مقالات

آشنایی با دستگاه پالس اکسیمتر و خرید انواع آن

آشنایی با دستگاه پالس اکسیمتر و خرید انواع آن

پالس اکسیمتر یک وسیله پزشکی است که ضربان قلب در دقیقه و میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. پالس اکسیمتر این کار را به ساده ترین و سریع ترین روش انجام می دهد و آن را ضبط می کند. پالس اکسیمتر با پیشرفت فناوری، در دهه ۱۹۷۰ تولید شد و در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت. پالس اکسیمتر به ویژه در بخش های بیهوشی و مراقبت های ویژه بسیار کاربرد دارد. امروزه این دستگاه به یکی از وسایل ضروری پزشکی تبدیل شده است. پالس اکسیمترهایی وجود دارند که فقط می توانند داده ها را اندازه گیری کنند.

همچنین دستگاه هایی نیز در بازار موجود هستند که اندازه گیری ها را ضبط هم می کنند. ضبط ها را می توان در صفحه خود دستگاه یا با اتصال به رایانه مشاهده کرد. پالس اکسیمترها با اتصال به اینترنت می توانند داده های اندازه گیری را بر روی سِرور ضبط کنند. بنابراین دسترسی به همه سوابق در هر زمان امکان پذیر است. دستگاه های پالس اکسیمتری امروزه تقریباً در هر واحد از مراکز درمانی یافت می شوند.

پالس اکسیمتر را می توان در اندازه های جیبی تولید کرد. از این جهت پزشکان و پرستاران می توانند آن را با خود حمل کنند. جدا از مؤسسات بهداشتی، یکی از ضروری ترین دستگاه ها در روند مراقبت از بیماران در خانه است. در این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چین به معرفی دستگاه پالس اکسیمتر خواهم پرداخت.

اجزای دستگاه پالس اکسیمتر چیست و چگونه کار می کند؟

اجزا و چگونگی عملکردِ این دستگاه در دو بند قابل توضیح است.

الف) دستگاه مذکور شامل یک دستگاه سنسور متشکل از یک منبع نور و یک سنسور است. اندازه گیری ها را می توان به راحتی انجام داد. با قرار دادن اندام هایی مانند انگشتان یا لاله گوش بین حسگر این دستگاه، آزمایش به راحتی انجام می شود. اصل اساسی کار دستگاه بسیار ساده است. هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون می تواند اکسیژن را در خود نگه دارد. دستگاه پالس اکسیمتر می تواند با این قابلیت خود، سطح اکسیژن خون را اندازه گیری کند.

 سنسور موجود در دستگاه از رنگ خون برای تشخیص میزان اکسیژن استفاده می کند. در حین انجام آزمایش، از یک طرف نور قرمز و مادون قرمز فرستاده می شود. به لطف حسگر دیگر دستگاه که سمت دیگر است، اندازه گیری اکسیژن انجام می شود. تُنِ رنگ خون بسته به اکسیژن کافی گلبول های قرمز تغییر می کند. خون اکسیژن دار به رنگ قرمز روشن است و بیشترِ نور ارسال شده از پالس اکسیمتر را جذب می کند. میزان اشباع اکسیژن با اندازه گیری میزان نوری که به طرف مقابل می رسد تعیین می شود.

ب) اشباع اکسیژن به دست آمده با استفاده از این دستگاه بسیار دقیق است. این عدد بسیار نزدیک به اندازه گیری های حاصل از تجزیه و تحلیل گاز خون شریانی است. اما به هر حال اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل گاز خون شریانی دقیق تر از روش دیگر است. پارامتر فشار جزئی اکسیژن را فقط می توان با تجزیه و تحلیل گاز خون شریانی اندازه گیری کرد. اشباع اکسیژن و فشار جزئی اکسیژن گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. لازم به ذکر است که این دو پارامتر متفاوت هستند.

دستگاه های پالس اکسیمتر می توانند ضربان قلب را نیز اندازه گیری کنند؟

دستگاه های پالس اکسیمتری ضربان قلب را نیز در هر دقیقه اندازه گیری می کنند. سنسور موجود در دستگاه می تواند تعداد ضربان ها در دقیقه شریان را تعیین کند. بنابراین می توان ضربان نبض بیمار را در هر دقیقه نیز نمایش داد. هرچه کیفیت سنسور بالاتر باشد، دقت اندازه گیری نیز بالاتر است. مخصوصاً در بیماران کودک، دستگاههایی با سنسورهای با کیفیت بالاتر باید ترجیح داده می شوند.

در غیر این صورت ، ممکن است مقادیری تأخیر یا نادرستی نمایش داده شوند. از آنجا که پالس اکسیمتر دستگاه پزشکی است که پارامترهای حیاتی را نشان می دهد، باید دستگاه اکیفیت و بدون ایرادی باشد.

انواع پالس اکسیمترها کدام هستند؟

انواع مختلفی از دستگاه های پالس اکسیمتری با توجه به نوع استفاده وجود دارد. دستگاه ها می توانند همراه با باتری یا بدون باتری استفاده شوند. برخی از دستگاه ها دارای ویژگی هشدار هستند. محدودیت های مهم پارامترهای حیاتی برای بیمار می تواند در دستگاه ثبت شود. برخی از پالس اکسیمترها نیز از زنگ هشدار بهره برده اند.

برخی دیگر از انواع پالس اکسیمتر ها نیز می توانند تنظیمات پیش فرض بپذیرند. به این شکل که اگر سطح اکسیژن خون و ضربان قلب کم یا زیاد شد، خبر بدهند. داشتن زنگ هشدار، از ویژگی های مهم یک دستگاه پالس اکسیمترِ بیمارستانی است. با این وجود انواع پالس اکسیمتر را می توان به این دسته ها تقسیم کرد:

  1. دستگاه اندازه گیری نبض نوع مچ دست
  2. دستگاه دست سنج نبض
  3. دستگاه پالس اکسیمتر نوع کنسول
  4. دستگاه پالس اکسی متر نوع انگشتی

مهم ترین تفاوت ها بین دستگاه های پالس اکسیمتر چه مواردی هستند؟

تمام پالس اکسیمترها با روشی مشابه کار می کنند. تفاوت دستگاه ها در ویژگی هایی مانند کیفیت سنسور، باتری و زنگ هشدار است. برخی شرایط خارجی وجود دارد که بر استفاده از این دستگاه ها تأثیر می گذارد. برای به حداقل رساندن این اثرات، باید یک دستگاه پالس اکسیمتر با کیفیت خوب ترجیح داده شود.

در غیر این صورت، ممکن است اندازه گیری ها اشتباه باشد. اندازه گیری های نادرست ممکن است منجر به مداخله غیرضروری شود. در چنین مواردی ممکن است زندگی بیمار به خطر بیفتد.

دلایل مؤثر بر اندازه گیری های دستگاه پالس اکسیمتر چه چیز هایی هستند؟

  1. حرکت یا تکان دادن بیمار
  2. تغییرات قلبی
  3. روی پوست مودار یا رنگ شده استفاده شود
  4. بدن خیلی گرم یا سرد است
  5. کیفیت دستگاه و سنسور

نکات تکمیلی پیرامون دستگاه پالس اکسیمتر

  1. می توان  نوع انگشتی را با قیمت های بسیار مقرون به صرفه در بازار یافت. این دستگاه که یک دستگاه خانگی است، عملکرد بسیار ساده ای دارد.
  2. انواع خانگی این دستگاه، ۵۰ تا ۶۰ گرم وزن دارند. این وزن با احتسابِ وزنِ باتری است.
  3. برخی از دستگاه های پالس اکسیمتر ویژگی هایی مانند اندازه گیری فشار خون یا دمای بدن را نیز دارند. این ویژگی ها اغلب در دستگاه های نوع کنسول یافت می شوند.
  4. نوع کنسولی این دستگاه ابعاد بزرگتری از نوع انگشتی دارد. این نوع دستگاه را باید روی میز قرار داد و از آن استفاده کرد.

خرید دستگاه پالس اکسیمتر

از آنجایی که  این دستگاه یک دستگاه مهم پزشکی است، لازم است که آن را از برندهای معتبر و باکیفیت تهیه نمایید. گروه مطب چین، با گردآوری یک مجموعه از بهترین دستگاه های پزشکی، مرجعی مطمئن برای خرید پالس اکسیمتر به حساب می آید. علاوه بر آن می توانید تمام انواع وسایل پزشکی را در وبسایت مطب چین مشاهده نموده و خصوصیات، قیمت و دیگر مشخصات آنها را بررسی نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید