مقالات

آشنایی با دستگاه جرم گیر دندانپزشکی و راهنمای خرید

آشنایی با دستگاه جرم گیر دندانپزشکی و راهنمای خرید آن

دندان ها استخوان هایی هستند که وظیفه خرد کردن غذا را به عهده دارند. محافظت از سلامت دهان و دندان از کودکی تا بزرگسالی اهمیت ویژه ای دارد. برای جلوگیری از بیماری های لثه، پوسیدگی و از دست دادن دندان، مراقبت های دهانی باید مرتباً انجام شود. یکی از مهم ترین مراقبت ها از دندان ها، جرم گیری دندان است. عملی که به وسیله دستگاه جرم گیر دندانپزشکی (کویترون) انجام می شود. این مقاله مطب چین، به بررسی دستگاه جرم گیر دندانپزشکی و کارکرد آن می پردازد.

 کارهای لازم برای از بین بردن جرم دندان

اولین کاری که برای از بین بردن پلاک باید انجام شود مسواک زدن دندان ها است. حداقل دو بار در روز. با این حال، مسواک زدن دو بار در روز دندان ها کافی نیست. با گذشت زمان، پلاک هایی به نام «جرم» روی دندان یا اطراف آن ایجاد می شود.

آیا پلاک همان جرم است؟

یکی از اولین مواردی که قبل از جرم گیری باید به آن توجه کرد، آگاهی از وجود جرم است. به عبارت دیگر، فرد باید از تشکیل پلاک در دندان های خود آگاه باشد. سپس سعی کند پلاک ها را در اسرع وقت از دندان خارج کند. پلاک ها به سرعت به جرم تبدیل می شوند.

پلاک باکتری هایی هستند که ایجادِ حفره و پوسیدگی دندای می کنند. جرم دندان به علت تجمع بزاق، بر روی پلاک ها، به مرور زمان ایجاد می شود.

«جرم» به لکه های زرد یا سفید در قسمت بیرونی دندان ها اطلاق می شود. جرم دندان به دلیل ساختار بسیار سختی که دارد، توسط دندانپزشکان برداشته می شوند.

اگر دندان ها را جرم گیری نکنیم چه اتفاقی رخ می دهد؟

برخی از جرم ها و پلاک های روی دندان ها، با مسواک زدن از بین نمی روند. وقتی دندان جرم گیری نشود در وهله اول باعث بوی بد دهان و لک شدن دندان می شود. در ادامه نیز جرم دندان ممکن است حتی به عفونت دندان منجر شود.

دستگاه جرمگیر دندانپزشکی (cavitron)

جرم گیری دندان توسط دستگاهی تحت عنوان دستگاه کویترون انجام می شود. دستگاهی که به طور معمول بر روی یونیت دندانپزشکی نصب می شود.

کویترون با فرکانس بالای ۱۵۰۰۰ حرکت در ثانیه ارتعاش می کند و امواج خارج از محدوده شنوایی انسان را ایجاد می کند. این حرکت های کوچک قدرتمند باعث لرزش پلاک ها می شود.

همچنین روزنه باریکی که بر سر قلم (هندپیس) دستگاه جرمگیر وجود دارد، هنگام استفاده از دستگاه، آب را به صورت اسپری به دندانها می پاشد. اسپری شدن آب بر سطح دندانها علاوه بر خنک کردن دندانها و سرد کردن قلم کویترون، به عمل جرمگیری نیز کمک می کند.

انواع دستگاه های جرم گیر دندانپزشکی

مؤلفه تقسیم کننده دستگاه جرمگیر دندانپزشکی یا همان کویترون، سیستم لرزش آن ها است. بر این مبنا جرم گیر های دندانپزشکی به سه گروه تقسم می شوند:

  1. جرم گیر اولتراسونیک القایی
  2. جرم گیر اولتراسونیک پیزو الکتریک
  3. جرم گیر اولتراسونیک هوایی

اجزای اصلی دستگاه جرم گیری دندانپزشکی

یک دستگاه جرم گیر دندانپزشکی در واقع از سه جزء اصلی تشکیل می شود.

  1. بدنه اصلی (که سیستم اصلی دستگاه در آن است.)
  2. هندپیس یا قلم (وسیله ای که عمل جرم گیری به وسیله آن انجام می شود.)
  3. سیستم آب

استفاده از دستگاه جرم گیر دندانپزشکی برای چه کسانی توصیه می شود؟

استفاده از دستگاه جرم گیر دندان پزشکی برای افرادی توصیه می شود که به بهداشت دندان کم توجه بوده اند. مخصوصاً کسانی که کمتر از نخ دندان استفاده کرده اند. توصیه می شود از دستگاه جرم گیر دندانپزشکی در مطب و توسط دندانپزشک استفاده شود. لازم است پزشک مهارت لازم برای جرم گیری دندان را داشته باشد.

بعد از استفاده از دستگاه جرم گیر دندانپزشکی چه کاری انجام می شود؟

بعد از جرم گیری، دندان ها با پرداخت صاف می شوند. به این عمل، پولیش دندان گفته می شود. از طرف دیگر همزمان به وسیله دستگاه جرم گیر دندانپزشکی، پلاک های باقی مانده برداشته می شود.

بعد از جرم گیری، دندان ها ظاهر سالم، زیباتر و درخشان تری پیدا می کنند. علاوه بر این، دندان ها در برابر تخریب پلاک ها محافظت می شوند.

مراقبت های پس از جرم گیری

بعد از تمیز کردن جرم دندان، هر بیمار باید به نکات خاصی توجه کند. رعایت توصیه هایی که توسط پزشک متخصص انجام می شود تا نتایج موفقیت آمیز باشد، از شرایط اولیه است.

  1. بیمار حداقل دو ساعت پس از جرم گیری نباید چیزی بخورد یا بنوشد.
  2. پس از انجام این عمل، از نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نشود. این توصیه در رابطه با غذا های بسیار گرم و سرد نیز صادق است. این اجتناب باید حداقل ۲۴ ساعت به طول بیانجامد.
  3. ممکن است بعد از جرم گیری دندان به مدت ۲ تا ۳ روز، حساسیت لثه داشته باشید.
  4. به منظور از بین بردن ورم دندان، می توان بر روی لثه کیسه یخ قرار داد.
  5. اگر بعد از عمل درد احساس شد، می توان از مسکن استفاده کرد.
  6. پس از جرم گیری، می توان آب و نمک غرغره کرد. این کار روند بهبود را تسریع می کند.
  7. یکی از مهمترین مواردی که پس از درمان باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه تمیز کردن دندان است.

استفاده از دستگاه جرم گیر دندانپزشکی باید چند وقت یک بار انجام شود؟

استفاده از دستگاه جرم گیر دندانپزشکی بسته به تشخیص پزشک است. اما به طور معمول حداقل هر ۶ ماه پس از جرم گیری برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

خرید مدل های مختلف دستگاه جرم گیر دندانپزشکی

در مجموعه مطب چین، انواع دستگاه های جرمگیر پرتابل، پیزو اولتراسونیک، داخل یونیتی و… ارائه می شوند. از جمله برندهایی که دستگاه جرمگیر آنها در فروشگاه مطب چین موجود است می توان به برندهایی مانند dmetec ، WOODPECKER و Dentine اشاره کرد. برای خرید و مقایسه مشخصات و قیمت انواع دستگاه های جرمگیر دندانپزشکی، به وبسایت مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید