مقالات

آشنایی با نحوه کار با گوشی پزشکی

آشنایی با نحوه کار با گوشی پزشکی

استتوسکوپ یا گوشی پزشکی، یکی از مهمترین ابزارهای پزشکی است. به طوری که یک پزشک در ذهن ما، همواره با یک گوشی پزشکی تصور می شود. نحوه کار با گوشی پزشکی، از نمونه های قدیم تا جدیدترین آن، به صدای بدن مربوط است. صدا به عنوان ابزاری برای تشخیص بیماری به کار می رود. با گوش دادن به صدای تولید شده توسط قفسه سینه فرد، می توان چیزهای زیادی را دریافت نمود. برای مثال فهمیدن اینکه دریچه قلب کاملاً بسته نمی شود یا روده انسداد دارد.

گوشی پزشکی، یکی از پُر کاربرد ترین وسایل پزشکی است که در این مقاله از مجموعه مطب چین، به سراغ آن رفته ایم.

اختراع گوشی پزشکی

گوشی پزشکی اولیه در اوایل قرن نوزدهم توسط پزشک فرانسوی رنه لانک اختراع شد. با استفاده از گوشی پزشکی، لانک توانست صداهای بدن را واضح تر بشنود. اما لانک در واقع تلاش می کرد تا به هدفی متفاوت دست یابد: افزایش فاصله پزشک و بیمار. بهداشت در دهه ۱۸۰۰ مانند امروز نبود و پزشکان از فشار دادن صورت و گوش خود بر بدنهای کثیف، بدبو و شپش زده خسته شده بودند.

استتوسکوپ یا همان گوشی پزشکی ابداع شده توسط لانک، در واقع یک لوله توخالی بود. به تدریج دیگر طراحان استتوسکوپ، طرح های پیچیده تری را ایجاد کردند که با استتوسکوپ پزشک مقیم هاروارد، دیوید لیتمن، به اوج خود رسید. آن استتوسکوپ، تقریباً همان چیزی است که امروزه به عنوان استتوسکوپ می شناسیم.

 پزشکان با استفاده از این استتوسکوپ ها می توانند صداهای ضعیف را نیز بشنوند. اگرچه بیشترین میزان کار با گوشی پزشکی در تشخیص بیماریهای قلب، تنفس و صدای خون (همراه با کاف فشار خون) است، آنها همچنین می توانند ابزار مهمی در تشخیص ناهنجاری ها در سیستم های هضم و وریدی نیز باشند.

کار با گوشی پزشکی چگونه است؟

می دانید که صدا اساساً اختلال در فشار هوا است. مانند وقتی که سیم گیتار را می نوازید و آن سیم مرتعش می شود. ارتعاشات صدای ما، هنگام حرکت به سمت خارج، در امواج حرکت می کنند و باعث نوسانات فشار هوا می شوند. وقتی این امواج تغییرات فشار به لاله های گوش ما می رسند، لاله های گوش لرزیده و مغز ما این لرزش ها را به عنوان صدا تفسیر می کند.

لاله های گوش، مانند قسمت بزرگتر گوشی پزشکی یعنی دیافراگم هستند. وقتی پزشک یا پرستار دیافراگم استتوسکوپ را بر روی سینه بیمار قرار می دهند، امواج صوتی که از بدن بیمار عبور می کنند باعث لرزش سطح صاف دیافراگم می شوند. اگر دیافراگم یک شیء مستقل باشد، این ارتعاشات به سمت خارج حرکت می کنند. اما چون دیافراگم به یک لوله متصل است، امواج صوتی در یک جهت خاص هدایت می شوند.

هر موج از دیواره های داخلی لوله لاستیکی باز می گردد یا منعکس می شود. به این ترتیب، هر موج، پشت سر هم، به توپی های لاستیکی انتهای دستگاه و در نهایت گوش های شنونده می رسد.

نکاتی برای انتخاب گوشی پزشکی

  1. بهتر است از استتوسکوپ های با لوله های کوتاه، نسبتا ضخیم و سفت استفاده کنید. این مدل گوشی پزشکی، صدا را بهتر منتقل می کنند.
  2. بهتر است از گوشی پزشکی تک لوله استفاده کنید. در استتوسکوپ های دو لوله ای، صدای برخورد دو لوله و اصطکاک میان آنها، سر و صدای اضافی تولید کرده و باعث کاهش دقت پزشک می شوند.
  3. هنگام خرید و یا تحویل گوشی پزشکی، با ضربه به دیافراگم از عدم نشتی لوله دستگاه مطمئن شوید.
  4. گوشی های استتوسکوپ را در گوشتان امتحان کنید. نحوه قرار گیری صحیح آنها مطابق گوش و آناتومی شما، می تواند در نحوه کار با گوشی پزشکی و دقت دستگاه تاثیر زیادی داشته باشد.
  5. در صورتی که به گوشی پزشکی با کیفیت و وضوح صدای بالا نیاز دارید، بهتر است استتوسکوپ الکترونیکی خریداری کنید. این استتوسکوپ ها صداها را تقویت کرده و باعث می شوند تا صدای قلب و ریه ها را بهتر بشنوید. علاوه بر این، گوشی های پزشکی الکترونیکی، نویز و صداهای اضافی محیط را فیلتر می کنند.

معرفی چند برند برای خرید استتوسکوپ

  1. ولش آلن: این برند امریکایی، یکی از معتبرترین برندها در زمینه تولید تجهیزات تخصصی پزشکی به حساب می آید. این شرکت در سال ۱۹۱۵ تشکیل شده و هدف خود را تولید تجهیزات تشخیص پزشکی و سیستم‌های نظارت بر بیمار گذاشته است. محصولات برند ولش آلن، با در نظر گرفتن ویژگی های امنیتی و کاربردی پیشرفته، برای راحتی هرچه بیشتر پزشک و بیمار تولید می شوند.
  2. ۳M : این شرکت در ابتدا، بعنوان یک سرمایه گذار معدن در امریکا شروع به کار کرد. موفقیت های مختلف این شرکت در زمینه‌های متعدد، باعث شد تا فعالیت‌های تولید لوازم پزشکی نیز به این شرکت اضافه شود. برند لیتمن به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این کمپانی بزرگ، مهم ترین و مشهورترین تولید کننده گوشی پزشکی در جهان به شمار می رود.
  3. گروه نبض: گوشی پزشکی‌ دیجیتال نبض آوا، اولین سری دیجیتال استتوسکوپ با امکانات ویژه است که در برابر نمونه‌های شرکت‌های خارجی، بهترین انتخاب به حساب می آید. قابلیت فیلتر صدا، قابلیت اتصال به اپلیکیشن، طراحی حرفه ای و… این محصول را به یک انتخاب مناسب برای پزشکان تبدیل کرده است.

نحوه کار با گوشی پزشکی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید