مقالات

معرفی دستگاه سونوکید و راهنمای خرید آن

معرفی دستگاه سونوکیدو راهنمای آن

دستگاه سونوکید که به دستگاه جنین یاب نیز معروف است، یکی از ابزارهای معاینه زنان باردار است. این دستگاه یکی از تجهیزاتِ زیرشاخه­ ای مهندسی پزشکی محسوب می شود. سونوکید در حوزه زنان و زایمان، بسیار کاربردی است. سونوکید دستگاهی است که برای سنجش تعداد ضربان قلب جنین به کار می رود. همچنین با سونوکید می توان کیفیت صدای قلب جنین را هم مورد بررسی قرار داد. در این مقاله کوتاه از مطب چین به معرفی و بررسی ویژگی های دستگاه سونوکید خواهیم پرداخت.

 سونوکید به چه صورت کار می کند؟

این دستگاه دارای یک میکروفون بسیار حساس و در عین حال قدرتمند است. دستگاه به وسیله این میکروفن، ضربان قلب جنین را شنود می کند. پردازنده دستگاه نیز، صدای شکار شده توسط میکروفون را پردازش می کند. به این ترتیب، صدای ضربان قلب جنین توسط یک بلندگو قابل شنیدن می شود. همچنین این صدا در حافظه دستگاه سونوکید، ضبط هم می شود.

بیشترین کاربرد، در چه مکان هایی است؟

این دستگاه بیشتر در مطب های پزشک های زنان و زایمان کاربرد دارد. اما این دستگاه در بیمارستان ها نیز مورد استفاده است. سونوکید در مطب ماما ها نیز جزء وسایل ضروری است.

دستگاه سونوکید به چه نام های دیگری شناخته می شود؟

اسامی سونی‌ کید، سونو‌ کید، جنین‌ یاب، سونو کیت، سونی‌ کیت، دستگاه ضربان قلب جنین دیگر نامهای دستگاه سونوکید است. نام هایی مانند Sonicaid، Fetalheart detector، Sonokids در زبان انگلیسی به سونوکید ترجمه می شوند.

 با دستگاه سونوکید از چه زمانی می توان صدای قلب جنین را شنید؟

زمان شنیدن صدای قلب جنین به میزان قطر شکم زنان باردار بستگی دارد. در خانم هایی که لاغر اندام هستند، صدای قلب جنین زودتر شنیده می شود. در واقع از هفته چهاردهم، در خانم های لاغر صدای قلب جنین قابل شنیدن است. در خانم هایی که اندام چاق تری دارند، این صدا دیرتر شنیده می شود. اما از هفته بیستم به بعد، در تمام خانم های باردار، صدای قلب جنین قابل شنیدن است. واضح است که برای شنیدن این صدا، به دستگاه سونوکید نیاز است. شنیده نشدن صدای قلب جنین از هفته بیستم به بعد، علامت خوبی نیست. بنابراین در این صورت، حتماً و به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

دستگاه سونوکید چه ویژگی های عمومی ای دارد؟

  1. دستگاه بر اساس نظریه داپلر ساخته شده است. این دستگاه به وسیله پروب تبدیل‌کننده پیزوالکتریک که مربوط به یک سیستم فراصوتی است کار می کند. در واقع دستگاه سونوکید، صدای قلب جنین را بازتاب می دهد. صدایی که از طریق بلندگوی دستگاه قابل شنیدن است.
  2. دیگر ویژگی عمومی دستگاه سونوکید، قابل حمل بودن آن است. این دستگاه، کوچک است و به راحتی قابل حمل به هر نقطه ای است.
  3. دستگاه شیوه کارِ بسیار ساده ای دارد. آنقدر ساده که شاید بتوان با آن در خانه هم صدای قلب جنین را شنید.
  4. منبع انرژی دستگاه سونوکید، برق شهری یا باتریِ قابل شارژ است.
  5. دستگاه به علت بدنه کاملا پلاستیکی، به لحاظ انتقال جریان برق به بدنه، بسیار امن است.
  6. دستگاه سونوکید هیچ موج اشعه مضری ساطع نمی کند. به همین دلیل استفاده از آن برای مادر و جنین هیچ خطری نخواهد داشت.
  7. دستگاههای سونوکید جدید به علت بهره بردن از پروب می توانند به سرعت صدای قلب جنین را تشخیص دهند.
  8. دستگاه به سیستم ضدِ نویز مجهز است. این سیستم کیفیت صدای قلب جنین را بالا می برد. همچنین صداهایی را که ممکن است اشتباهاً صدای قلب جنین تصور شوند، فیلتر می کند.

 از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  1. پروب دستگاه سونوکید

پروب یکی از اصلی ترین بخش های دستگاه است. این وسیله، موج اولتراسوند را به داخل رحم ارسال می کند. همچنین انعکاس موج را نیز دریافت می کند.

  1. صفحه نمایش

این صفحه که غالباً اندازه کوچکی دارد، نتایج به دست آمده را نمایش می دهد. تعداد ضربان قلب جنین مهم ترین اطلاعی است که بر این نمایشگر نقش می بندد.

  1. سیم برق

دستگاه سونوکید را به منبع انرژی متصل می کند.

  1. باتری

در اکثر مدل های دستگاه سونوکید، باتری قابل شارژ نیز وجود دارد.

  1. فیوز

به علت بالا بردن مقاومت دستگاه در مقابل نوسانات برق شهری تعبیه شده است.

  1. صفحه کلید

در این قسمت دکمه های دستگاه وجود دارد.

  1. نمایشگر

صفحه ی کوچکی که علاوه بر اطلاعات ضربان قلب جنین، میزان شارژ دستگاه را نیز نشان می دهد.

  1. ریکوردر

ریکوردر، صدای قلب جنین را ضبط می کند. این صدا را می توان بعداً نیز دوباره شنید.

  1. محل اتصال هدفون

از این راه می توان صدای ضبط شده را با هدفون شنید.

چگونه با دستگاه سونوکید کار کنیم؟

در گام نخست، پروب را به دستگاه متصل کنید. در نظر داشته باشید که برای جا زدن پروب باید به جهت سوکت پروب دقت کنید. دستگاه را روشن کنید. بهتر است میزان شدت صدا را کمی بالا ببرید. به این نکته توجه کنید که لازم نیست صدا را تا آخر بلند کنید. قبل از قرار دادن پروب روی شکم، ناحیه را با ژل اولتراسوند ماساژ دهید. این ژل، کیفیت صدا را هم بالا می برد. اگر چراغ قرمز دستگاه روشن است، یعنی دستگاه به برق شهری وصل است. اگر چراغ، سبز رنگ است یعنی باتری کاملاً شارژ است. رنگ زرد چراغ دستگاه سونوکید به معنیِ خالی شدن شارژ باطری است.

اشکالات دستگاه سونوکید

مرسوم ترین اشکال، کار نکردن یا درست کار نکردن پروب است. اگر با این مشکل رو به رو شدید، ابتدا از اتصالِ درستِ پروب به دستگاه مطمئن شوید. فیش پروب باید دقیقاً در جهت سوکتش به دستگاه متصل باشد. ممکن است ابتدا یا انتهای این سیم، بر اثر استفاده مداوم، دچار قطعی شده باشد. در این صورت سیم نیاز به یک تعمیر جزئی خواهد داشت. ممکن است ایراد از سیم نباشد. کریستال های داخل پروب به علت ظرافت، آسیب پذیر هستند. اگر این کریستال ها آسیب ببینند، پروب باید به صورت کلی عوض شود. نشانه اصلی خراب شدن پروب، پایین آمدن کیفیت صدای ضربان قلب جنین است.

خرید دستگاه سونوکید

مجموعه مطب چین، یک مجموعه تخصصی جهت تکمیل وسایل حرفه ای در مطب پزشکان و مراکز درمانی است. این مجموعه با ارائه انواع سونوکید حرفه ای از برندهای معتبر، مرجعی مطمئن برای خرید اینترنتی و آسان این دستگاه به حساب می آید. برای خرید دستگاه سونوکید و مقایسه ویژگیها و قیمتهای آنها به وبسایت مطب چین مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید