مقالات

آشنایی با لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی

آشنایی با لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی

دانشجویان پزشکی لازم است تا قبل از ورود به دانشگاه با لوازم مورد نیازشان آشنایی داشته باشند. همچنین دانشجویان پزشکی لازم است تا از سالهای میانی دوره تحصیلی خود به تهیه برخی از لوازم پزشکی مورد نیازشان بپردازند. این مقاله کوتاه به آشنایی با لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی اختصاص دارد.

گروه های مختلف لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی

لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی در نه گروه اصلی طبقه بندی می شود. این نوع گروه بندی به این دلیل است که شاخه های رشته پزشکی بسیار گسترده است. واضح است که هر دانشجو به فراخور گرایش تحصیلی خود، باید لوازم مورد نیاز را تهیه کند. لازم به ذکر است که از میان این نه گروه، پنج گروه اول برای دانشجویان اهمیت بیشتری دارند. این گروه های نُه گانه عبارت اند از:

  1. لوازم معاینه

مهم ترین وسایل این بخش از این قرار است. دستگاه فشار سنج، دماسنج طبی، گوشی پزشکی، چراغ قوه، آبسلانگ، افتالموسکوپ، اتوسکوپ، رتینوسکوپ و ترازو است.

  1. لوازم عمومی پزشک

از اهم لوازم این بخش می توان به این موارد اشاره کرد. برانکارد، دستگاه اتوکلاو، دستگاه فور، پاراوان، پنبه، الکل، صندلی تابوره و میز ترالی.

  1. لوازم معاینه مخصوص زنان و زایمان

تخت معاینه مامایی، اسپکولوم، سونوکیت، سواپ پنبه ای، ژل اولتراسونیک و اسپاچولا وسایل مهم این بخش هستند.

  1. لوازم تشخیصی

اسپیرومتر، ادیومتر، درون بین و تجهیزات پرتوپزشکی از مهم ترین وسایل گروه لوازم تشخیصی هستند.

  1. لوازم درمانی

این بخش نیز مانند بخش لوازم معاینه، برای دانشجویان بسیار پرکاربرد است. سرنگ، سرسوزن، سوزن گیر، لیزر کم توان، دستگاه ساکشن، آنژیوکت، گالی پاد، پنست، انواع باند و ست سرم مهم هستند.

  1. لوازم آزمایشگاهی
  2. لوازم اتاق عمل
  3. لوازم مخصوص به هر بخش بیمارستانی
  4. لوازم دندان پزشکی

 

وسایل ضروری مورد نیاز دانشجویان پزشکی

در میان انواع وسایل و لوازم مورد نیاز پزشکی، بر خی از آنها پر کاربرد تر هستند. این لوازم در مطب های پزشکان عمومی و متخصصان در شاخه های مختلف کارآیی دارند. در این قسمت به معرفی برخی از لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی می پردازیم.

دستگاه فشار سنج

در میان لوازم مورد نیاز دانشجویان پزشکی دستگاه فشار سنج جایگاه مهمی دارد. این دستگاه در سه مدل جیوه ای، عقربه ای و دیجیتال در بازار موجود است. یک دانشجوی پزشکی لازم است شیوه کار با هرکدام از این سه دستگاه را بداند، اما لازم نیست هر سه نوع را خریداری کند.

دماسنج طبی

دماسنج طبی نیز از لوازم بسیار مهم برای دانشجویان پزشکی است. دماسنج طبی یک وسیله ساده است که دمای بدن بیمار را به دقت اندازه گیری می کند. دانشجویان پزشکی دماسنج طبی را یکی از مهم ترین وسایل مورد نیازشان می دانند.

گوشی پزشکی

بدون شک، گوشی پزشکی یکی از پر کاربرد ترین لوازم پزشکی در میان دانشجویان این رشته است. گوشی پزشکی امروز به نماد رشته پزشکی بدل شده است. این وسیله البته به اندازه شهرتش، کاربردی هم هست. گوشی پزشکی با اصطلاح تخصصی استِتوسکوپ نیز شناخته می شود. این وسیله برای معاینه قلب، شکم و مخصوصاً ریه ها، برای دانشجویان پزشکی بکاربرد دارد. گوشی پزشکی از قدیمی ترین وسایل مورد نیاز برای پزشکی مدرن نیز هست.

چراغ قوه پزشکی

چراغ قوه پزشکی، همانطور که از نامش پیداست، یک چراغ قوه است. این چراغ قوه نیز مانند هر چراغ قوه ای با باتری کار می کند. لامپ های آن می تواند از هالوژن LED باشد. چراغ قوه پزشکی نیز از وسایل ابتدایی و بسیار مهم برای دانشجویان پزشکی است. آنچه چراغ قوه پزشکی را از یک چراغ قوه معمولی متمایز می کند، منطقه روشنایی آن است. یک چراغ قوه پزشکی نور بسیار متمرکزی دارد.

آبسلانگ

آبسلانگ ابزاری است که در پزشکی غالباً برای پایین نگه داشتن زبان مورد استفاده قرار می گیرد. آبسلانگ امکان بررسی دهان و گلو را فراهم می کند. آبسلانگ متداول ترین گیرنده زبانی است که مورد استفاده دانشجویان پزشکی است. آبسلانگ ها به دو گروه چوبی و فلزی تقسیم می شوند. البته آبسلانگ های چوبی در میان دانشجویان پزشکی عمومیت بیشتری دارد. آبسلانگ های فلزی باید بعد از هر بار استفاده کاملاً ضد عفونی شوند. این در حالی است که نوع چوبی آن یک بار مصرف است.

افتالموسکوپ

افتالموسکوپ نیز یکی از اولین لوازمی که دانشجویان پزشکی آن را تهیه می کنند. دستگاه افتالموسکوپ، گاهی “چشم بین” نیز نامیده می شود. افتالموسکوپ وسیله ای است که با آن داخل چشم و بافت های آن مورد معاینه قرار می گیرد. به این معاینه افتالموسکوپی می گویند که به عنوان بخشی از معاینه چشم در مطب های پزشکان انجام می شود.

اتوسکوپ

اتوسکوپ یا گوش بین وسیله پزشکی است که برای نگاه به داخل گوش استفاده می شود. اتوسکوپ به طور بالقوه نمایی از مجرای گوش و غشای تمپان یا لاله گوش را نشان می دهد. آسیب ها یا تغییرات داخل گوش می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها باشد. از این جهت داشتن یک اتوسکوپ برای یک دانشجوی پزشکی الزامی است.

سرنگ، سرسوزن و سوزن گیر

دانشجویان پزشکی به کرّات با سرنگ، سرسوزن و سوزن گیر سر و کار خواهند داشت. سرنگ و سرسوزن در ابعاد بسیار متنوعی در بازار موجود است. سرنگ و سرسوزن برای چندین کار پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. سوزن گیر نیز وسیله ای است که برای گرفتن سوزنِ بخیه کاربرد دارد.

آندوسکوپ

آندوسکوپ نوعی دستگاه نوری، باریک و لوله ای (نوعی بورسکوپ) است که برای نگاه به اعماق بدن استفاده می شود. در آندوسکوپ ها از لوله هایی با ضخامت چند میلی متر برای انتقال نور استفاده می شود. همچنین لوله هایی برای انتقال تصویر به پردازشگر در این دستگاه وجود دارد. آندوسکوپ از وسایلی است که دانشجویان پزشکی در مسیر تحصیل به آن نیاز پیدا خواهند کرد.

وسایل مربوط به شنوایی سنجی

تجهیزات شنوایی سنجی نیز از دیگر وسایل مورد نیاز برای یک دانشجوی پزشکی است. این وسایل در ابتدای مسیر دانشجویان پزشکی مورد نیاز نیستند. اما یک پزشک به زودی به آنها نیاز پیدا خواهد کرد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید