مقالات

یک پزشک عمومی چه وسایل معاینه ای نیاز دارد؟

یک پزشک عمومی چه وسایل معاینه ای نیاز دارد

ارزیابی های بدنی و معاینه ها، مهم ترین مرحله برای تشخیص اختلالات و بیماری ها است. یک پزشک عمومی چه وسایل معاینه ای نیاز دارد.  پزشک و دستیار پزشکی می توانند با استفاده از ابزار معاینه ، سلامت بیمار را بررسی کرده و درمانهایی را که برای کمک به بهبودی آنها لازم است تجویز کنند. کیفیت ابزار و راحتی استفاده از آنها برای پزشک، اهمیت زیادی دارد. چرا که ابزار مناسب، منجر به تشخیص دقیق تر می شوند.

مجموعه مطب چین ارائه دهنده انواع وسایل معاینه و ابزار تخصصی پزشکی، نخستین فروشگاه آنلاین تجهیز مطب در ایران است. این مجموعه، با ارائه خدمات کامل به پزشکان و دندانپزشکان در جهت تجهیز مطب، مرجعی مطمئن برای خرید انواع لوازم پزشکی به شمار می رود.

ابزار ، لوازم و وسایل معاینه

پزشک در درجه اول با وسایل معاینه فیزیکی کار می کند. همچنین در صورت حضور دستیار پزشک در مطب، او نیز باید با شیوه استفاده از آنها آشنا شود. دستیار پزشکی همچنین می تواند مسئول ضدعفونی وسایل و آماده سازی آنها برای پزشک قبل از معاینه بعدی باشد.

وسایل معاینه فیزیکی برای یک پزشک عمومی می تواند شامل یک دستگاه شنوایی سنجی، نور معاینه، لارینگوسکوپ، اسپکولوم بینی، اتوسکوپ، افتالموسکوپ، قلم نوری پزشکی، چکُش کوبه ای، فشار سنج، استتوسکوپ، دماسنج و چنگالِ تنظیم باشد.

Audioscope:  (ابزار شنوایی سنجی): ابزاری که برای غربالگری و معاینه بیماران در زمینه کاهش شنوایی استفاده می شود. آدیوسکوپ در گوش بیمار قرار می گیرد و صداهایی را ایجاد می کند که بیمار می تواند به آنها واکنش دهد.

نور معاینه: دستیار پزشکی باید اطمینان حاصل کند که تمام چراغ های اتاق معاینه بدنی کار می کنند و برای معاینه بدن بیمار به طور مناسب، قابل کنترل هستند.

لارینگوسکوپ: یکی از انواع وسایل معاینه است که برای معاینه حنجره و سایر نواحی گلو استفاده می شود. لارینگوسکوپ در داخل دهان و گلو برای معاینه قرار می گیرد.

Nasal Speculum:  ابزاری  استکه برای کمک به پزشک در بازرسی و معاینه از پوشش بینی، غشای بینی و سپتوم در سوراخ بینی وارد می شود.

اتوسکوپ: ابزاری که به پزشک امکان می دهد کانال گوش و غشای تمپان را مشاهده کند. otoscope دارای یک عدسی بزرگنمایی، نور و قسمت مخروطی شکل برای بررسی گوش داخلی است.

Ophthalmoscope: ابزاری که برای بررسی ساختارهای داخلی چشم استفاده می شود. افتالموسکوپ دارای یک لنز سبک، بزرگنمایی کننده و ابزار باز کننده برای مشاهده چشم است.

Penlight:  نور اضافی را برای پزشک فراهم می کند تا ناحیه خاصی از بدن بیمار را بررسی کند. قلم نوری پزشکی معمولاً برای معاینه چشم، بینی و گلو استفاده می شود.

سایر لوازم معاینه مورد نیاز

چکش کوبه ای: ابزاری که برای آزمایش رفلکس های عصبی استفاده می شود. از سر چکش برای ضربه زدن به تاندون های مچ پا، زانو ، مچ و آرنج برای تست رفلکس استفاده می شود.

فشارسنج: ابزار معاینه فیزیکی که برای اندازه گیری فشار خون بیمار استفاده می شود. فشار سنج متشکل از یک کاف لاستیکی بادی، یک لامپ متورم و آزاد کننده فشار از کاف و همچنین نیازمند استفاده از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به جریان خون شریانی در بیمار است.

استتوسکوپ: استتوسکوپ یا همان گوشی پزشکی، ابزاری است که برای گوش دادن به صداهای بدن از جمله صدای قلب، ریه ها و روده استفاده می شود. از استتوسکوپ هنگام سنجش فشار خون نیز استفاده می شود.

دماسنج: ابزاری که برای اندازه گیری دمای بدن بیمار استفاده می شود. دماسنج را می توان در دهان زیر زبان، زیر بغل یا داخل راست روده قرار داد.

Tuning Fork: ابزاری که برای آزمایش شنوایی بیمار استفاده می شود. پزشک با برخورد به شاخک ها باعث لرزش و تولید صدای زمزمه می شود. سپس شاخه ها در کنار جمجمه بیمار، نزدیک گوش قرار می گیرند. و بیمار آنچه را شنیده است توصیف می کند. بسته به نتایج این تست شنوایی، پزشک ممکن است آزمایشات اضافی را تجویز کند.

لوازم جانبی مورد نیاز برای پزشک عمومی

یک پزشک عمومی برای معاینه، علاوه بر ابزار و وسایل معاینه ذکر شده، به لوازم جانبی دیگری نیز نیاز دارد. این لوازم شامل گلوله های پنبه، اپلیکاتور های پنبه، سوزن های یکبار مصرف، سرنگ های یکبار مصرف، گاز ، پانسمان و بانداژ، دستکش، دستمال کاغذی، ظروف نمونه و فشار دهنده های زبان است.

گلوله های پنبه ای: برای جلوگیری از خونریزی از سوراخ های جزئی بعد از تزریق یا هنگام گرفتن خون بیمار استفاده می شود.

اپلیکاتورهای پنبه: برای معالجه زخم و یا استفاده از داروهای موضعی بر روی پوست یا زخم بیمار هنگام معاینه بدنی استفاده می شود.

سوزن های یکبار مصرف: برای تزریق دارو ، بیهوشی یا مایعات دیگر در هنگام معاینه فیزیکی استفاده می شود. همچنین برای استخراج خون از بیمار برای آزمایش آزمایشگاهی استفاده می شود.

سرنگ های یکبار مصرف: در معاینه بدنی برای استخراج خون یا تزریق مایعات به بدن بیمار استفاده می شود.

گاز ، پانسمان و بانداژ: برای پوشاندن زخم های باز استفاده می شوند.

دستکش: توسط دستیار پزشکی و پزشک برای جلوگیری از جذب مایعات بدن به پوست و حفظ پاکیزگی استفاده می شود.

دستمال کاغذی: به بهداشت بهداشتی صندلی ها، میزها و سایر مناطق موجود در مطب کمک می کند.

ظروف نمونه: برای نگهداری خون، ادرار و سایر مایعات بدن در طول معاینه برای آزمایش های آزمایشگاهی استفاده می شود.

چوب های فشاردهنده زبان: برای فشار دادن زبان بیمار برای معاینه دهان و گلو استفاده می شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید