مقالات

آشنایی با انواع ترمومتر دیجیتال

ترمومتر دیجیتال

به نظر می رسد که زمان دماسنج های جیوه ای گذشته است. اکنون نمونه های گوناگون از ترمومتر دیجیتال بیشتر از دیگر دماسنج ها مورد توجه قرار گرفته اند. تقریباً همه دماسنج های دیجیتال از فناوری مشابهی بهره می برند و عملکرد یکسانی دارند.

دقیقاً مانند گوشی های موبایل، لپ تاپ و دیگر وسایل دیجیتال، در مورد ترمومترهای دیجیتال نیز شما می توانید از فناوری با کیفیت بالا بهره مند شوید. در این مقاله از مطب چین، به بررسی ترمومتر دیجیتال و ویژگی های آن می پردازیم.

ترمومتر چیست؟

ترمومتر یا دماسنج، ابزاری آسان برای بررسی دمای بدن و تشخیص وجود تب است. تب یا افزایش دمای بدن، معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود. اگرچه تب ممکن است ناخوشایند باشد، اما این نشانه ای است که بدن در حال مبارزه با عفونت است.

دماسنج ها انواع مختلفی دارند که می توانید برای اندازه گیری دما استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع دماسنج ، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های همراه با دماسنج را خوانده و دنبال کرده اید.

انواع ترمومتر دیجیتال

دماسنج ها در طرح های مختلفی طراحی می شوند. از طرح هایی که برای گوش یا دهان شما طراحی شده اند تا اندازه گیری هایی که از فاصله دور اندازه گیری می شوند. بیشتر پزشکان متکی به دماسنجهایی هستند که تا حد امکان نزدیک به دمای هسته اصلی بدن است. برخی از آنها معتقدند که دماسنجهای زیر زبانی دقیق ترین قرائتها از دمای بدن را نشان می دهند و پزشکان از آنها به طور گسترده استفاده می کنند.

یک دماسنج پزشکی دمای بدن انسان را در محدوده دمایی کمی متمرکز در حدود ۳۷ درجه سانتیگراد اندازه گیری می کند. دماسنج های دیجیتال در طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته به دلیل فن آوری های جدید که اندازه گیری های سریع تر ، راحت تری را ارائه می دهند و همچنین خطر زیست محیطی جیوه را ندارند. دو دماسنج دیجیتالی اصلی در بازار هستند:

  • ترمومتر دیجیتال تماسی: در این ترمومتر از نوعی پروب به همان روش دماسنج چسبنده جیوه استفاده می شود. این ترمومتر می تواند دمای دهان، رکتال یا گاهی اوقات زیر بغل را اندازه بگیرد.
  • ترمومتر دیجیتال غیر تماسی: نوع دوم ترمومتر دیجیتال، یک دماسنج بدون تماس است که با استفاده از لیزر (اشعه مادون قرمز)، دمای بدن را اندازه گیری می کند.
  • ترمومتر تمپانیک: این نوع دماسنج با خواندن گرمای مادون قرمز در غشای تمپان گوش، دما را اندازه گیری می کند. برای نوزادان و کودکان مسن تر، دماسنج های گوش سریعتر و استفاده از آنها آسان تر است. اگرچه کودک شما سه ماهه یا کمتر است، توصیه نمی شود. همچنین اگر کودک شما بیش از حد جرم گوش دارد یا گوش درد دارد نباید از آنها استفاده شود.

ترمومتر دیجیتال غیر تماسی، به ویژه در هنگام شیوع بیماری های واگیر دار و اپیدمی، بسیار مفید و محبوب است.

دماسنج های دیجیتال غیر تماسی چقدر دقیق هستند؟

ترمومتر دیجیتال غیر تماسی در دوران شیوع کرونا به شدت محبوب شد. چرا که لازم نیست که این ترمومترها بعد از هر استفاده ضدعفونی شوند چون با پوست فرد تماس ندارند. همچنین در هنگام افزایش دما و تب نیز لازم نیست خیلی به بیمار نزدیک شوید.

ترمومتر دیجیتال یا همان دماسنجهای مادون قرمز با توجه به حاشیه خطای یک درجه، معمولا درجه حرارت بدن را کمی کمتر نشان می دهند.

از نظر دقت، ممکن است ترمومتر دیجیتال تحت تأثیر عواملی غیر از دمای بدن شخص باشد. این عوامل شامل نور و درجه حرارت محیط و آنچه که شخص قبل از اندازه گیری دما انجام داده است.(مانند غذا خوردن و ورزش و…). به عنوان مثال، اگر دمای بدن شما بعد از قدم زدن در خیابان با یک دماسنج مادون قرمز گرفته شود ، بالاتر از زمانی است که در یک ساختمان با تهویه مطبوع نشسته اید. فعالیت بدنی باعث افزایش گرمای ناشی از پوست می شود.

نکاتی برای استفاده بهتر از ترمومتر دیجیتال

قرائت دمای بدن با استفاده از هر دماسنجی، اگر خیلی نزدیک به غذا خوردن یا آشامیدن باشد، دقیق نخواهد بود.  زیرا نتایج ممکن است با دمای غذا یا نوشیدنی شما غیر دقیق شوند. حداقل ۱۵ دقیقه بعد از خوردن و آشامیدن صبر کنید.

استفاده صحیح از ترمومتر دیجیتال غیر تماسی نیز به میزان خوب خواندن دمای بدن شخص کمک می کند. اغلب دستورالعمل های استفاده صحیح از این ترمومترهای دیجیتال روی بسته بندی دماسنج ها ذکر شده است.

همچنین برای عملکرد مناسب دستگاه، باتری های ترمومتر دیجیتال باید به صورت دوره ای تعویض شوند. مطمئن شوید که نوع مناسب باتری را برای دستگاه خود دارید و می دانید که چگونه آنها را عوض کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید