مطب داری, مقالات

بهترین راه های افزایش اعتماد بیماران به پزشک

بیماران به چه پزشکانی بیشتر اعتماد می کنند؟

اعتماد بیماران به پزشک خود، یکی از اصلی ترین مواردی است که لازم است پزشکان به آن توجه داشته باشند. زمانی که بیمار به پزشک خود اعتماد کند، در مورد مسائل خود واضح تر صحبت کرده، روند درمانی پزشک را پذیرفته و برنامه درمانی را بهتر اجرا می کند.

اعتماد یک عنصر تعیین کننده در هر رابطه بین فردی است، اما به ویژه در روابط بیمار-پزشک اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. در این مقاله از مجموعه مقالات وبسایت مطب چین، به بررسی مواردی می پردازیم که باعث اعتماد بیشتر بیماران به پزشک معالج خود می شود.

علت کاهش اعتماد بیماران به پزشکان چیست؟

در سالهای اخیر، اعتماد بیماران به پزشکان کمتر شده است. به عنوان مثال در یک نظرسنجی در سال ۱۹۶۶، ۷۳ درصد آمریکایی ها گفتند که به پزشکان خود اعتماد زیادی دارند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، در سال ۲۰۱۲ ، فقط ۳۴ درصد از افراد، احساس مشابهی داشتند. به همین ترتیب، در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ ، ۸۷ درصد از پزشکان ایالات متحده گفتند که بیماران کمتر از ۱۰ سال پیش به آنها اعتماد دارند.

یکی از دلایل این بی اعتمادی، حجم اطلاعاتی است که در اختیار بیماران قرار دارد. بیماران اکنون به اطلاعاتی دسترسی دارند که حدس بیماری را برای آنها آسان می کند. اینترنت به آنها این امکان را می دهد که تحقیق خود را انجام دهند و درست یا غلط، به تشخیص و درمان خود برسند. در نتیجه ، تعداد کمتری از بیماران بدون هیچ گونه سوال و پیش داوری به پزشکان مراجعه می کنند. اگر اطلاعات آنها با نظر پزشکان مغایرت داشته باشد، احتمال اعتماد آنها به پزشکان کمتر است.

از طرفی پزشکان، بعضی اوقات به خاطر کوتاهی و اهمال کل سیستم درمانی، رنج می برند. به عنوان مثال، هنگامی که بیمه کننده حاضر به پرداخت هزینه برای ویزیت مطب و یا خدمات درمانی نمی شود، اغلب این پزشک است که اخبار بد را به بیمار می رساند. این امر می تواند به رابطه بین بیمار و پزشک آسیب برساند.

 چگونه می توان اعتماد بیماربه پزشک را افزایش داد؟

  1. گذاشتن وقت بیشتر برای ویزیت

توانایی صرف وقت بیشتر با بیماران برای تشخیص و درمان موفقیت آمیز بسیار مهم است. اگر بیماران به پزشک اعتماد نداشته باشند، ممکن است اطلاعات مهمی را از او مخفی کنند. همچنین ممکن است به پزشک نگویند که سرخود و یا غیر قانونی دارو مصرف می کنند. یا از ترس اینکه توسط پزشک قضاوت نشوند، به شما نگویند که بیماریشان چیست.

به همین دلیل، لازم است پزشکان زمان بیشتری را برای بیمار خود صرف کرده و برای او محیط امنی فراهم کنند. عجله پزشک در ویزیت و استفاده از جملات روتین و تکراری، می تواند باعث دلخوری و بی اعتمادی بیماران شود. 

  1. خوشرویی

اولین و مهمترین مساله برای جلب اعتماد بیمار، خوشرویی پزشک است. به خاطر داشته باشید که یک نوع برخورد مناسب، ممکن است برای همه مناسب نباشد. بعضی از بیماران نسبت به دیگران راحت تر ارتباط می گیرند و برای برخی دیگر، باید کمی بیشتر زمان بگذارید.

برای یک پزشک، یادگیری نحوه شروع و حفظ مکالمه دوستانه و مهارت های ارتباطی بین فردی لازم است. برخی از روشهای آسان ایجاد رابطه این است که می توانید مکالمه خود را با چند پرسش آغاز کنید. مثلا اینکه خانواده چگونه بیمار زندگی می کنند، در کدام مدرسه تحصیل می کنند، چه سرگرمی هایی دارند و…

  1. حوصله و صبر در ارتباط با بیمار

ارتباط با بیمار، صرفاً بر اساس آنچه به صورت شفاهی بیان می شود، نیست. بلکه شامل چگونگی تفسیر زبان بدن یک پزشک نیز می شود. حفظ تماس چشمی، جلوگیری از ضربدری شدن دست ها، رویگردانی از بیمار و… همگی می توانند در ارتباط با بیمار اثر گذار باشند.

همچنین لازم است پزشک گوش دادن فعالانه داشته باشد. گوش دادن فعالانه به معنای گوش دادن همراه با درک است. در تعامل بیمار با پزشک، این می تواند به معنای تکرار گفته های بیمار و تایید او باشد. این امر می تواند به ویژه برای بیمارانی که سواد سلامتی کمی دارند، مفید باشد. زیرا ممکن است آنها ندانند چگونه احساسات خود را با اصطلاحات مناسب بیان کنند.

  1. آراستگی

واقعیت این است که در طول ملاقات کوتاه پزشک با بیمار، در وهله اول هیچ چیز به اندازه ظاهر جلب اعتماد نمی کند. اکثریت اجتماع از پزشکان انتظار دارند که آراستگی ظاهری داشته باشند. پاکیزگی، توجه به لباس و مرتب بودن آن، در گام نخست، اعتماد بیماران را جلب می کند.

توجه به ظاهر، از توصیه های مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. به عنوان مثال، در شیوه‌نامۀ دانشکدۀ پزشکی استنفورد از دانشجویان پزشکی خواسته شده که «محافظه‌کارانه و حرفه‌ای لباس بپوشند» و روپوش سفیدشان «تمیز و اتوکشیده» باشد.

  1. اعتماد به نفس برای افزایش اعتماد بیماران به پزشک

در نهایت، پزشکان در کنار لحن همدلانه خود، لازم است روشن، واضح و با اعتماد به نفس صحبت کنند. اعتماد به نفس پزشک، اطمینان و اعتماد بیمار نسبت به پزشک را تقویت می کند. از آنجایی که علم و دانش، اعتماد به نفس ایجاد می کند، صحبت قاطعانه اما همراه با خوشرویی توسط پزشک، بیمار را نسبت به علو و آگاهی او مطمئن تر کرده و در نتیجه بیمار به دستورات پزشک اعتماد بیشتری پیدا می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید