مقالات

عوامل خطا ساز در اندازه گیری فشار سنج های دیجیتالی چه چیزهایی هستند؟

عوامل خطا ساز در اندازه گیری فشار سنج های دیجیتالی چه چیزهایی هستند

امروزه دستگاه های فشار سنج های دیجیتالی خودکار اندازه گیری فشار خون در خانه را بسیار ساده تر می کنند. کافی است بنشینید، کاف را به دور بازوی خود بپیچید و یک دکمه را فشار دهید. در این راستا، چه مشکلی ممکن است به وجود بیاید؟ در این مقاله از مجموعه تخصصی تجهیز مطب “مطب چین” به بررسی عوامل خطا ساز در اندازه گیری فشار سنج های دیجیتالی می پردازیم.

فشار سنج های دیجیتالی چگونه کار می کنند؟

فشار سنج های دیجیتالی طی چند سال گذشته در بیمارستان ها به عنوان فشار سنج های سرپایی و همچنین در خانه ها به عنوان سنجش گر های ساده برای کنترل فشار خون معروف شدند. فشار سنج های دیجیتالی ارتعاشات دیواره شریانی ناشی از خون را که از طریق یک شریان بین فشارهای سیستولیک و دیاستولیک جریان دارد، اندازه گیری می کنند.

سیگنال الکتریکی حاصل از آن بر روی نمایشگر دیجیتال نشان داده می شود. فشار سیستولیک اندازه گیری فشار موجود در رگ های خونی هنگام ضربان قلب است. فشار رگ های خونی که هنگام استراحت قلب اندازه گیری می شود، فشار دیاستولیک نامیده می شود. فشار سنج های دیجیتالی جدید تعیین می کنند که برای رسیدن به ۲۰ میلی متر جیوه بالاتر از فشار سیستولیک، چه مقدار تورم لازم است.

به محض رسیدن به این فشار، جریان خون متوقف می شود و کاف در زیر فشار سیستولیک تخلیه می شود و اجازه می دهد تا خون دوباره جریان یابد و باعث لرزش دیواره شریان می شود. پس از افت فشار کاف از فشار دیاستولیک بیمار، جریان خون طبیعی ادامه می یابد.

پیام خطا دستگاه فشار سنج دیجیتالی چیست؟

هنگامی که می خواهید فشار خون خود را بسنجید، یکی از مواردی که ممکن است با آن روبرو شوید، پیام خطایی است که در دستگاه شما ظاهر می شود. این پیام ها غالباً مبهم هستند. (چیزی مانند “خطای ۲”) این امر احتمالا شما را به تعجب وا می دارد: آیا من تکان خوردم؟ آیا دستگاه خراب است؟

برای کمک به روشن شدن موارد خطا، در اینجا برخی از کدهای خطایی را که ممکن است در دستگاه های اندازه گیری فشار خون مختلف با آن روبرو شوید و همچنین علت آنها، بررسی می شود.

دلایل عوامل خطا ساز در اندازه گیری فشار سنج دیجیتالی

در این قسمت، ایرادهای متداول موجود در فشار سنج های دیجیتالی بیان می گردد. شماره و نوع نمایش این ارور ها در دستگاه های مختلف فشار سنج های دیجیتالی با یکدیگر متفاوت است.

مقادیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شما در حد ۱۰ میلی متر جیوه با یکدیگر اختلاف دارند. مقدار فشار در طول تورم کاف دستگاه افزایش نیافته است.

کاف را باز کنید و دوباره آن را ببندید، دکمه را چک کنید. اطمینان حاصل کنید که کاف به درستی و در جای مناسب بازو قرار گرفته است.

کاف به درستی اعمال نشده و یا خیلی شل است.

اطمینان حاصل کنید که کاف به درستی نصب شده است. باید به اندازه کافی محکم باشد که از پایین بازوی شما نلغزد، اما به اندازه کافی آزاد باشد تا بتوانید چند انگشت را بین کاف و بازوی خود قرار دهید.

فشار سنج نبض شما را به درستی تشخیص نمی دهد.

کاف را بردارید و دوباره بگذارید. اطمینان حاصل کنید که به درستی و در جای مناسب بازو قرار گرفته است.

دستگاه مشکل دارد و باعث ایجاد عوامل خطا ساز در اندازه گیری فشار سنج

باتری ها را بیرون بیاورید، دکمه روشن و خاموش را فشار دهید و دوباره باتری ها را دوباره وارد کنید. پس از آن، اگر هنوز این خطا را مشاهده کردید، با پشتیبانی شرکت سازنده تماس بگیرید.

دستگاه با مشکلی مواجه است./ باتری ها را بیرون بیاورید، دکمه روشن و خاموش را فشار داده و دوباره باتری ها را دوباره وارد کنید. پس از آن، اگر هنوز این خطا را مشاهده کردید، با پشتیبانی شرکت سازنده تماس بگیرید.

مانیتور با دستگاه دیگر جفت نشده است. ( دستگاه هایی مانند تلفن هوشمند یا لپ تاپ) باتری ها را بیرون بیاورید و دوباره در آنها قرار دهید، سپس دوباره دستگاه ها را با همpair کنید.

کمبود باتری

دستگاه فشار سنج دیجیتالی خود را باز کرده و باتری های جدید را جایگزین کنید.

حین اندازه گیری فشار خون، حرکت داشتید.

دوباره امتحان کنید و مطمئن باشید که در حین اندازه گیری فشار خون ساکت و ساکن باقی بمانید.

اندازه گیری شما خارج از محدوده بود.

اطمینان حاصل کنید که کاف شما به درستی نصب شده و روی پوست و نه لباس شما شما قرار گرفته است. جواهرات و بدلیجات را از دست و بازوی خود باز کنید.

سیگنال وجود ندارد./ فشار سنج دیجیتالی در اتصال مشکل دارد. سعی کنید به منطقه دیگری از خانه خود، نزدیک به پنجره بروید. اگر تلفن همراه دارید، می توانید سیگنال تلفن همراه را بررسی کنید تا قویترین خانه در خانه شما باشد.

خطا در اتصال/ دستگاه دارای سیگنال سلولی ضعیفی است یا قادر به انتقال داده نیست. سعی کنید به قسمت دیگری از خانه خود بروید تا ببینید آیا می توانید سیگنال قوی تری پیدا کنید.

خطای داخلی دستگاه/ باتری ها را جایگزین کنید و دوباره امتحان کنید. پس از آن، اگر هنوز این خطا را مشاهده کردید، با پشتیبانی شرکت سازنده و یا فروشنده تماس بگیرید.

خطای سیستم/ با پشتیبانی شرکت سازنده و یا فروشنده تماس بگیرید.

جلوگیری از عوامل خطا ساز در اندازه گیری فشار سنج

گاهی دستگاه ایرادی ندارد و عدم استفاده صحیح از دستگاه فشار سنج دیجیتالی باعث ایجاد مشکل می شود. برای استفاده بهتر از  فشار سنج های دیجیتالی، داشتن دانش و مهارت در مورد نحوه کارکرد فشار سنج و منابع احتمالی خطا که می توانند بر نوع قرائت عدد فشار تأثیر بگذارند، مفید است. راهنمای این نکات را یادداشت کنید کنید تا برای مراجعه سریع آنها را در دسترس خود داشته باشید.

رایج ترین اشتباهات در خواندن فشار خون عبارتند از:

  • استفاده از کاف با اندازه اشتباه
  • موقعیت نادرست بیمار
  • قرار دادن نادرست کاف
  • تعصب خواندن عادی
  • آشنایی با واحدهای الکترونیکی
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید