مقالات

ملزومات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

ملزومات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

مطب دنداندانپزشکی در اغلب کشورهای جهان، یکی از بخش های کلینیکی و پزشکی پر از مراجع کننده به حساب می آید. یک دندانپزشک برای تشخیص، مداوا و حفظ سلامت بیمار در مطب دندانپزشکی خود به تجهیزات، ابزارها (اینسترومنت) و مواد مصرفی مختلفی نیازمند است، که کیفیت هر کدام تاثیر مستقیمی در بهره کاری وی خواهد داشت.

ملزومات مورد نیاز مطب دندانپزشکی، از گذشته های نه چندان دور تا به امروز تفاوت های بسیار چشم گیری داشته است. شاید تا چند ده سال قبل یک انبر، چراغ الکی و چند وسیله ساده دیگر تنها ابزار و تجهیزات مورد نیاز (اما هولناک) دندانپزشک بود، اما امروزه مطب دندانپزشکی به صدها قلم تجهیزات و کالاهای مصرفی و ابزار، برای کاهش درد مریض و راحتی کار دندانپزشک نیازمند است.

ملزومات مورد نیاز یک مطب دندانپزشکی به طور کلی در  گروه های ذیل قرار می گیرند:

  • تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی

مهمترین بخش و قلب یک مطب دندانپزشکی به حساب می آید. خود یونیت شامل بخش ها و قطعات مختلفی همچون صندلی بیمار، باکس، تابلت، تابوره، چراغ و دیگر قطعات مهم تشکیل دهنده آن است. برای آشنایی بیشتر با یونیت می توانید مقالات منتشر شده در مطب چین را مطالعه فرمایید.

بسیاری از ابزارهای مطب دندانپزشکی، اینسترومنت هایی هستند که روی یونیت نصب شده اند. انتخاب یونیت خوب، با کیفیت و زیبا یکی از اصلی ترین اقداماتی است که می بایست برای راه اندازی مطب دندانپزشکی خود انجام دهید. برای نصب یونیت، مطب دندانپزشکی شما به زیرساخت هایی همچون لوله کشی آب، سیستم برقی مناسب، محل استقرار مناسب و … نیاز مند هستند، که قبل از هر چیز می بایست آن را مهیا نمایید.

اتوکلاو دندانپزشکی

دستگاهی برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب محسوب می گردد. از بین بردن میکروب ها و باکتری ها در دمای معمول و با استفاده از مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده نمی تواند به سادگی جایگزینی برای این روش مطمئن و ایمن محسوب شود. البته برخی از سطوح و وسایل دندانپزشکی قدیمی تر هستند که نمی توانند در اتو کلاو قرار گیرند. اما امروزه سعی شده طراحی قطعات به گونه ای باشند که بتوانند به وسیله اتوکلاو استریل شوند. اتوکلاو دندانپزشکی را می توانید در ابعاد و سایزهای مختلف از مطب چین تهیه فرمایید.

آمالگاماتور

دستگاهی برای ترکیب مواد آمالگام مانند نقره و جیوه محسوب می گردد که می تواند سطح کیفی مواد ترمیم کننده دندان ها را تا حدود قابل قبولی افزایش دهد. این دستگاه شامل دو نوع آمالگاماتور کپسولی و آمالگاماتورپودری کپسولی می باشد. در آلگاماتور نوع کپسولی، امکان تنظیم میزان نسبت پودر و جیوه وجود نداشته و این کار توسط شرکت سازنده صورت گرفته است. اما در نوع پوردی و کپسولی میزان پودرآمالگام متغییر و توسط پزشک قابل تنظیم می باشد. برای آشنایی و تهیه آمالگاناتور مناسب می توانید به مطب چین مراجعه نمایید.

دستگاه ساکشن

وسیله ای برای خارج کردن بزاق، خون و دیگری محتویات درون دهان بیمار محسوب می گردد که امروزه در چندین نوع مختلف موجود است. ساکشن آبی، هوایی، مرکزی و برقی از انواع اصلی ساکشن ها به حساب می آیند. تفاوت اصلی در این مدل ها قدرت مکش آنها است. برای تهیه و آشنایی با انواع ساکشن های مورد نیاز در مطب دندانپزشکی خود می توانید به بخش فروش تجهیزات دندانپزشکی مطب چین مراجعه نمایید.

کمپرسور

دستگاهی است که هوای فشرده و پاک مورد نیاز در تجهیزات بادی مطب دندانپزشکی را تامین می نماید. اغلب ابزارها و اینسترومنت های دندانپزشکی با نیروی هوا (پنوماتیک) کار می کنند، و به دلیل حساسیت بالا در جایگاه مصرفی خود، می بایست به طور کامل از هوای کاملا پاک و عاری از هرگونه آلودگی استفاده نمایند. در پمپ این نوع کمپرسورها، از الکترو موتورهای اویل فری (بدون روغن) استفاده می شود که همگی گرید لازم دندانپزشکی را دارند.

دستگاه جرم گیر

دستگاهی است که جرم روی دندان ها را با استفاده از امواج فراصوت (اولتراسوند) می شکند و از آن برای جدا کردن و از بین بردن جرم و پلاک روی دندان و داخل لثه استفاده می شود. انواع دستگاه جرمگیر شامل  جرمگیر اولتراسونیک القایی، جرمگیر اولتراسونیک پیزوالکتریک و جرم گیر اولتراسونیک هوایى (ایر فلو) می گردد.

موتور ایمپلنت

یک دستگاه الکتریکی است که در روند قرار دادن ایمپلنت های دندانی کارایی دارد. این موتورها شامل کنسول مرکزی، پدال کنترل، میکرو موتور و یک ضد زاویه متصل به میکرو موتور می باشند.

پیزوسرجری

سیستمی برای برش استخون با استفاده از میکرووایبریشن آلتراسونیک محسوب می گردد که به وسیله فرکانس آلتراسونیک می تواند امکان برش دقیق بافت سخت (استخوان) را فراهم نماید. استفاده از این دستگاه باعث رفع بسیاری از محدودیت ها و عوارض دستگاه های سنتی برای جراحی استخوان دهان و فک، در نهایت اصلاح تکنیک های گذشته شده است. استفاده از دستگاه های این چنینی باعث کاهش استرس و درد بیماران خواهد شد.

لایت کیور

وسیله ای کمکی برای ترمیم دندان های پوسیده بشمار می رود، که به وسیله نور بنفش مواد ترمیمی دندان را سفت می کند. امروزه بسیاری از دندانپزشکان ترجیح می دهند از انواع کامپوزیت های ترمیم کننده به جای آمالگام استفاده کنند. به طور کلی کامپوزیت های مورد استفاده برای پرکردن دندان، مواد نرمی هستند که می بایست با استفاده از دستگاه لایت کیور سفت شوند. لایت کیورها قالبا انواع هالوژنی و LED دارند که قدرت تابش آنها ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ مـیلی وات بر سانتی متر مربع متغیر است.

دوربین دهانی

یک ابزار عالی برای بازدید دقیق از قسمت های مختلف دهان بشمار می روند، که در حالت عادی دسترسی به آن نقاط، سخت و دشوار است. از این وسیله می توان برای تشخیص مشکلات مانند پوسیدگی، بیماری پریودنتال، شکستگی یا ترک خوردگی های دندان استفاده نمود.

رادیوگرافی دندان برای مطب دندانپزشکی

جزو تجهیزاتی است که برای تشخیص صحیح، درمان و مستند کردن وضعیت دندانپزشکی بیمار مورداستفاده قرار می گیرد. بررس وضعیت دندان ها با اشعه ایکس باعث تشخیص بهتر مشکلاتی همچون عفونت، بیماری های لثه و حفره ها می شود.

اپکس لوکیتور

یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات دندانپزشکی در درمان درمان ریشه دندان بشمار می رود که از آن برای مشخص کردن طول کانال ریشه استفاده می کنند.

لیست ارائه شده در بالا تنها بخشی از تجهیزات مدرنی است که امروزه در مطب دندانپزشکی می تواند کمکی برای پزشکان باشد. تجهیزات مهم دیگری نیز مانند صندلی های پیشرفته و ارگونومیک بیمار، تابوره های حرفه ای، کابینت های مخصوص مطب دندانپزشکی، یخچال، قلم ها، فرزها، انواع موتورها و … وجود دارند، که در مقالات دیگری در مطب چین به آنها پرداخته شده است.

  • ابزارها یا اینسترومنت های لازم برای مطب دندانپزشکی

علاوه بر تجهیزات، که بخش عمده و بزرگ لوازم مورد نیاز یک مطب دندانپزشکی را تشکیل می دهند، اینسترومنت های دندانپزشکی بخشی از ابزارها هستند که دندانپزشک در حین جراحی و معاینه‌ی بیمار، از آنها استفاده می‌کند. به طور کلی اینسترومنت ها شامل موارد زیر می گردند:

  • توربین دندانپزشکی
  • آنگل دندانپزشکی
  • ایرموتور
  • آینه دهان
  • پروب داس
  • اسکیلر
  • سرنگ دندان
  • پروب پریودنتال
  • پروب بریول
  • گودکننده
  • کیورت
  • برنیشر
  • استئوتوم
  • موچین و …
  • مواد مصرفی لازم در مطب دندانپزشکی

مواد مصرفی، شامل مواد ضد عفونی کننده، لوازم یکبار مصرف برای بیماران، لوازم ایمنی و بهداشتی برای دندانپزشک و دستیار پزشک، ابزراهای مصرفی در دندان سازی مانند سر فرزها، فرچه ها، مواد مورد استفاده در درمان، پر کردن دندان ها، داروهای سری، بند آورنده های حونریزی دهانی و … می گردند. مطمئنا کیفیت بسیاری از این مواد مصرفی، رابطه مستقیمی با کیفیت کار پزشک و در نتیجه سابقه مطب دندانپزشکی شما خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود کار و علم خود را با بکار گیری مواد ارزان و بی کیفت زیر سوال نبرید.

برای تهیه محصولات با کیفیتی مانند پین های داخل دهانی تیتانیومی، کامپزیت ها پر کننده، پولیشرهای دندان، انواع کیت های دهان، مواد قالب گیری، مواد ساخت روکش، ایراژین، اوژنول، آلژینات، اپلیکاتور، اسپیلینت، پرایمرها، پین پلاستیکی، پیش بند بیمار، پد جذب آب دهان بیمار، و دیگر مواد مصرفی مورد نیاز در مطب دندانپزشکی خود به مطب چین مراجعه فرمایید.

طراحی داخلی، یکی از ملزومات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

یکی از اصلی ترین کارهایی که امروزه برای راه اندازی یک مطب شیک نیاز دارید، طراحی داخلی علمی و حساب شده مطب محسوب می گردد. استفاده از المان های درست، رنگ های شاد و جذاب، تجهیزات شیک و منحصر به فرد، دکوراسیون و مبلمان همخوان، تابلوها و پوسترها، چیدمان درست اتاق ها و پارتیشن بندی ها و … همگی از عوامل بسیار مهمی محسوب می شوند که می توانند باعث کاهش استرس بیماران شود.

توصیه می کنیم برای طراحی فضای مطب دنداپزشکی خود با متخصصان ما در تیم مطب چین در تماس باشید.

سخن آخر

داشتن دانش اولیه از طراحی داخلی، شناخت برندهای روز دنیا، اطلاع از آخرین تکنولوژی های مورد استفاده در دندانپزشکی و مشورت با متخصصیت مجرب می تواند به شما در راه اندازی یک مطب دندانپزشکی خوب کمک نماید. امروزه با استفاده از هنر طراحی داخلی و بکار گرفتن تکنولوژی های پیشرفته موجود، می توان فضایی را برای بیمار ایجاد نمود که دیگر با علاقه و آرامش وارد مطب دندانپزشکی شما شود. شما می توانید از علم و تجربه کارشناسان و همکاران مطب چین برای بالا بردن کیفیت و زیبایی کلینیک و مطب دندانپزشکی خود استفاده نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید