مقالات

آشنایی با میکروسکوپ معاینه

آشنایی با میکروسکوپ معاینه

میکروسکوپ معاینه، عملیاتی یا جراحی یک ابزار نوری است. میکروسکوپ معاینه، که تصاویر بزرگنمایی شده و برجسته استریوسکوپی، با کیفیت بالا را در اختیار پزشک یا جراح قرار می دهد.

نمای واضح ساختارهای آناتومیکی برای موفقیت جراحی و تشخیص دقیق، امری حیاتی است. در جراحی میکروسکوپی که حفرات آناتومیک باریک هستند و یا جراحی در مجاورت اندام ها و بافت های آسیب پذیر انجام می گیرد، لازم است میزان دقت جراحی بسیار بالا باشد. چرا که هرگونه خطا، می تواند خطرات قابل توجهی برای سلامتی بیمار به همراه داشته باشد.

میکروسکوپ های معاینه یا جراحی در دنیای پزشکی امروز، به ابزاری قدرتمند برای بهبود تجسم جراحی و معاینه دقیق تر تبدیل شده است.

مزایای استفاده از میکروسکوپ های معاینه

میکروسکوپ های معاینه برای تشخیص و معاینه در شاخه های گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی و … کاربرد دارد. میکروسکوپ معاینه به پزشک کمک می کند تا برای ارائه تشخیص صحیح، مشاهده دقیق تری انجام دهد. میکروسکوپ معاینه، کیفیت نوری مورد نیاز پزشک برای معاینه را فراهم می کند.

علاوه بر آن، بیشتر مدلهای میکروسکوپ معاینه موجود در بازار، دارای دوربین HD  هستند و به پزشک این امکان را می دهند که شیوه درمان و یا نوع بیماری را از طریق فیلم یا تصویر زنده برای بیمار توضیح دهد. همچنین پزشکان می توانند داده ها را به پرونده بیمارها منتقل کنند.

با استفاده از میکروسکوپ معاینه، پزشک می تواند جزئیات آناتومیک را حتی در حفره های عمیق یا باریک مشاهده کند. به این ترتیب پزشک می تواند مهارت های خود را به صورت دقیق و کارآمد اعمال کند.

موارد استفاده میکروسکوپ جراحی

این ابزار برای اولین بار در روشهای جراحی مغز و اعصاب مورد استفاده قرار گرفت. اکنون میکروسکوپ معاینه به شدت در عمل جراحی چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، جراحی پلاستیک و ترمیمی، دندانپزشکی، زنان و اورولوژی مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای میکروسکوپ معاینه

اجزای نوری یک میکروسکوپ معاینه اصلی شامل سری دو چشمی، یک عدسی بزرگنمایی کننده، یک عدسی هدف و یک لامپ است. سر دو چشمی از دو تلسکوپ با چشمی قابل تنظیم برای کاربران تشکیل شده است. با چرخاندن یک دکمه (که لنزهای بزرگنمایی مختلف را انتخاب می کند) یا با استفاده از بزرگنمایی موتوری کنترل شده توسط پدال پا، می توان بزرگنمایی را تغییر داد.

پایه دستگاه معمولا دارای چرخ است و می توان آن را حرکت داد و با استفاده از ترمز در جای خود ثابت نمود. پدال پا متصل به پایه زمین به جراح یا پزشک اجازه می دهد تا کانون، بزرگنمایی و موقعیت اپتیک را کنترل کرده و روشنایی را خاموش و روشن کند.

سیستم روشنایی معمولاً در زمین قرار می گیرد تا گرمای لامپ را از میدان کار دور نگه دارد. در این حالت، نور با استفاده از کابل فیبر نوری به صفحه کار منتقل می شود. نور در میکرو اسکوپ چشم معمولاً کواکسیال است. به این معنا که برای جلوگیری از ایجاد سایه، همان مسیری را که برای تصویر در نظر گرفته شده است، دنبال می کند.

کاربرد های میکروسکوپ معاینه یا جراحی

در جراحی چشم به طور معمول از میکروسکوپ جراحی استفاده می شود. به عنوان مثال در جراحی آب مروارید و پیوند قرنیه، میکروسکوپ جراحی یک ابزار مهم است.

در دندانپزشکی، یک نمونه از درمانهایی که معمولاً برای آن از میکروسکوپ جراحی استفاده می شود، درمان ریشه است. جایی که تصویر ارائه شده توسط میکروسکوپ، تجسم آناتومی را بهبود می بخشد و منجر به نتایج بهتر برای بیمار می شود.

میکروسکوپ های جراحی در روش های آناستوموز که برای پیوند عروق خونی در جراحی عروق انجام می شود نیز، استفاده می شود.

میکروسکوپ معاینه در رشته گوش و حلق و بینی (ENT)

جراحی گوش و حلق و بینی (ENT) به کیفیت تصویربرداری در سطح بالا و تجسم دقیق نیاز دارد. میکروسکوپ های جراحی به متخصصان این رشته، این امکان را می دهند تا اقدامات جراحی گوش و حلق و بینی پیچیده را به صورت کم تهاجمی انجام دهند. دقت بالای میکروسکوپ های جراحی باعث می شود تا بهترین شرایط توسط پزشک برای بیمار فراهم شود.

فناوری های نوآورانه میکروسکوپ های جراحی و معاینه، عمق میدان، موقعیت دقیق و قدرت مانور بیشتری را ارائه می دهند. میکروسکوپ ها، پزشکان ENT را قادر می سازند تا طیف وسیعی از اقدامات جراحی را با نمای عمیق تر و دقیق تر انجام دهند.

برخی از متداول ترین جراحی های گوش و حلق و بینی که نیاز به استفاده از میکروسکوپ های جراحی دارند ، عبارتند از:

  • جراحی نورینوما
  • جراحی اتوسکلروز
  • جراحی شوانوما
  • جراحی کلستاتوم
  • جراحی کاشت حلزون گوش
  • استاپدکتومی
  • تیمپانوپلاستی
  • لارنگوپلاستی
  • جراحی میرینگوپلاستی

خرید میکروسکوپ معاینه

فروشگاه مطب چین، عرضه کننده مجموعه ای باکیفیت از انواع میکروسکوپ های جراحی و معاینه است. این فروشگاه میکروسکوپ هایی را از برند معتبر آلمانی KAPS عرضه می کند. برای خرید و مقایسه انواع دستگاه های تخصصی پزشکی، به وبسایت مطب چین مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه برای “آشنایی با میکروسکوپ معاینه

  1. Nastrn گفت:

    ممنون از سایت خوب مطب چین بابت اطلاعات عالی درین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید