مقالات

آشنایی کامل با انواع افتالموسکوپ و راهنمای خرید آن

آشنایی کامل با انواع افتالموسکوپ و راهنمای خرید آن

افتالموسکوپ (Ophthalmoscope) ابزاری برای بازرسی فضای داخلی چشم است که به صورت گسترده در مطب ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در معاینه با استفاده از افتالموسکوپ، پزشک و معاینه کننده می تواند مردمک، سطح شبکیه و اجزای داخلی چشم را معاینه کند. مطب چین، عرضه کننده انواع افتالموسکوپ های حرفه ای از برندهای معتبر اروپایی، در این مقاله به بررسی این ابزار پزشکی و دانستنی هایی درباره آن می پردازد.

کاربرد انواع افتالموسکوپ

افتالموسکوپی یا چشم پزشکی آزمایشی است که به چشم پزشک یا معاینه کننده اجازه می دهد تا پشت چشم بیمار را ببیند. این قسمت از چشم فوندوس نامیده می شود و شامل موارد زیر است:

  • شبکیه چشم
  • دیسک نوری
  • رگ های خونی

معاینه چشم با استفاده از افتالموسکوپ اغلب در یک معاینه معمول چشم برای تشخیص اختلالات بینایی و یا بیماری های چشم انجام می گیرد. به چشم پزشکی ممکن است فوندوسکوپی یا معاینه شبکیه نیز گفته شود. 

معاینه با انواع افتالموسکوپ

معاینه چشم پزشکی شامل یک شرح حال کامل ، با تمرکز ویژه بر علائم بیمار است. چشم پزشک با دستگاه های خاصی، چشم را معاینه می کند و آزمایش های مختلفی را برای تعیین عملکرد بینایی و سنجش سلامت چشم انجام می دهد. یکی از این دستگاه ها، افتالموسکوپ است. افتالموسکوپ در انواع مستقیم و غیرمستقیم دارای یک سیستم روشنایی است که فضای داخلی چشم را روشن می کند. همچنین از طریق آن می توان فوندوس را مشاهده کرد. معاینه مرتب چشم (با فاصله زمانی هر شش ماه یک بار تا هر یک سال یک بار) می تواند بیماری های چشمی را در مراحل اولیه تشخیص داده و باعث پیشگیری از برخی بیماری های چشمی شود.

اختلالاتی که با استفاده از افتالموسکوپ تشخیص داده می شوند

  • آسیب به عصب بینایی
  • پارگی یا جداشدگی شبکیه
  • گلوکوم یا افزایش فشار درون جمجمه
  • دژنراسیون ماکولا، از دست دادن بینایی در مرکز میدان دید
  • رتینیت سیتومگالوویروس(CMV) ، عفونت شبکیه چشم
  • ملانوما، نوعی سرطان نادر چشم
  • فشار خون بالا
  • رتینوپاتی دیابتی
  • دیسک های بینایی

اختراع افتالموسکوپ

اختراع دستگاه معاینه چشم، توسط علی بن عیسی کحال که مشاهده و معاینه شبکیه چشم را امکان‌پذیر ساخته است که انقلابی در چشم پزشکی به حساب می آید. اگر چه افتالموسکوپ در ابتدا در سال ۱۸۴۷ توسط چارلز ببیج اختراع شد، اما تا سال ۱۸۵۱ چندان از ان استفاده نمیشد. تا اینکه در سال ۱۸۵۱ این دستگاه مورد بازبینی و ساخت دوباره توسط فیزیولوژیست آلمانی هرمان فون هلمهولتز قرار گرفت. شکل و کاربری دستگاه افتالموسکوپ، مدلی برای دستگاه های بعدی آندوسکوپی شد.

روند معاینه چشم

قبل از انجام چشم پزشکی، چشم پزشک ممکن است از قطره های چشمی برای گشاد شدن مردمک چشم شما استفاده کند. این باعث می شود که مردمک چشم برای معاینه بزرگتر و گشادتر شده و معاینه آن راحت تر باشد. این قطره های چشمی می توانند بینایی شما را برای چند ساعت تار و حساس به نور کنند. برای محافظت از چشم در مقابل نور شدید در حالی که مردمک چشم شما گشاد است، بهتر است عینک آفتابی را همراه خود بیاورید. در نتیجه، اگر کارهایی انجام می دهید که نیاز به دید واضح دارد، مانند رانندگی، کار با کامپیوتر و…، بهتر است یک روز کار خود را تعطیل کنید. اگر به هر دارویی حساسیت دارید، به چشم پزشک خود بگویید.

همچنین اگر در معرض خطر واکنش آلرژیک باشید، احتمالاً پزشک از استفاده از قطره چشمی جلوگیری خواهند کرد. برخی از داروها نیز ممکن است با قطره های چشم تداخل داشته باشند. مهم است که در مورد هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، داروهای تجویز شده و مکمل های غذایی به پزشک خوداطلاع دهید. در صورت ابتلا به گلوکوم یا سابقه خانوادگی گلوکوم نیز باید به چشم پزشک خود اطلاع دهید. چرا که در صورت دارا بودن این سابقه، احتمالاً پزشکان از قطره های چشمی استفاده نمی کنند. قطره می تواند فشار چشم شما را بیش از حد افزایش دهد.

ساختمان دستگاه 

این دستگاه از یک منبع نور قوی تشکیل شده است که می تواند توسط یک آینه کوچک یا منشور به داخل چشم هدایت شود. نور از شبکیه و از طریق سوراخ کوچکی در چشم منعکس می شود. به همین ترتیب چشم پزشک یا معاینه کننده، یک تصویر بزرگنمایی شده از ساختارهای پشت چشم، از جمله دیسک بینایی، شبکیه، عروق خونی شبکیه، ماکولا و کوروئید را معاینه می کند. چشم پزشکی با استفاده از افتالموسکوپ، به ویژه به عنوان یک ابزار غربالگری برای بیماری های مختلف چشم، مانند رتینوپاتی دیابتی بسیار مفید است.

انواع افتالموسکوپ

سه نوع مختلف معاینه وجود دارد که پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از آنها را انجام دهد تا سلامت چشم شما را بررسی کند.

افتالموسکوپ مستقیم: افتالموسکوپ مستقیم از نور یک فلاش کوچک و منبع نور همراه با تعداد زیادی لنز چرخشی استفاده می کند. افتالموسکوپ مستقیم می‌تواند تا ۱۵ برابر بیشتر، بزرگنمایی داشته باشد.از این نمونه، به طور معمول در معاینات رایج پزشکی استفاده می‌شود. چراغهای اتاق معاینه کم هستند و پزشک با استفاده از لنزهای افتالموسکوپ، چشم های شما را معاینه می کند.

افتالموسکوپ غیر مستقیم: برای این معاینه، از شما خواسته می شود که دراز بکشید یا در حالت خمیده بنشینید. در این حالت پزشک از لنزهای نورانی برای معاینه استفاده می کند. ممکن است پزشک در حالی که پشت چشم شما را معاینه می کند از شما بخواهد به جهات مختلف نگاه کنید. معاینه با این افتالموسکوپ دقیق تر است و می تواند قسمتهای بیشتری از چشم را به پزشک نشان دهد.

افتالموسکوپ لامپ شکاف(slit lamp): این روش همان چشم معاینه غیر مستقیم، اما با بزرگنمایی بیشتر است. با ابزاری که شما جلوی آن می نشینید که به عنوان لامپ شکاف شناخته می شود. این دستگاه، جایی برای گذاشتنِ چانه و پیشانی شما دارد که کمک می کند تا سر خود را در طول معاینه ثابت نگه دارید. سپس چشم پزشک یک نور شدید در مقابل چشم شما روشن می کند و با استفاده از میکروسکوپ به پشت چشم شما نگاه می کند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که به جهات مختلف نگاه کنید و با استفاده از انگشتتان چشم خود را باز کنید تا دید بهتری داشته باشید.

استفاده صحیح از افتالموسکوپ

استفاده صحیح از دستگاه افتالموسکوپ، نیاز به تمرین و آشنایی با عملکرد دستگاه دارد. صرف نظر از نوع مدل، این دستگاه ها در ارزیابی و تشخیص انواع بیماری ها در چشم بسیار مهم هستند و استفاده از آنها برای معاینه بیمار می تواند برای پزشک راهگشا باشد. بابراین لازم است پیش از انجام معاینات، به حد کافی تمرین کرده و بر دستگاه تسلط نسبی داشته باشید. از طرف دیگر، قبل از شروع معاینه چشم با استفاده از افتالموسکوپ ، اطمینان از داشتن محل مناسب که معاینه را تسهیل می کند، مهم است. باید فضای کافی در دو طرف بیمار وجود داشته باشد تا موقعیت بیمار و چشم پزشک فراهم باشد. بسیاری از معاینات چشم پزشکی برای تجسمِ بهتر ساختارهای چشم به نور کم نیاز دارند، بنابراین اتاق معاینه باید کنترل نور کافی داشته باشد.

موارد استفاده اجزای افتالموسکوپ

منبع نور بزرگ، متوسط ​​و کوچک: انواع افتالموسکوپ معمولاً دارای ۲ یا ۳ اندازه منبع نور هستند که بسته به سطح گشادی مردمک چشم از آنها استفاده می شود. وقتی مردمک چشم بسیار منقبض است، از نور کوچک استفاده می شود. نور بزرگ در صورت استفاده از قطره چشم برای گشاد شدن مردمک، استفاده می شود. در نهایت، برای یک مردمک تاریک و بدون گشاد شدن، از نور متوسط ​​استفاده می شود.

نیمه نور(Half light): اگر به عنوان مثال مردمک با لنز دارای آب مروارید تا حدی انسداد داشته باشد، می توان از نیم دایره برای عبور نور از قسمت شفاف مردمک استفاده کرد تا از بازتاب نور به عقب جلوگیری شود.

بدون قرمزی(Red free): برای تجسم عروق و خونریزی با جزئیات بهتر با بهبود کنتراست استفاده می شود. این تنظیم باعث می شود شبکیه سیاه و سفید به نظر برسد.

پرتو شکاف(Slit beam): برای بررسی ناهنجاری های قرنیه، لنز و شبکیه استفاده می شود.

نور آبی(Blue light): در برخی معاینه ها چشم پزشکان می توانند از این قابلیت برای مشاهده خراش قرنیه و زخم بعد از رنگ آمیزی فلوئورسین، استفاده کنند.

شبکه(Grid): برای تخمین فاصله نسبی بین ضایعات شبکیه استفاده می شود.

انتخاب افتالموسکوپ

افتالموسکوپ یک دستگاه ضروری برای پزشکان است که معمولا در ابتدای تاسیس مطب یا هرگونه مرکز درمانی خریداری می شود. اما انتخاب صحیح بری خرید افتالموسکوپ، به یک کار طاقت فرسا تبدیل شده شده است چرا که برندهای زیادی در بازار وجود دارند. در این میان برخی برندهای موجود در بازار برای تهیه ابزار معاینه، برتر از دیگر برندها به حساب می آیند. فروشگاه آنلاین مطب چین، انواع افتالموسکوپ را به صورت جدا و یا سری(به همراه اتوسکوپ) از برند قدیمی، معتبر و مشهور آلمانی، KAWE به فروش می رساند. برای انتخاب افتالموسکوپ مورد نظرتان می توانید به مجموعه مطب چین مراجعه کنید.

 + خرید انواع افتالموسکوپ برند KAWE

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید