مقالات

نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج

نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج

امروزه به دلیل بیماری های مختلف مرتبط به فشار خون، سنجش فشار خون در منزل مورد توجه قرار گرفته است. همچنین دانستن نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج در منزل راه بسیار آسان و بدون دردسری نسبت به مراجعه به کلینک ها است. به همین جهت برای افرادی که نیاز دارند، فشار خون خود را کنترل کنند؛ توصیه می شود از دستگاه فشار سنج استفاده نمایند. این افراد با خرید فشار سنج عقربه ای و یا فشار سنج جیوه ای و یا خرید فشار سنج دیجیتالی به راحتی می توانند در منزل فشار خون خود را اندازه گیری کنند. 

برای تهیه فشار سنج لازم است نسبت به مدل های مختلف دستگاه فشار سنج و نحوه استفاده از آن اطلاع داشته باشید. به طور معمول امروزه بیشتر مردم برای سنجش فشار خون خود از دستگاه های دیجیتالی استفاده می کنند که کاربری آسانی دارند. اما دقت داشته باشید که نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج بسیار مهم است و اگر اصول آن به درستی انجام نشود، نتایج نمایان شده غیر واقعی هستند. با ما در مطب چین همراه باشید تا ابتدا انواع دستگاه فشار خون را معرفی کنیم و سپس نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج را توضیح دهیم. 

انواع دستگاه فشار خون 

 دستگاه فشار خون جیوه‌ ای 

برترین مزیت دستگاه فشار خون جیوه ای این است که مهمترین استاندارد سنجش فشار خون را دارد. این دستگاه ستونی به شکل دماسنج دارد که فشار خون را نمایش می دهد و ریسک درست عمل نکردن آن بسیار پایین است. ستون جیوه تنها چیزی است که در این دستگاه جابه جا می شود. در زمان خواندن اعداد نیز باید به دو طرف ستون توجه کرد. البته بد نیست بدانید که استفاده از دستگاه فشار خون جیوه ای تقریبا منسوخ شده است زیرا سبب آلودگی محیط می گردد. 

دستگاه فشار خون عقربه‌ ای 

نوعی دستگاه فشار سنج است که با استفاده از فشار هوا، عقربه ای را روی صفحه ی دارای درجه حرکت می دهد. هر درجه از این عقربه نشان دهنده یک میلیمتر جیوه است. این نوع دستگاه نسبت به جیوه ای ارزان تر و قابل حمل بوده و استفاده از آن متداول تر است. 

دستگاه فشار خون دیجیتالی 

این نوع دستگاه ها در دو نوع مچی و بازویی عرضه شده اند. البته دقت فشار سنج های بازویی بیشتر است. در کل استفاده از دستگاه های فشار خون دیجیتالی برای بیمارانی بهتر است که قادر به استفاده از دو نوع اول نیستند. زیرا در مواردی دستگاه های فشار خون دیجیتالی، اشتباهاتی در محاسبه فشار خون نشان می دهند که ناشی از عدم رعایت مسائل و تکنیک های مرتبط به آن است. 

نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج 

همان طور که گفتیم عدم رعایت مسائل و نکات ضروری در زمان گرفتن فشار خون، منجر به نتیجه اشتباه می شود. بنابراین به نکات زیر برای استفاده از دستگاه فشار خون دقت کنید.  

نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج دیجیتالی 

ابتدا کاف دستگاه را روی دست راست خود ببندید و دکمه روشن را بزنید. دقت داشته باشید همه نماد های نمایشگر باید به شکل اختصاری نمایش داده شوند و به دنبال آنها عدد صفر ظاهر شود. در این صورت دستگاه آماده سنجش فشار خون است. دست راست را مشت کنید و سپس کاف را باد کنید. اگر دستگاه کاف اتوماتیک دارد، دکمه شروع به کار را فشار دهید و به نمایشگر نگاه کنید. کاف را تا حدود نقطه ۳۰ میلی متر جیوه باد کنید. سپس بدون حرکت منتظر بمانید تا عدد روی نمایشگر فشار سنج ثابت شود. در انتها با صدای بوق اتمام فرایند سنجش فشار خون اطلاع رسانی می شود.  

فشار سیستولیک در سمت چپ یا بالا و فشار دیاستولیک در سمت راست یا پایین نمایش داده می شود و میزان ضربان قلب نیز در بین یا بعد از این دو عدد  نمایان می شود. پس از آن باد کاف را خالی نمایید. دقت داشته باشید اگر  به نظرتان عدد فشار خون اشتباه بود، بلافاصله نسبت به سنجش دوباره فشار خون اقدام نکنید. حداقل یک دقیقه صبر کنید و سپس دوباره کاف را باد کنید.

نحوه ی نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج جیوه ای 

ابتدا اندازه بازوبند را با توجه به بازوی بیمار تنظیم کنید. دقت داشته باشید که طول کیسه هوا به اندازه ۸۰ درصد و عرض آن ۴۰ درصد در میانه و بالای بازوی فرد قرار گیرد. لبه پایینی بازوبند باید دو سانتی متر بالاتر از چین آرنج باشد. سپس در بهترین وضعیت یعنی به صورت نشسته یا دراز کشیده به صورتی که دست در راستای قلب باشد، اندازه گیری فشار خون را آغاز کنید.

نکات مهم در زمان اندازه گیری فشار خون با دستگاه جیوه ای

اگر احتمال وجود فشار خون پایین در بیمار وجود دارد اما در حالت دراز کشیده فشار خون طبیعی نمایش داده می شود، کافیست در حالت ایستاده یا نشسته یکبار دیگر فشار خون را اندازه گیری کنید.

دقت داشته باشید بیمار نباید نیم ساعت قبل از سنجش فشار خون چای یا غذا میل کرده باشد و همچنین استعمال سیگار توسط بیمار انجام نشده باشد. زیرا این موارد سبب افزایش فشار خون در بیمار می شوند.

وجود تفاوت ۵ میلی متر جیوه ای در بین دو بازو طبیعی است و اندازه گیری فشارخون باید از بازویی که فشار بیشتری دارد انجام شود.

در شرایط سنجش فشار خون، بیمار باید آرام و بدون استرس باشد. در ضمن بیمار نباید حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از سنجش فشار خون فعالیت فیزیکی سنگین انجام داده باشد. در این شرایط معمولا فشار خون نمایش داده شده بالاتر از اندازه واقعی است و درصد خطای آن بالاست.

نحوه استفاده از دستگاه فشار خون مچی

این دستگاه کاملا اتوماتیک بوده و به صورت خودکار باد می شود و پس از آن خالی می شود. برخی از انواع دستگاه فشار خون مچی، دارای مچ بند فشرده هستند و در صورتی که به درستی استفاده شوند، نتایج دقیق و قابل استنادی دارند.

برای استفاده از این نوع دستگاه فشار خون کافیست مچ دست صاف باشد و  انگشتان دست در ارتفاع همسطح قلب باشند.

نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج عقربه ای

برای استفاده از دستگاه فشار سنج عقربه ای باید آستین لباس فرد تا قسمت بالایی آرنج تا زده شود. اگر آستین لباس یا مانتو تنگ بود، لازم است آن را در بیاورید. سپس کاف را سه سانتی متر بالای خم آرنج ببنید. برای اینکار کافیست به خط ها و فلش های روی کاف دقت کنید و متناسب با آن، کاف را روی بازو تنظیم نمایید. کاف باید به شکلی نه چندان سفت بسته شود، به گونه ای که بتوان دو انگشت را زیر کاف قرار داد. لوله های پلاستیکی کاف باید روی سرخرگ و روی چین آرنج قرار بگیرند. پس از آن گوشی پزشکی را در گوش خود قرار دهید و دهانه آن را در زیر کاف بگذارید. پمپ فشار سنج را فشار دهید تا کاف باد شود و بسته به سابقه فشار خون بیمار تا ۱۶۰ میلیمتر جیوه و یا بالاتر آن را باد کنید.

سپس پیچ بالای پمپ را به آرامی باز کنید تا شماره روی عقربه به آرامی کاهش یابد. زمانی که سطح عقربه پایین تر آمد، اولین صدایی که شنیدید، فشار سیستولیک و دومین صدا در حوالی ۸۰ میلیمتر جیوه، فشار دیاستولیک است. پس از آن با باز کردن کامل پیچ، باد کاف را خالی کنید.

سخن آخر

مطب چین ارائه دهنده انواع دستگاه فشار سنج است و می توانید از طریق این وب سایت نسبت به خرید دستگاه فشار سنج اقدام کنید. دقت داشته باشید فشار سنج های دیجیتالی اگر به صورت صحیح استفاده شوند، نتایج درست و دقیقی را ارائه می کنند. فقط کافیست موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید