مطب داری, مقالات

راهنمای کامل برای ملزومات مطب مغز و اعصاب

راهنمای کامل برای ملزومات مطب مغز و اعصاب

بیماری های داخلی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب دو گرایش متفاوت پزشکی می باشند. هرکدام از آنها بیماران و ملزومات مطب مختص خودشان را دارند. مطب های مغز و اعصاب دارای ملزومات متنوعی می باشند. که می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد. این دسته بندی بصورت راهنمای کامل برای ملزومات مطب مغز و اعصاب در زیر توضیح داده شده است.

دستگاه های تخصصی مطب مغز و اعصاب

پزشکان متخصص بیماری های داخلی مغز و اعصاب از دستگاههای زیر جهت تشخیص بیماری های مختلف استفاده نمایند. این دستگاه های عبارتند از دستگاه EEG، EMG و TCD .که به ترتیب EEG، EMG و TCD دارای کمترین و بیشترین قیمت می باشند. در زیر به توضیح این دستگاه ها و همچنین کاربرد آنها می پردازیم. علاوه بر این برند های مختلف آن را نیز معرفی می کنیم.

دستگاه نوار مغز یا EEG

اغلب پزشکان متخصص بیماری های داخلی مغز و اعصاب ابتدا اقدام به خرید این دستگاه می کنند. مغز انسان داری امواج الکتریکی ضعیفی می باشد. با بررسی آنها می توان بعضی از بیماری های مرتبط را تشخیص داد. دستگاه EEG یا الکتروانسفالوگرام این امواح الکتریکی را ثبت، تقویت و آنالیز می کند. امواج الکتریکی مغز توسط لیدهایی که به سر متصل می شوند دریافت شده و به دستگاه EEG ارسال می شوند.

ازجمله بیماری هایی که برای تشخیص آنها از دستگاه EEG استفاده می شوند عبارتند از: صرع، تشنج، انسفالوپاتی و دمانس. برند های متفاوتی از قبیل Compumedics، EB Neuro، NEUROSTYLE، NEUROVIRTUAL، otBioelectronica موجود می باشند. برای مشاهده و مقایسه برند های ذکر شده می توانید وارد این لینک شوید. برند های EB Neuro و otBioelectronica ساخت کشور ایتالیا می باشند. همچنین دستگاه EEG مدل Compumedics و NEUROVIRTUAL به ترتیب استرالیایی و آمریکایی می باشند.

دستگاه نوار عصب و عضله یا EMG

یکی از مهمترین کاربرد های دستگاه EMG در تشخیص اختلالات حرکتی می باشد. منطور از اختلالات حرکتی انواع نوروپاتی ها، میوپاتی ها و رادیکولوپاتی ها هستند. یکی از بهترین برند های دستگاه EMG برند EB neuro می باشد. برای گرفتن EMG علاوه بر برد اصلی دستگاه نیاز به کامپیوتر، ترالی و همچنین سوزن های مخصوصی می باشد.

توجه کنید که بعضی از کمپانی ها بردهایی را طراحی می کنند که هر دو پنل EEG و EMG میباشند. این نکته بسیار مهمی از نظر اقتصادی می باشد. در واقع نه تنها تهیه جداگانه دو پنل گرانتر خواهد بود بلکه باید تجهیزات کامپبوتری مجزایی فراهم شود. بنابراین اکیدا توصیه می شود که درصورت امکان پنلی خریداری کنید که هردو قابلیت EEG و EMG را داشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از برند ها می توانند برای مصارف تحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرند. برند otBioelectronica از جمله این برندها می باشد که البته برای مصارف پزشکی نیز قابل استفاده هستند.

دستگاه سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید یا TCD

دستگاه TCD که از پیشرفته ترین دستگاه های رشته مغز و اعصاب است، وضعیت عروق مغزی را بررسی می کند. درواقع با بررسی عروق مغزی میتوان انسدادها، اسپاسم ها و میکروآمبولی ها را تشخیص داد. بعبارت دیگر سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید میزان جریان خون و باز بودن رگ ها را بررسی می کند. یکی از برتری های این دستگاه نسبت به سایر روش های بررسی عروق مغزی غیرتهاجمی بودن آن است. در روش های دیگر از قبیل آنژیوگرافی عروق مغزی خطر هایی نیز دارد. درحالیکه دستگاه TCD فقط با ارسال امواج اولتراسونیک غیر مضر به مغز فاقد این خطر ها می باشد.

فرق دستگاه TCD و TCCD در سیاه و سفید بودن و رنگی بودن آنها می باشد. TCCD بعلت رنگی بودن سونوگرافی قیمت بالاتری دارد و همچنین در تشخیص بیماری کمک قابل توجهی نسبت به TCD دارد.

شرکت ایتالیایی esaote یکی از بهترین برندهایی می باشد که در زمینه تولید دستگاه TCCD بصورت بین المللی فعالیت میکند.

لوازم و وسایل معاینه مطب مغز و اعصاب

برخی از وسایل معاینه مطب مغز و اعصاب با سایر رشته های پزشکی مشترک می باشد. از جمله وسایل معاینه مشترک می توان به گوشی پزشکی، فشار سنج نیز اشاره کرد. چکش رفلکس و افتالموسکوپ نیز بترتیب برای معاینه چشم و بررسی رفلکس های تاندونی مورد استفاده قرار میگیرند.

شاید دیدن عکس های رادیولوژی برای پزشک راحت باشد اما استفاده از نگاتوسکوپ می تواند کمک بسزایی بکند. ایجاد نور یکسان با شدت مناسب توسط نگاتوسکوپ دقت و تمرکز پزشک را در بررسی عکس رادیولوژی بسیار بالا میبرد. بطور کلی دو نوع نگاتوسکوپ قدیمی و جدید موجود می باشد. اما با توجه به مشخصات نگاتوسکوپ های جدید پیشنهاد می شود که از نسل جدید نگاتوسکوپ ها استفاده شود.

مسلما برای معاینه برخی از بیماران نیاز به تخت معاینه می باشد. بعنوان مثال برای انجام مانور و یا بررسی رفلکس های تاندونی بیمار باید بصورت خوابیده باشد. برای خرید تخت های معاینه دقت کنید که به اندازه کافی مستحکم بوده و از تشکهای باکیفیت استفاده شده باشد. یکی دیگر از کاربرد های اساسی تخت معاینه انجام EEG (در برخی موارد) و EMG می باشد.

درصورتی که از دستگاه های تخصصی استفاده می کنید باید در انتخاب ترالی دقت نمایید. عدم استفاده از ترالی مناسب و با کیفیت می تواند بسیار خسته کنند باشد. بعنوان مثال برای دستگاه EMG شما نیاز به ترالی دارید که براحتی قابل جابجایی باشد. هنگام انجام تست برای گرفتن پروب و زدن دکمه ها برروی پنل بصورت همرمان به کمر شما فشار می آید.

حرف آخر

با توجه به مطالب ذکر شده شما می توانید ملزومات مطب مغز و اعصاب را بررسی و تهیه نمایید. سایت مطب چین مفتخر است که تمامی ملزومات مطب مغز و اعصاب را با بهترین برند ها ارائه می دهد. پزشک عزیز، شما می توانید جهت مشاوره رایگان و همچنین دریافت بیشترین تخفیف برای افتتاح و یا تجهیز مطب خود با کارشناسان ما تماس بگیرید. لازم به ذکر است که سایت مطب چین جهت کمک به پزشکانی که اقدام به افتتاج مطب می نمایند تخفیفات ویژه ای را در نظر می گیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید