مقالات

آشنایی با لارنگوسکوپ و راهنمای خرید آن

آشنایی با لارنگوسکوپ و راهنمای خرید آن

لارنگوسکوپ وسیله ای است که به دیدن حنجره و اجزای آن کمک می کند. در عین حال به باز شدن مجاری تنفسی نیز کمک می کند. این امر برای لوله گذاری در برخی از عمل های جراحی کاربرد دارد. اگر کلمه لارنگوسکوپ را به صورت ریشه ای بررسی کنیم؛ Laryngo به معنی حنجره و scope به معنای نگاه کردن است. این دو کلمه با هم ادغام شده و لارنگوسکوپ را تشکیل می دهند. در این مقاله از مجموعه مقالات فروشگاه آنلاین مطب چین به بررسی دستگاه لارنگوسکوپ و کاربردهای آن می پردازیم.

لارنگوسکوپ چگونه کار می کند؟

لارنگوسکوپ یا لارینگوسکوپ شامل دسته و تیغه است. دسته این دستگاه، محل قرارگیری باتری است. لامپ نوری نیز بر روی دسته یا تیغه قرار دارد. در لارنگوسکوپ هایی که لامپ بر روی آنها قرار دارد، یک مسیر فیبر نوری ظریف از لامپ تا قسمت انتهایی تیغه کشیده شده است. زمانی که لارنگوسکوپ در ناحیه مورد معاینه قرار بگیرد، لامپ روشن می‌شود. تیغه درون دهان قرار می گیرد و پزشک حرکت انتهای تیغه تا رسیدن به حنجره را بررسی می کند. تیغه لارینگوسکوپ در اندازه‌های متفاوتی تولید می شود. چرا که اندازه تیغه برای افراد بالغ، کودکان و نوزادان قابل تغییر است.

لارنگوسکوپ بیشتر برای چه هدفی استفاده می شود؟

از لارنگوسکوپ برای مشاهده حنجره در حین لوله گذاری و قرار دادن لوله به سمت جناغ استفاده می شود. بعضی از لارنگوسکوپ ها نور دارند و دید پزشک را دقیق تر و واضح تر می کنند. بعضی از آنها نیز آینه دارند. علاوه بر این، اخیراً در تولید انواع لارنگوسکوپ؛ دستگاه های دوربین دار دیده می شوند. با این حال، این دستگاه ها هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اند.

کاربرد لارنگوسکوپ در پزشکی

همه ما هنگام صحبت، فریاد یا حتی ناله صداهایی از دهان خود خارج می کنیم. هوای عبوری، باعث ایجاد لرزش در تارهای صوتی در دو طرف گلو و ایجاد صدا می شود. گاهی اوقات ممکن است برای این تارهای صوتی اتفاقهای متفاوتی رخ دهد. در چنین شرایطی و برای تعیین توده های خوش خیم مانند کیست یا پولیپ در تارهای صوتی و حتی برای شناسایی سلول های بدخیم سرطانی، پزشک باید بتواند حنجره را معاینه کند.

علاوه بر این، حنجره باید به منظور تشخیص تورم گلو و درد مزمن، از بین بردن جسم خارجی که ناخواسته به گلو پریده، مشکل در بلعیدن، احساس وجود چیزی در گلو، خونریزی از دهان و علت سرفه که پایان نمی یابد، بررسی شود. و در نتیجه معاینه، روند درمان با توجه به مشکل آغاز گردد. این معاینه را می توان با استفاده از بُرش جراحی و یا با روش “لارنگوسکوپی” بدون بُرش انجام داد. لارنگوسکوپی به دو روش غیرمستقیم و مستقیم انجام می شود.

لارنگوسکوپی غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم، پزشک با نگه داشتن زبان بیمار از یک سو و تاباندن نور به قسمت حنجره از طرف دیگر، حنجره و تارهای صوتی را با آینه حنجره مشاهده می کند. از بیمار خواسته می شود تا صدایی ایجاد کند. بر این اساس، سعی می شود که لرزش تارهای صوتی و محدودیت حرکت در آنها بررسی شود. این معاینه برای بیماران احتمالا با کمی حالت تهوع همراه است. البته لارنگوسکوپی غیر مستقیم چندان دقیق نیست. به همین دلیل، برای بررسی بهتر حنجره، از روش “لارنگوسکوپی مستقیم” استفاده می شود.

لارنگوسکوپی مستقیم

از آنجا که لارنگوسکوپی مستقیم با بیهوشی انجام می شود، هنگام معاینه، مشکلی مانند حالت تهوع وجود نخواهد داشت. به خصوص کودکان با این روش احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. در این روش معاینه با دستگاه لارنگوسکوپ انجام می شود. لارنگوسکوپ ها با توجه به سن های مختلف نورپردازی شده و دارای اندازه های گوناگون هستند. قبل از این روش که به راحتی برای افراد در هر سنی و از هر جنسیت اعمال می شود، اگر قرار است بیهوشی عمومی انجام گیرد، بیمار نباید در ۸ ساعت گذشته چیزی خورده باشد.

یا حتی غیر از داروهای فوری و آبی که می نوشد، چیزی نوشیده باشد. همچنین نباید از داروهایی که می توانند خونریزی را افزایش دهند مانند رقیق کننده های خون و آسپرین استفاده شود. در صورت لزوم، ممکن است با تصمیم پزشک، رادیوگرافی قفسه سینه، مِری و اشعه ایکس حنجره و توموگرافی درخواست شود. در هنگام معاینه، بیمار نباید عفونت دستگاه تنفسی فوقانی داشته باشد.

در حین معاینه، بیمار را به پشت قرار داده و سر را روی بالشی با ارتفاع حدود ۱۵ سانتی متر قرار می دهند. بی حسی عمومی یا موضعی با مشورت بیمار انجام می شود. سپس، در حالی که پزشک دهان بیمار را باز نگه داشته و زبان را با دست چپ خود ثابت می کند، دست راست دستگاه لارنگوسکوپ را به اندازه کافی نزدیک می کند تا دریچه را در انتهای فوقانی حنجره ببیند. این دریچه هنگام تنفس باز و هنگام بلع بسته می شود، تا چیزی به لوله تنفس راه پیدا نکند.

نتایج لارنگوسکوپی

نتایج معاینه لارنگوسکوپی معمولا ضبط می شوند. نتایج این معاینه معمولا به صورت فیلم از شیوه ساختار درونی گلو و حرکت تارهای صوتی ضبط می شود. پزشک می تواند نتایج لارنگوسکوپی را با استفاده از این فیلمها به دقت مورد معاینه قرار دهد. 

ناهنجاریهایی که با لارنگوسکوپی قابل مشاهده هستند:

  • سرفه های خونی و یا سرفه های قدیمی و طولانی مدت
  • مشکلات بلع
  • التهاب گلو
  • گوش درد ممتد
  • گلو درد ممتد
  • مشکلات صوتی طولانی و قدیمی
  • وجود توده در ناحیه سر یا گردن با علائم سرطان
  • احساس وجود شی خارجی در گلو
  • مشکلات تنفسی (مانند تنفس صدا دار، خُرخُر و…
  • وجود توده های خوش خیم یا پولیپ در ناحیه گلو

خرید لارنگوسکوپ

برای خرید لارنگوسکوپ بهتر است به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. مطب چین، یک مجموعه تخصصی در ارائه انواع وسایل مربوط به معاینه پزشکی است. در این مجموعه می توانید انواع لارنگوسکوپ برای بزرگسالان، اطفال و نوزادان را مشاهده کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید