مقالات

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب قلب و عروق

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب قلب و عروق

رشته قلب و عروق، مطالعه و درمان اختلالات قلب و رگ های خونی است. فرد مبتلا به بیماری قلبی یا بیماری های قلبی عروقی ممکن است به متخصص قلب و عروق ارجاع شود. در مطب قلب و عروق علاوه بر وسایل متداول مورد نیاز در مطب های پزشکی، به وسایل خاص دیگری نیز نیاز است. مجموعه مطب چین در این مقاله، به سراغ معرفی دستگاه ها و ملزومات تخصصی مورد نیاز در مطب قلب و عروق رفته است. تمامی این تجهیزات، قابل تهیه و خریداری از فروشگاه مطب چین هستند.

قلب و عروق شاخه ای از طب داخلی است. متخصص قلب و عروق با جراح قلب یکسان نیست. یک جراح قلب قفسه سینه را باز کرده و جراحی قلب باز یا بسته را انجام می دهد. در حالیکه یک متخصص قلب و عروق، در تشخیص و درمان بیماری های سیستم قلبی عروقی تخصص دارد. متخصص قلب آزمایشاتی را انجام می دهد و ممکن است برخی از روش ها مانند سوند زدن قلب، آنژیوپلاستی یا قرار دادن ضربان ساز یا همان پیس میکر را انجام دهد.

 

بیماری های مربوط به قلب و عروق

بیماری های قلبی که یک متخصص قلب می تواند به آنها کمک کند شامل موارد زیر است:

  • تصلب شرایین
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • آریتمی
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • بیماری کرونر قلب
  • بیماری احتقانی قلب
  • کلسترول خون بالا و تری گلیسیرید
  • فشار خون
  • پریکاردیت
  • تاکی کاردی بطنی
  • فشار خون بالا ، یا فشار خون بالا
  • متخصص قلب می تواند در مورد پیشگیری از بیماری های قلبی مشاوره دهد.
  • اگر فرد سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا کلسترول بالا داشته باشد، سیگاری باشد یا دیابت داشته باشد یا اگر برنامه ورزشی جدیدی را شروع می کند، حتی اگر علائم بیماری در فرد وجود ندارد، ممکن است نیاز به مراجعه به مطب قلب و عروق، لازم شود.

 

معاینه در مطب قلب و عروق شامل چه مواردی است؟

یک متخصص قلب و عروق سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها ممکن است تست هایی در رابطه با وزن، قلب، ریه ها، فشار خون و رگ های خونی فرد را بررسی کنند و برخی آزمایشات را انجام دهند.

یک متخصص قلب و عروق ممکن است روش هایی مانند آنژیوپلاستی، استنت گذاری، ولووپلاستی، اصلاح مادرزادی نقص قلب و ترومبکتومی کرونر را انجام دهد.

 

تست ها و وسایل مربوط به مطب قلب و عروق

گوشی کاردیولوژی: گوشی پزشکی یکی از اصلی ترین تجهیزات یک مطب قلب و عروق است. با این تفاوت که لازم است گوشی پزشکی موجود در این مطب ها، دقیق تر و حساس تر باشد. در خرید گوشی کاردیولوژی باید توجه داشت که گوشی قدرت سمع بالا داشته باشد و بتواند ضعیف ترین صداها را نیز شناسایی کند. هم چنین بتواند نویز را کاهش داده و با داشتن انعطاف پذیری، برای شنیدن صدای قسمت های دیگر بدن مانند عروق و ریه ها نیز استفاده شود.

گوشی کاردیولوژی شامل دو قسمت بل و دیافراگم است. بل قسمت کوچکتر بوده و برای شنیدن صداهایی با فرکانس پایین استفاده می شود. در حالی که دیافراگم، قسمت بزرگتر است برای شنیدن صداهایی با فرکانس بالا استفاده می شود.

الکتروکاردیوگرام (ECG یاEKG):

این تست، فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. این تست با استفاده از دستگاه نوار قلب انجام می گیرد. دستگاه نوار قلب یکی از اصلی ترین وسایل در مطب قلب و عروق است. آزمایش نوار قلب، شامل اتصال چند حسگر کوچک و چسبنده به نام الکترود به بازوها، پاها و سینه بیمار است. حسگرها توسط سیم به دستگاه ضبط ECG متصل می شوند.

از نوار قلب، در ارزیابی بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده می شود. ایسکمی میوکارد و انفارکتوس، شناساییِ ناهنجاری های سیستم هدایت قلب، ناهنجاری های دهلیزی، سندرم های QT ، هایپرتروفی بطن، پریکاردیت و … نمونه هایی از بیمارهایی هستند که برای معاینه و تشخیص آنها، از نوار قلب استفاده می شود.

تست ورزش یا تست استرس:

این آزمایش، تغییرات ریتم قلب هنگام استراحت و ورزش را نشان می دهد. همچنین در این تست، متخصص قلب و عروق عملکرد و محدودیت های قلب را اندازه گیری می کند. در زمان انجام این تست پزشک یک دستگاه EKG یا همان نوار قلب به بیمار متصل کرده و در حالت ورزش از او نوار قلب می گیرد.

هنگام انجام این تست در مطب قلب و عروق، معمولا از یک تردمیل یا دستگاه دوچرخه ثابت به عنوان دستگاه ورزشی استفاده می شود تا با یک سرعت، شیب و شتاب کنترل شده و همچنین با نظارت بر شرایط قلب، آزمایش انجام شود.

آنژیو گرافی:

آنژیوگرافی یک تست تشخیصی است که برای تشخیص بیماری های قلبی در برخی از مطب های قلب و عروق انجام می شود. هدف اصلی از آنژیوگرافی عروق کرونر، تشخیص تنگی و انسداد عروق قلب است. پزشک متخصص آنژیوگرافی علاوه بر داشتن تخصص قلب و عروق بهتر است دارای بورد تخصصی یا فلوشیپ مربوط به بیماری های عروق باشد.

در طول آنژیو گرافی نوع خاصی از رنگ (حاجب) که به وسیله ماشین های تصویربرداری پزشکی قابل رؤیت است، به رگ های قلب تزریق می گردد. سپس ماشین عکسبرداری آنژیو، چند عکس پشت سر هم گرفته و به پزشکان این امکان را می دهد تا وضعیت عروق را از نزدیک ببینند و در صورت نیاز از آنژیو پلاستی برای باز کردن عروق کرونر قلب بیمار استفاده کنند.

اکوکاردیوگرام:

این یک تصویر سونوگرافی را نشان می دهد که ساختار بطن ها و دهلیزهای قلب و مناطق اطراف آن را نشان می دهد و می تواند نشان دهد که قلب چگونه کار می کند. اکوکاردیوگرافی می تواند میزان خونی را که قلب پمپاژ می کند، اندازه گیری نماید. همچنین  می تواند التهاب اطراف قلب را که به عنوان پریکاردیت شناخته می شود، تشخیص دهد. در اکوکاردیوگرام ناهنجاری های ساختاری یا عفونت دریچه های قلب نیز مشخص می شوند. این آزمایش در مطب قلب و عروق با استفاده از دستگاه اکو انجام می گیرد.

دستگاه اکوکاردیوگرافی یک دستگاه تخصصی تصویربرداری پزشکی است که تصاویری از قسمت‌های مختلف قلب، عروق و حتی جهت جریان خون درون رگ‌ها را به نمایش درمی‌آورد. دستگاه اکوکاردیوگرافی شامل یک مبدل یا پروب متصل به دستگاه است. این پروب امواج فراصوت تولید کرده و بر ناحیه قفسه سینه منتشر می‌کند. امواج مرتعش شده به مرزهای مختلف قلب برخورد کرده و بازتابیده می‌شوند. امواج بازتابیده مجدداً توسط پروب جمع‌آوری‌ و تقویت شده و دوباره به دستگاه منتقل می گردند.

کاتتریزاسیون قلب:

کاتتریزاسیون قلب عملی است که به پزشکان کمک می‌کند، برخی از بیماری‌های قلب را تشخیص دهند یا درمان کنند. برای انجام این عمل، یک لوله دراز، باریک و انعطاف‌پذیر به نام کاتتر در ناحیه کشاله ران به درون شریان وارد شده و از طریق آن به سوی قلب هدایت می‌شود. گاهی یک ماده رنگی از طریق لوله به درون رگ تزریق می‌شود تا مسیر رگ و انسداد‌های آن با اشعه ایکس مشاهده شوند.

از روش های مبتنی بر کاتتر با استفاده از فلوروسکوپی می توان برای درمان بیماری های مادرزادی قلب، دریچه ها و عروق کرونر استفاده کرد. کاتتریزاسیون معمولا در آزمایشگاه‌های خاص که دارای فلوروسکوپی و میزهایی با قابلیت حرکت زیاد هستند، انجام می‌شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید