مقالات

آشنایی با انواع تجهیزات و دستگاه های نورولوژی

آشنایی با انواع تجهیزات و دستگاه های نورولوژِی

نورولوژی یکی از شاخه های مهم تخصصی در رشته پزشکی است. انواع تجهیزات و دستگاه های نورولوژی، در روند تشخیص و درمان بیماری های این رشته، نقش ویژه ای دارند.

آزمایش‌ها و تجهیزات تشخیصی ابزارهای حیاتی هستند که به پزشکان کمک می‌کنند تا وجود یک اختلال یا مشکل را تأیید یا رد کنند. یک قرن پیش، تنها راه برای تشخیص قطعی بسیاری از اختلالات، انجام کالبد شکافی پس از مرگ فردی بود. امروزه ابزارها و تکنیک های جدید به دانشمندان اجازه می دهد تا بدن فرد را ارزیابی کرده و فعالیت صحیح سیستم های آن را زیر نظر بگیرند. اکنون پزشکان ابزارهای قدرتمند و دقیقی برای تشخیص بهتر بیماری و آزمایش اینکه یک درمان خاص ممکن است مؤثر باشد، دارند.

در این مقاله از مجموعه مطب چین به بررسی و آشنایی با انواع تجهیزات و دستگاه های نورولوژی می پردازیم.

معاینه نورولوژی چیست؟

معاینه نورولوژی یا معاینه عصبی، مهارت های حرکتی و حسی، شنوایی و گفتار، بینایی، هماهنگی و تعادل را در بیمار ارزیابی می کند. همچنین ممکن است وضعیت ذهنی، خلق و خو و رفتار را آزمایش کند. در این معاینه از ابزارهایی مانند چنگال تنظیم، چراغ قوه، چکش رفلکس و ابزاری برای معاینه چشم استفاده می شود. از نتایج معاینه عصبی و شرح حال بیمار برای تعیین فهرستی از احتمالات استفاده می شود که به عنوان تشخیص افتراقی شناخته می شود و به تعیین اینکه کدام آزمایش ها و روش های تشخیصی اضافی مورد نیاز است، کمک می کند.

اصلی ترین تجهیزات نورولوژی

دستگاه نوار مغز:

الکتروانسفالوگرافی یا EEG، یکی از اصلی ترین آزمایشات در علم نورولوژی است. الکتروآنسفالوگرافی، فعالیت الکتریکی مغز را از طریق جمجمه کنترل می کند. EEG برای کمک به تشخیص اختلالات تشنج و اختلالات متابولیک، عفونی یا التهابی که بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد استفاده می شود. EEG همچنین برای ارزیابی اختلالات خواب، نظارت بر فعالیت مغز در زمانی که فرد کاملاً بیهوش شده یا هوشیاری خود را از دست می دهد استفاده می شود و ممکن است برای تأیید مرگ مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه سی تی اسکن:

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) از اشعه ایکس برای تولید تصاویر دو بعدی از اندام ها، استخوان ها و بافت ها استفاده می کند. سی تی اسکن می تواند با نشان دادن ناحیه ای از مغز که تحت تأثیر قرار گرفته است به تشخیص صحیح کمک کند. سی تی اسکن می تواند برای تشخیص سریع خونریزی در مغز و تعیین اینکه آیا فردی که سکته کرده است، استفاده شود.

سی تی اسکن همچنین ممکن است برای تشخیص بی نظمی های استخوانی و عروقی، تومورها و کیست های مغزی، آسیب مغزی ناشی از آسیب سر، هیدروسفالی، آسیب مغزی باعث صرع و آنسفالیت و سایر اختلالات نورولوژی مورد استفاده قرار گیرد. سی تی اسکن ستون فقرات را می توان برای تشخیص فتق دیسک، شکستگی ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی استفاده کرد.

دستگاه ام آر آی:

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از امواج رادیویی تولید شده توسط کامپیوتر و یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای تولید تصاویر دقیق از بافت‌های بدن استفاده می ‌کند. با استفاده از توالی های مختلف پالس های مغناطیسی، MRI می تواند تصاویر تشریحی مغز یا نخاع را نشان دهد، جریان خون را اندازه گیری کند یا رسوبات مواد معدنی مانند آهن را آشکار کند. MRI برای تشخیص سکته مغزی، آسیب مغزی تروماتیک، تومورهای مغز و نخاع، التهاب، عفونت، بی‌نظمی‌ های عروقی، آسیب مغزی مرتبط با صرع، نواحی غیرطبیعی توسعه ‌یافته مغز و برخی اختلالات عصبی استفاده می‌ شود. MRI همچنین برای تشخیص و نظارت بر اختلالاتی مانند مولتیپل اسکلروزیس (ام.اس) استفاده می شود.

دستگاه آنژیوگرافی:

آنژیوگرافی آزمایشی است که شامل تزریق رنگ به داخل شریان ها یا سیاهرگ ها برای تشخیص انسداد یا باریک شدن رگ ها است. آنژیوگرافی مغزی می تواند تنگی یا انسداد یک شریان یا رگ خونی در مغز، سر یا گردن را نشان دهد. می تواند محل و اندازه آنوریسم یا ناهنجاری عروقی را تعیین کند. آنژیوگرافی در برخی سکته‌های مغزی که احتمال رفع انسداد شریان با استفاده از لخته‌ساز وجود دارد، استفاده می‌شود.

آنژیوگرافی همچنین می‌تواند جریان خون تومور را قبل از عمل جراحی یا آمبولکتومی (حذف لخته خون یا سایر موادی که رگ خونی را مسدود می‌کند) نشان دهد. در بسیاری از موارد، آنژیوگرافی مغزی با اسکن های تخصصی MRI، به نام آنژیوگرافی (MRA) یا سی تی آنژیوگرافی جایگزین شده است. آنژیوگرافی ستون فقرات برای تشخیص انسداد شریان ها یا ناهنجاری های عروق خونی در رگ های نخاع نیز استفاده می شود.

دستگاه نوار عصب و عضله:

نوار عصب و عضله یا همان EMG برای تشخیص اختلالات عصبی و عضلانی، فشرده سازی ریشه عصب نخاعی و اختلالات نورون حرکتی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک استفاده می شود. EMG فعالیت الکتریکی عضلات را ثبت می کند. هنگامی که آسیب عصبی یا عضلانی وجود دارد، ماهیچه ها سیگنال های الکتریکی غیر طبیعی ایجاد می کنند. در طول EMG، سوزن‌ها یا سیم‌های بسیار ظریفی به عضله وارد می‌شوند تا تغییرات سیگنال‌های الکتریکی را در حالت استراحت و در حین حرکت ارزیابی کنند.

وسایل معاینه و تجهیزات نورولوژی

علاوه بر اصلی ترین دستگاه های مورد نیاز برای یک متخصص مغز و اعصاب یا همان نورولوژیست، به تجهیزات و وسایل معاینه دیگری نیاز است. از جمله این تجهیزات می توان به این موارد اشاره نمود:

  • دستگاه نوروفیدبک
  • مونوفیلامان
  • دستگاه بایوفیدبک
  • دستگاه الکتروشوک
  • گوشی پزشکی
  • چکش رفلکس
  • فشارسنج
  • نگاتوسکوپ
  • تخت معاینه
  • ژل های رسانا
  • و …

خرید تجهیزات نورولوژی

نورولوژی یکی از حساس ترین شاخه های علم پزشکی است که بخش زیادی از شیوه های تشخیص و درمان در آن، با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات جدید، انجام می شود. با توجه به اهیمت این شاخه پزشکی و اهمیت دستگاه های آن، لازم است خرید تجهیزات نورولوژی از فروشگاه های معتبر انجام گیرد. فروشگاه مطب چین یکی از بهترین مراکز تجهیز مطب در کشور، به شمار می آید. این مجموعه با تامین انواع تجهیزات نورولوژی از بهترین برندهای موجود در بازار، می تواند مرجعی مطمئن برای پزشکان محترم باشد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید