مقالات

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی

آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی

یک متخصص گوش و حلق و بینی، در درمان گوش، حلق و بینی تخصص دارد. این رشته فراتر از تمرکز بر روی سیستم تنفسی، بر ساختار سینوس ها و گردن نیز توجه دارد. پزشک متخصص این رشته برای درمان بهتر بیمار به ملزومات تخصصی نیاز دارد. تنوع وسایل مورد نیاز برای معاینه گوش و حلق و بینی بسیار زیاد است. چرا که رشته گوش و حلق و بینی، طیف زیادی از بیماری ها را پوشش می دهد. این مقاله کوتاه از مجموعه مطب چیم به آشنایی با ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی اختصاص دارد.

دلیل تنوع ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی

ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی بنابر تفاوت نوع بیماری ها متغییر است. بیماری های مربوط به این رشته پزشکی در سه گروه دسته بندی می شوند.

  1. بیماری های گوشی

 بیماری های مانند کم شنوایی ناگهانی، کاهش شنوایی مربوط به سن، عفونت گوش میانی و عفونت گوش خارجی.

  1. بیماری های حلقی

بیماری هایی نظیر لکنت زبان، آنژین، آدنوئید و لوزه ها، خروپف و آپنه خواب، ریفلاکس، تیروئید و اختلالات صوتی.

  1. بیماری های بینی

بیماری هایی مانند رینیت آلرژیک، خون دماغ، انحنای استخوان بینی، شکستگی بینی، پولیپ بینی، سرماخوردگی و آنفولانزا و سینوزیت.

برای درمان و تشخیص این بیماری ها به ملزومات مختلفی نیاز است. در این میان با توجه به شیوع بیشتر برخی بیماری ها می توان برخی از ملزومات را مهم تر دانست.

مهم ترین ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی

  1. چراغ قوه پزشکی

چراغ قوه پزشکی شاید یک ابزار ساده اما بسیار کاربردی است. چراغ قوه پزشکی از مهم ترین ملزومات مورد نیاز مطب گوش و حلق و بینی است. این وسیله غالباً به وسیله نور یک لامپ هالوژن کار می کند. عدم وجود چراغ قوه پزشکی، کار معاینه را برای پزشک گوش و حلق و بینی، حتی ناممکن می کند.

  1. آبسلانگ

آبسلانگ یک چوب کوچکِ یک بار مصرف است. آبسلانگ برای نگه داشتن زبان بیمار اسفاده می شود. آبسلانگ نیز از وسایل ساده و ضروری مورد نیاز در مطب گوش و حلق و بینی است.

  1. آیینه سری

آیینه سری یک آیینه است که پزشک آن را به پیشانی خود وصل می کند. این آیینه به هد آیینه نیز شهرت دارد. در مطب گوش و حلق و بینی گاهی نیاز به معاینه حلق بیمار با میدان دید بیشتر است. پزشک می تواند با استفاده از هد آینه حلق، میدان دید خود را تا حدود زیادی وسعت ببخشد. این وسیله نور بسیار شدیدی تولید می کند. به وسیله این نور، معاینه حلق بیمار و تشخیص بیماری، به دقت انجام می شود.

  1. دستگاه شستشوی گوش

یکی از مراجعه های متداول به مطب گوش و حلق و بینی، مراجعه جهت شست و شوی گوش است. تا قبل از این روش هایی برای شستشوی گو استفاده می شد که بدون درد نبودند. اما اخیراً وسایلی برای این امر تولید شده اند که درد را تا حدود زیادی کاهش داده اند. شستشوی گوش به وسیله عمل ساکشن یا به کمک فشار آب انجام می شود. دستگاه شستشوی گوش از ملزومات لازم و ضروری مطب گوش و حلق و بینی است.

  1. آندوسکوپ

آندوسکوپ وسیله ای است که بعد از اتصال به پردازنده و مانیتور، تصاویر واضحی را نمایش می دهد. این تصاویر می تواند از داخل گوش، حلق یا بینی باشد. دستگاه آندوسکوپ با باتری لیتیومی کار می کند. پزشکان گوش و حلق و بینی ای که تمایل به معاینه دقیق تری دارند، از دستگاه آندوسکوپ بهره می برند. مهم ترین ویژگی یک دستگاه آندوسکوپ خوب، لنز آن است.

  1. تونومتر غیر تماسی

تونومتر غیر تماسی نیز عملکردی مانند آندوسکوپ دارد. تفاوت تونومتر غیر تماسی با آندوسکوپ در عملکرد دقیق ترِ آن است. در واقع تونومتر غیر تماسی از ملزومات حتمی مطب گوش و حلق و بینی به حساب نمی آید. اما وجود یک تونومتر غیر تماسی می تواند دقت معاینه و تشخیص پزشک را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد.

  1. گیره آبسلانگ

این گیره به آبسلانگ متصل می شود و به آن قابلیت های جدید می افزاید. گیره آبسلانگ نور هالوژنی تولید می کند. پزشک گوش و حلق و بینی، به وسیله آن می تواند حلق بیمار را به صورت دستی معاینه کند. قابلیت دستی بودن این وسیله، قدرت حرکت پزشک را تا حدود زیادی افزایش می دهد. منبع تغذیه گیره آبسلانگ، یک باتری کوچک است. این وسیله در مطب هر پزشکی یافت نمی شود اما قطعاً از ملزومات مطب گوش و حلق و بینی است. برای بالا بودن طول عمر آن، گیره آبسلانگ را از تلفیق فلز و پلاستیک ساخته اند. همچنین در انواع غیرِ شارژی آن، امکان تعویض باتری به راحتی فراهم است.

  1. هولدر آبسلانگ

هولدر آبسلانگ عملکردی شبیه به گیره آبسلانگ دارد.  تفاوت هولدر آبسلانگ در این است که این وسیله به کمک نور فایبر اپتیک کار می کند. نوری که در قیاس با دیگر منابع نور، از کیفیت بالا تری برخوردار است. هولدر آبسلانگ به عنوان یکی از ملزومات مطب گوش و حلق و بینی وزن کمی دارد. این وزن کم، عملکرد پزشک را در معاینه تا حدود بسیار زیادی بهبود می بخشد.

۹٫لارنگوسکوپ

یکی از انواع معاینه مرسوم در رشته گوش و حلق و بینی، لارنگوسکوپی است. لارنگوسکوپی روشی برای معاینه حلق، حنجره، تارهای صوتی و همچنین جای گذاری لوله یا بررسی عمیق تر گلو است که با استفاده از دستگاه لارنگوسکوپ انجام می شود. انواع لارنگوسکوپی عبارتند از: لارینگوسکوپی مستقیم و لارنگوسکوپی غیرمستقیم. دستگاه لارنگوسکوپ در تشخیص اختلالات احتمالی در گوش و حلق و بینی به پزشک کمک می کند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید