مطب داری, مقالات

چه مواردی باعث آرامش مراجعه کننده در مطب شما می شود

چه مواردی باعث آرامش مراجعه کننده در مطب شما می شود

یکی از عوامل موثر و کلیدی در جذب مراجعه کننده جدید به یک مطب، میزان انرژی مثبت و حس آرامشی است که بیمار در محیط مطب احساس می نماید. بیماری به خودی خود اتفاقی دلهره آور و غم انگیز محسوب می شود که این استرس در طول دوره درمان همراه بیمار خواهد ماند. حس اضطراب و ترس، یکی از احساسات طبیعی هر بیمار در مراجعه به مطب پزشک بشمار می رود. یکی از وظایف پزشک کم کردن این استرس ها برای درمان بهتر بیمار است.

حس اضطراب بر اثر عوامل بسیاری همچون عدم آگاهی بیمار از وضعیت سلامت، طول دوره درمان، نگرانی از نحوه درمان، هزینه درمان و نیز ترس از بیماری های واگیردرا و ویروسی در محیط، شکل می گیرد. عوامل محیطی و روانی موجود در محیط مطب مانند اندازه اتاق معاینه، رنگ فضا، دستگاه ها و وسایل معاینه، نحوه برخورد منشی و پرسنل مطب، میزان زمان انتظار و … نیز در شکل گیری اضطراب بیمار نقشی اساسی دارد.

شرایط و دکوراسیون مطب پزشک یکی از عوامل مهمی است که می تواند باعث کاهش یا افزایش حس آرامش بیمار شود. یک پزشک یا مدیر مطب می بایست برای ایجاد یک محیط آرامش بخش در مطب خود، به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید:

  • دکوراسیون و زیبایی مطب

زیبایی و طراحی داخلی مطب امروزه به یک شاخه مجزا در علم معماری تبدیل شده است. اولین نکته ای که در طراحی یک مطب و کلینیک مهم است، نوع کاربری آن است. به طور حتم مطب چشم پزشکی، دکوراسیونی متفاوت با دکور مطب یک متخصص اطفال و یا یک روانپزشک را مطالبه می کند. اما بخش مشترک در طراحی داخلی همه مطب ها و کلینیک ها، القاء حس امنیت و آرامش به مراجعین است.

محیط داخلی یک مطب به گونه ای می بایست طراحی شود، تا بیمار حس حضور در بیمارستان، خستگی و تکراری بودن نداشته باشد. علم طراحی و معماری جدید توانسته کمک زیادی در رفع احساس کسل کنندگی و بی انرژی بودن محیط مطب نماید، و با استفاده از علم زیبایی شناسی و رنگ شناسی، این دست فضا ها را به محیطی دلپذیر برای مراجعین تبدیل کند. در مطبی با طراحی مدرن، مراجعین و بیماران در حین انتظار احساس بدی نخواهند داشت و مطب را مکانی شاد و گرم احساس می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با گروه های متخصص دکوراسیون و طراحی داخلی مطب به بخش طراحی داخلی مطب سایت مطب چین مراجعه فرمایید.

  • رنگ دکوراسیون و وسایل مطب

رنگ دکور و وسایل مطب، یک از مهمترین عوامل موثر در طراحی داخلی مطب به شمار می آیند. برای ایجاد محیطی آرام در مطب، می بایست از رنگ های ملایمی مثل سفید، سبز، آبی، کرم و شیری استفاده نمود.

البته کاربری محیط مطب و نوع بیماران می تواند در انتخاب رنگ و نحوه رنگ آمیزی بسیار موثر باشد. در مطب کودکان می توانید از رنگ های جیغ و خیلی روشن استفاده کنید. به یاد داشته باشیم، رنگ شناسی و روانشناسی رنگ ها، تخصصی است که می بایست از آن برای جذابیت محیط بهره گرفت. رنگ آمیزی درست مطب باعث کاهش استرس بیماران، و ایجاد حس آرامش در مراجعین خواهد شد.

  • نورپردازی مناسب

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد جذابیت در محیط مطب می شود، شدت و نحوه تابش نور مناسب در محیط است. هر بخش مطب نیاز به نورپردازی با مشخصات خاص خود را دارد. شدت و ترکیب نور سقف با نور زمین در قسمت های مختلف مطب برای ایجاد تعادل بصری و القاء حس حرفه ای و صمیمی بودن فضا بسیار موثر است.

استفاده از نورهای ملایم سفید و زرد در محیط مطب با شدت مناسب باعث می شود، تا علاوه بر ایجاد حس آرامش در مراجعین، محیط نور کافی برای مطالعه، دیدار و … در اتاق انتظار را داشته باشد. اتاق معاینه نیز به گونه ای نورپردازی می شود تا شدت نور، چشم بیمار را آزار ندهد و بیمار مضطرب نشود. البته ایجاد محیط تاریک نیز باعث هراس و دلهره بیمار خواهد شد.

  • تهویه مناسب

امروزه با وجود بیماری های ویروسی خطرناکی مثل کرونا، نحوه گردش و تهویه هوا یکی از مهمترین فاکتورهایی بشمار می رود که در هر محیط سر بسته عمومی، به خصوص در محیط های بیمارستانی و درمانگاهی می بایست مورد توجه قرار گیرد. رعایت پروتکل های تدوین شده در این راستا در کنار استفاده درست از سیستم تهویه و ایجاد روزنه برای ورود هوا تازه در محیط مسقف، باعث می شود تا مراجعین با خیالی آسوده در محیط تردد نمایند و استرس کمتری را بابت خطر انتقال ویروس داشته باشند.

یک از شیوه های درست تهویه و حفظ سلامت، استفاده از دستگاه تسویه هوا در بخش های مختلف مطب است. یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلترهای باکیفیت می تواند بخش زیادی از آلاینده های موجود در محیط را جذب خود کند. این موضوع باعث ایجاد امنیت جسمی و روانی بیشتر برای مراجعین خواهد شد.

همچنین وجود سیستم تهویه هوا مناسب در محیط مطب، باعث ایجاد تعادل در دمای اتاق می شود. علاوه بر حفظ تعادل دمای محیط، سعی کنید محیط مطب را خوشبو نیز نگهدارید. استفاده از بوی خاص در محیط مطب، می تواند به حفظ آرامش بیماران موثر بوده و در برندسازی به شما کمک نماید.

  • راحتی مبلمان

یکی از عوامل مهم در ایجاد حس آرامش در مراجعین، ایجاد حس احترام آنها است. استفاده از مبلمان و صندلی های راحت و شیک، باعث می شود که به مراجعه کننده نشان دهید که او برای شما فردی با ارزش است و شما برای راحتی و آسایش ایشان فکر کرده اید.

استفاده از مبلمان راحت و شیک، علاوه بر اینکه شیک تر و مدرن تر جلوه دادن دکوراسیون مطب، باعث می شود تا مراجعه کننده در زمان انتظار جای راحتی برای نشستن داشته باشد و دچار خستگی مفرط نباشد.

همچنین استفاده از قفسه کتاب، وسایل دکوری، و استفاده از گیاه و فضای سبز در محیط اتاق انتظار مطب باعث ایجاد فضایی سرگرم کننده و صمیم می گردد.

  • رابطه صمیمی با پزشک

نحوه ارتباط پزشک و کادر مطب، یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین مواردی است که بیمار را جذب مطب شما خواهد نمود. مراجعین شما انسان هایی هستند که دچار خلل جسمی و روانی شده اند و نیاز به کمک و همدلی صمیمانه شما دارند. رابطه میان پزشک و بیمار در جلب اعتماد و ایجاد آرامش روانی او نقش بسزایی دارد.

دانستن نکاتی که باعث ایجاد صمیمیت بیشتر پزشک و بیمار می شود بسیار ضروری است. برای مثال سعی کنید بیمار را با نام خودش صدا بزنید تا حس کند او را می شناسید و به او توجه داشته اید. همچنین با بیماران قدیمی خود، احوال پرسی و خوش و بش بیشتری داشته باشید. برای بیمار یک شنونده فعال باشید و به عقاید، باورها و دانش فردی بیمار خود احترام بگذارید. در هنگام معاینه و درمان با مراجعین به زبان ساده سخن بگویید. برای درمان سعی کنید تمامی راه های درمان را با بیمار خود مطرح کنید، و با او دستوری صحبت نکنید.

به یاد داشته باشید، پزشک تنها کادر یک مطب نیست. پس برای اینکه تمام زحمات خود را هدر نداده باشید، از کادری مجرب، با اخلاق و آموزش دیده در مطب خود استفاده کنید. توصیه می کنیم برای یافتن منشی، از خدمات بخش منشی مطب چین استفاده کنید، تا بتوانید فردی مناسب را برای مطب خود انتخاب کنید.

  • عدم انتظار بیش از حد (از نظر زمانی)

انتظار کشیدن بیماران در اتاق انتظار یکی از موارد اجتناب ناپذیری است که باعث از بین رفتن حق مراجعین، اتلاف وقت و ایجاد حس اضطراب در آنها می شود. تنظیم زمان انتظار یکی از مباحث مدیریتی در کلینیک است. برای مدیریت بهتر زمان در مطب می توانید از نرم افزارهای تخصصی استفاده کنید و نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • باید تمام پرسنل مطب قبل از زمان مقرر برای شروع ملاقات بیماران در مطب حاضر شوند تا هیچ وقت مراجعین با درب بسته مطب مواجه نگردند. در مواقع خاصی که قرار است پزشک با ۲ یا ۳ ساعت تاخیر در مطب حاضر گردد، منشی موظف است تا با بیماران تماس بگیرد و این موضوع را به اطلاع همه مراجعین برساند تا ساعات زیادی را در مطب منتظر نشوند. انتظار زیاد مراجعه کننده باعث عصبی و کلافه شدن او خواهد شد.
  • با مراجعین خود در مورد مدت زمانی که بیمار باید برای ملاقات پزشک در اتاق انتظار به سر ببرد صادق بوده و به طور شفاف آن را با مراجعین مطرح کنید. برای مثال به جای بیان لفظ <یک دقیقه> یا <چند دقیقه> دیگر، به مراجعه کننده بگویید یک ساعت دیگر نوبت او خواهد شد.
  • پذیرایی مناسب

اتاق انتظار مطب همیشه مکانی ناخوشایند و خسته کننده برای مراجعین بشمار می رود. اما شما با مدیریت و طراحی درست می توانید از این مکان، فضایی خوشایند و خاطره انگیز برای مراجعه کننده بسازید. استفاده از پرسنل خوش برخورد و شیک پوش، پخش موزیک های آرامش بخش و بی کلام، دسترسی به اینترنت، استفاده از مجلات و روزنامه های سرگرم کننده، ایجاد فضای بازی برای کودکان، استفاده از جلوه های بصری و … از روش هایی هستند که می توانند اتاق انتظار را جذاب نماید.

همچنین در طول مدت انتظار می توانید از مراجعین خود به عنوان یک مهمان پذیرایی نمایید. صرف نوشیدنی های کافئین داری مثل چای و قهوه، می تواند به کاهش استرس و خستگی مراجعین کمک نماید و به علاوه، تجربه جالب و متفاوتی را از یک مطب در ذهن بیمار حک خواهد نمود.

جمع بندی:

بیماری یک دوره پر استرس و نگران کننده برای فرد بیمار است. مطب پزشک همیشه مکانی پر از اضطراب برای بیماران به شمار می رود که امروزه سعی می شود با استفاده از امکانات مختلف، با القاء انرژی مثبت و حس شادی در مطب، از میزان این استرس ها کاست. استفاده از اصول طراحی مدرن، دکوراسیون، نور پردازی، کارد مجرب، پذیرایی مناسب، پرسنل دوره دیده و اصول مدیریت مطب از نکاتی هستند که می تواند باعث ایجاد حس خوشایند و از بین رفتن اضطراب در مراجعین شود.

مطب چین اولین سایت جامع و تخصصی در زمینه طراحی و تجهیزات مطب های پزشکی، ارائه دهنده راهکارهای به روز برای تجهیز و دکوراسیون مطب شما است. شما می توانید برای تامین تجهیزات و دریافت خدمات به مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید