مقالات

همه چیز درباره دستگاه TCCD

همه چیز درباره TCCD

TCCD یا همان سونوگرافی داپلر، یک آزمایش تصویربرداری است که با استفاده از امواج صوتی، خون را از طریق رگ های خونی نشان می دهد. دراین  سونوگرافی همچنین از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخل بدن استفاده می شود.

سونوگرافی داپلر با اندازه گیری امواج صوتی که از اجسام متحرک مانند سلول های قرمز خون منعکس می شوند، کار می کند. این به عنوان اثر داپلر شناخته می شود. انجام سونوگرافی داپلر هیچ خطری ندارد. در دوران بارداری نیز بی خطر تلقی می شود.

در این مقاله از مجموعه مقالات مطب چین، به بررسی TCCD و تفاوتهای آن با دیگر روش های تشخیصی پزشکی می پردازیم.

TCCD چیست؟

سونوگرافی داپلر می تواند با اندازه گیری میزان تغییر در سرعت (فرکانس) سرعت جریان خون را تخمین بزند. در طی سونوگرافی داپلر، یک تکنسین آموزش دیده در تصویربرداری سونوگرافی (سونوگرافیست) یک دستگاه کوچک دستی را بر روی پوست شما در ناحیه مورد بررسی فشار می دهد. و از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت می کند.

در صورت لزوم این آزمایش ممکن است به عنوان جایگزینی برای روشهای تهاجمی تر، مانند آنژیوگرافی، انجام شود. آزمایش سونوگرافی داپلر همچنین ممکن است به پزشک کمک کند تا صدمات وارده به رگهای شما را بررسی کند یا برخی از درمان ها را برای رگ های شما مناسب بداند.

همچنین پزشک مغز و اعصاب از طریق سونوگرافی داپلر سعی می کند تمامی رگها و جریان خونی را که در آنها مبادله می شود، زیر نظر بگیرد. سرعت حرکت خون و مقدار جریان خونی که در لحظه از رگها عبور می کند، می تواند اطلاعات مهمی به پزشک شما ارائه کند.

انواع TCCD

آزمایش های سونوگرافی داپلر انواع مختلفی دارد. آنها عبارتند از:

داپلر رنگی: این نوع داپلر از رایانه برای تغییر امواج صوتی به رنگهای مختلف استفاده می کند. این رنگ ها سرعت و جهت جریان خون را در زمان واقعی نشان می دهند.

داپلر نیرو: نوع جدیدتر داپلر رنگی که می تواند جزئیات بیشتری از جریان خون را نسبت به داپلر رنگی استاندارد ارائه دهد. اما نمی تواند جهت جریان خون را نشان دهد.

داپلر طیفی: این آزمایش به جای تصاویر رنگی ، اطلاعات جریان خون را روی نمودار نشان می دهد. این داپلر می تواند به شما نشان دهد که چه مقدار از رگ های خونی مسدود شده است.

داپلر دوبلکس: در این آزمایش از سونوگرافی استاندارد برای گرفتن عکس از رگ ها و اندام ها استفاده می شود. سپس یک کامپیوتر، مانند داپلر طیفی، تصاویر را به نمودار تبدیل می کند.

داپلر موج پیوسته: در این تست امواج صوتی به طور مداوم ارسال و دریافت می شوند. این امکان را برای اندازه گیری دقیق تر خون که با سرعت بیشتری جریان دارد فراهم می کند.

موارد استفاده سونوگرافی داپلر

از آزمایشات سونوگرافی داپلر یا همان TCCD برای کمک به بیماران استفاده می شود. با استفاده از این سونوگرافی پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا شما به یک بیماری کاهش دهنده یا مسدود کننده جریان خون مبتلا هستید یا خیر.

سونوگرافی داپلر می‌تواند فرد را از سکته مغزی، آمبولی‌ها و … محافظت کند. بنابراین سونوگرافی داپلر در دوران بارداری می‌تواند به پزشک کمک کند تا هر گونه مسائل مربوط به سلامت مادر و نوزاد را تشخیص دهد.

این ابزار همچنین وضعیت جریان خون در شریان های اصلی بدن را نیز بررسی می کند. به عنوان مثال رگ هایی که در پاها و بازوها قرار گرفته اند. همچنین ممکن است از TCCD برای کمک به تشخیص برخی بیماری های قلبی استفاده شود. 

TCCD چه اختلالهایی را نشان می دهد؟

این تست اغلب برای موارد زیر و نشان دادن این اختلال ها، مورد استفاده قرار می گیرد:

  • بررسی عملکرد قلب به همراه نوار قلب
  • انسداد جریان خون
  • آسیب عروق خونی و نقص در ساختار قلب
  • باریک شدن رگ های خونی
  • تنگی عروق در بازوها و پاها
  • بررسی جریان خون پس از جراحی
  • بررسی جریان خون طبیعی در یک زن باردار و نوزاد او

مراحل انجام TCCD:

  • شما روی یک تخت دراز می کشید.
  • پزشک یا تکنسین سونوگرافی، ژل مخصوصی را روی پوست قسمت مورد معاینه پخش می کند.
  • سپس دستگاهی میله مانند، به نام مبدل یا پروپ را روی منطقه مورد نظر حرکت می دهد.
  • دستگاه، امواج صوتی را به بدن شما می فرستد.
  • حرکت سلول های خونی باعث تغییر در سرعت امواج صوتی می شود. در حین عمل ممکن است صداهایی متغیر یا نبض مانند بشنوید.
  • امواج بر روی یک مانیتور ثبت و به تصاویر یا نمودار تبدیل می شوند.
  • پس از پایان آزمایش، پزشک ژل را از روی بدن شما پاک می کند.
  • تکمیل این تست حدود ۳۰-۶۰ دقیقه طول می کشد.

آمادگی برای انجام سونوگرافی داپلر:

برای آنکه در روند انجام آزمایش اختلالی ایجاد نشود، لازم است بیمار نکاتی را رعایت کند. معمولا متخصص رادیولوژی این موارد را به بیمار متذکر می شود.

لازم است پیش از معاینه، بیمار هیچگونه لوازم فلزی و زیورآلات به همراه نداشته باشد. همچنین لازم است بیمار تا دو ساعت قبل از انجام سونوگرافی، از مصرف هرگونه دخانیات، سیگار، قلیان و… خودداری کند. چرا که این مواد، باعث انقباض رگهای خونی و اختلال در انجام آزمایش و نتیجه آن به وجود می آورند.

خرید دستگاه TCCD

باید توجه داشت که دستگاه های معاینه و دستگاه های تخصصی به تشخیص دقیق تر و بهتر پزشکان کمک فراوانی می کند.

مجموعه مطب چین، حرفه ای ترین وسایل معاینه و وسایل تخصصی پزشکی را به صورت آنلاین ارائه می دهد. این مجموعه، توانسته با جمع آوری دستگاه های تخصصی پزشکی از برندهای معتبر، مرجعی مطمئن و امن برای تجهیز مطب ها و مراکز درمانی بسازد.

جهت خرید، مشاهده و مقایسه انواع وسیله های مجموعه مطب چین، به وبسایت ما مراجعه فرمایید.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید