مقالات

اتوسکوپ چیست؟ راهنمای کامل خرید انواع اتوسکوپ

اتوسکوپ چیست؟ راهنمای خرید انواع اتوسکوپ

اتوسکوپی بخشی جدایی ناپذیر از معاینه فیزیکی معمول هر پزشک است که با استفاده از دستگاه اتوسکوپ به منظوره معاینه و بررسی بخش های مختلف گوش انجام می ‌گیرد. به طور کلی اتوسکوپ(Otoscope)  یا اوریسکوپ (Auriscope) معاینه‌ی بخش‌های میانی و داخلی گوش را میسر می ‌سازد. عدم کیفیت این دستگاه می تواند علی رغم مهارت پزشک، باعث اختلال در بررسی گوش و در نتیجه عدم تشخیص صحیح شود. مجموعه مطب چین، ارائه دهنده انواع اتوسکوپ از برندهای معتبر تولید کننده لوازم پزشکی، در این مقاله به بررسی دقیق اتوسکوپ و کارکرد آن می پردازد.

آشنایی با اتوسکوپ

اتوسکوپ ابزاری است که برای بررسی مجاری گوش از آن استفاده می شود. دکتر شنوایی شناس (ادیولوژیست) پس از گرفتن شرح حال از بیمار، در اولین قدم گوش را به وسیله اتوسکوپ معاینه می کند. متخصصان و پزشکان دیگر نیز برای معاینه گوش بیماران از اتوسکوپ استفاده می کنند. این دستگاه دارای لنز برای بزرگنمایی و همچنین لامپهای نوری است. دسته اتوسکوپ متصل به منبع نور است و سر نوری آن دارای اجزای لنز، فیبر نوری، لامپ نوری کوچک، آینه طبی، بازتابنده و در بعضی موارد شیاری برای انجام پنوموسکوپی یا همان معاینه عضو با تزریق هوا است.

پزشک برای دیدن کانال گوش بیمار، در امتداد لنز و صفحه نگاه می کند. سر دستگاه دارای یک منبع نور الکتریکی و لنز بزرگنمایی است. اتوسکوپ داخل گوش را بزرگ نشان می دهد تا پزشک مشکلات گوش خارجی و میانی را تشخیص دهد. ممکن است از اتوسکوپ برای معاینه حلق یا بینی نیز استفاده شود. برای خرید اتوسکوپ، لازم است کیفیت شرکتهای ارائه دهنده آن بررسی و در نظر گرفته شوند. چرا که عدم کیفیت دستگاه اتوسکوپ می تواند منجر به تشخیص اشتباه توسط پزشک و یا عدم تشخیص بیماری یا ناهنجاری شود.

معاینه با اتوسکوپ

هدف از معاینه با اتوسکوپ، بررسی این نکته  است که آیا قسمت های مختلف گوش که شامل مجرای شنوایی خارجی، داخلی و لاله گوش است، در وضعیت خوبی قرار دارند یا خیر. بررسی وضعیت این ساختارها می تواند باعث تشخیص و هشدار برای پیشگیری از برخی بیماری های جدی پزشکی شود. از اتوسکوپ در تخلیه محتویات گوش، تشخیص عفونت و قارچ در گوش، بررسی پارگی در پرده گوش و… استفاده می شود. جدا از روشهای بررسی عمومی و معاینه های معمولی پزشکی، اتوسکوپ برای تخلیه گوش و همچنین در ارزیابی های تخصصی شنوایی برای نصب سمعک و ارزیابی سمعک، نیز استفاده می شود.

تاریخچه اتوسکوپ

استفاده از اتوسکوپ به عنوان ابزاری برای معاینه پزشکی، از اواسط دهه ۱۳۰۰ در فرانسه آغاز شد. نمونه اولیه و چشم انداز اصلی این دستگاه توسط جراح فرانسوی “گای دو چاولیاک” ساخته شد. دستگاه ساخته شده توسط چاولیاک، برای بررسی مجاری شنوایی و مجاری بینی استفاده می شد. در طول قرن نوزدهم، بسیاری از انواع دیگر اتوسکوپ بوجود آمدند که همگی همان هدف را دنبال می کردند. اما اتوسکوپ با شکل و شمایلی شبیه به ساختار امروزی اش، در اواسط دهه ۱۶۰۰ میلادی در آلمان ساخته شد.

در سال  ۱۸۷۲ نیز نوع دو چشمی اختراع شد و برای زمان خود، انقلابی در جراحی گوش ایجاد کرد. امروزه ، به دلیل قابلیت کاربردی بودن ابزار، می توان از اتوسکوپ مدرن برای مشاهده مجاری بینی بیماران و همچنین قسمت فوقانی گلو و حفره دهان استفاده کرد. آنچه قبلاً ابزاری ساده برای پرداختن به علت گوش درد در بیماران بود، اکنون به ابزاری پیشرفته تبدیل شده است که کاربردهای گوناگونی در محیط پزشکی دارد. جالب است بدانید در حالی که اکثر دستگاه های پزشکی طی ۱۰۰ سال گذشته تکامل یافته اند، اتوسکوپ تقریباً در طراحی از سالها پیش تا کنون، ثابت مانده است. اگرچه اکنون این دستگاه ها دارای بدنه ای کمی براق تر و سبک تر هستند، اما طراحی و همچنین فناوری آنها تغییر چشمگیری نکرده است.

ساختمان اتوسکوپ

اتوسکوپ ها معمولاً از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند: دسته، سر و مخروط. دسته جایی است که منبع تغذیه قرار دارد که یا با باتری کار می کند و یا به صورت الکتریکی به پریز برق متصل می شود. سر این دستگاه با تعدادی لامپ هالوژن یا لامپ رشته ای با شدت نور قابل تنظیم قرار دارد. در همین قسمت، چشمی اتوسکوپ نیز قرار می گیرد. قسمت مخروطی دستگاه نیز به شکلی مناسب برای بررسی گوش بیمار و همچنین بینی و گلو طراحی شده است. این قسمت خاص از سازه به گونه ای طراحی شده که اجزای آن به راحتی جدا شوند و یک بار مصرف باشند.

اسپکولوم به شکل مخروطی که در دو سر آن سوراخ وجود دارد و در بالای سر اتوسکوپ قرار گرفته، و برای تمرکز نور به کانال گوش استفاده می شود. اسپکولوم ها در قطرها و طولهای مختلف متناسب با اندازه گوشهای مختلف بیماران تولید می شود و امکان بررسی ایمن و بهداشتی گوش داخلی را فراهم می کند. توصیه می شود برای هر بیمار و متناسب با اندازه گوش او، از بیشترین اندازه اسپکولوم استفاده شود تا بیشترین میزان نور بتواند به مجرای گوش بیمار وارد شود. اندازه های معمول اسپکولوم برای نوزادان ۲ میلی متر و برای بزرگسالان ۳ میلی متر، ۴ میلی متر و ۵ میلی متر است.

نحوه استفاده از اتوسکوپ

معاینه گوش می تواند بسیار حساس باشد و به بیمار احساس ناراحتی و ناخوشایندی بدهد. لازم است ابتدا به بیمار در مورد معاینه گوش و احساس ناخوشایند آن اطلاع دهید. در ابتدا لازم است چراغ دستگاه را روشن کرده و آن را مانند یک خودکار بین انگشت شست و اشاره نگه دارید. ورودی کانال گوش را از نظر وجود عفونت یا چرک بازرسی کنید. چرا که وجود چرک، ممکن است در معاینه بیشتر تداخل ایجاد کند. بزرگترین اسپکولوم را انتخاب کنید که می تواند به راحتی در مجرای گوش بیمار قرار گیرد. معمولا توصیه می شود که برای معاینه گوش در هر سمت از بدن، از دست همان سمت استفاده کنید. یعنی برای معاینه گوش سمت راست بیمار، اتوسکوپ را در دست راست بگیرید و برای معاینه گوش چپ نیز از دست چپتان استفاده کنید.

این کار باعث می شود تا علاوه بر معاینه بهتر مجرای آن گوش، بتوانید کنترل این دستگاه را در صورت حرکت کردن و یا چرخش ناگهانی سر بیمار، بیشتر حفظ کنید.  برای دستیابی به یک دید کامل از کل کانال گوش و تمام نواحی غشای تمپان، دستگاه اتوسکوپی را تنظیم کنید. اگر غشای تمپان یا ناحیه مورد نظر در کانون توجه دسنگاه نباشد، می توانید فاصله کانونی سیستم نوری یا همان otoscope MacroView را تنظیم کنید. برای تنظیم فاصله کانونی، انگشت خود را در دو طرف چرخ کانونی یا چشمی پشت اتوسکوپ قرار دهید. پس از اتمام معاینه، سری یک بار مصرف را تعویض کنید.

چند ناهنجاری که با اتوسکوپ در گوش قابل مشاهده است:

  • قرمزی مجاری گوش
  • تورم در هر قسمت از مجاری گوش
  • انعکاس کمِ نور یا عدم انعکاس نور در پرده گوش
  • التهاب گوش
  • وجود چرک در مجاری گوش
  • وجود اشیای خارجی در گوش
  • مسدود بودن مجراهای گوش
  • آسیب به پرده گوش
  • وجود پولیپ
  • وجود زوائد استخوانی

انواع اتوسکوپ

انواع اتوسکوپ با توجه به نوع دسته بندی آنها در بازار وجود دارند. مثلا برخی از آنها با باتری کار می کنند و برخی دیگر به برق متصل می شوند. برخی از اتوسکوپها قابل حمل هستند و برخی دیگر، به صورت ثابت مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از مدل‌های این دستگاه، دریچه عدسی متحرک و قابل جداسازی است که به وسیله آن می‌توان برخی از ابزار معاینه را با هدایت اتوسکوپ وارد مجاری گوش کرد. این خاصیت به عنوان مثال، در خارج کردن ترشحات گوش استفاده می‌شود.

برخی دیگر از مدل‌ها، دارای محلی به منظور وارد کردن هوا از طریق اسپکولوم به داخل مجرا برای ارزیابی میزان تحرک پرده تمپان هستند. نمونه های جدید اتوسکوپ، با یک کابل اتصال به مانیتور یا کامپیوتر وصل می شوند و امکان بررسی دقیق تر را به کاربر ارائه می دهند.

اتوسکوپ های جیبی(قابل حمل)

نوع جیبی این دستگاه به طور عمدی در اندازه های کوچک و جیبی طراحی شده اند. این دستگاه ها سبک تر و کم حجم تر از سایر اتوسکوپ ها هستند. بسیاری از اتوسکوپ های جیبی به گیره ای روی دسته مجهز شده اند تا بتوانید اتوسکوپ را در جیب روپوش آزمایشگاه، پیراهن یا کُت ثابت نگه دارید. بیشتر انواع جیبی از باتری برای تأمین انرژی استفاده می کنند. یکی از ایرادهای نوع جیبی این است که سر و بدنه آنها قابل تعویض نیست و قابلیت ارتقاء ندارند. بنابراین ممکن است پس از مدتی استفاده، قدیمی شوند و لازم باشد اتوسکوپ تازه ای خریداری کنید.

انواع  استاندارد

اندازه و وزن اتوسکوپ های کامل از انواع جیبی بزرگتر و بیشتر است. آنها از سر و بدنه های پیچیده تری تشکیل شده اند. معمولا قسمت های مختلف این اتوسکوپ ها قابل تعویض نیز هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند. یعنی هم دسته ها و هم سر اتوسکوپ های کامل استاندارد، قابل تعویض می باشند. این ویژگی باعث می شود که بتوانید اتوسکوپ خود را با هزینه کم، طی گذر زمان ارتقاء دهید و نیازی به خرید دستگاه جدید نداشته باشید. بنابراین خرید یک اتوسکوپ کامل؛ باعث صرفه جویی در هزینه های تجهیز مطب می شود.

نوع ویدیویی

نوع ویدئویی به طور خاص برای متصل شدن به کامپیوتر یا مانیتور برای تهیه، ضبط، ذخیره و ارسال تصاویر با کیفیت بالا و طراحی شده اند. تصویر از دستگاه، مستقیماً به خروجی فیلم روی مانیتور منتقل می شود. اتوسکوپ های تصویری این مزیت را دارند که غشای تمپان را به صورت بزرگتر نشان داده و نمای بسیار دقیق تری از ساختارهای ظریف مجاری گوش را ارائه می دهند.

بر خلاف سایر اتوسکوپ ها، مدل های ویدیویی برای ثبت تصاویر طراحی شده اند. یکی از مزایای این ویژگی این است که به اشتراک گذاری تصویر را برای اهداف آموزشی یا مشاوره ای را امکان پذیر می کند. از طرفی، اکثر اتوسکوپ های ویدیویی همچنین امکان ضبط فیلم تا چند دقیقه و ذخیره اطلاعات را به عنوان یک فایل ویدیویی فراهم می کنند.

هنگام خرید این دستگاه به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

  • این دستگاه انواع مختلفی دارند. هنگام خرید آنها لازم است علاوه بر کیفیت و اعتبار برند، به این موارد توجه داشته باشید:
  • اندازه (جیبی یا استاندارد)
  • کارکرد و قابلیت­ ها (ولتاژ دستگاه، لنز ماکرو، لنز قابل جابجایی، پورت نفوذ)
  • منبع تغذیه (باتری، باتری قابل شارژ، برقی)
  • نوع لامپ دستگاه (رشته یا LED)
  • منبع نور (مستقیم یا غیرمستقیم/ فیبر نوری)
  • قیمت دستگاه

انتخاب دستگاه

برای خرید و انتخاب نوع اتوسکوپ، لازم است به این مساله توجه داشته باشید که از دستگاه چه انتظاری دارید. برای خرید اتوسکوپ در حد مصارف خانگی، احتمالا اتوسکوپی با قیمت کمتر و از میان اتوسکوپ های جیبی انتخاب مناسب تری است. برای مصارف تخصصی پزشکان و متخصصان در مطب و بیمارستانها، طبعا اتوسکوپ های پیشرفته تر با قابلیت­ های بیشتر مناسبند. تفاوت قیمت دستگاه ها با توجه به امکانات و نوع آنها تعیین می شود.

قیمت اتوسکوپ

اندازه، پیچیدگی و قیمت اتوسکوپ ها متفاوت است. کاربردهای این ابزار مستقیماً با هزینه آن در ارتباط است. به صورت معمول، این دستگاه ممکن است با هزینه ای بین ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان خریداری شود. اتوسکوپ های باکیفیت و کاربردی که پزشکان از آن استفاده می کنند و نمونه ای که اغلب در مطب پزشکان و متخصصان می بینید احتمالاً در حدود ۱ تا ۶ میلیون تومان هزینه دارد. یک اتوسکوپ خوب باید به یک پزشک اجازه دهد تا گوش خارجی، مجرای میانی گوش و مجرای داخلی گوش را به صورت کامل بررسی کند. توجه داشته باشید که استفاده از این دستگاه صرفا برای پزشکان است و استفاده آن توسط افراد معمولی ممکن است به گوشها آسیب بزند.

راهنمای خرید 

توجه داشته باشید که خرید اتوسکوپ را تنها از فروشگاه های معتبر انجام دهید. چرا که کیفیت این دستگاه می تواند بر روند تشخیص بیماری و عفونت تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. فروشگاه مطب چین، اولین فروشگاه تخصصی در زمینه تجهیز مطب، با دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی، ضمانت خرید، ضمانت اصل بودن کالاها و ۷ روز ضمانت بازگشت خرید، می تواند مرجعی مطمئن برای خرید انواع اتوسکوپ و دیگر وسایل مورد نیاز برای تجهیز و تکمیل مطب ها باشد. اتوسکوپ های موجود در فروشگاه مطب چین، از برند Kawe ، برند قدیمی و ۱۳۰ ساله آلمانی عرضه می شوند.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید