسات یا جریان خون آنها مختل شده است.
  • زخم های باز
  • نزدیک ضربان ساز قلب (pacemaker)

انواع اولتراسوند درمانی

دو نوع اصلی سونوگرافی درمانی حرارتی و مکانیکی وجود دارد. هر دو از امواج صوتی تولید شده توسط هد مبدل (که کمی شبیه میکروفون است) برای نفوذ به بافت های نرم استفاده می کنند. تفاوت بین دو نوع اولتراسوند درمانی، سرعت نفوذ امواج صوتی آنها به بافت هاست.

  • سونوگرافی درمانی حرارتی: این نوع از اولتراسوند از انتقال مداوم امواج صوتی استفاده می کند. امواج صوتی باعث ایجاد ارتعاشات میکروسکوپی در مولکولهای بافت عمیق می شوند و گرما و اصطکاک را افزایش می دهند. اثر گرم شدن با افزایش متابولیسم در سطح سلولی باعث ترمیم در بافت های نرم می شود.
  • سونوگرافی درمانی مکانیکی: این مدل اولتراسوند از پالس امواج صوتی برای نفوذ به بافت ها استفاده می کند. در حالی که هنوز یک اثر گرم کننده جزئی دارد، اما همچنین باعث انبساط و انقباض حباب های ریز گاز در بافت های نرم می شود. این کار، پاسخ التهابی را کاهش می دهد، تورم را کاهش می دهد و در نهایت درد را کاهش می دهد.

خرید دستگاه های اولتراسوند

در مجموعه مطب چین برندهای معتبر تولید کننده اولتراسوندهای تشخیصی و درمانی جمع آوری و ارائه شده اند. این فروشگاه عرضه کننده انواع بسیار باکیفیت و معتبر لوازم پزشکی است. با استفاده از محصولات موجود در این وبسایت می توانید مطب یا مجموعه درمانی خود را به صورت کامل تجهیز کنید.

+ خرید دستگاه اولتراسوند

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید