مطب داری, مقالات

۵ نکته کلیدی برای داشتن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

5 نکته کلیدی برای داشتن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

هر پزشک عمومی یا متخصص در روز، من به طور متوسط ​​با ۸۰-۱۰۰ بیمار در تماس است. در نتیجه دانستن نکاتی برای داشتن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار، برای تمام افراد در یک جامعه مدرن امروزی اهمیت دارد. یک رابطه قوی پزشک و بیمار، کلیدی برای موفقیت در انجام روند درمانی است. بیمارانی که با پزشک رابطه قوی دارند، به پزشک خود وفادار بوده و به برنامه های درمانی تجویز شده پایبند هستند. بنابراین شکی نیست که روابط خوب با بیماران می تواند به طور مستقیم بر موفقیت پزشکان تأثیر بگذارد.

رابطه بین پزشک و بیمار در جامعه ما به اندازه کافی شناخته نشده است. به همین دلیل، در این مقاله از مجموعه مقالات مطب چین، به بررسی ۵ نکته کلیدی برای داشتن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار خواهیم پرداخت.

روند معمولِ معاینه توسط پزشک

رابطه پزشک و بیمار با احساس ناراحتی بیمار آغاز می شود که احتمالا موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره او شده است. بیمار برای تعریف و درمان ناراحتی که احساس می کند به پزشکان عمومی و یا متخصصان، مراجعه می کند.

در گام اول، بیماران موظفند ناراحتی خود را با جزئیات برای پزشک توضیح دهند. پزشک، معاینه بیمار را برای بیماری هایی که ممکن است باعث ناراحتی شده باشند، آغاز می کند. در صورت نیاز، او برای بیمار آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش مدفوع و یا آزمایش های تصویربرداری توصیه می کند.

 در پایان این روند، پزشک عمومی برای بیمارانی که به معاینه و ارزیابی بیشتری نیاز دارند، مراجعه به متخصص شاخه مربوطه را توصیه می کند. در مواردی که نیازی به اقدامات اضافی و  یا مراجعه دوباره نیست، آنها با ارائه درمان یا توصیه های خود، به این روند پایان می دهند.

این روند سالم و معمولِ معاینه در رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار است که انجام می شود. این فرآیند به منظور استفاده موثر از منابع پزشک و اختصاص زمان کافی برای گروه های بیمار که نیاز به ارزیابی بیشتر دارند، ضروری است. در انجام این روند، ممکن است اتفاقات متعددی بیفتد که رابطه میان پزشک و بیمار را مخدوش می کند. در ادامه به بررسی نکاتی برای بهبود رابطه میان پزشک و بیمار طی روند معاینه و درمان، می پردازیم.

۵ نکته برای بیماران در جهت رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

  1. برای قرار ملاقات آماده باشید.

صرف چند دقیقه برای آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک می تواند کمک زیادی به رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار کند. قبل از ویزیت، لیستی از علائم بیماری و مدت زمان وجود هر یک از آنها را تهیه کنید. همچنین تمام داروهای تجویز شده و غیر نسخه ای(از جمله ویتامین ها و مکمل ها و مقدار مصرف هر یک)  را که مصرف می کنید لیست کنید. اگر کار آزمایشگاهی انجام داده اید و نتیجه گرفته اید، آنها را همراه داشته باشید.

  1. از وقت با دکتر خود عاقلانه استفاده کنید.

لیستی از سوالات یا مسائلی را که مایلید با پزشک در مورد آنها بحث کنید، به همراه داشته باشید. این سوالات  را اولویت بندی کنید و ابتدا با مهمترین مورد شروع کنید. چرا که پزشکان اغلب وقت محدودی برای گذراندن با بیماران دارند. بعلاوه، یک لیست مکتوب می تواند به پزشک شما کمک کند تا سوالاتی را که بعداً وقت ندارید بپرسید، از طریق تماس تلفنی یا قرار ملاقات بعدی برای مشکلات پیچیده تر، پاسخ دهد.

  1. در قرار با پزشک، یک نفر را همراه بیاورید.

آوردن یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند در مورد پرسیدن سوال و روشن کردن اطلاعات بسیار مفید باشد. خصوصاً برای بیماران مسن یا هر کسی که از مراجعه به پزشک عصبی می شود. به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ ، بیمارانی که کسی برای کمک به آنها در برقراری ارتباط با پزشکان داشتند، ۵۰ درصد بیشتر از توانایی دکتر در دادن اطلاعات راضی هستند.

  1. با پزشک خود صادق باشید.

پزشک شما برای ارائه بهترین مراقبت های ممکن به صداقت کامل شما نیاز دارد. اگر درمورد مواردی مانند مصرف خوراکیهای مضر، بیان علائم بیماری و یا گهگاه کنار گذاشتن داروهای خود صادق نیستید، پزشک اطلاعات دقیقی نخواهد داشت و این می تواند بر درمان و بهبود شما تأثیر بگذارد. صادق باشید و احساس خجالت نکنید. این موضوع به ساختن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار کمک فراوانی خواهد کرد.

  1. مطمئن باشید که برنامه مراقبت خود را درک کرده اید

قبل از اینکه از مطب پزشک خارج شوید ، مطمئن شوید که به همه سوالات شما پاسخ داده شده است (یا در فرصت دیگری پاسخ داده خواهد شد). مطمئن شوید که هر آنچه پزشک در مورد وضعیت شما و آنچه شما باید انجام دهید، از قبیل انجام آزمایشات، مصرف داروها، مراقبت از خود در خانه یا تعیین وقت مراقبت های بعدی با یک متخصص یا سایر متخصصان پزشکی گفته است، درک کرده اید. اگر در مورد کاری کاملاً مطمئن نیستید، قبل از ترک مطب دکتر، درنگ نکنید و در این مورد توضیحاتی را درخواست کنید.

۵ نکته برای پزشکان در جهت رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

  1. همدلی نشان دهید

اگرچه ممکن است شما نتوانید خودتان را در موقعیت بیمار تصور کنید، اما شما در برخی از موارد بیماری را تشخیص داده اید. اگر خبرهای بدی ارائه می دهید، به بیمار خود نشان دهید که نگرانی و احساسات او را درک می کنید. اگر تجربه شخصی دارید که مربوط به وضعیت آنهاست، داستان خود را به اشتراک بگذارید. این می تواند به بیماران کمک کند احساس ارتباط موثر تری با شما داشته باشند و نه تنها به عنوان یک پزشک بلکه به عنوان یک دوست به شما نگاه کنند.

  1. عجول ظاهر نشوید

معمولا هر دقیقه از برنامه پزشکان با استرس، فشار کاری و برنامه های فشرده همراه است. در حالی که ممکن است در مدت زمان طولانی احساس فشار کنید، سعی کنید آن را نشان ندهید. اگر عجول به نظر برسید، بیماران بیماران احساس می کنند که شما برای آنها اهمیت قائل نیستید و رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار شکل نمی گیرد.

این امر نه تنها می تواند بیمار را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه می تواند بر سطح مراقبت شما تأثیر بگذارد. اگر بیماران احساس کنند زمان محدودی برای توصیف علائم خود دارند، ممکن است همه چیز را به شما نگویند و فقط به شکایت اصلی خود بپردازند. بدون داشتن تصویر کامل، انتخاب مناسب ترین برنامه درمانی که هر علامتی را برطرف کند دشوارتر خواهد بود.

  1. تمرکز بر قسمت های مثبت در جهت رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

برخی از بیماری ها  را می توان با آنتی بیوتیک یا مسکن درمان کرد. اما برخی دیگر به تغییرات اساسی در سبک زندگی نیاز دارند. این بیماران احتمالاً در برابر تغییرات عمده در عادات روزمره خود مقاومت خواهند کرد، خصوصاً اگر کاری باشد که سالهاست انجام می دهند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن یا عادات غذایی ناسالم.

به جای اینکه فقط به پیامدهای منفی حفظ سبک زندگی فعلی آنها بپردازید، بر مزایای این تغییرات و چگونگی بهبود کیفیت زندگی بیمار تمرکز کنید. به عنوان یک پزشک که نگران رفاه بیمار است، با این کار به مکالمه موثر با او نزدیک شده و به ایجاد رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار کمک می کنید. هنگامی که تغییرات را با دید مثبت تری ارائه می دهید، بیماران نسبت به توصیه های شما پذیرا تر هستند.

  1. تصمیم گیری مشترک را تمرین کنید

تصمیم گیری مشترک روشی موثر برای مراقبت های بهداشتی است که در آن پزشکان و بیماران با هم همکاری می کنند تا بهترین برنامه درمانی را تهیه کنند. به جای اینکه پزشک از جانب بیمار تمام تصمیمات مراقبت را بگیرد، بیمار نیز در بحث در مورد گزینه های مختلف درمان شرکت می کند. جوانب مثبت و منفی هر یک را بررسی می کند و سپس تصمیم می گیرد که می خواهد چگونه ادامه دهد.

هنگامی که بیماران نقش فعالی را بر عهده می گیرند، احساس کنترل بیشتری می کنند و احتمالاً به برنامه مراقبت خود پایبند هستند که می تواند منجر به بهبود نتایج شود. تصمیم گیری مشترک به ایجاد رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار کمک می کند.

  1. برای داشتن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار تفاوتهای فرهنگی را بشناسید

در حالی که برخی از رفتارها در یک فرهنگ کاملاً قابل قبول است، اما می توان آنها را در فرهنگ دیگر بسیار بی ادبانه دانست. پزشکان باید تشخیص دهند که هر فرهنگ آداب و رسوم متمایز خود را دارد. این امر، نحوه تعامل پزشکان با بیماران را براساس این هنجارها تنظیم می کند.

پزشکانی که فرهنگ، ارزشها و اعتقادات منحصر به فرد بیمار را طی تعاملات در نظر می گیرند، می توانند ارتباط بهتری ایجاد کنند. این کار باعث می شود که بیماران خود را مورد احترام بدانند و در نتیجه احترام پزشک را حفظ کنند.

ایجاد رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

در قلب هر یک از نکات بالا یک قانون طلایی قرار دارد. هم بیماران و هم پزشکان باید به خاطر داشته باشند همانطور که دوست دارند دیگران با آنان رفتار کنند، با افراد رفتار کنند. وقتی بیمار خود را جای پزشک قرار دهد، می تواند سختی کار او را درک کند و نهایت همکاری را با پزشک داشته باشد.

از طرف دیگر، وقتی پزشک خود را در جای بیمار قرار می دهد، می تواند اطمینان حاصل کنید که بالاترین کیفیت مراقبت را ارائه می دهد، بالاترین میزان رضایت را می سازد و بیمار در کلینیک او تجربه مثبتی خواهد داشت.

خرید انواع لوازم مطب از فروشگاه آنلاین مطبچین

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

One thought on “۵ نکته کلیدی برای داشتن رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

  1. دکتر برقی گفت:

    با سلام و تشکر از سایت خیلی خوبتان.
    مطالب بسیار مفید بودن خصوصا که در کتب پزشکی کمتر به چنین مواردی اشاره میشود.

دیدگاهتان را بنویسید